Ziekte van Bell / Bell’se parese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Ziekte van Bell / Bell’se parese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:59

Ik kon zo snel via de zoekfunctie geen "lopend" topic vinden.
Sinds vorige week heb ik de ziekte van Bell.

1,5 week geleden kreeg ik op woensdagavond ineens veel pijn achter mijn linker oor, in eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat wat pech met de auto had gehad die middag, en door de spanning wat last van m'n nek had.
Op zaterdagavond was de smaak van een gedeelte van mijn tong niet goed meer, alles had een andere smaak dan normaal.
Toen ik de volgende ochtend wakker werd had ik nog niet echt wat door, tot ik naar buiten ging en een sigaretje wou roken.
Ik kon de sigaret amper in m'n mond houden toen ik hem aan wou steken, en het roken lukte ook niet goed.
Ook had ik het idee dat ik sommige woorden heel raar zei.

Dus ik naar binnen toe, om even in de spiegel te kijken, en jawel hoor, de helft van mijn gezicht bewoog niet goed meer.
Omdat ik op mijn 8e aan de rechterkant een aangezichtsverlamming heb gehad, heb ik meteen de dokterspost gebeld, en ik kon meteen langs komen.

Daar eenmaal aangekomen namen ze meteen contact op met de KNO arts uit Groningen, waar ik in eerste instantie heen moest.
Maar na de klachten gehoord te hebben wist hij meteen al wat het was; de Ziekte van Bell..

Ik heb 160 tabletten mee gekregen voor 10 dagen (valaciclovir en prednisolon) en oogzalf tegen het uitdrogen, omdat mijn oog niet goed wil sluiten.

Zijn er meer mensen die het hebben gehad? Wat zijn jullie ervaringen ermee?

Voor mij was de vorige keer zo lang geleden, ik kan me er weinig meer van herinneren, alleen dat het toen 6 maanden geduurd heeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:00

Mijn nichtje heeft het vorig haar gehad. Bij haar lag het eraan dat ze een korrtslip had gehad en het virus haar aangezichtszenuw had aangetast. Zij is helemaal beter, je ziet er niks meer van. Ik denk dat dat een week of 5-6 heeft geduurd.

Sterkte!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 05-09-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Niicole__

Re: Ziekte van Bell / Bell’se parese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 22:03

Dankje! :)
Ze zeiden bij mij dat het door Gordelroos kwam..
Alleen heb ik nooit de klachten gehad van gordelroos..

Op het moment heb ik het idee dat het wel iets beter gaat dan vorige week, al blijft vooral spraak/eten/drinken soms erg moeilijk.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:33

wat ik ervan weet gaat het meestal over zonder gevolgen enzo, dus hopelijk valt het allemaal mee :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:51

Ik heb het gehad, maar het bleek geen bel's parese te zijn maar lyme!
Laat in ieder geval toch even je bloed testen....je weet maar nooit!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:52

Ik heb het gehad, maar het bleek geen bel's parese te zijn maar lyme!
Laat in ieder geval toch even je bloed testen....je weet maar nooit!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:52

oeps, dubbelpost....

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 00:06

ik ken het niet

maar 160 pillen voor 10 dagen

succes met de pillen :9

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 00:53

Pillen ben ik gelukkig bijna vanaf..
Afgelopen zondag zat ik een week aan de medicijnen.
Alleen die oogzalf is erg irritant, overdag blijft het ook wat in m'n oog, waardoor je waziger ziet.

Iedereen bedankt voor de reactie's.

@woofie: ze vroegen idd ook of ik een tekenbeet heb gehad, maar dat heb ik dus ook nog nooit gehad.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:32

Niicole__ schreef:
Pillen ben ik gelukkig bijna vanaf..
Afgelopen zondag zat ik een week aan de medicijnen.
Alleen die oogzalf is erg irritant, overdag blijft het ook wat in m'n oog, waardoor je waziger ziet.

Iedereen bedankt voor de reactie's.

@woofie: ze vroegen idd ook of ik een tekenbeet heb gehad, maar dat heb ik dus ook nog nooit gehad.

of nooit bemerkt....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:38

Ik heb het ook gehad, alleen heb ik er nooit pijn bij gehad. Op een gegeven moment vonden veel klasgenoten het grappig dat ik naar iedereen leek te knipogen, hard om gelachen maar wisten wij veel. Zelfde middag toch wel bezorgd en naar 1e hulp gegaan voor de zekerheid.

Bij mij werd bloed geprikt (nooit meer wat van gehoord qua uitslag) en idd snel dit vastgesteld. 10 daagse kuur prednison gekregen en naar huis met idd. oogzalf en afdekpleisters voor snachts.

De prednison was meer voor de zekerheid. Vermoedelijk zou die ontsteking vanzelf wegtrekken. Na een weekje begon het langzaam ook weer bij te trekken, maar voor het weer helemaal oke was heeft weken geduurd. En nog als ik goed kijk zie ik het iets (of zit dat nu tussen mijn oren ;) )

Bij jongeren staat het erom bekend vaak weer helemaal weg te trekken, op oudere leeftijd kan dat anders zijn. Hangt ook je hele gezicht met je mondhoek echt naar beneden? Of gewoon ´neutraal´? Ook al lijkt het van niet, maar ook bij een neutraal gezicht is er zeker nog activiteit in de aangezichtszenuw, alleen niet genoeg. Dan is de kans (als je jong bent) groot dat het ´vanzelf´ weer bijtrekt.

Succes in ieder geval en hopelijk trekt het idd snel weer bij :)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 11:12

Bedankt voor je reactie!
Vorige keer had ik het idd ook zonder pijn, mijn ouders dachten dat ik toen (leeftijd van 8) gekke bekken aan het trekken was voor de grap.
Tot ik niet ophield, wisten ze dat het wat anders was.

Bij mij hangt mijn mondhoek naar beneden, en lijkt mijn wang dikker.
Mijn onderste deel oog wil ook niet dicht, bovenste deel knipperd soms mee, en blijft 's nachts wel dicht.

Ik heb het idee dat het met mijn lippen/mond wel beter gaat, ondanks het nog hangt.
Roken, praten, eten en drinken gaat nu beter dan 1 week geleden, dus hopelijk vooruit gang. :)

Op mijn 8e heb ik er (zonder medicijnen) 6maanden mee gelopen, dat was op de basisschool met verplicht lachen voor de schoolfoto verschrikkelijk.
Nu kan ik er wel beter mee omgaan, al blijft het natuurlijk een verschrikkelijke ervaring.

@Woofie: kan je het verder nergens zien dan of je een tekenbeet heb gehad? Ik ga eens vragen naar een bloedonderzoek.
Die had ik zowiezo al in de planning, ivm veel vermoeidheid, dus dat komt dan wel goed uit, alles in een keer. :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:01

Niet elke tekenbeet krijgt een rode kring....
ik zou in ieder geval ook even op lyme laten prikken.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:45

Oh dat wist ik niet eens, bedankt voor de tip. :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:44

Ik haal even dit oude topic omhoog!

Sinds gister helaas ook ziekte van Bell. Begon met oorontsteking vorige week, kon water moeilijk uitspugen en mnder gevoel in mijn mond en geen smaak. Sinds gistermorgen ineens geen gevoel meer aan de linkerkant dus naar hap geweest gistermiddag. Vandaag weer en nu stootkuur prednison en oogzalf meegekregen. Iemand ervaring mee? Hoop dat mijn lach weer snel terugkomt. Als ik niet lach zie je gelukkig niet veel aan mij, kan ook nog gewoon praten alleen lach ik heel erg scheef. Hopen dat het snel overgaat want heb over 3 weken hele belangrijke dingen staan dus hoop dat ik dan weer een beetje normaal kan lachen.