Darmonderzoek (Colonoscopie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Darmonderzoek (Colonoscopie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:13

Ik moet morgen maar durf echt echt echt niet... Ben bang voor het laxeren (waar ik vanavond mee moet beginnen) en ben bang voor het onderzoek.. Ben bang voor het roesje, voor het infuus en het liefst zou ik gewoon niet gaan.....
Maar goed, ik zal wel moeten aangezien ik al een maand of 4 a 5 rond loop met een raar gevoel onder in mijn buik en tot nu toe geen enkel onderzoek iets heeft uitgewezen.. Er zijn foto's gemaakt, echo's gemaakt, ontstekingen zijn geprikt, heb een tijdje vezels moeten drinken maar niets heeft iets opgeleverd....

Dus nu maar tanden op elkaar en er voor gaan.. Wie heeft er ook ooit dit onderzoek gehad en kan mij een beetje gerust stellen??

Edit: voor de mensen die niet weten wat het onderzoek inhoud, ze gaan met een slangetje met camera mijn hele dikke darm van binnen bekijken...

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:20

Ik ken het onderzoek wel maar heb het zelf niet hoeven ondergaan!
Ik wil je veel sterkte wensen!! Het komt vast goed!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:24

Ik heb het ooit 1x gehad en zal het in de toekomst ook nog vaker mee moeten maken (heb de ziekte van Crohn). Van de behandeling heb ik weinig mee gekregen, hoewel de werking van het roesje per persoon verschilt. Infuus is zo gezet, dat vond ik meevallen (terwijl ik echt als de doods ben voor naalden). Het laxeermiddel vond ik het ergste, niet het laxeren, had toch al maanden diarree... Vooral sochtends vroeg op een nuchtere maag dat ranzige zoute spul drinken, bah. Tip: niet verdunnen, gewoon goed naspoelen met iets wat sterk smaakt (sterke aanlenglimonade oid). Het hele gedoe is gewoon vervelend, gewoon over je heen laten komen en morgen middag ben je ervanaf. Achteraf zal het meevallen :(:)
Succes morgen!

Veseosunce

Re: Darmonderzoek (Colonoscopie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:27

Je merkt op zich niks van het onderzoek als ze je een goed roesje geven. Het meest vervelende is het laxeren inderdaad, dat heeft echt een vieze smaak. Drink er na iets wat goed sterk is en zorg ervoor dat je een wc in de buurt hebt want je zal veel gaan rennen. :=

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:28

Ik heb net nog even contact gehad met de afdeling aangezien ik bij spanning sochtends altijd moet overgeven.. Weet dus niet of ik uberhaupt dat spul morgenochtend binnen kan houden..
Heb je misschien ook tips tegen eventueel honger? Ben iemand die echt eten nodig heeft om niet flauw te worden.. Heb om half2 het onderzoek dan mag ik paar uur daarna pas eten.. Dat is bijna 24uur zonder!!

Ben 2x met spoed (voor iets anders) opgenomen geweest en vandaar dat een infuus mij altijd aan die nare ervaring doet denken..

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:29

Ik zat al te denken om iets van Extran in huis te halen.... Is veel suiker en zoet....

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:33

ik heb het ook gehad , net als de meeste in dit topic [HK] Meer bokkers met een Chronische Darmziekte?
ik heb zelf geen roesje genomen , en tja het is geen fijn onderzoek maar effe je tanden op elkaar en dan is het zo voorbij.
ik moest ook om half 2 en ik kreeg gelijk koffie en wat koekjes toen ik klaar was .

wat heb je gekregen om te laxeren ?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:37

Moviprep.... En dan te bedenken dat ik wel 6uur onder de tattoonaald durf en dit onderzoek echt te eng voor woorden vind...

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:42

haha heb ik ook hoor , ik heb meerdere tatoo's en ga met knikkende knieen bloedprikken :o
maar probeer je niet al te druk te maken , het is echt zo voorbij ... en dan weet je wel wat er met je aan de hand is .

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:44

W.b. het Moviprep drankje. Ik weet niet of je gewend bent veel te drinken. Maar ik deed het als volgt: ik was een uurtje eerder opgestaan om zo echt de tijd te nemen voor het drankje. Ik begon geloof ik rond 5:30 uur. Ik vulde steeds een grote volle beker, die ik in 1 keer achterover gooide. Het was vies maar te doen. Niet bij nadenken en niet willen proeven, gewoon doorzetten. Na 15 min. weer een volle beker... etc.

Het duurt iets langer voordat de boel gaat werken dan op de verpakking staat.

Het effect van een roesje verschilt per persoon. Ik kreeg de max toegestane hoeveelheid toegediend maar was gewoon bij en voelde me niet anders. Maar er zijn ook mensen die zich er niets meer van herinneren en het hele gebeuren niet mee maken. De ingreep is naar maar je komt er wel doorheen ;). Het is ook zo klaar. Probeer er aan te denken waarom je dit doet. Wanneer het achter de rug is dan krijg je binnen korte tijd de uitslag. Zo weet je waar je aan toe bent en kun je het achter je laten. Succes en zet 'm op!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 10:51

Ja in het info boekje stond ook al die tip.. Er stond dat als je ieder kwartier een glas naar binnen krijgt je binnen die 2uur dat spul + de extra halve liter op hebt... Ik ben helemaaaaal geen goede drinker dus wordt echt lastig... Hoop dat het allemaal lukt vanavond en morgen en idd dat ik er dan vanaf ben...
Heb misschien ook wel een beetje de instelling van ze zullen toch wel weer niets vinden aangezien ze al zoveel bekeken en gedaan hebben... Misschien ook bang voor de teleurstelling als we nog niet gericht het probleem aan kunnen pakken..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:57

Het is teleurstellend wanneer ze niet kunnen vinden waar je pijn vandaan komt maar aan de andere kant, dit kun je weer van je lijstje afstrepen. Je weet dan wel wat er is, ook als het allemaal goed is ben je erg opgelucht. Denk maar zo: morgen avond ben je weer thuis en is dit hoofdstuk afgesloten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:06

ach, ik heb mij ook zo druk gemaakt maar uiteindelijk 100% mee gevallen ;)
ik had mijn onderzoek pas om half 4, dus geruime 24 uur op een lege maag gezeten, en ik ben ook een type dat snel flauw wordt van een lege maag!

Roesje sloeg bij mij zo hard in dat ik bijna een hele dag kwijt ben, enigste wat ik kan herinneren dat ze me tijdens het onderzoek nog een spuit hebben gegeven, en toen was ik helemaal van de wereld. Heel prettig moet ik zeggen :)
En dat laxeren, valt ook echt 100% mee, ik heb het gemengd met limonade, en binnen no-time was ik leeg :)
Ben wel op de wc in slaap gevallen haha :o

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:06

Ik heb het onderzoek ook al diverse keren ondergaan (vanwege colitis ulcerosa) en ik moet eerlijk zeggen dat het mij meevalt.... lang leve het roesje waardoor je er gewoon niet zoveel van meekrijgt.
Het laxeren is lastig en vooral heel smerig, daarbij is het ook echt heel veel en op een gegeven moment ben je het echt zat om nog meer van die troep te drinken. Ik heb het toen een beetje aangelengd met appelsap en siroop maar het blijft vieze troep. Ga vooral niets actiefs doen en blijf dicht bij de wc ;)
Veel sterkte met laxeren en met het onderzoek!!! Ik hoop voor je dat ze ontdekken wat je mankeert.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:12

ivy_power89 schreef:
Ben wel op de wc in slaap gevallen haha :o

Hahaha das wel knap.. Zo van ik blijf maar zitten en dan kan het er automatisch uitlopen!
Die assistent zei tegen mij dat het gevaarlijk was als je niet nog bij het onderzoek bent omdat je aan moet geven als ze bij je darmwand (een bocht) zijn ofzoiets??

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:15

ooo dat voelde ik wel hoor :+ want ze zaten vast en moesten behoorlijk trekken en duwen
en daar werd ik onrustig van, en kreeg ik nog een spuit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:18

Die cleanprep die ik kreeg was echt gooooor!! Maar t is me gelukt met een beetje hulp van bokt hihi.
Het onderzoek is mij niet meegvallen.. kreeg een licht roesje maar heb ze gesmeekt/gehuild en gekrijst om te stoppen omdat ik het niet meer vol kon houden van de pijn..Door het roesje heen dus.. Echter gingen ze gewoon door want ze moesten toch kijken of er niets zat.. Dan is het idd 'teleurstellend' als ze niets hebben gevonden. Behalve extreem pijnlijke en gevoelige darmen.. *joh*

Toch heb ik niet vaak mensen gehoord met dezelfde pijnlijke ervaring als ik.. De meeste vinden het een fluitje van een cent.. En ik hoop van harte dat dit ook voor jou geldt!!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:21

Colonscopie en endoscopie onderzoeken zijn echt niet fijn! Ikzelf heb een endoscopie gehad, dus alleen het laatste stukje van mijn darmen.
Het laxeerspul kreeg ik echt niet naar binnen, maar via een sonde kunnen ze dat alsnog naar binnen krijgen, dus mocht het drinken niet lukken kan je vragen of ze het via een sonde willen doen, stuk minder erg...

Het onderzoek zelf is erg genant, vooral als je de onderzoekskamer ingereden wordt en nog bij bent. Daarna krijg je een roesje en merk je niet heel veel meer. Ik was nog te onrustig, dus ze hebben mij (gelukkig) plat gespoten, waardoor ik pas in de vercouver kamer wakker werd toen het onderzoek al voorbij was.
En als je een roesje gehad hebt, herinner je je er niks meer van, en dat is echt heel fijn!
Je zal nog wel lang last houden van winderigheid en gevoelige darmen..

Heel erg veel sterkte met de colonscopie!

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:26

Hier nog iemand die het onderzoek heeft gehad. Cleanprep, gruwel! Dat spul heb ik echt niet allemaal opgekregen. Kon het mixen wat ik wou. Het was zo ontzettend goor dat mijn lichaam het gewoon niet toeliet :') . Het onderzoek zelf weet ik weinig meer van. Wel hebben ze bij mij het onderzoek eerder moeten afbreken, omdat ik ontzettend veel pijn blijk te hebben gehad gedurende het onderzoek. Het infuus had ik totaal geen last van.
Zelfs op de uitslaap kamer blijkt er nog een hele tijd een zuster aan mijn bed te hebben gezeten. Dit om er in elk geval voor te zorgen dat ik weer normaal ging ademhalen (door de pijn deed ik dat blijkbaar niet meer :+ En in combinatie met een roesje bleek dat toch niet het meest veilige :') ). Maar goed, dankzij het roesje weet ik dit alleen nog van horen zeggen en daar ben ik zeer dankbaar voor :) .

Voor mijn idee wat het onderzoek dus een fluitje van een cent! Ik heb alleen nog een week of 2 zeer pijnlijke darmen gehad.

De enige echte tip die ik je kan geven is het dicht in de buurt blijven van de wc ;) . En ik wil je heel veel succes wensen!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:27

Ok ok bedankt voor jullie ervaringen.. Die winderigheid had ik al gehoord, maar goed dat mijn vriend en ik over dat statuim heen zijn hahahah....

Ik ben ook gewoon een streskip.. Had gister echt bijna afgebeld omdat ik niet meer durfde... Aan de andere kant over 25uur is het al zo ver en dan is het hopelijk ondanks wel of geen pijn zo achter de rug....

Is het trouwens niet zo dat je vannacht dan ook vaak naar de wc moet?? Of is dat voor het slapen eral uit?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:31

Als je op tijd begint, dan kun je nog wel rustig slapen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:34

hier is mijn topic over het drankje! Misschien heb je er nog iets aan en kan je er tips uithalen :j

[MW] Klean prep :(

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:35

Ik heb dit onderzoek ook gehad alleen ik kreeg geen roestje. Mocht niet toen helaas.
Het is niet een onderzoek dat ik graag nog een x zou doen maar zal nog wel een keer voor controle moeten.
Ik had alleen de dag na het onderzoek nog een beetje last van mijn darmen maar kon wel gewoon eten daarna was het redelijk snel weg getrokken.
De assistente was echt heel erg lief voor mij en dat hielp wel!

Ik hoop dat je wat kan met je diagnose!! Het onderzoek valt met Roesje wel mee denk ik hoor ;)

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:40

Ik zie dat je bij klean prep 4liter moet drinken????
Ik moet 1 liter moviprep en dan een halve liter heldere vloeistof en dat binnen 2 uur en dan de rest vd avond blijven drinken..
En zo weer de volgende ochtend....
Dus in totaal 2 liter van dat spul en heeeel veel bij drinken....

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:04

Ik heb het onderzoek ook gehad...zonder roesje...oke, leuk is anders maar het is wel te doen hoor!!
Tja en dat laxeerspul blijft vies...maar even doorzetten en het is zo achter de rug......er zijn ergere dingen!!
Ik wil je heel veel succes wensen maar je zult zien het gaat vanzelf en is zo achter de rug...even tanden op elkaar en dicht bij de WC blijven!!!
Komt goed!!!!! Succes!!!