diclofenac

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

diclofenac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 22:30

Ik heb van de huisarts diclofenac meegekregen, deze moet ik dagelijks innemen. Nu heb ik er ook maagbeschermers bij gekregen, alleen ben ik die vergeten van thuis mee te nemen. Vrijdagavond ben ik pas weer thuis. Mijn vraag is, wat is wijsheid? Diclofenac zonder maagbeschermer nemen, kan ik voor nu als ik last heb even paracetamol nemen, of kan ik iets anders doen? Ik neem aan dat die dingen niet bij kruitvat te krijgen zijn, en dat ik ook niet zomaar nog meer mee krijg bij huisarts of apotheek hier?

Iemand die mij advies kan geven?

HorseTopShop

Re: diclofenac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:32

Ik heb ze een tijd geleden ook gekregen, zonder maagbeschermers, en heb nergens last van gehad. Het kan een bijwerking zijn dus denk dat hij ze uit voorzorg mee heeft gegeven.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:33

Ik zou absoluut geen dyclofenac nemen zonder maagbeschermer. Ken het bij iemand uit mijn kennissenkring. Even naar een apotheek gaan, de zaak uitleggen, dyclofenac meenemen en het tel.nr van de dokter en apotheek, zodat zij evt contact op kunnen nemen.

Dacht zelfs dat er een landelijk systeem is tussen apotheken, maar dat weet ik niet zeker.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:34

Ik krijg ook altijd diclofenac zonder MB, maar dan mag ik het niet langer dan 3 a 4 dagen slikken. Hoe lang ben je van huis?

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:35

volgens mij kun je die zelfs bij de Kruitvat krijgen? denk trouwens dat het niet heel erg is om ze zonder te nemen, ibuprofen is immers ook zeer slecht voor je maag en deze kun je ook zonder slikken. is bij zoveel % van de mensen kans op dat de maag er gevoelig voor is.

josewoos

Ik heb ze jaren geleden ook gekregen, ook zonder maagbeschermers, maar ik heb er geen bijwerkingen aan overgehouden hoor ;)
Helaas helpt diclofenac echt niet voor mijn klachten, dus ik heb het niet meer.
Ik vind het ook altijd verbasend om te lezen hoe duf de mensen van deze medicijnen worden, bij mij werkte het echt helemaal niet :+
Ook lijkt het wel of tegenwoordig iedereen dit slikt of ligt dit nou aan mij? Ik hoor en lees steeds vaker om mij heen dat mensen dit voorgeschreven krijgen :=

ivy_power89

Je moet echt maagbeschermers gebruiken!
Ik zou toch even naar een apotheek bij jou in de buurt gaan, als je de situatie uitlegt krijg je ze heus wel mee :)

Wat ik begreep is dat je maagzweren kunt krijgen als je ze niet gebruikt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:39

Mensen boven de zeventigjaar hebben meer kans op bijwerkingen door dit medicijn. Artsen schrijven daarom meestal ook een maagbeschermer voor.

Meestal schrijft uw arts behalve dit medicijn ook een maagbeschermend medicijn voor. Ook als u dit medicijn maar enkele dagen zal gebruiken.

http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medicijnen/diclofenac/

Hij heeft het niet voor niks meegegeven lijkt me.... Al heb ik het echt niet erbij gekregen de vorige keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:39

Ik weet niet welke maagbeschermers je hebt gekregen maar Ranitidine (Zantac) kan je zo bij apotheek of Kruidvat oid kopen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:43

Meestal wordt diclo gecombineerd met pantozol of omeprazol.
Stap gewoon een apotheek binnen morgen met je vraag en kijk wat hun adviseren. Zantac(ranitidine) is zeker te koop zonder recept.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:45

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:47

Toen ik vroeger aan de verpleegkunde-opleiding begon werd het nooit erbij voorgeschreven trouwens.
Later alleen bij oudjes en nu bij iedereen......

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:51

En ow ja, geen grapefruit eten met diclofenac, want dat schijnt interactie te hebben met het medicijn. Geen pretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:52

@ raket : Zal vast wel een reden hebben ;)

Ik zou het ook niet zonder doen .. Ik heb een tijd lang Ibuprofen 600 moeten slikken, 3x per dag. Na de eerste dosis (een volledig doosje) bleek ik nog een dosis nodig te hebben, wel 'maar' 2x per dag, maar toch .. Heb er toen maagbeschermers bijgenomen maar het kwaad was al geschied denk ik, ben tot halverwege het doosje geraakt en toen moest ik gewoon stoppen (ook in samenspraak met de HA, maar ik was al gestopt voordat ik hem op de hoogte heb gebracht, werd iets te misselijk naar mijn zin :+ ).

Dus ja, het kan goed gaan, maar het hangt er vanaf hoe gevoelig je bent en hoelang je het moet nemen .. het kan pas na een tijdje 'mis' gaan en dat had je waarschijnlijk kunnen voorkomen door meteen maagbeschermers erbij te nemen ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:28

Daarom heb ik Arthrotec :D Dyclofenac met een INGEBOUWDE maagbeschermer.. ideaal!!!

Ik zou ze ook absoluut niet nemen zonder maagbeschermer!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:31

Ik zou er ook een maagbeschermer bij doen..

Naja, ik moet dat sowieso nogal snel, anders hang ik bijna direct boven de plee. :=

Een keer is wellicht niet zo erg, maar meerdere dagen zonder, weet niet. Hangt van de persoon af..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:38

Ik heb ze niet eens met maagbeschermers :P Nergens last van hoor ;) Ik slik ze al een paar jaar, zelfde met ibuprofen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 06:18

Ik liep vorig jaar na 3 dagen diclofenac zonder maagbeschermer met een maagzweer rond... Geen pretje kan ik je melden. Niet doen zonder maagbeschermer dus.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:23

Sommige mensen krijgen bij voorbaat al een maagbeschermer en de andere niet. Heeft ook te maken met hoeveel de ha verwacht dat je ervan gaat gebruiken, of je al vaker bloedingsklachten hebt gehad e.d. Ik zou toch even de huisarts bellen en dan langs de apotheek gaan. Ik denk dat hij het je niet voor niets heeft voorgeschreven. En inderdaad, diclofenac wordt meestal voorgeschreven met omeprazol of panthazol, en dit is geloof ik niet zomaar te verkrijgen. Maar misschien een andere wel. Maar ik zou wel eerst even overleggen met de ha als ik jou was.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:31

Ik kreeg het zonder maagbeschermer mee, moest het een week slikken maar heb nergens last van gehad. Alleen de diclofenac heeft niet geholpen bij mij. (en dat was in februari dit jaar, dus niet "vroeger") Dus ik denk dat een keer geen kwaad kan maar anders moet je gewoon even je huisarts bellen.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:33

Ik kreeg het ook zonder maagbeschermer, maar die heb ik er snel bijgevraagd hoor. Ik kreeg een enorme pijn in mijn maag.
Dus ik denk dat het per persoon verschilt.

oOoKellyoOo

Ik heb ze maanden gebruikt zonder maagbeschermers is allemaal goedgegaan

pieps

Bel met je huisarts en vraag wat te doen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 07:40

Ik slik ze al jaren, met zo nu en dan een onderbreking van een paar maanden, zonder maagbescherming en ik heb nooit ergens last van. Ze zijn er ook met een maagbescherming erbij in, Arthrotec, die gaan ook goed, maar de goedkope namaak versie daarvan daar wordt ik dus beroerd van...

Voor korte tijd kan je ze dus gewoon innemen zonder maagbeschermer, tenzij je klachten krijgt. Zomaar niet innemen zou ik niet doen, het is een ontstekingsremmer die je regelmatig in moet nemen voor een goede werking.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 08:06

Bedankt voor alle advies. Ik ga ze niet innemen zonder maagbeschermer, ze zal het inderdaad niet voor niets hebben voorgeschreven. Ik zal even contact opnemen met een apotheek of huisarts in de buurt.