Imt en add

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCes

Imt en add

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:56

Hoe staat bokt hier tegen over?

Sinds kort is bij mij add geconstateerd en hier heb ik ritalin voor gekregen. Toch voel ik me totaal niet fijn bij deze pillen en wil graag iets anders.
Nu heb ik gehoord over imt en ben er ook wel bekend mee. Dit zou ook erg goed werken bij mensen met add.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Alvast bedankt :)

fjordjes

Re: Imt en add

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:58

Nooit gehoord van imt, heb je meer info? Heb zelf ook ADD. Wel ritalin geprobeerd maar hielp niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:00

Ook ik ken het middel imt niet. Wat voor bijwerkingen heb je bij Ritalin? Zelf heb ik ervaren dat de rebound van Ritalin nogal heftig is. Vandaar dat er ook wel gekozen wordt voor Concerta die veel langer werkt.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:04

Waar ik zelf vooral last van heb is dat ik me gewoon totaal mezelf niet voel.
Ik ben van mezelf een vrij rustig persoon. Maar ik voel me nu van binnen of er een storm in zit, als een vulkaan die gaat uitbarsten.

Citaat:
Integrated Manual Therapy is een integraal behandel- en diagnose systeem. De grondlegster, Sharon Giamatteo, combineert de principes van de CranioSacraal therapie en de osteopathie met eigen onderzoek. Zij heeft duizenden behandel-technieken beschreven voor de anatomische en fysiologische systemen van ons lichaam zoals botten, gewrichten, organen, lymfe, zenuwstelsel, bloedsomloop en CranioSacraal systeem. Zij gaat ervan uit dat alle storingen in ons lichaam meerdere systemen betreft. Gedetailleerd handmatig onderzoek bepaalt welke van de deelnemende structuren behandeld moeten worden.

Bij beschadiging of dreigende beschadiging van weefsel (biologisch of mechanisch) bouwt het lichaam een beschermende spanning op. De hiërarchie van protectie / volgorde van belangrijkheid is: grote bloedvaten, zenuwstelsel, botten, organen, lymfe. Soms gaat de afweer-spanning over in een verkramping die, ook nadat het “gevaar” geweken is, blijft bestaan. Die blijvende verkramping veroorzaakt pijn, verminderde doorbloeding en gestoorde functie. Het opsporen van verkrampingen en het behandelen van de oorzaak hiervan is de kern van de therapie.

De behandeling van bloedvaten, zenuwstelsel, organen en lymfe is gedetailleerd in protocollen beschreven; zo nauwkeurig dat het mogelijk is om de doorbloeding van bijvoorbeeld het oog of de halsslagader te beïnvloeden. Ook is, via het behandelen van de lymfeklieren in de hals of de oksel, de beweging van de nek of de schouder te verbeteren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:06

Dat is inderdaad niet de bedoeling, het idee achter de ritalin zou moeten zijn dat je meer alerter reageert. Heb je nog contact met een arts? Dan zou ik dit met hem bespreken.
Is Imt dan een behandeling zonder medicatie?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:09

Imt is zonder medicatie :)
Ik heb met mijn arts overlegd ja, heb vanmiddag pas gebeld omdat ik er nu echt gek van word. Hij belt mij vanmiddag terug, heb nu ook besloten om de middag pil niet te nemen.

Citaat:
Wat is Integrated Manual Therapy?
Steeds vaker ervaren mensen dat de balans tussen structuur, functie en energiebalans van het lichaam verstoord wordt. Dit uit zich in een diversiteit aan klachten. Pijn, ziekte, vermoeidheid, hormoonwisselingen, neerslachtigheid zijn enkele veel voorkomende signalen. Maar wat is de oorzaak?

Integrated Manual Therapy bestaat uit een goede combinatie van vele bestaande behandelmethodes zoals osteopathie, cranio-sacrale therapie, manuele therapie, fysiotherapie, chiropractie en oosterse geneeswijzen. Zeer bijzonder van deze therapie is dat het alle weefsels kan ondersteunen zoals spieren, bloedvaten, botten, zenuwen, organen, lymfe, huid en alle zintuigen.

Voor wie is de therapie bedoeld?
Deze therapie behandelt alle uiteenlopende klachten zoals sportblessures, herstel na operaties, rugpijn, hoofdpijnen, vermoeidheid, burn-out, concentratieproblemen, angsten, overgangsklachten, hormonale problemen, vruchtbaarheidsproblemen, klachten na een bevalling, chronische aandoeningen, leer-, gedrags-, en ontwikkelingsproblemen etc.

Hoe werkt de therapie?
De technieken zijn gebaseerd op de aanname dat uw lichaam de potentie heeft tot zelfcorrectie en genezing onder de juiste omstandigheden. Bijvoorbeeld een gebroken bot dat zich vanzelf heelt zodra het in het gips zit. Blijvende klachten zijn signalen dat er in het lichaam te veel beschadigd is om zichzelf te helen. De toegepaste technieken verbeteren het zelfgenezend vermogen. Door de zachte behandeling zullen in de loop van de tijd geleidelijke en snelle verbeteringen plaatsvinden.

Bij gezonde mensen is de werking versterkend en preventief.

Waar bestaat de behandeling uit?
In het eerste gesprek van anderhalf uur wordt ingegaan op mogelijke oorzaken van uw klachten. Bijvoorbeeld ongelukken, operaties, ziekten, bevallingen of andere ingrijpende gebeurtenissen. Er wordt een lichamelijk onderzoek gedaan. Over het algemeen kunt u uw kleding aanhouden. De vervolgafspraken duren een uur.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:14

Goed dat je de arts hebt gebeld. Hmm ziet er interessant uit maar vraag mij dan altijd af waarom dit niet zo bekend is. Immers dit zou een wondermiddel zijn! Geen medicatie meer!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:17

Ik vind het zelf ook erg positief.
Dat het niet bekend is vind ik ook wel jammer, zou niet weten waarom niet? Maar over het algemeen gaan mensen toch liever naar een huisarts dan naar een hocus pokus vrouw (zoals mijn moeder het bekijkt).

Overigens wordt de IMTer waar ik heen wil gaan vergoed door de verzekering omdat zij op de bon fysiotherapeut is en geen IMTer :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:24

Hmm geen ervaring met imt (wel een hele berg medicijnen) maar heb er eigk niet heel veel vertrouwen in als ik het zo lees, ik vind het een beetje zweverig :) En aangezien AD(H)D bij velen toch vanuit de hersenen vandaan komt betwijfel ik of deze therapie (die het heeft over een gebeurtenis waaruit de spanningen ontstaan zijn) werkt :)

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:57

Ik zelf ken het niet, ken wel de twee stromingen die je noemt.
Ik kan er zelf niet over oordelen. Ik had zelf een jongen in de klas die bij de chiropractor zat hiervoor, zelf merkte ik hier in de klas niet veel van.....
Ik zelf ben geen voorstander van medicatie maar sommige mensen kunnen helaas niet zonder in sommige situaties.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:12

Ken IMT ook niet, maar wat is er mis met dat je ADD hebt? Tegenwoordig is elke afwijking een probleem en is er wel een pilletje voor om het op te lossen.

In mijn boekje valt ADD meer onder een karaktertrek en daar geef je toch geen medicijnen voor? Er zitten ook positieve kanten aan ADD, leer die benutten!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 09:43

Ik heb heel erg last van het concentratie probleem, en aangezien ik nu een studie rechten ga doen zou concentratie wel fijn zijn. Heb er op school en met leren altijd onwijs last van, ookal wil ik me concentreren, het gaat niet, en dat is gewoon erg vervelend vind ik zelf..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:52

Hihi ja dan kies je ook net wel weer een lastige studie voor een ADD'er :P

Dan hoop ik maar dat de IMT gaat werken!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:16

Ik had de studie al gekozen voor het was vastgesteld! Maar nu met de "stikker" add valt alles wel flink op z'n plek.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:16

Sassol schreef:
Ken IMT ook niet, maar wat is er mis met dat je ADD hebt?

Euh dat je gigantisch vaak tegen problemen op werk, studie en privéleven aanloopt misschien????
En dan niet op een manier die mensen zonder ADHD doen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:25

ADD/ADHD is nou niet bepaald alleen maar een karaktertrek, je mag mijn ADHD best een weekje (of langer :P ) hebben hoor, kijken of je het dan nog alleen maar een karaktertrek vindt waar je iets positiefs mee moet doen :=

Ik heb geen ervaring met die therapie die je noemt. Wel met Ritalin en zoals jij het nu beschrijft is je dosering gewoon véél te hoog en loop je op overdosering. Ritalin zou je heel rustig geleidelijk aan moeten opbouwen, maar helaas gaan niet alle artsen hier even zorgvuldig mee om. Schrijf alsjeblieft niet nu meteen (alle) medicatie af, want echt het kan zó fijn zijn :j

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:28

Ik had al een hele lage dosis. Pilletje van 5mg, lijkt me toch niet echt een overdosis? Ik hoefde het niet op te bouwen volgens te arts, en ook zou ik er niet aan hoeven wennen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:41

Het kan zijn dat methylfenidaat (stof in ritalin) niet geschikt voor jou is, bij mij had het ook juist een tegenovergesteld effect :) Mogelijk is een andere klasse ADHD medicatie wel geschikt, bvb dexamfetamine of bupropion/wellbutrin. Zijn minder/geen stimulerende middelen, in tegenstelling tot ritalin wat een stimulerende middel is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:57

Alwiene schreef:
ADD/ADHD is nou niet bepaald alleen maar een karaktertrek, je mag mijn ADHD best een weekje (of langer :P ) hebben hoor, kijken of je het dan nog alleen maar een karaktertrek vindt waar je iets positiefs mee moet doen :=

Heb zelf ook ADD (of ben ik nou echt alleen HSP'er?), hoe dan ook, ik heb ook last van concentratieproblemen.

Ik heb dan ook niet de illusie dat ik een opleiding op universitair niveau kan doen, omdat dat veel te theoretisch is en ik misschien dan 1 van de 10 dingen in de opleiding écht interessant genoeg vindt om me voor te kunnen inzetten.
Ik heb het dus geaccepteerd als wie ik ben en heb mijn leven daar dan ook op aangepast. Doe alleen werk wat ik leuk vind en heb dus allemaal losse baantjes hier en daar. Handig is anders.

Daarom vroeg ik het ook aan TS. Met het antwoord: 'ik wil een rechtenstudie volgen' heb ik ook meteen m'n mond gehouden, want dan kan het inderdaad een behoorlijke handicap zijn.

ADD/ADHD hoeft niet alleen een handicap te zijn, je kúnt er ook je voordeel mee doen. (Maar helaas niet als je het hele wetboek uit je hoeft moet gaan leren en al het bijbehorende)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:10

Ja tuurlijk zitten er ook positieve kanten aan, maar het bovenal een stoornis, een beperking. Ik rij bijvoorbeeld bewust geen auto omdat ik mezelf veel te impulsief vind op de weg, is ook nogal een beperking (OV rijdt immers ook niet overal..) En alleen werk doen dat je leuk vind is ook niet altijd een optie, als je niet rond kan komen móet je wel stomme baantjes aanpakken ;)

En universitaire studie? Ik ben halverwege mn universitaire master en dat gaat best goed, als ik het maar interessant genoeg vind. En volle hoorcolleges en dergelijke kan je vaak vermijden op de universiteit (zijn meestal niet verplicht) dus universitaire studie vind ik juist fijner dan MBO/HBO.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:50

__PrinCes schreef:
Ik had al een hele lage dosis. Pilletje van 5mg, lijkt me toch niet echt een overdosis? Ik hoefde het niet op te bouwen volgens te arts, en ook zou ik er niet aan hoeven wennen..

Nee, dat zou normaal gesproken een mooie startdosering zijn, aangenomen dat je dat ongeveer om de vier uur zou slikken? Het kán echter wel te hoog zijn, maar dan zou je wel erg gevoelig reageren. Het kan ook wat Heino zegt dat Ritalin niet het juiste middel voor jou is, schrijf daarmee alsjeblieft niet meteen alle medicatie af, misschien werkt bijvoorbeeld dex(amfetamine) wel goed voor je. Overigen klopt het niet dat dit geen stimulerend middel is, dex is wel degelijk stimulerend. Wellbutrin wat Heino ook noemde is officieel een anti-depressivum en geen stimulant :)
Ik heb ze alledrie geprobeerd, maar ben uiteindelijk toch weer teruggekomen bij Ritalin, maar dat is voor iedereen anders :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:55

ik merkte met de ritalin vooral dat de rebound heul heftig was
maar ik was ook gewoon niet in te stellen ...1 tablet werkte een dik uur en dan gezellig rebound ...en daar boven op...van een adhd'er/add'er verwachten dat die stipt op tijd weer dat volgende pilletje neemt...illusie :=
bij mij in ieder geval totaal niet haalbaar :n
en de gewone werking vond ik ook niet prettig, druk in mijn lijf/hoofd, alleen kon ik er nog minder mee als voor de medicijnen, dus meer frustratie ...niet handig

daarna nog concerta gebruikt, was al fijner, gewoon 1 capsule en klaar voor die dag
alleen de droge mond was irritant en af en toe ging mijn hart tekeer alsof ik een marathon gesprint had...

uiteindelijk gestopt met alle medicatie en mijn leven maar gewoon gaan inrichten zodat ik meer rustmomenten heb en meer mijn eigen richting kan gaan zodat ik wat minder tegen dingen aan loop

ik denk dat je met therapie een aantal dingen echt wel kan verbeteren
zoals leren hoe je beter met je eigen drukte om kan gaan, die drukte in je bovenkamer wat meer kan sturen, temperen en kan uiten op een handigere manier etc
maar je zult vaak toch wat uitwegen, omwegen en dergelijke moeten zoeken voor sommige zaken
en van jezelf ook accepteren dat bepaalde zaken nu eenmaal anders werken en lopen