dec 2009 heb ik een redelijk zwaar ongeluk gehad met een paard die ik trainde. Het komt er op neer dat hij uitgegleden is terwijl ik er opzat en we zijn beiden gevallen. Hij op zijn zij en ik van mijn bekken tot mijn enkel eronder :/ . Twas een paard van 1.78m ....
Ik had de eerste dagen/weken enorm veel pijn. Onders scans, mri's geweest maar ze zagen niet meteen iets. mijn heup begon uit de kom begon te schieten, van het minste dat ik deed. Je zag het er ook gewoon uitschieten
ik kon omduur bijna niet meer stappen van de pijn, ik kon mijn knie niet plooien of mijn heup klikte.
Dokters schreven me pijnstillers voor,kine, ontstekingsremmers èn ik mocht niks van sport meer doen, dus ook geen paardrijden.
Ik heb 8 maand helemaal niet paardgereden, maar mijn heup bleef evenveel pijn doen. Uiteindelijk besloot ik om toch terug wat te rijden, gewoon korte stapwandelingetjes. En dat ging goed , als het niet langer dan 15 min duurde en echt alleen maar stap was. Maar zelfs dan als ik daarna afstapte kon ik bijna niet meer gaan. Ook kon ik mijn paard totaal niet meer ondersteunen met mijn been, ik kan niks van druk meer op mijn been zetten
Maandag had ik opnieuw een afspraak in het ziekenhuis. Weer onder de scans en nu hebben ze ook echo gedaan van mijn heup en konden ze eindelijk goed zien wat er precies gebeurde. Ik kan het niet precies navertellen wat ze zeiden dat er gebeurde, maar het komt er op neer dat mijn bot uit de kom schiet en daardoor over mijn spier springt waardoor mijn spier over het blad van mijn heup schuurt en dus zo helemaal uitrekt en omduur kan scheuren ...
In mijn kliniek hadden ze dit nog nooit gezien en hebben ze daarom naar profs in gent en leuven gebeld om te overleggen wat ze gaan doen. Operatie is mogelijk, maar willen ze nog met wachten omdat ik nog maar 17 ben en waarschijnlijk nog wat ga groeien en dan kan het zijn dat ik na 6 maand hetzelde probleem heb . Ik moet in afwachting van dat dus intensieve kine volgen, 3-4 keer per week. Ook moet ik steunzolen dragen om mijn heup wat te ontlasten.
en verders had ze nog de erge mededeling dat ik NIET meer mag rijden, en nu moet ik er me echt aan houden. Ik mag zelfs niet gewoon even op een paard kruipen, omdat ik mijn been dan te hoog moet heffen
ik mag verders ook niks van sport meer doen, ik moet zelfs oppassen als ik een trap oploop.
Ook ontdekten ze tijdens de onderzoeken dat ik hyperlaxiteit heb. Ze hebben aantal kleine testjes gedaan omdat te zien, bijvoorbeeld moest ik mijn gestrekte knieen mij bukken en dan je handen plat op de grond zetten. Nu weet ik niet echt wat dit is en zou ik graag ervaringen van anderen horen

alvast bedankt om heel het verhaal te lezen

twas duidelijker toen ik het zag bewegen op de echo
maar wel lastig zeg!