een tennisarm...iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

een tennisarm...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 20:56

Tja, je wilt van je kipfiletjes af die onder beide bovenarmen bungelen dus wat doe je: je gaat in de weer met gewichten en oefeningen. En dan niet rustig beginnen...nee, gelijk voluit! Niet zo verstandig dus, want inmiddels heb ik al wéken last van een zogenaamde tennisarm. Zelfs naar de HA geweest, en die gaf als tip: gewoon blijven doen wat je altijd doet, maar niet teveel. Iemand nog een tip om het genezingsproces wat sneller te laten verlopen? Ik heb zo'n bandje gekocht voor om je onderarm, maar ik zie er eigenlijk het nut niet zo van in, het doet mijns inziens helemaal niets. Ik vind het overigens wel heel erg moeilijk om toch zo min mogelijk met mijn pijnlijke arm te doen, aangezien het mijn 'schrijfarm' betreft...zelfs je billen afvegen gaat bijna niet, en probeer dat maar eens met je andere hand _O- :D

Electra63

Re: een tennisarm...iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:03

Ik heb een tennis- en golfarm gehad, een paar keer cortisoneninjecties erin en ik was er vrij snel vanaf (in vergelijking tot anderen die ik ken), maar niet iedere HA is daar voorstander van.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:10

Ik heb vooral last van de spier die vanaf de elleboog aan de binnen-bovenkant van je onderarm loopt. Weet jij of dat in aanmerking komt voor een cortisoninjectie? Vermoedelijk een soort van peesblessure (tjee, ik lijk mijn paard wel :D)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:14

Electra63 schreef:
Ik heb een tennis- en golfarm gehad, een paar keer cortisoneninjecties erin en ik was er vrij snel vanaf (in vergelijking tot anderen die ik ken), maar niet iedere HA is daar voorstander van.

Ventjelief heeft daar heel lang mee gelopen: inderdaad de injecties, erg pijnlijk, later een operatie (totaal zinloos geweest) en uiteindelijk lasertherapie.
Dat laatste hielp en hij heeft er nooit meer last van gehad.
En je andere arm gaan gebruiken werkt niet, die raakt dan ook 'overspannen'; zit je straks met 2 tennisarmen... ;)
Probeer dit alles voor te zijn: zoveel mogelijk laten rusten, lichte fysio-oefeningen doen. Kan je via Google vinden, maar doe dit wel in overleg!
Sterkte!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 21:20

Dat laten rusten is zó moelijk...zeker als het je schrijfarm betreft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:21

dorothea schreef:
Ik heb vooral last van de spier die vanaf de elleboog aan de binnen-bovenkant van je onderarm loopt. Weet jij of dat in aanmerking komt voor een cortisoninjectie? Vermoedelijk een soort van peesblessure (tjee, ik lijk mijn paard wel :D)

Ik ben geen HA, het één zit aan de binnenkant van je elleboog en het ander aan de buitenkant.

MarvanTon,
Ik hoor van iedereen dat die injecties zo pijnlijk zijn, eerlijk gezegd, vond ik het erg meevallen, maar mijn HA is wel een hele goede prikker (hoor ik van de fysio).
Het heeft bij mij i.i.g. super goed geholpen, ik denk dat het ong. 4 jaar geleden is en ik heb nooit meer last gehad.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:48

Ik zal om te beginnen als je last hebt gewoon naar de fysio gaan. Om gelijk over te gaan op injecties is een beetje snel en zal ook niet zo snel gebeuren.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:26

Ik heb 2 tennisarmen(inderdaad eerst alleen rechts, ben toen alles links gaan doen met als gevolg nu allebei)
Ik heb het al 2 jaar,het is nu goed uit te houden, maar ik heb wel die banden om mijn arm gebruikt(op aanraden van de therapeut) en bij mij helpt dat wel degelijk.
Zonder die banden red ik het echt niet.
Ik heb de banden niet constant om maar als ik weer meer last krijg,draag ik ze vooral tijdens mijn werk(werk in de thuiszorg,in de huishouding)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:17

Ik had/heb rechts een tennisarm, nu eigenlijk nagenoeg geen klachten meer door, jawel, een bandje. Het helpt dus wel, iig bij mij dan ;) . Ik heb hem alleen gedragen tijdens mijn werk, als ik in huis ging stofzuigen/dweilen ed of wanneer ik ging paardrijden. Alles bij elkaar heb ik 'm 3 weken om gehad, nu zijn de klachten zo goed als weg. Enne, ik heb een peuter van 17 maanden rondlopen, dus rusten zat er bij mij ook niet in. Ws heb ik daardoor ook de klachten gekregen, door het vele tillen etc.

Oja, uitleg bandje: hij drukt je dikke armspier in waardoor je pees rust krijgt, ook als je je arm gewoon gebruikt. Anders is het gewoon onmogelijk om je pees te laten rusten.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:11

hier ook een tennisarm al ruim 2 jaar, soms wakker worden van de pijn.

Ben bij fysio geweest en brengt geen verlichting.
Af en toe doet hij op een speciale manier tape aanbrengen en dat brengt wel verlichting maar om nou altijd met een soort van grote pleister rond te lopen?

Verder bij de meest stomme dingen pijn, een glas optillen, een pan, kop koffie kortom t hoeft niet eens zwaar te zijn.

Tis echt vervelend en ik heb ook geen idee wat ik er verder aan moet doen.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:35

Een (vervangende) huisarts zei mij toen dat het een heel vervelende -soms langdurige- kwaal is maar wel weer overgaat , met rust houden. Voordeel voor mij was dat hij zelf ook een tennisarm had gehad,van.. JAWEL tennissen :D, en dus begreep waar het over ging. Ik had trouwens veel baat bij een tubigrip, gaf toch een soort 'rustgevoel'. Niet teveel dragen, alleen met werken en paardrijden etc. Bandje werkte voor mij ook niet maar denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. En een tijdje bij de fysio gelopen, en oefeningen meegekregen, en die dan niet zo fanatiek uit gaan voeren als je met de gewichtjes hebt gedaan! :')

Ik had trouwens een golfarm (=ander kant), nu een jaar later nog sporadisch last van, wordt steeds minder.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:59

Ik heb zo'n bandje bij de apotheker gekocht, maar er zat geen gebruiksaanwijzing bij. Geen idee dus of ik het goed draag. Er stond alleen op dat je het zo'n vijf centimeter onder je elleboog moet dragen. Maar hoe strak...geen idee. En wat je moet 'voelen'.... :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:47

Bandje heb ik bij iemand gekocht die orthopedische hulpmiddelen verkocht, heb er ook een instructie bij gehad hoe ik 'm moest dragen, hoe strak etc. Misschien toch een keer bij een fysio langs? Die kunnen dat ook prima uitleggen. Zover ik me heb laten informeren brengt oefenen bij een fysio/masseren ed inderdaad geen verlichting. Ik heb het zelf iig niet gedaan.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:09

Ook ik heb een tennisarm gehad.
Zeker een jaar lang.
Advies van de arts, gaat gewoon over.
Alles tennisarmen gaan vanzelf over. Soms duurt het kort soms lang tot wel ruim 2 jaar.
Ik heb een bandje omgehad, hielp absoluut niet. Massage van de fysio gehad, hielp niet .
Daarna shockwavetherapie gehad, hielp niet.
Als laatste accupunctuur gehad, hielp ook niet.
Het is uiteindelijk vanzelf overgegaan.Dwz als ik bv een ruk aan mijn arm krijg is het weer hommeles hoor.
Mijn arts is erg terughoudend wb injecties dus die heb ik dan niet gehad.
Dus heb geduld en luister goed naar je lichaam.
Maar rust roest dus probeer hem toch normaal te gebruiken.
Ik heb wel veel mijn linkerarm gebruikt in die tijd , ben schoonmaakster, en gelukkig aan die kant geen overbelasting gehad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 07:39

ik heb momenteel ook weer een tennisarm
maar hier is het advies, vooral wel zoveel mogelijk rust houden, goed letten op hoe je je arm gebruikt kwa tillen etc
wat betreft dat rust houden, idd niet je arm niet gebruiken, wel bewegen, maar niet zwaar belasten
en ik zit aan de ontstekingsremmers
dubbele kuur (dus dat word 2 maanden uiteindelijk)

maar fysio , wat die doet kun je zelf ook heel makkelijk thuis doen , mijn huisarts heeft me dat lang geleden al geleerd want inmiddels is dit de 3de of 4de keer al voor mij .