Kun je aziatische ziekten meenemen op voorwerpen uit Azie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

Kun je aziatische ziekten meenemen op voorwerpen uit Azie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 17:02

Mijn zus is een maand naar azie geweest om rond te reizen, nu heeft ze voor mijn dochtertje allemaal leuke spulletjes meegenomen zoals houten dieren, armbandjes ed allemaal van mensen daar uit het dorp ed zelf... Nu vroeg ik me af of op die voorwerpen ook aziatische ziektes kunnen zitten en mijn dochtertje hier ziek van kan worden?
Volgens mij is het een beetje te ver gezocht maar je weet het maar nooit, die dingen zijn helemaal hand gemaakt met hout, waar we natuurlijk niet weten waar het vandaan komt... ze stopt het speelgoed namelijk ook wel eens in haar mond..
wie weet wat voor resten van aarde/mest eraan kunnen zitten oid...
weet iemand hier misschien iets meer van af of zullen deze infectieziekten ed het niet overleven?
Laatst bijgewerkt door rensje101 op 07-09-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Re: Kun je aziatische ziekten meenemen op voorwerpen uit Azie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:05

Ziektes denk ik niet er zouden hooguit beestjes in het hout kunnen zitten maar ik geloof dat ze dat soort dingen bij de douane altijd wel checken.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:06

Ik zou de spulletjes gewoon met een vochtig doekje schoonmaken, dan haal je de bacteriën die vliegreis overleefd hebben wel weg hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:07

Hoezo last van smetvrees?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:11

Ik zou het gewoon even ontsmetten, maar dat staat los van het hele "Azië". Simpelweg omdat het handgemaakt is en ik dat persoonlijk gewoon ronduit smerig vind mocht ze het in haar mond stoppen..

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:12

Een virus heeft een levende gastheer nodig om zich te verspreiden. Een bacterie niet. Ooit is er een onderzoek geweest, die heeft uitgewezen dat hout na schoongemaakt te zijn, hygiënischer is dat kunststof (de proef was met snijplanken). Als de voorwerpen voor kleine kinderen gemaakt zijn, zou ik me nergens druk om maken. Vrijwel alles wat we kopen komt uit de lage lonen landen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:14

Ragdollcat schreef:
Hoezo last van smetvrees?

Ik vind het helemaal geen rare vraag. Ik zou het inderdaad gewoon even ontsmetten of kokend water eroverheen gooien als het daar tegen kan.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:58

Waar uit Azië komt het? Niet om paniek te zaaien, maar als het regio Japan is zou ik even (laten) checken op straling... is inmiddels toch een serieus risico geworden. Verder wat bacteriën betreft zou ik inderdaad even een doekje erover halen en me er verder niet druk om maken. Als ze ergens in een ballenbak speelt loopt ze ws een groter 'risico' ;)

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 18:04

GreaseMonkey schreef:
Waar uit Azië komt het? Niet om paniek te zaaien, maar als het regio Japan is zou ik even (laten) checken op straling... is inmiddels toch een serieus risico geworden. Verder wat bacteriën betreft zou ik inderdaad even een doekje erover halen en me er verder niet druk om maken. Als ze ergens in een ballenbak speelt loopt ze ws een groter 'risico' ;)

daar heb je gelijk in, alleen in een ballenbak zitten meestal wel bactieren waar tegen ze resistent zijn alleen met aziatische ziekten is dat meestal een ander geval.
Gelukkig niet in de regio van Japan, maar is het voornamelijk Thailand en Cambodja geweest.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:17

effe een doekje met dettol (of hibitane) erover halen, en dan ben je zeker, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:24

Gewoon een doekje met sterkschoonmaakmiddel erlangs! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:08

Alsof schoonmaakmiddel goed is om in de mond te nemen!!!! Dat is nog veel gevaarlijker. Lezen jullie wel eens wat er op die flessen staat?

Denken jullie dat "gewoon" speelgoed soms in steriele omstandigheden wordt gemaakt in Nederland? Dat komttoch ook uit de hele wereld en gaat door allerlei handen hoor. Maak je alles schoon voor gebruik?
Kinderen worden juist zieker als alles brandschoon is, het is beter als ze her en der worden blootgesteld aan van alles en nog wat.

Het is al gezegd, een virus heeft een levende gastheer nodig, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.