Stoppen met blowen, maar vriend niet, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAnonima222

Stoppen met blowen, maar vriend niet, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 07:17

Dit is een goedgekeurd SA account.

Ik heb lang zitten twijfelen, maar ga nu toch maar kijken of jullie nog goeie raad voor me hebben.

Ik rook nu al een tijdje (zo'n 1,5 jaar) dagelijks wiet. Daarvoor blowde ik ook regelmatig, maar kon ik ook prima zonder.
Ik woon samen met mijn vriend, die ook blowt. Voor hem is het beter om wél te blowen (hier ga ik me verder niet over uit wijden ivm anonimiteit).

Ik heb ondertussen al meerdere pogingen gedaan om te stoppen, maar helaas zonder succes (max 3. weken).

Ik blijf actief genoeg, beweeg veel, eet prima (oké zou iets beter kunnen), en ben vrolijk. Het is dus niet zo dat ik een zombie ben. Ik heb (nu) ook geen probleem met het blowen, maar ik weet gewoon dat ik meer uit m'n leven kan halen als ik het niet doe. Daarbij kost het ook heel veel geld, en dat terwijl ik nog wel wat extra zou kunnen gebruiken. Ik zou m'n geld heel wat beter kunnen gebruiken dan voor een verslaving.

Als ik stop en dan naar m'n ouders ga heb ik geen problemen om niet te blowen, ben vrolijk en begin meteen met de dingen die ik nog moet doen.
Maar als ik dan thuis kom, krijg ik een wervelwind van prikkels en emoties (ben HSP'er) naar me toegegooid lijkt het wel.
En tja, als m'n vriend dan zit te blowen duurt het niet lang voor ik ook weer begonnen ben.
Hij vindt het overigens geen probleem om buiten te gaan blowen als ik gestopt ben, maar dat vind ik dan ook weer zo ongezellig als hij buiten met de laptop in z'n eentje iets gaat zitten kijken.

Dus bokkers, hebben jullie misschien goeie tips voor me hoe te stoppen met blowen als je samenwoont en je vriend wel blijft blowen? Of ervaringen of mensen die in hetzelfde schuitje zitten?

Duhelo

Re: Stoppen met blowen, maar vriend niet, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:33

Mijn vraag is: waarom zou je samen willen blijven met iemand, die niet kan of wil stoppen met blowen?Wat is er zo erg aan hem (of voor hem) dat hij niet nuchter kan of wil zijn? (je hoeft hier niet op te antwoorden, is meer een vraag dat je aan jezelf moet stellen)
Want er schemert vaag in je verhaal door, dat je thuissituatie niet je van het is, anders zou je niet al die prikkels toegegooid krijgen (zeker als je het bij je ouders niet hebt)
Is dit dan een gezonde situatie, voor de rest van je leven?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:03

De reactie van Duhelo is misschien kort door de bocht, maar ze legt imo wel de vinger op de zere plek.

Ik ben zelf ook HSP, maar mijn huis is juist een plek waar ik mezelf kan zijn. Me af kan zonderen als ik daar behoefte aan heb, en vooral ook een plek waar ik niet snel te veel negatieve prikkels heb.

Ik heb zelf nooit geblowd, maar ik kan me heel goed voorstellen dat blowen jou kan helpen om de prikkels minder heftig te laten binnenkomen. Dat lijkt me ook meteen het gevaarlijke eraan, het verslavende element.

Je kunt je vriend niet dwingen om te stoppen, dat is iets wat hij echt zelf zal moeten beslissen. Vergelijkbaar met als het zou gaan om 'gewoon' roken, of drank bijvoorbeeld. En laten we eerlijk zijn, dat hij blowt is niet de oorzaak van het probleem. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit het voor jou lastiger maakt om te stoppen, er is immers altijd een blowtje in de buurt.

Wat ik je aan zou raden is om eerst te gaan werken aan je thuissituatie en de negatieve prikkels. Want zo te lezen zijn die een oorzaak dat je de wiet pakt.
Ook zou ik het er met je vriend over hebben: hij blowt niet in jouw bijzijn en hij houdt ook geen wiet in huis. Ook afspreken dat hij jou een blow weigert als jij daar om vraagt.
Ga echt een goed gesprek aan, ga vooral niet beschuldigen en houd het jouw eigen probleem. Want dat is het ook. Maar vraag wel aan hem om mee te werken aan een oplossing.
Misschien biedt hij zelf ook wel aan om te stoppen, en misschien ook niet....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:04

Rar vraag maar waar woon je ongeveer?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:07

Kan je vriend geen andere hulp zoeken, want voor iemand met psychologische problemen elke dag smoren is echt niet goed voor de hersennen en kan andere dingen teweer brengen. Heb het genoeg gezien in de psychiatrie

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:11

Duhelo schreef:
Want er schemert vaag in je verhaal door, dat je thuissituatie niet je van het is, anders zou je niet al die prikkels toegegooid krijgen (zeker als je het bij je ouders niet hebt)

Als ik bij m'n ouders ben, ben ik een soort van 'op vakantie'. Ik hoef dan alleen voor mijzelf en m'n hond te zorgen, alles is veel dichterbij (werk, paard, vrienden), er is eten in het huis en het huis is altijd schoon.
Thuis zijn de dagelijkse prikkels van wat er allemaal nog gedaan moet worden (vooral veel schoonmaakwerk) heb ik veel meer reistijd, dus heb minder uren over op m'n dag terwijl er meer te doen is. Heb dan ook minder tijd voor m'n hond en m'n paard dan ik zou willen, waar ik ook altijd heel goed kan ontladen. (Gelukkig zit er een iets rusterige periode aan te komen)

@ Wendy: m'n vriend ziet me ook liever niet blowen dan wel. Hij is ook al meerdere malen meegestopt, met meer succes dan ik (max 3 maanden) alleen dus elke keer gestopt omdat hij er eerder slechter van wordt dan beter.
Hebben al meerdere keren vol goeie moed gezegd dat er dan niet binnen geblowd wordt, hij ook niks moet laten slingeren en dat doet hij dan ook. Maar dan vind ik het toch heel ongezellig en mag hij van mij wel een keertje binnen blowen etc. etc.
Dus bij de volgende poging zal ik daar extra streng voor mezelf zijn!

Is het dan een goed idee om met de eerstvolgende poging (hopelijk met succes) te wachten tot ik een wat rustigere periode heb en wat beter in m'n vel zit? Heb dan het idee dat dit alleen uitstellen is, maar misschien is dat niet zo?
Laatst bijgewerkt door SAnonima222 op 26-08-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:14

lesilla schreef:
Kan je vriend geen andere hulp zoeken, want voor iemand met psychologische problemen elke dag smoren is echt niet goed voor de hersennen en kan andere dingen teweer brengen. Heb het genoeg gezien in de psychiatrie

Tja en dan krijgt hij een pilletje ipv een jointje? Weet niet of dat nou zoveel beter is...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:16

SAnonima222 schreef:
@ Wendy: m'n vriend ziet me ook liever niet blowen dan wel. Hij is ook al meerdere malen meegestopt, met iets meer succes dan ik (max 3 maanden) alleen dus elke keer gestopt omdat hij er eerder slechter van wordt dan beter.

Tenzij hij lichamelijke chronische pijn heeft, die nog ietwat verzacht wordt door het blowen vind ik niet dat er überhaupt mensen slechter worden van stoppen. Ja hij is verslaafd en zal door een afkicktraject moeten. Maar als er geestelijk iets niet in orde is, dan moet dát probleem aangepakt worden. Jij kunt prima stoppen bij jouw ouders omdat je dan uit je vicieuze cirkel gehaald wordt. Dat zul je ook thuis bereiken.

SAnonima222 schreef:
lesilla schreef:

Tja en dan krijgt hij een pilletje ipv een jointje? Weet niet of dat nou zoveel beter is...

:? Nee dan krijgt ie gesprekken en therapie, mogelijk aangevuld met medicatie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:18

SAnonima222 schreef:
Duhelo schreef:

Als ik bij m'n ouders ben, ben ik een soort van 'op vakantie'. Ik hoef dan alleen voor mijzelf en m'n hond te zorgen, alles is veel dichterbij (werk, paard, vrienden), er is eten in het huis en het huis is altijd schoon.
Thuis zijn de dagelijkse prikkels van wat er allemaal nog gedaan moet worden (vooral veel schoonmaakwerk) heb ik veel meer reistijd, dus heb minder uren over op m'n dag terwijl er meer te doen is. Heb dan ook minder tijd voor m'n hond en m'n paard dan ik zou willen, waar ik ook altijd heel goed kan ontladen. (Gelukkig zit er een iets rusterige periode aan te komen)

@ Wendy: m'n vriend ziet me ook liever niet blowen dan wel. Hij is ook al meerdere malen meegestopt, met iets meer succes dan ik (max 3 maanden) alleen dus elke keer gestopt omdat hij er eerder slechter van wordt dan beter.
Hebben al meerdere keren vol goeie moed gezegd dat er dan niet binnen geblowd wordt, hij ook niks moet laten slingeren en dat doet hij dan ook. Maar dan vind ik het toch heel ongezellig en mag hij van mij wel een keertje binnen blowen etc. etc.
Dus bij de volgende poging zal ik daar extra streng voor mezelf zijn!

Is het dan een goed idee om met de eerstvolgende poging (hopelijk met succes) te wachten tot ik een wat rustigere periode heb en wat beter in m'n vel zit? Heb dan het idee dat dit alleen uitstellen is, maar misschien is dat niet zo?

Maar waar is je vriend dan in het verhaal? kan hij niet een beetje helpen, als hij tijd heeft om te blowen kan hij tijd maken voor de afwas ook ;)

Ik denk idd ook dat je eerst de thuissituatie moet aanpakken, die paar extra weken zullen er nu niet toe doen, maar zorg dat je daar je plek van rust vind (eventueel een kamer inrichten voor jouw alleen oid?)
of zorg dat je bv een uur per dag enkel voor jouw uittrekt, dus je poetst niet, doet niks dat moet, enkel wat je wil, is dit met je paard of hond gaan spelen, een lekker warm bad nemen, dat is om het even.
vraag ook aan je vriend dat hij je helpt (bv kwa taken: gewoon iedere dag zorgen dat de afwas weg is, vuile was in de mand, etc, en bv iedere zaterdagmorgen trek je samen met je vriend 2-3 uurtjes uit om de was te doen, het huis te poetsen, ramen lappen, stof afdoen, etc) met twee is alles vlugger gedaan, en je hebt er de rest van de week geen omkijk meer naar .

Kwestie van het stoppen: wat gebeurt er als je afbouwt (dus ipv 1 of 2 per dag, een om de twee dagen, daarna 1 om de 3 dagen, daarna enkel in het weekend eens, etc...)

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:30

Bedankt voor je berichtje :)

M'n vriend is zelf onderweg naar overspannen raken, dus kan hem helaas niet vragen om ineens meer te gaan doen. Hij werkt ontzettend hard, dus ik begrijp dat hij de kleine vrije tijd die hij heeft, niet in het schoonmaken wilt steken.
Die zaterdag zou ik er misschien nog wel in kunnen krijgen (alleen dan 's middags).

Over dat afbouwen heb ik inderdaad na zitten denken, ook omdat je dan kan zeggen: ach, 1 of 2 dagen niet blowen is me al veel vaker gelukt, dus kan ik dat nu ook wel.
Ik ben alleen wel een beetje een all-or-nothing persoon, kan slecht mate houden, dus weet niet of deze methode dan zo goed werkt. Maar ik zou er natuurlijk wel een begin mee kunnen maken!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:38

je kan het altijd proberen. desnoods maak je echt een schema op dat je zegt van:
deze week mag ik maandag,woensdag vrijdag en zondag blowen, volgende week deze dagen, etc, en dat je dan ook geen spul bij de hand hebt om stiekem te doen :D

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:58

Dan zet ik mijn vriend in het beheer van mijn wiet, die kan heel streng zijn als het moet ~~}>

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:01

Ik vind het verhaal rondom je vriend een beetje apart..zegt voor mijn gevoel ook iets over hoe jij/jullie het blowen zien. Want er wordt toch ook niemand gelukkiger van een drankverslaving, van sigaretten, van xtc? Waarom zou zijn leven dan wel beter worden van die jointjes?

Het is en blijft een keuze, ook van hem, en dat het 'voor hem beter is' vind ik gewoon een excuus. Maar jij praat dat goed, en daarmee doe je net of het blowen eigenlijk iets goeds, iets positiefs is. Is 't niet.

En als je echt wil stoppen 'gewoon' volhouden. Je vriend niet vragen binnen te blowen, en hem van tevoren zeggen dat hij dat ook écht niet moet doen, je écht niks moet geven, ook als je erom vraagt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:05

Dit klinkt bijna alsof je je eigen leefomgeving, je eigen thuissituatie zou moeten aanpakken als je van het blowen af wilt komen.
Er zijn handige boekjes voor via http://www.dehuishoudcoach.nl/ waarbij je echt stap voor stap je huishouden aanpakt. Je kunt er ook nog voor kiezen om het geld dat je nu in blowen steekt te steken in een schoonmaakster die 1 keer per week 2 uur komt schoonmaken.

Over afstanden en reistijden: is het niet mogelijk je paard dichter bij huis te halen? Reistijd te verkorten door bv met de scooter te gaan of een andere manier van vervoer?

Uiteindelijk zou je eigen huis juist de plaats moeten zijn waar je je rustig en op je gemak voelt.

En je vriend, heeft hij een medische indicatie dat hij moet blowen? Of kan hij als alternatief ook medicijnen slikken ofzo?

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 16:18

Heb niet veel tijd, maar zal even snel reageren.

Mijn vriend heeft geen medische indicatie, als hij met het probleem (waarvoor hij nu dus blowt) naar de HA zou gaan oid krijgt hij een pilletje of wordt doorverwezen naar een 'praatpersoon', die hij al genoeg heeft gezien in z'n verleden zonder succes. En ik ben er niet van overtuigd dat zo'n pilletje nou beter is dan een jointje. (Pil vs. Plant)

Mijn paard staat nu lekker 24/7 buiten, dat vind ik hier niet in de omgeving. We zijn ook op zoek naar een nieuw huis, die ook dichterbij m'n paard en werk is. Er wordt ook gewerkt aan een auto (hopelijk voor de winter).

Waar ik dus zo bang voor ben is dat de situatie zoals die nu is, het me heel moeilijk maakt om te stoppen. Ik hoopte dus stiekem dat jullie mij iets anders zouden vertellen (zoek het bij jezelf, dat zijn allemaal smoesjes etc.), maar helaas.

Het stomme is dat ik wel wil stoppen omdat ik weet dat het verstandiger is, maar niet echt de wil heb omdat ik het blowen zelf niet zat ben. Hierdoor begin ik dan ook weer te twijfelen of ik het dan wel moet proberen nu, omdat het na elke poging steeds moeilijker wordt, wat ik zelf ook merk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:09

Pil is zeker beter dan een joint, een pil speelt in op het hersenprobleem (neurotransmitters, overstimulatie enz), een joint is een drug die psychologische problemen kan teweer brengen. En dan niet vergeten het verslavend effect waar jij ook last van hebt ;)
Geen succes met therapie zoek je gewoon voort tot je een betere vind.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-08-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:24

TS waarom vraag je bokkers om hulp?
Het is duidelijk dat je niet wilt stoppen, dan hebben tips ook geen zin.

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:38

DebGizmo schreef:
TS waarom vraag je bokkers om hulp?
Het is duidelijk dat je niet wilt stoppen, dan hebben tips ook geen zin.

Ik wil juist wel stoppen! Maar omdat ik het blowen zelf niet echt zat ben, maakt het me dat moeilijker (minder wilskracht). En als ik dan alleen al denk aan hoe ik me voel de eerste tijd... brrr...

Over of mijn vriend wel of niet moet stoppen/therapeut oid moet zoeken ga ik niet meer verder op in. Het is toch een boer en de psycholoog zorgt voor kiespijn zullen we maar zeggen :P Zijn besluit daarover staat vast, en ik accepteer die.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:44

Lesilla: Een pil is niet altijd beter dan een joint ;) Mijn vriend heeft een tijd bij de psychiater gelopen en zware medicijnen gehad, waarvan hij zó down en zó chagerijnig was, dat het bijna is stukgelopen met onze relatie van bijna 4jaar. Toen hij een jointje rookte, voelde hij zich een stuk lekkerder en was hij niet meer zo chagerijnig e.d.
Hij rookt bijna geen wiet, hoogstens 1x in de maand oid.

TS: Als eerste zou ik beginnen om geen wiet meer te kopen en proberen om niks van iemand anders aan te pakken..
En volhouden...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:14

Misschien werkt het als je flink bad gaat? wie weet...

Tja een vriendin van mij is op dr 14e begonnen met blowen en het is haar gelukt om te stoppen ondanks dat heel veel vrienden en haar vriend blowen, het zit tussen je oren denk ik!
en ga wat fanatieker sporten, daardoor denk je er volgens mij ook niet aan :p

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:16

lesilla schreef:
Pil is zeker beter dan een joint, een pil speelt in op het hersenprobleem (neurotransmitters, overstimulatie enz), een joint is een drug die psychologische problemen kan teweer brengen. En dan niet vergeten het verslavend effect waar jij ook last van hebt ;)
Geen succes met therapie zoek je gewoon voort tot je een betere vind.

kort gezegt wiet versterkt je emoties, ben je wat down en je gaat dan stevig zitten blowen word het er niet beter op
ben je vrolijk en je rookt dan wiet, dan heb je het idee dat alles in mooie kleuren is :')

In ieder geval ik dan :P

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 07:39

TS je spreekt jezelf tegen, je wilt stoppen maar bent het blowen niet zat? En hoe denk jij te kunnen stoppen als je het niet echt zat bent en je je vriend niet aanmoedigt om te stoppen. Hoe groot is de verleiding als hij blijft blowen en jij probeert te stoppen maar niet echt 100% er achter staat.. Neuh, dit komt niet op mij over als iemand die werkelijk er voor wilt gaan..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:49

Zoals ik het nu lees ben je nog niet helemaal klaar om te stoppen. Je zit niet meer in de fase van "ik weet het beter, er is echt niks mis met blowen en niemand moet zich moeien", maar wel nog steeds in de fase van "jaaaaa, ik wéét dat het eigenlijk niet goed is, maar ik/mijn vriend moèt wel doordoen want om die en die en die reden gaat het echt niet anders."
Je ziet nog veel te veel voordelen in het blowen en als je écht wilt stoppen moet je eerst zelf inzien dat de nadelen véle malen zwaarder doorwegen dan de voordelen. Ook je vriend. Ik heb overigens net als Lesilla dezelfde ervaringen binnen de psychiatrie, van mensen die dachten dat blowen goed voor hun was en het geen kwaad kon, tot het een keer flink mis ging.

SAnonima222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 14:27

Jullie bevestigen wat ik zelf al dacht. Ik wil wel stoppen (verstand) maar ook nog niet echt (gevoel). Ik wou alleen wel weten of ik mezelf voor de gek hield door te denken: je moet wachten tot het juiste moment. En vraag me nu dan nog steeds af, wat als ik het blowen pas over een paar jaar 'zat' ben? Tot die tijd dan gewoon door blowen?
MOET mijn vriend stoppen met blowen wil het een kans van slagen hebben of kan dit ook prima met een blowende vriend?
Daarbij betrap ik mezelf op gedachten waarvan ik niet meer zo goed weet wat nou realiteit is of niet. (Blowen is (op dit moment) beter voor je, dan kun je de prikkels beter handelen etc.)

Ik wil nou gewoon verdomme het leven zonder verslaving meemaken maar aan de andere kant vind ik dat ook weer doodeng en denk dat ik dat toch niet kan. Pffft... de gesprekken die ik met mezelf heb, wordt er gewoon moe van.

Ik zou mijn vriend ook liever niet zien blowen en in plaats daarvan met iemand gaat praten. Maar zover ga ik hem dus écht niet krijgen.

Wou nog even zeggen dat ik jullie berichtjes echt waardeer, heb er zeker wat aan! (Ook al is het niet altijd even leuk om te horen.)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:43

Mijn vriend heeft jarenlang geblowd en is van de ene op de andere dag gestopt toen hij mij leerde kennen. Hij blowt niet meer maar heeft nog wel de drang. Ik ben trots op hem, want ondanks dat hij er af en toe nog wel zin in heeft blijft hij er wel vanaf.
Als je echt iets wilt, dan kan je het! Afblijven dan ondanks dat je er zin in hebt.