Hoe kom ik van mijn angst voor spinnen af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe kom ik van mijn angst voor spinnen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:28

Tja... als ik zeg 'angst' dan is dat nog een redelijke understatement :=

Als ik zo'n écht grote zwarte huisspin tegenkom dan word ik letterlijk hysterisch :o

Vroeger was het nog veel erger, toen kon ik al helemaal gek worden van hooiwagens en ieniemini spinnetjes. Tegenwoordig durf ik hooiwagens weg te halen met een papiertje, een stofzuiger of een glas en met de ieniemini spinnetjes speel ik zelfs vaak een beetje :D

Vandaag heb ik zelfs een middenformaat kruisspin proberen te verwijderen met een glas. Ging niet helemaal goed, spin viel uiteindelijk en ik heb hem gelaten voor wat hij was. Zelfde laatst met een spin in de slaapkamer. Dat was een middenformaat zwarte. Ik wilde hem dapper verwijderen maar durfde het uiteindelijk niet. Heb hem toen laten zitten tot 's avonds (vroeger had ik niet het risico willen lopen dat hij weggelopen was). Vriendin heeft hem toen weggehaald, onderwijl mij uitlachend :')

Afijn... De herfst is op komst en ik hoor en lees steeds meer verhalen over die grote dikke spinnen. Mijn huis hebben ze tot nu toe nooit bezocht *klopt af* maar mocht het wel eens gebeuren... Ik woon in mijn eentje met drie kinderen. Ik MOET zo'n spin verwijderen kunnen.

Maar ik kan er niks aan doen. Ik zie een spin en mijn hele lichaam heeft kippenvel, ik heb de neiging om op dingen te gaan klimmen ( :+ ) of om weg te rennen. Complete angst.

Ooit twee keer een vogelspin vastgehad met het idee 'als ik dat durf vind ik die zwarte niet meer eng' maar dat viel tegen :+

Natuurlijk kan ik op internet zoeken naar een goede cursus/therapie om hier vanaf te komen maar ik vind het wel fijn om ervaringsverhalen van jullie te horen. Zijn er dingen die je zelf hebt gedaan om er vanaf te komen? Zijn er therapieën die echt aan- of af te raden zijn?

Rationeel weet ik dat het onzin is, dat ik zo'n spin makkelijk de baas kan en dat ik er niet zo bang voor hoef te zijn. Helaas zijn angsten niet rationeel :=

(Twijfelde tussen BB en MW maar omdat het om een fobie gaat, toch maar hier)

Rennie89

Re: Hoe kom ik van mijn angst voor spinnen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:30

Oef herkenbaar! Al is het mij mij nu iets minder, ik kan langs spinnen lopen, maar zodra ze op mij zitten ben ik 1 en al hysterie zoals jij beschrijft :+

Lijkt me erg lastig, vooral nu de herfst er weer aankomt := Heb je toevallig een kat? Mijn kat eet spinnen, dus in mijn kamer zitten vrijwel nooit spinnen (naar mijn weten :') )

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:53

Misschien als je je meer verdiept in het wezen spin? Dus informatie lezen, hoe leven spinnen, wat eten ze en doe ze zoal de hele dag? Als het vasthouden van een vogelspin niet heeft geholpen dan zit de angst misschien op een ander vlak. Ik vind spinnen fascinerende diertjes, al hoef ik ze ook niet in bed. Maar in mijn slaapkamer woont Harry de hooiwagen. En die vangt muggen voor mij, dus eigenlijk is hij een beetje een huisdier geworden. Hij zit er al maanden. Enige waar ik echt van baal is als ik 's ochtends de deur uitstap ik met mijn kop in de spinraggen loop.... :(

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:26

Harry de Hooiwagen _O-
ik lees even mee, ben zelf als de dood voor spinnen.
Vind die inieminie spinnetjes al eng :=

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:17

Oef, ik lees ook even mee.. Ben ook als de doods. Ook voor hooiwagens.. bij het idee alleen al zit ik overal om me heen te kijken. Echt vreselijk..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:20

OMG Spinnen bah _O-
Heb er al een paar zien zitten bij de paardenstallen.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:23

Ik vind het al knap dat je die kleintjes en andere wel weg durft te halen. Dan begin ik ook al rond te hupsen hoor. Dood eng!
Dus ik lees even mee, voor als de gouden tip voorbij komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:26

Nou ja, ik dwing mezelf het heel langzaam op te bouwen. En steeds valt het eigenlijk wel weer mee. Ik prent me in dat het ook heel erg meevalt als het zo'n groterd is.

Liefst durf ik ze op een gegeven moment gewoon op te pakken en buiten te zetten. Ik vind spinnen namelijk hele nuttige beesten en ze doodmaken vind ik eigenlijk een beetje sneu :(:)

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:29

Mijn vriend mag ze ook niet dood maken hoor, hij moet ze buiten zetten. Laat ze daar maar nuttig zijn :P!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:30

Ik ben ook zo bang voor spinnen. Krijg al kippenvel als ik je OP lees :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:31

Ik lees even mee. Kleine spinnetjes, hooiwagens, het boeit me allemaal geen fluit. Een paar wonen zelfs in voor de kost en zolang ze de muggen opvreten hoor je me niet.

Maar zo'n zwarte, daar ga ik zelfs van bibberen en kokhalzen (letterlijk helaas) als ie dood op de grond ligt, me dus echt zeker weten niet meer aan kan vallen (as if) maar dan heb ik nog een kwartier nodig om mezelf moed in te spreken en het beest in de kliko te mikken. Waarna ik acuut ga douchen.

Als ik ze zie als ze nog levend zijn, dan kán ik tegenwoordig soort van normaal blijven ademen en reageren, maar dan moet wel mijn vent thuis zijn om ze buiten te zetten anders wordt het gewoon hysterie. Dood hoeven ze niet, maar ook absoluuuuut niet in dezelfde kamer als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:37

picobello schreef:
Misschien als je je meer verdiept in het wezen spin? Dus informatie lezen, hoe leven spinnen, wat eten ze en doe ze zoal de hele dag? Als het vasthouden van een vogelspin niet heeft geholpen dan zit de angst misschien op een ander vlak. Ik vind spinnen fascinerende diertjes, al hoef ik ze ook niet in bed. Maar in mijn slaapkamer woont Harry de hooiwagen. En die vangt muggen voor mij, dus eigenlijk is hij een beetje een huisdier geworden. Hij zit er al maanden. Enige waar ik echt van baal is als ik 's ochtends de deur uitstap ik met mijn kop in de spinraggen loop.... :(

Dat maakt het bij mij alleen maar erger... na dit topic heb ik al onder het bureau gekeken of daar niets zat.
Ik durf ze ook niet te vangen met een glas ofzo

Ik laat mijn kat ze altijd opeten :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:37

Ik vind het sowieso al heel goed dat je die kleinere spinnen al hebt overwonnen en die nu wel durft te vermoorden. :) Op dezelfde manier kun je ook met de 'grotere' (ze zijn nog steeds klein!) spinnen bezig gaan. Een vogelspin ziet er natuurlijk anders uit dan de spinnetjes die in je huis kruipen..
Zelf heb ik in een week tijd 5 dikke spinnen op mijn slaapkamer gehad. Een rotweek gehad maar mijn angst is een stuk minder nu :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:44

lifaya schreef:
Oef herkenbaar! Al is het mij mij nu iets minder, ik kan langs spinnen lopen, maar zodra ze op mij zitten ben ik 1 en al hysterie zoals jij beschrijft :+

Lijkt me erg lastig, vooral nu de herfst er weer aankomt := Heb je toevallig een kat? Mijn kat eet spinnen, dus in mijn kamer zitten vrijwel nooit spinnen (naar mijn weten :') )

haha ja ik herken dit ben verders voor geen 1 beest bang maar spinnen brrr :')
mijn vriend lacht er ook elke keer smakelijk om haha.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:41

Ik ben ook echt enorm bang voor spinnen. Kleine spinnetjes, hooiwagen daar ga ik al voor op de loop en nog half gillen. Met geen mogelijkheid dat ik die beesten aanraak! Gelukkig haalt mn moeder ze altijd weg, of als ik bij vriendlief ben en er een signaleer haalt hij ze weg. Als ze in mn slaapkamer zitten roep ik een keer heel hard naar beneden dat mn moeder moet komen terwijl ik het beest nauwlettend in de gaten hou of die niet snel weg rent! ;)

Ben er (helaas) op stal ook al een aantal tegen gekomen en dat waren geen kleintjes... Daar loop ik met een grote boog omheen...

Dus helaas, ik heb geen tips voor je maar vind het al heel knap dat je de kleine spinnen en hooiwagens weghaalt!
Succes met je angst overwinnen!

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:11

Alsof ik het begin zelf heb geschreven. Ik ben doodsbang voor spinnen al zijn het van die hele kleintjes is ren hysterisch weg. En vooral nu zitten er ineens extreem veel -GROTE- spinnen in ons huis. Ik durf ze ook niet in de gaten te houden naar een spin kijken maakt me al helemaal bang.

Ik hoop dat het een beetje slijt want ik ben natuurlijk nog jong.

Wat volgens mij goed helpt is het opzoeken van informatie en misschien plaatjes kijken vooral dat laatste help een klein beetje bij mij. En als er een kruisspinnetje ergens hangt het een beetje bestuderen?
Je durft tenminste meer dan ik :+

Veel succes :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:08

BSensation schreef:
Ik ben ook echt enorm bang voor spinnen. Kleine spinnetjes, hooiwagen daar ga ik al voor op de loop en nog half gillen. Met geen mogelijkheid dat ik die beesten aanraak! Gelukkig haalt mn moeder ze altijd weg, of als ik bij vriendlief ben en er een signaleer haalt hij ze weg. Als ze in mn slaapkamer zitten roep ik een keer heel hard naar beneden dat mn moeder moet komen terwijl ik het beest nauwlettend in de gaten hou of die niet snel weg rent! ;)

Ben er (helaas) op stal ook al een aantal tegen gekomen en dat waren geen kleintjes... Daar loop ik met een grote boog omheen...

Dus helaas, ik heb geen tips voor je maar vind het al heel knap dat je de kleine spinnen en hooiwagens weghaalt!
Succes met je angst overwinnen!

haha ik roep mn vriend ook altijd :D
gister ook weer pakt hij hem gewoon op en laat hem op zn arm lopen en hij zet hem gewoon buiten neer :')
ik hou gewoon niet van spinnen heb liever een gestoorde stier of hengt in mn slaapkamer als ene spin :')

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:55

@ Rosanneh1 ik heb het net zo extreem als jij, ik durf zelfs niet meer over vloeren of langs plekken te lopen waar ik geconfronteerd ben met een spin, donkere lage ruimtes en zadelkamers bij manege's loop ik letterlijk gebukt doorheen als ik spinnenwebben zie.
ernaar kijken NO WAY dan heb ik echt nachtmerries en ga dan ook letterlijk slaapwandelen op spinnenjacht.
van de week zat er 1 in mijn slaapkamer, zo'n grote zwarte. heb de kat naar binnen "gegooid"en heb gewacht tot ik niks meer hoorde, deur open was ze er nog wel mee aan het gooien maar hij was al dood, pootjes waren er ook al af. maar mooi dus dat ik beneden op de bank heb geslapen he 2 dagen lang, heb hem nu net opgezogen met heeeel veel pijn en moeite, vind het al vies dat ik hem door de slang voel gaan , KRIEBELS!! nee niks voor mij, ben er echt extreem panisch voor. dit is gekomen toen ik vroeger een krantenwijk liep en ik bij iemand de tuin in moest, die had 2 grote dikke coniferen staan, ik dus door het poortje zit er een dikke kruisspin op mijn buik IEEEEEEEUW, die man heeft weeeeken geen krant gehad tot tiptop belde wat de reden was :o

1 keer heeft mijn vriend een spin doodgeslagen en opgepakt met een doekje, kwam hij ermee achter me aan, dat heeft hij geweten ook, in totale paniek hem een flinke klap in zijn gezicht verkocht, puur uit angst want we hebben nooit ruzie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:07

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:12

Jammer van die reactie Pretty. Kijk, mij boeit een plaatje van een vogelspin dan weer toevallig niet, maar het is een vrij respectloze reactie in een topic dat vol zit met mensen met een flinke fobie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:46

Hier nog eentje..en elke keer denk ik 'ah kom op, beestje doet niks!' Maar laatst wilde ik een klein spinnetje doodmaken en toen z'n pootje per ongeluk over het doekje richting mijn vinger bewoog, sprong ik in reflex achteruit..

Te belachelijk voor woorden eigenlijk, vooral omdat ik dondersgoed weet dat zo'n beest niks kwaad doet, helemaal niet met één poot.

Het probleem bij mij is écht de snelheid waarmee ze bewegen. Had hier laatst een vrij grote spin die op z'n dooie gemakkie rondliep, en daar had ik veel minder moeite mee dan met die grote zwarte die als knikkers door je kamer gaan. En ik ben een keer (pijnlijk) gebeten door een spin, dat helpt ook niet mee. :+

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:50

Oh oh wat herkenbaar!! Verschrikkelijk maar ik vind ze echt eng... Vooral die grote dikke zwarte, dan gil ik hoor, als dat beest plotseling bij mij in de buurt zit.

De wat kleinere spinnen durf ik inmiddels weg te halen. Ook heb ik een spinnenvanger, misschien een tip? :) Je moet hem wel langzaam dichtschuiven anders plet je de spin :+

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:57

Ik zat rustig mee te lezen, want ik ga of hyperventileren bij het zien van een spin, of ik raak helemaal verstijfd of barst in tranen uit. Heel fijn ineens een foto, ik schrik dus wel van een plaatje.
Heb ooit in een videotheek een band door de tent gegooid omdat het een spinnen film was.

Ik zou ook zo graag van me angst af willen. In huis zie ik ze niet, heb idd een kat. Maar in trappenhuis, joekels soms... Ze zijn er niet vaak ,maar krijg echt een hartverzakking

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:04

hier nog iemand waarbij 'angst' en redelijk understatement is. de rillingen liepen over me rug bij het lezen van de OP, laat staan bij het zien van die foto. vogelspinnen vasthouden: no way! echt niet. of ze nou 1 mm groot zijn, 1 cm, of 10, hell no. ik blijf er ver bij uit te buurt. bij mij wordt het helaas ook alleen maar erger de laatste tijd. ik wilde voor een examenopdracht van tekenen iets met spinnen doen. (opdracht: i-wired, mijn eerste ingeving: spinnen) maar ik ben zo panisch dat ik niet eens plaatjes durf te zoeken op internet. zelfs dat gaat al te ver. ik heb zo'n hekel aan de herfst..........

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:07

vandaag weer een enge spin die opeens voor mijn voeten liep toen ik op de grond lag := heb stoel erop gegooid en weggerend :') niet meer heen gegaan ook... brrrrrrrr