Hoe bewerkstellig jij een betere controle over je lichaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Hoe bewerkstellig jij een betere controle over je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 18:07

Ik weet niet goed of het hier goed staat, dus als het niet goed staat, verplaats het alsjeblieft!

Loopt zelf tegen een klein probleempje aan, sinds ik een jong paard rij. Wil het paard van alles laten doen, en het gaat ook gewoon allemaal hartstikke super, maar ik kom zelf simpelweg te kort.
Een schuddend handje, een zere rug als ik afstap, de fijne motoriek tijdens het rijden etc.
Allemaal kleine dingetjes, die best verholpen kunnen worden.

Eerder niet opgemerkt, want ach, dat oudere paard is zo lekker makkelijk, die accepteert het allemaal gewoon, en daarin kon ik mezelf makkelijker compenseren.

Op het moment rij ik slechts drie á vier keer in de week, daarnaast doe ik aan spinning, één keer per week.
Beweging kom ik niet snel te kort, ben wat aan de zware kant, maar werk hieraan. Geloof niet dat ik mezelf ontzettend in de weg zit, hiermee, aangezien ik redelijk slank nog ben.

Maar daarnaast vind ik het nodig om mijzelf te gymnastiseren. Ik heb geen zin om hiervoor de sportschool in te duiken (heb ik een broertje dood aan), dat lijkt me niet nodig, zelf kan je ook een hele hoop.
Heb een fitness bal, wat me een goed begin lijkt.

Dus hierbij, wat doen jullie je lichaam fit te houden? Tips voor oefeningen?
Hopelijk kunnen we het een en ander uitwisselen!
Laatst bijgewerkt door delerium op 11-09-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel gewijzigd op verzoek TS

Ellen28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:40

Veel fietsen, met een zware versnelling erop, ik wandel nogal veel met mijn honden en dan voer ik mijn looptempo stevig op, wat vaker rennend de trap op.
Al doe ik dat laatste wel als er niemand thuis is, het gehijg is nogal oncharmant...maar het helpt alles bij elkaar wel!

jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:23

Je "rijspieren" train je wel met het aantal dagen dat je aangeeft te rijden. Probeer verder je conditie op peil te krijgen en je uithoudingsvermogen van je spieren. Ik fiets intensief, goed voor je buik- en beenspieren, en met wind tegen/zware versnelling heb je bijna een "total body workout" :D . Vergeet niet te stretchen ;)

Janine1990

Re: Hoe hou jij jezelf fit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:27

Ik doel voornamelijk op concrete oefeningen.

Mijn conditie maak ik me niet echt heel druk om, dat zit wel goed met spinning. Meer dan mijn conditie onderhoud ik daar ook niet voor mijn gevoel. Dan zou ik er vaker naartoe moeten gaan.
Helaas heb ik niet het geld om een racefiets te kopen, op dit moment stel ik andere prioriteiten. Anders was deze er al wel geweest.

Toevallig stond er laatst in het blaadje bij de Paardenkrant een stuk over de ruiterspier, maar dat is niet de enige spier die je moet trainen. Naast paardrijden zijn zwemmen, joggen en spinning onder andere hele goede aanvullende/ondersteunende sporten.
Maar ik ben van mening dat je daar geen total body workout aan hebt, op zwemmen na natuurlijk.

Vandaar dat ik op zoek ben naar concrete oefeningen die helpen je lichaam onder volledige controle te stelllen.

Ik denk dat ik het op deze manier duidelijker heb verwoord.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:29

isometerische oefeningen moet je gaan doen die stimuleren de fijne motoriek in je iegen lijf , denk aan oefeningen doen op een basketbal bijv. met je ellebogen erop steunen en op je knieen dan een elleboog en tegenovergesteld been liften je raakt dan uit balans en moet dat opvangen met met name je rugspiertjes voel maar eens wat het doet met je lijf dan snap je wel waar ik het over heb.doel is dus de kleine spiertjes in je lijf trainen.
als je alleen de grote spieren traint denk fitnes fietsen , moet je uit balans zijn ook al vrij groot zijn voordat die in werking treden de kleine spiertjes vangen de kleinste disbalansen op dus blijf je beter in balans hetzelfde princiepe als bij het paard.
zo zijn er heel veel varrianten op te bedenken die vind je wel op internet.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 09-09-11 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:30

elke dag 45min. naar school fieten :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:31

Sjors493 schreef:
elke dag 45min. naar school fieten :+

Leer lezen, dan weet je wat ik bedoel.
Van elke dag hetzelfde doen schiet je overigens ook niet heel veel op, daar went je lichaam aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:32

liberty22 schreef:
isometerische oefeningen moet je gaan doen die stimuleren de fijne motoriek in je iegen lijf , denk aan oefeningen doen op een basketbal bijv. met je ellebogen erop steunen en op je knieen dan een elleboog en tegenovergesteld been liften.doel is dus de kleine spiertjes in je lijf trainen.
als je alleen de grote spieren traint denk fitnes fietsen , moet je uit balans zijn ook al vrij groot zijn voordat die in werking treden de kleine spiertjes vangen de kleinste disbalansen op dus blijf je beter in balans hetzelfde princiepe als bij het paard.
zo zijn er heel veel varrianten op te bedenken die vind je wel op internet.

Dit soort dingen bedoel ik inderdaad!! Exact wat ik bedoel!

Gaat in de verzameling!

jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:34

Ah zo. Een goede vriendin van mij doet aan pilates en yoga en dat helpt haar goed om bewust te worden van haar lichaam en spiergebruik. Maar hiervoor moet je vaak wel naar de sportschool. Je zou anders aan thuistraining kunnen gaan doen, dat is tegenwoordig best haalbaar. Maar ja, dat moet je wel fijn vinden. Verder aparte oefeningen opzoeken idd, maar een opstart met begeleiding of handvat zoals bv video zijn in mijn ogen fijner.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:37

jameson schreef:
Ah zo. Een goede vriendin van mij doet aan pilates en yoga en dat helpt haar goed om bewust te worden van haar lichaam en spiergebruik. Maar hiervoor moet je vaak wel naar de sportschool. Je zou anders aan thuistraining kunnen gaan doen, dat is tegenwoordig best haalbaar. Maar ja, dat moet je wel fijn vinden. Verder aparte oefeningen opzoeken idd, maar een opstart met begeleiding of handvat zoals bv video zijn in mijn ogen fijner.

Pilates heb ik inderdaad ook al eens naar gekeken, maar meer dan één avond naar de sportschool gaat me niet lukken. De demo die ik heb gezien was ook niet precies wat wij thuis op de video hebben. Maar specifieke oefeningen moeten ook op internet wel te vinden zijn. Geen videoapparaat meer. Youtube is mijn vriend.

Thuistraining is dan ook inderdaad wat ik ga doen.

Valando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:48

hardlopen!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:46

Ook ik kan hardlopen aanraden. Dat is zeker wel een 'total body work out'. Geloof me, je leert spieren kennen die je nog nooit had gevoeld. Als je dit combineert met verschillende rek en strek oefeningen kom je aardig op weg. En met hardlopen bedoel ik geen joggen maar echt er tegenaan, veel bulten meepakken e.d.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 10:24

MissCharlie schreef:
Ook ik kan hardlopen aanraden. Dat is zeker wel een 'total body work out'. Geloof me, je leert spieren kennen die je nog nooit had gevoeld. Als je dit combineert met verschillende rek en strek oefeningen kom je aardig op weg. En met hardlopen bedoel ik geen joggen maar echt er tegenaan, veel bulten meepakken e.d.

Oh daarmee kan je niet de kleine disbalansen oplossen, controle over je gehele lijf hebben. Zie reactie van liberty22

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:31

Ik zou eens denken aan een bodybalance-work-out. Dit is een combinatie van thai-chi, pilates en yoga. Hierbij train je de spieren om langer en soepeler te worden, je traint je buiks-en rugspieren en je stabilisatiespieren. Er zullen vast filmpjes te vinden zijn op internet en anders eens op marktplaats kijken voor een DVD of een oproep plaatsen. DIt kun je prima thuis doen, 1 uur in de week is voldoende en het enige wat je dan nodig hebt is een matje, de DVD en jezelf!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:05

Janine1990 schreef:
MissCharlie schreef:

Oh daarmee kan je niet de kleine disbalansen oplossen, controle over je gehele lijf hebben. Zie reactie van liberty22

Nou daar zou ik niet te snel over oordelen, loop maar eens een hardlooptraining mee bij een vereniging.
Hoe dan ook, je vraag was ; wat doen jullie je lichaam fit te houden?
Ik doe dat dus door middel van hardlopen. En trouwens ook oefeningen te paard die helpen bij je evenwicht en dergelijke.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 11:08

Misschien moet ik maar even een mod vragen om de titel aan te passen, heb inderdaad geen dekkende titel gekozen.
Ik hou mijzelf deels namelijk ook fit door middel van spinning. Naast dat ik een hekel heb ik aan hardlopen, is dat ook niet iets dat ik zal gaan doen, in verband met snel pijnlijke knieën en een waarschijnlijk oude breuk in mijn voet.
Maar wie weet zijn andere mensen er bij gebaat om wel eens een training mee te lopen bij een vereniging.

Zal even kijken of ik de titel kan laten veranderen.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:24

om je aan je conditie te werken, kan je 30 sec touwtje springen (zonder tussensprongetje). dan 10 x opdrukken, dan weer 30 sec touwtje springen, 10 grote passen maken (en dan zo groot dat je knie bijna de grond raakt), dan weer 30 sec touwtje springen, weer 10 x opdrukken, dan nog 10 grote passen..
je kan ook nog squads doen.. ( je moet dan zorgen dat je knieën een hoek van 90 graden maken en dan doe je tien passen naar links en tien passen naar rechts.. dit voel je heel goed in je boven benen..

delerium

Re: Hoe bewerkstellig jij een betere controle over je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:49

RT-P -> MW

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:04

Ik snap helemaal wat je bedoeld, op mijn oudere paard was idd een rammelend onderbeen geen probleem. Als ik mijn binnenbeen niet helemaal op de goede plek deed liep hij die volte ook wel netjes door.

Het gaat vooral om de coördinatie te verbeteren, ik heb idd ook gedacht aan body balance, maar dit is vrij moeilijk in mijn (al drukke) schema in te passen. Kleine specifieke oefeningen zouden fijn zijn om mee aan de gang te gaan.

Als ik iets vind zal ik het hier posten ;)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:11

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:21

de tweede en vierde oefening op dit filmpje is heel goed..
http://www.youtube.com/watch?v=IkFzSL1eiXo

als je tussen de oefeningen door touwtje springt, dan is je lichaam sneller moe, als je dan die oefeningen doet, merk je dat je ook beter het einde van je proef strak kan blijven zitten op je paard..

je kan ook op je knieën op de fitnes bal gaan zitten en dan je evenwicht bewaren. als dit goed gaat, kan je ondertussen ook met een bal overgooien.
ook kan je gwn op 1 been gaan staan en dan met een bal overgooien (wel met allebei de benen oefenen)

hier heb je nog squats
http://www.youtube.com/watch?v=xDdSZmWNYQI

hoop dat je hier wat aan hebt