moe, futloos enz.. in de winter.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

moe, futloos enz.. in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:33

Hoi bokkers,

Afgelopen winter, en de winter daarvoor had ik na enige tijd het gevoel dat ik niet uit kon slapen. Ik was altijd moe, wat prikkelbaar en zelfs na een lange slaap van bijna 12uur was ik nog steeds moe. Daarnaast werd mijn huid héél erg droog en dof(net zoals mijn haren en nagels), mijn huid jeukte enorm en ik moest zelfs dagelijks een andere jeans aan doen aangezien er zoveel huidschilfers in bleven hangen aan de binnenkant van mijn broek (dit was gewoon goor was EN mijn hele huid nog meer zou jeuken als ik die jeansbroek wel 2 dagen aandeed). Mijn huid was soms ZO droog dat ik er 's nachts niet van kon slapen aangezien het ENORM jeukte! Maar als ik de volgende dag wel kon uitslapen, was ik toch nog steeds moe, futloos enz...
Ondertussen ben ik uit voorzorg deze week begonnen mijn benen 2 tot 3x per week te scheren (zodat de haartjes absoluut kort blijven en niet groter worden dan 3mm :') ), mijn hele lichaam te scrubben en in te smeren met een vette en rijke crème. Maar toch vrees ik voor een nieuwe jeukerige en ongemakkelijke winter. Daarnaast denkt mijn moeder dat mijn futloosheid komt door een tekort aan vitaminen (desondanks is er vorig jaar in de lente bloed getrokken en was alles in orde) maar toch wil ik graag wat meer informatie voordat ik onnodig vitaminen ga slikken (kan ook niet goed zijn hé? :P )

Zijn er misschien bokkers die dit ook hadden, of tips hebben? Laat het me alsjeblieft weten, want ik heb geen zin in een winter zoals de afgelope 2 jaren :')

Groetjes!

Laulitz

Re: moe, futloos enz.. in de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:38

Ik was vorige winter ook vaak enorm moe. Bleef soms gewoon dagen thuis omdat ik kapot was. Had het vooral met heel koud weer en als het gesneeuwd had was naar school gaan zeker geen pretje :n
Wat bij wel helpt is ipv 12 uur te slapen, eerder 6a7 uurtjes te slapen. Want van te lang slapen wordt je ook moe. Misschien kun je dat is proberen?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:41

Ja normaal slaap ik tijdens het "schooljaar" een 7 uur, lijkt me ideaal, maar toch was ik telkens nog moe. Sneeuw op zich vind ik niet erg, ik vind de winter opzich wel leuk hoor, daarnaast ben ik opvallend opgewekter als er sneeuw ligt (waarkaatsing/nabootsing van de zon??). Het probleem was ook wel dat ik gewoonweg niet vlotter kon slapen ondanks mijn moeheid.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:56

Een winterdepressie, had ik ook veel last van. Behalve vorig jaar!

En waarom? Véél meer buiten geweest en bewogen. De zon die scheen heb ik dus opgevangen en mijn activiteit ging niet heel erg omlaag ondanks het ijs en sneeuw.
Ik word ook vermoeider wakker omdat het nog donker is. Alsof mijn lichaam zegt: wat doe je nou? het is nacht hoor!

Ik weet dus niet of je veel meer binnen blijft in de winter?

Voor je huid zou een zonnebankje misschien ook nog zin kunnen hebben. Er schijnt ook een soort lamp te zijn (wel 300 euro ofzo) die 'zonlicht' uitstraalt.

Je zou eventueel vitamine D pillen kunnen nemen, ook al geeft dat niet hetzelfde effect als zonlicht, het helpt misschien wel een beetje.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:00

Ik denk ook dat sporten wel goed is om te doen dan. Ondanks dat je daar dan misschien totaal geen zin in hebt, krijg je wel energie van :j En buiten zijn inderdaad. Wandelen, fietsen enz.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 09:14

In de winter blijf ik wat meer binnen, maar toch doen we vaak met de hele familie wandelingen, gaan we skiën enzo. Van die lamp heb ik ook al gehoord, misschien toch maar overwegen om zo eentje aan te schaffen :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:04

Die zonlichtlampen werken bij mijn zus en moeder heel erg goed! Inderdaad een flinke smak geld maar zij knapten er enorm van op.

Eventueel zonnebankkuurtje? Geeft een beetje hezelfde effect en vinden veel mensen nog lekker ook!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:08

ik heb ook zo'n lamp, de energylight van philips en het werkt super :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:06

ik heb dat ook en bij mij is het een tekort aan omega-3 vetten. Ik had een artikel gelezen over najaars-depressies in relatie met omega-3 tekort, en uit dat onderzoek bleek dat de meeste mensen die klaagden over najaarssomberheid/moeheid/depressies een tekort hadden in de omega-3.
Ik ben toen bewust meer daarvan binnen gaan krijgen, en nu heb ik er veel minder last van in de winter :)
Het zit vooral in haring, wilde zalm, makreel en paling. Dus ik eet nu 2 a 3x per week vis, en voel me veel fitter in de winter :)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:13

Ik ken het ook.
Denk dat voor jou, zoals ook hierboven al genoemd is, kan liggen in een normaal slaappatroon van 7-8 uur en meer bewegen in de buitenlucht.
Er zijn mensen die baat hebben bij lichttherapie (lamp is niet zo duur hoor). Goed bedoelde tip maar een zonnebank werkt niet als lichttherapie hoor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:28

Idd zonnebank geeft het verkeerde soort licht. Die lampen voor de lichttherapie werken erg goed en verder is het verstandig om veel buiten te komen en gezond te blijven eten. Ook een goede tip is om niet lang uit te slapen in het weekend. Sta lekker op tijd op en blijf actief, dat werkt het beste.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 16:08

Oke, dus als ik het goed begrijp kan ik maar beter de volgende dingen doen:
-Dagelijks buitenkomen, wandelen, eventueel eens gaan fitnessen om de spieren erin te houden en energie te krijgen
-Niet te lang slapen, voor het slapen gaan geen pc meer, niets TE actief doen, gewoon lekker relaxen
-Een zonnebank gaat niet helpen (misschien wel voor mijn huid?) maar wel licht therapie
-Vitamine D & Omega 3 pillen gebruiken (die gebruik ik als de examens eraan komen wel, maar nu dus de hele winter :) )
-Mijn huid scrubben en goed verzorgen om de jeuk te voorkomen + maskertje voor mijn haar?

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:43

Je huid te veel scrubben en scheren is echt funest. Dan gaat het op een gegeven moment alleen maar mee jeuken.

Even opgezocht:

Stem het aantal scrubbeurten per week altijd af op je huidtype. Heb je een droge en gevoelige huid? Hou het dan bij twee scrubbeurten per maand. Heb je een normale tot vette huid? Dan kun je je huid een tot twee keer per week scrubben. Maar let op, ga niet schrobben! Zodra je je dode huidcellen hebt verwijderd heb je te maken met tere, nieuwe huidcellen. Je kunt deze beschadigen door aggressief te scrubben!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:27

Ik heb zelf een extreem droge eczeemhuid en daarnaast ook last van een winterdip. Hier een aantal tips die bij mij goed helpen:
- smeren met ongeparfumeerde zalf, ik krijg op recept Vaseline Cetomacrogol FNH zalf, zitten geen hormonen oid in, via huisarts of dermatoloog.
- extra Vitamine C, 1000 mg, Time Released zodat het de hele dag wordt opgenomen
- omega 3 en 6 capsules, goed voor de huid
- eind september begin ik met een daglichtlamp-kuur, 2x per dag 10 min en dat 10 dagen achter elkaar. Ik heb de Goodlight Elite lamp, erg tevreden over
- indien mogelijk ga ik als het even kan naar buiten overdag
- ik eet zoveel mogelijk pure voeding en vermijd alles uit een pakje
- en drink min. 2 liter water per dag en zo min mogelijk koffie (1 kopje in de ochtend) en alcohol
- ga op een vast tijdstip naar bed, tussen 22.30 en 23.00 u en sta ook op een vast tijdstip op rond 7.00 uur
- veel sporten, liefst buiten zoals fietsen, hardlopen, paardrijden etc.

Hoop dat je er wat aan hebt. Zo'n lamp is soms ook goed via Marktplaats te kopen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:44

Nog een tip voor je droge huid: Eucerin met 10% ureum. Ik herken je verhaal over huidschilfers in je broek en sokken en constante jeuk, met deze bodylotion heb ik na jarenlang zoeken eindelijk een oplossing gevonden. Vaseline Cetomacrogol heb ik ook geprobeerd, net als Lanette I en Lanette II cremes. Deze cremes waren enorm vet, maar ik moest elke dag opnieuw smeren en mijn hele beddengoed werd er vettig van. De ureum in de Eucerin bodylotion verwijdert de dode, schilferende opperhuid waardoor je benen er beter uit gaan zien en minder gaan schilferen en jeuken.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:05

Voor een winterdepressie zou ik je aanraden om niet meer zomers maar in de winter op vakantie te gaan. (of beide natuurlijk, ligt aan je budget!) Mijn vriend en ik gaan ieder jaar een maandje naar t buitenland rond feb/mrt, wat dan wel zo is.. is dat je naar verre reizen moet kijken, want in spanje heb je ook niet echt super spannend lekker weer.

Maar voor je jeuk, zou ik absoluut niet scrubben, en zeker niet als het zo droog is, zo beschadig je je huid alleen maar meer en zul je nog meer last ervaren, je huid kan dan zelfs ontsteken en dan ben je helemaal ver van huis! Ikzelf gebruik altijd (zelfs zomers, want ook de zon droogt je huid uit!) de white lotus body butter van Therme, heerlijk spul en werkt super goed!

Hopelijk heb je er wat aan! :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 20:03

Okeey, niet teveel scrubben, dat is wel duidelijk nu :') 't is blijkbaar helemaal niet zo goed als ik dit hier allemaal lees :=