Snapping hip + hyperlaxiteit? ervaringen gevraagd ;)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Snapping hip + hyperlaxiteit? ervaringen gevraagd ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:34

hey

dec 2009 heb ik een redelijk zwaar ongeluk gehad met een paard die ik trainde. Het komt er op neer dat hij uitgegleden is terwijl ik er opzat en we zijn beiden gevallen. Hij op zijn zij en ik van mijn bekken tot mijn enkel eronder :/ . Twas een paard van 1.78m ....
Ik had de eerste dagen/weken enorm veel pijn. Onders scans, mri's geweest maar ze zagen niet meteen iets. mijn heup begon uit de kom begon te schieten, van het minste dat ik deed. Je zag het er ook gewoon uitschieten :7
ik kon omduur bijna niet meer stappen van de pijn, ik kon mijn knie niet plooien of mijn heup klikte.
Dokters schreven me pijnstillers voor,kine, ontstekingsremmers èn ik mocht niks van sport meer doen, dus ook geen paardrijden.

Ik heb 8 maand helemaal niet paardgereden, maar mijn heup bleef evenveel pijn doen. Uiteindelijk besloot ik om toch terug wat te rijden, gewoon korte stapwandelingetjes. En dat ging goed , als het niet langer dan 15 min duurde en echt alleen maar stap was. Maar zelfs dan als ik daarna afstapte kon ik bijna niet meer gaan. Ook kon ik mijn paard totaal niet meer ondersteunen met mijn been, ik kan niks van druk meer op mijn been zetten ;(

Maandag had ik opnieuw een afspraak in het ziekenhuis. Weer onder de scans en nu hebben ze ook echo gedaan van mijn heup en konden ze eindelijk goed zien wat er precies gebeurde. Ik kan het niet precies navertellen wat ze zeiden dat er gebeurde, maar het komt er op neer dat mijn bot uit de kom schiet en daardoor over mijn spier springt waardoor mijn spier over het blad van mijn heup schuurt en dus zo helemaal uitrekt en omduur kan scheuren ...

In mijn kliniek hadden ze dit nog nooit gezien en hebben ze daarom naar profs in gent en leuven gebeld om te overleggen wat ze gaan doen. Operatie is mogelijk, maar willen ze nog met wachten omdat ik nog maar 17 ben en waarschijnlijk nog wat ga groeien en dan kan het zijn dat ik na 6 maand hetzelde probleem heb . Ik moet in afwachting van dat dus intensieve kine volgen, 3-4 keer per week. Ook moet ik steunzolen dragen om mijn heup wat te ontlasten.
en verders had ze nog de erge mededeling dat ik NIET meer mag rijden, en nu moet ik er me echt aan houden. Ik mag zelfs niet gewoon even op een paard kruipen, omdat ik mijn been dan te hoog moet heffen ;(
ik mag verders ook niks van sport meer doen, ik moet zelfs oppassen als ik een trap oploop.

Ook ontdekten ze tijdens de onderzoeken dat ik hyperlaxiteit heb. Ze hebben aantal kleine testjes gedaan omdat te zien, bijvoorbeeld moest ik mijn gestrekte knieen mij bukken en dan je handen plat op de grond zetten. Nu weet ik niet echt wat dit is en zou ik graag ervaringen van anderen horen :)

alvast bedankt om heel het verhaal te lezen ;)

abeltje_xx

Re: Snapping hip + hyperlaxiteit? ervaringen gevraagd ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:52

hyperlaxiteit betekend dat je ligamenten en banden gewoon wat lakser zijn dan die van anderen, makkelijker gezegd : je bent van nature wat leniger dan andere mensen :)
ik heb het ook, het is erg grappig op mijn opleiding. ik doe fysiotherapie namelijk en bij verschillende testen test je de bewegingsmogelijkheden van banden in het lichaam. ik haal steevast een uitslag van 10-20 graden hoger dan normaal. :D

bij gezonde mensen hoeft het niets erg te betekenen, je bent wat flexibeler en dat is het. ik heb het "erg" genoeg om af en toe wat stabiliteits problemen te hebben en ook daardoor wat spierproblemen te krijgen. ik ben wat onstabiel door m'n lakse banden en vang dat verkeerd op met m'n spieren. ik moet dagelijks op mijn houding letten en ben al 10 jaar iedere dag bezig om een tweede rugblessure te voorkomen ( op m'n 12e door m'n rug gegaan)

ik weet niet wat een snapping hip is ( daar zijn we nog niet) maar ik kan me voorstellen dat de banden en ligamenten die je gewrichten op de plek houden, en die bij hyperlaxiteit toch al wat losjes zijn, een flinke optater krijgen bij zo'n val. verschillende andere structuren, zoals spieren, glijbladen en kraakbeenverbindingen, zullen ook een klap hebben gehad. het hele boeltje is wat zwakker dus. normaal gesproken zijn je banden en ligamenten verbindingen die je gewrichten passief op de plek houden, zonder spierkracht dus. maar als die banden wat slap zijn van nature dan kan dat na een ongeval zorgen voor problemen in dat gewricht. het zou uit de kom kunnen gaan, of juist vast kunnen lopen tegen een botstuk aan zodat de beweging vastloopt. banden kun je niet trainen, het zijn geen spieren. maar de spieren eromheen kan je wel trainen. bij veel problemen die te maken hebben met bandenproblemen worden de spieren eromheen getraind om mee te helpen met het opvangen van krachten uit het gewricht die normaal alleen door de banden worden opgevangen. maar dat soort training moet heel voorzichtig en onder deskundige begeleiding worden opgebouwd.

ik kan je dus niet verder helpen met snapping hip, omdat ik niet weet wat het is. maar hyperlaxiteit is in principe dus extra lenig zijn.
veel sterkte met je blessure.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:31

Hyperlaxiteit komt vrij vaak voor, ik heb het ook en in combi met een snapping hip. Bij mij is het wel zo dat de snapping hip niet door een ongeval/trama komt en het is dus niet heel ernstig. Ik heb er ook nauwelijks pijn aan en mag er alles mee doen, bij mij is het vooral alleen maar lastig.
TS de fysio kan bij hyperlaxiteit uitkomst bieden, die zorgt ervoor dat je je bewuster wordt van je houding en de beweginge die je maakt. Dit voorkomt dat je te ver strekt of teveel gaat overcompenseren. Wellicht dat hij ook de mobiliteit van je heup iets kan verminderen door spierversterkende oefeningen, al denk ik nadat ik jouw verhaal lees dat dat alleen lang niet genoeg zal zijn.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:55

Hyperlaxiteit is dat hetzelfde als hypermobiliteit ? Even een vraag tussendoor als het mag. Ik ben zelf ook erg hypermobiel op al mijn gewrichten, en ik moet om de boel stabiel te houden dan ook blijven sporten, mede door rugproblemen(het compenseren) en een snapping hip, en andere kleine kwaaltjes :D

Maar best heftig zeg ! Dus door trauma is eigenlijk het e.e.a. naar voren gekomen. Maar ik neem aan dat je zo lang niet mag rijden tot de heup weer genezen is, om vervolgens onder begeleiding de banden te gaan versterken rondom de heupen ? Daarna mag je toch wel weer op een paard klimmen ? Of zijn de gesprekken nog niet daartoe gekomen ? In ieder geval beterschap hoor.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:01

InekeH87 schreef:
Hyperlaxiteit komt vrij vaak voor, ik heb het ook en in combi met een snapping hip. Bij mij is het wel zo dat de snapping hip niet door een ongeval/trama komt en het is dus niet heel ernstig. Ik heb er ook nauwelijks pijn aan en mag er alles mee doen, bij mij is het vooral alleen maar lastig.
TS de fysio kan bij hyperlaxiteit uitkomst bieden, die zorgt ervoor dat je je bewuster wordt van je houding en de beweginge die je maakt. Dit voorkomt dat je te ver strekt of teveel gaat overcompenseren. Wellicht dat hij ook de mobiliteit van je heup iets kan verminderen door spierversterkende oefeningen, al denk ik nadat ik jouw verhaal lees dat dat alleen lang niet genoeg zal zijn.

Ik moest van de fysio juist erbij blijven paardrijden, want dat schijnt erg goed te zijn voor de stabiliteit,motoriek en onbelastbare training van de spieren. Klopt wel, want heb door omstandigheden mijn paard moeten verkopen begin vorig jaar, en ik krijg steeds meer te kampen met de nadelen van het hypermobiel zijn om het zo maar even te zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:03

snapping hip is dat je heupkop regelmatig bijna uit z'n kommetje gaat, doordat de banden die het gewricht op z'n plaats zouden moeten houden te laks zijn. Bij jou is het wel heel heftig, als hij echt uit de kom gaat, en zelfs een operatie moet.
Met spierversterkende oefeningen in de spieren rond je heup moet je een heel eind kunnen komen. Ik verbaas me een beetje dat ze je verteld hebben nooit meer op een paard te mogen rijden. Paardrijden is in principe een goede houding voor een snapping hip, waarbij je weinig kans hebt dat hij eruit gaat om dat in die houding de kop in de kom gefixeerd wordt. Moeilijke is alleen het opstappen, dat is een risico beweging, maar met krukje moet het prima lukken. Ze bedoelen toch vast voor je operatie en voor je klaar bent met het revalideren?
Het komt vast goed hoor :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:17

dankjewel voor alle reacties!
maar ik heb nog een vraag, dus als je hyperlaxiteit hebt, beweeg je je spieren meer dan normaal en kan je je vlugger verrekken. Maar tot vorige week wist ik niet eens dat ik dat had, dus dacht ik dat alles wat ik kon/doe normaal was, zoals bv mijn knieen strekken en dan mijn handen plat op de grond kunnen zette, mijn vingers kunnen omplooien. Maar hoe weet ik nu wat normaal is en wat niet, want als ik nu steeds mijn spieren verkeerd gebruik of ze forceer is dat toch ook niet goed?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:55

ik heb ook nog fotos van de echo meegekregen , indien iemand dat wenst kan ik ze hier plaatsen?
ikzelf zie er niet echt veel op :') twas duidelijker toen ik het zag bewegen op de echo :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:04

Ik heb er ook last van, als Hyperlaxiteit hetzelfde is als Hypermobiliteit.
Mijn schouders zijn in 1.5 jaar tijd allebei uit de kom geweest.
Lenig ben ik dan weer niet, maar dat is omdat ik behoorlijke rugklachten heb hierdoor.

Hiervoor ga ik 5 keer per week naar de sportschool, met een programma gericht op mijn rugproblemen om mijn spieren sterker te maken. Dit wil alleen nog niet erg helaas, maar meer kan ik er niet aan doen.

Heftig zeg, nare blessure!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:18

maaike1994 schreef:
dankjewel voor alle reacties!
maar ik heb nog een vraag, dus als je hyperlaxiteit hebt, beweeg je je spieren meer dan normaal en kan je je vlugger verrekken. Maar tot vorige week wist ik niet eens dat ik dat had, dus dacht ik dat alles wat ik kon/doe normaal was, zoals bv mijn knieen strekken en dan mijn handen plat op de grond kunnen zette, mijn vingers kunnen omplooien. Maar hoe weet ik nu wat normaal is en wat niet, want als ik nu steeds mijn spieren verkeerd gebruik of ze forceer is dat toch ook niet goed?

Spieren die meer bewegen? Je kunt je idd makkelijker wat verrekken.
Alle gewrichten hebben ligamenten (banden) die, samen met de vorm van het
gewricht moeten zorgen voor stabiliteit (de passieve stabiliteit). De spieren die lang het
gewricht lopen zorgen ook voor een vorm van stabiliteit (actieve stabiliteit) door aan te
spannen op de juiste momenten, voordat het gewricht te ver van z'n plaats komt.

Als je, zoals jij, hypermobiel bent, dan betekent dat dat de passieve stabiliteit niet optimaal
is. Dat is niet te "repareren" ofzo. Je kunt deze vorm van instabiliteit ondervangen door je
spieren te trainen om de actieve stabiliteit te optimaliseren.

Ik denk dat jij met zo'n training al een heel eind komt.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:38

Snapping hip heb ik ook, maar hij gaat niet uit de kom, hij gaat gewoon altijd langs mijn spier zeg maar... En dan hoor je dat klikken (snappen)... Als ik mijn been zeg maar opzij gooi, kan ik het opwekken, maar dat moet je natuurlijk niet doen. Als ik te lang op mijn hurken of kniën zit, begint het ook zeer te doen. En soms zit mijn heup vast, dan moet ik ook mijn been opzij gooien en dan zegt ie heeeeel hard klik en dan zit ie weer goed. Verder heb ik er weinig last van hoor.
Hyperlaxiteit ken ik niet :n maar wel lastig zeg!