Stuk kies afgebroken, op zondag bellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Stuk kies afgebroken, op zondag bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 08:41

Gisteravond is er een stuk van m'n kies afgebroken. Het gaat om de buitenste helft.
Nu is de kies dan al wel dood, paar jaar geleden wortelkanaalbehandeling gehad, maar ik ga woensdag op vakantie naar het buitenland.
En ik zie het eigenlijk niet zitten om voor 3 weken naar Suriname te gaan met een kies die mogelijk nog verder afbreekt.

Is dit een gevalletje waarvoor ik op zondag de dienstdoende tandarts kan bellen of moet dit wachten tot maandag?

Begin mei heb ik een afspraak met de tandarts gemaakt voor een controle, hier kon ik pas begin juli terecht (2 maanden wachttijd).
Vervolgens moest ik een vervolgafspraak maken (oa voor deze kies) en dat is nu pas begin oktober aan de orde (weer 3 maanden verder).
Ik moet zeggen dat ik dat allemaal wel erg lang vind duren, ben je bijna een half jaar verder voordat bv een gat gevuld kan worden. En dan moet je eigenlijk ook al weer op controle.

Nibbit

Re: Stuk kies afgebroken, op zondag bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:44

Ik zou zeggen wacht tot morgen.
Je hebt er geen pijn aan en morgen kunnen ze het vast ook tussen door repareren :j

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:50

Ik heb laatst min of meer exact dezelfde situatie gehad. Omdat het geen pijn doet, ben je geen gevalletje spoed voor de zondag.
Omdat je woensdag op vakantie gaat, zou ik als ik jou was wel meteen morgenochtend 8 uur aan de telefoon hangen met je eigen tandarts. Het is namelijk wel belangrijk dat hij voor die tijd gerepareerd is. Ook je eigen tandarts heeft vaak een spoedspreekuur, waar ze je in dit soort gevallen kunnen helpen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:07

Veel tandartsen zitten vol, zeker op zon kort termijn is het niet altijd mogelijk om langs te kunnen komen.
Wat jij zelf ook zegt met die maanden tussentijd..

Hopelijk kun je er toch terecht :)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:20

Zolang je geen pijn hebt zullen ze je niet helpen.. tenminste dat is hier wel het geval.
Bij mij was vorig jaar ook mijn (dooie) kies deels afgebroken in het weekend en deze
is de dezelfde week weer gemaakt..

Begin dit jaar is de vulling er weer eruit gegaan en moest uit elende de kies verwijderd worden :\

Gewoon de tandarts je verhaal uitleggen en zal best raar zijn als hij je zo door laat lopen in je vakantie.
Mijn tandarts maakt altijd een plekje vrij voor spoedgevallen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:27

Je verhaal morgenvroeg beginnen met de vraag of je voor woensdag behandeld kunt worden en dan uitleggen wat er aan de hand is. Dan krijg je snel genoeg een reactie of dat mogelijk is als je even een stilte laat vallen. Blijkt dat er geen plek is voor je vakantie, dan vraag je of je je verhaal mag afmaken eindig je ermee dat je erg veel pijn hebt.
Ik ben niet van het liegen, maar zo op vakantie gaan naar Suriname is ook geen doen. Dan valt het voor mij onder een leugentje om bestwil. En zowiezo is het mogelijk dat je op vakantie last kunt gaan krijgen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 09:39

De kies is gelukkig goed dood, dus daar heb ik geen last van.
Wel kunnen de etensresten nu naar beneden bij het tandvlees wat wel zou kunnen gaan ontsteken.
En dat is wel het laatste waar ik op zit te wachten op vakantie.

M'n andere kies is nog niet goed dood, daar heb ik al 1,5 jaar iedere dag last van.
Maar daar kan de tandarts niets aan doen (zegt ze), en dus moet ik dan daarvoor naar de kaakchirurg.
Maar goed, die laat ik tijdens de vakantie voor wat die is, want als ze daar in gaan zitten roeren dan weet ik ook niet wat ik er aan over houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:16

Denk niet dat het veel hast heeft. Ik snap dat je niet zit te wachten op een ontsteking op je vakantie, maar als je nu (één dezer dagen/voor vertrek) nog een tandarts vindt die de kies gaat trekken, dan zit je met hetzelfde risico als nu. Dus een halve kies of geen kies maakt voor jou denk ik momenteel geen verschil.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 15:33

Het gaat er niet om dat de kies getrokken gaat worden.
De tandarts kan namelijk heel goed de kies weer opvullen (soort nieuwe kies van maken).

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:08

Ik zou morgenochtend bellen en even afwachten wat ze dan zeggen.

Ik heb het vorig jaar gehad. Een paar dagen voordat ik op vakantie ging stortte een kies in (zat een gaatje onder, bijna kwart kies was weg). Meteen tandarts gebeld (was een doordeweekse dag). De volgende ochtend kon ik langskomen. De tandarts heeft het bekeken en wat scherpe randjes er afgehaald. Ik had er geen pijn aan dus het was beter dat het na de vakantie gerepareerd zou worden. Ik heb medicijnen meegekregen (AB en pijnstillers) voor als het tijdens de vakantie mis zou gaan. Ik moest iedere keer als ik iets gegeten had het goed schoonmaken. Dat was ook wel nodig want er bleef onwijs veel eten in dat gat zitten. Vlak nadat ik terug was van vakantie heeft de tandarts het gat weer opgevuld.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:19

Ik zou morgenochtend je eigen tandarts even bellen en aangeven dat je woensdag op vakantie gaat. Hij zou vast wel even tijd kunnen maken om er een noodvulling in te leggen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 08:23

Morgenmiddag rond 16.00 kan ik terecht.
Mijn eigen tandarts had geen plaats, maar gelukkig werken er nog iets van 5 tandartsen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:28

Nou das hartstikke fijn dat je terecht kunt voor je vakantie.
Succes en veel zonplezier!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:34

Kies wordt bros na een wkb, daarom is het het beste om op die kies een kroon te plaatsen. Omdat het al een paar jaar geleden is dat je die wkb gehad hebt is dat de oorzaak van afbreken. Ik hoop voor je dat de kies gunstig is afgebroken en te repareren valt. Trouwens wel waardeloos dat het zo lang duurt voordat je terecht kunt, zou voor mij een reden zijn om een andere tandarts te zoeken. (Ik bedoel dan de 2 maanden voor een controleafspraak en 3 maanden voor een vulling. Dat je morgen terecht kunt is heel netjes, het is immers geen spoed).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:36

Ik loop daar meestal mee rond tot de volgende controle :o
Nooit geen last gehad. TS fijn dat je voor je vakantie nog terecht kan ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 09:13

Ik weet dat dat de kies dan inderdaad bros wordt, maar een kroon wordt bij mij niet vergoed (zit in de middelste tandarts verzekering) en die € 500,- heb ik nu niet liggen.
De kies oplappen moet volgens mij wel kunnen, hebben ze de vorige keer ook gedaan. En is voor nu even goedkoper, tijdelijke maatregel. Maar aan een kroon zal ik vast niet ontkomen.

Ik zit inderdaad ook aan een andere tandarts te denken.
Want voordat een behandeling gestart kan worden (bij bv een gaatje) ben je al haast aan een wortelkanaalbehandeling toe.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:53

annastasia schreef:
Ik weet dat dat de kies dan inderdaad bros wordt, maar een kroon wordt bij mij niet vergoed (zit in de middelste tandarts verzekering) en die € 500,- heb ik nu niet liggen.
De kies oplappen moet volgens mij wel kunnen, hebben ze de vorige keer ook gedaan. En is voor nu even goedkoper, tijdelijke maatregel. Maar aan een kroon zal ik vast niet ontkomen.

Ik zit inderdaad ook aan een andere tandarts te denken.
Want voordat een behandeling gestart kan worden (bij bv een gaatje) ben je al haast aan een wortelkanaalbehandeling toe.

Voor volgend jaar een andere verzekering nemen dan. Oplappen kan niet steeds opnieuw en als hij te diep afbreekt ben je hem kwijt.

In de praktijken waar ik werk/gewerkt heb is er eigenlijk altijd wel binnen 2 weken ruimte om een behandeling uit te voeren.