Eetprobleem? Psychisch? Ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem_123

Eetprobleem? Psychisch? Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:21

Dit is een goedgekeurde SA

Allereerst: als je me denkt te herkennen in dit verhaal, stuur me dan een PB. Ik heb deze SA niet voor niets.
Ik ben een jonger meisje. Ik ben lang, rond de 1.80. In de zomervakantie van dit jaar kreeg ik een stemmetje in mijn hoofd. Ik vond mezelf te dik worden. Diep van binnen weet ik dat ik prima op gewicht ben (67 kilo). Dat stemmetje... Eerst luisterde ik er niet naar. Maar ze misbruikt me. Ik ben vrij onzeker. Ze scheld me uit, ik ben een dik, vies, vet varken. Ik ben nergens goed voor. En dan zeg ik dat ze weg moet gaan. En dan zegt zij dat ze mij is. ('Ik ben jou. Je haat jezelf dus'). Ook zegt ze dat ik af moet vallen, als ik nou 65 kilo zou wegen, zou ik mooier zijn... Ik ben tot nu toe ongeveer een kilo afgevallen. Ik doe niet echt iets extreems. Ik eet dingen met minder calorieen op brood(vruchtenhagel/jam ipv pindakaas/pasta). Ik schep minder op tijdens het avondeten. Ik snoep nauwelijks meer, beweeg meer. En als mijn moeder dan zegt: 'volgens mij ben je afgevallen', dan is die stem blij. Dan zegt ze goedzo, maar ik moet doorgaan. Tot de 65 kilo. Dan ben ik mooi, zegt ze.
En dan heb je ook nog die andere stem. Die zegt dat ik niet naar haar moet luisteren. Dat ik meer moet eten. Maar de 'afvalstem' is sterker.
En als iemand dan zegt dat ik vol ben, dan komt ze weer. Dat ik moet afvallen.
Maar ik wil niet afvallen. Ik wil gewoon zijn.
Maar ik ben niet gewoon. Ik ben gepest, dus blijkbaar ben ik anders.
Niemand weet van iets, wat er in mijn kop omgaat. Alleen mijn dagboek.
Moet ik het vertellen aan iemand? Ik wil proberen die stem weg te krijgen, voor het te laat is.

Ik voel me laatste tijd ook zo moe en lusteloos. Dan ben ik op school, en het 3e lesuur stort ik al bijna in.
Ik zie dunne meisjes, dan zegt zij: 'zo moet je zijn!'
Ik ben aan het geloven dat ik dik ben. Dat ik af moet vallen.
Maar ik wil het niet.

Wat moet ik doen?

Nadine_S

Re: Eetprobleem? Psygisch? Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:30

Heel snel met iemand gaan praten hierover. Kun je naar je mentor? Of een leerlingbegeleider?
Ik heb 10 jaar een eetstoornis gehad en het waren 10 vreselijke jaren. Dus ga nu hulp zoeken en niet als het te laat is..

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:49

Hulp zoeken. Straks gaat je stem je nog verplichten om nog meer af te vallen en zo ontwikkel je anorexia. Je moet beseffen dat je beide stemmen gewoon zelf bent, het zijn je eigen gedachten. Maar je kunt ze misschien niet 'uitzetten' zonder hulp, net als bij een dwangneurose.

tootje71

Re: Eetprobleem? Psygisch? Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:53

Hier heb ik absoluut geen ervaring mee , maar wil wel je een hart onder riem steken en probeer sterker dan dat stemmetje te zijn zoek zeker hulp , heel veel sterkte !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:58

Als eerste een compliment, je hebt het verteld! Al is het op een forum, het is wel stap 1. Dat is niet niks.
Het klinkt knap kl*te zeg! Ik vindt de tips hierboven heel goed. Ga met iemand praten, bijvoorbeeld je huisarts. Als je dat eng vindt (en dat kan ik me voorstellen) kun je iemand vragen met je mee te gaan, heb je het al aan een goede vriendin verteld? Verder heeft de huisarts zwijgplicht en zal dus niks zeggen/doen als jij alleen maar even je verhaal kwijt wil bijvoorbeeld. Je krijgt er dus geen gedonder van.

Afwachten lijkt me niet zo'n goed idee, zie ook het verhaal van Broccoli. Die ellende wil je denk ik echt voorkomen.

anoniem_123

Re: Eetprobleem? Psychisch? Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 10:33

Heel erg bedankt :)

Ik ga zsm hulp zoeken, ik ga het aan mijn moeder proberen te vertellen, die heeft ook zoiets gehad, en is er zelf mee gestopt. Omdat ze erachter kwam dat het echt niet meer kon.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:44

Goedzo, je ouders er bij betrekken lijkt vervelend maar is eigenlijk het beste wat je kan doen. Vertel het niet even tussendoor maar vraag je moeder apart en ga er even voor zitten. Dan kunnen jullie het samen serieus bespreken.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:36

Aller eerst Respect dat je het hebt verteld en zelf in ziet dat er iets niet in orde is.

Ik heb zelf een eetstoornis al jaren en heb het ontzettend lang verzwegen en ontkent. Zoek hulp want het is zwaar en als je het helemaal alleen moet doen is het verschrikkelijk. Als tip, kijk eens op www.proud2bme.nl hier zitten ontzettend veel meiden met eetproblemen en vaak chat avonden met dietiste en andere mensen die weten wat je mee maakt en hoe ze je kunnen helpen.

Als je wat kwijt wilt mag je altijd PBen.

Take Care

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:39

anoniem_123 schreef:
Heel erg bedankt :)

Ik ga zsm hulp zoeken, ik ga het aan mijn moeder proberen te vertellen, die heeft ook zoiets gehad, en is er zelf mee gestopt. Omdat ze erachter kwam dat het echt niet meer kon.

Als je het moeilijk vind te vertellen. Kun je misschien het stukje dat in je OP staat uitprinten en haar geven. Of ergens neerleggen zodat zei het vind..

Verder heel veel sterkte..

anoniem_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:59

Bedankt, dit geeft me moet.
Ik ga proberen een moment te vinden, en als dat niet lukt, ga ik naar mijn vertrouwens persoon op school. Die heeft gesprekken met mij.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:04

Goed zo meis! Echt doen hoor, want een eetstoornis wil je echt niet..

anoniem_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:09

Het is me gelukt.
Ik heb het verteld

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:15

Super goed van je. De eerste stap is gezet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:47

Heel goed! Hoe reageerde ze?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:52

Super dat je het verteld hebt! Dat is een hele mooie eerste stap!

Ik heb verder weinig verstand van eetstoornissen dus daar kan ik helaas weinig tips over geven. Wel wilde ik je laten weten dat uit onderzoek is gebleken dat er veel meer mensen zijn die stemmen horen, terwijl er verder echt niets mis met ze is. Laat je dus niet voor gek verklaren, want dat ben je niet :) Mocht je er eens wat meer info over willen, dan kun je 'gezonde stemmenhoorders' googlen.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:08

Zoek nu al hulp.. Niet meteen drastisch een psycholoog ofzoiets, maar vertel t aan iemand die jij zelf vertrouwd. En je hoeft echt niet meteen te noemen dat je denkt dat je een eetprobleem hebt, maar als je maar wel verteld dat je misschien vind dat je te dik bent. Ik kan je vertellen, je bent helemaal niet dik! Ik ben 1.85 en weeg al een x aantal jaar 58 kilo, en ik vind mezelf iets te dun, en zou graag wat voller willen zijn. Mocht je bladen zoals glamour/stars enz. lezen, stop daar voorlopig ook maar mee want zo krijg je waarschijnlijk alleen nog maar meer een verkeerd beeld van jezelf.

Besef je ook heel goed, dat je niet voor andere slank moet willen zijn! Iedereen die jouw lief heeft en om je geeft, zien die extra kilo niet eens die jij graag kwijt zou willen en houden ook echt niet minder van je, ook al zou je 100 kilo wegen.

Buiten dat.. iedereen heeft wel wat te klagen over haar/zijn eigen lichaam. Maar bedenk ook eens wat je wel mooi vind aan je zelf!

Tot slot. Het gaat niet om de verpakking, maar wel wat erin zit
:) Heel veel succes gewenst!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:41

Heel knap van je dat je inziet dat je hulp moet zoeken! Heel goed dat je het je moeder hebt verteld!
Ik heb zelf zo'n 3 jaar rondgelopen voordat ik het aan iemand kon vertellen, dus echt diep respect :)

anoniem_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 07:41

Bedankt iedereen voor de reacties.
Het gaat weer beter met me. Ze scheld me soms nog wel eens uit, en probeert me te weerhouden om te eten, maar het gaat steeds beter. Ik kijk niet meer elke avond naar mijn buik om dan te denken 'wat ben ik dik'.
Ik wordt weer de baas over mijzelf :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:32

Goed zo! Hou dat vol!