Een paar vraagjes over pil en vruchtbaarheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Een paar vraagjes over pil en vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:39

Ik heb een paar vraagjes.. Ik had een discussie met een vriendin, en we kwamen er allebei niet helemaal uit..
Misschien dat jullie kunnen helpen..

Als je de pil vergeten bent te slikken.. Moet je dan juist oppassen in die week erna? Of moet je je ook zorgen maken als je seks hebt gehad in die week ervoor?

Als je de pil vergeten bent, hoelang duurt het dan weer voor je beschermd bent..

In welke week ben je het meest vruchtbaar? 14 dagen na de eerste dag van je menstruatie toch?

En als laatste, tijdens de stopweek ben je toch ook volledig beschermd? Ook als je nog niet ongesteld bent geworden? (Dit duurt altijd een paar dagen voor het komt)

Anoniem

Re: Een paar vraagjes over pil en vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:41

dit kan je allemaal goed en duidelijk lezen op de uitleg die bij je pil in het doosje zit ;)

mika11

Re: Een paar vraagjes over pil en vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:42

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:20

Ik zal het even proberen kort en duidelijk uit te leggen voor je.

Vrouw zonder pil:
* Menstruatie, en na 14 dagen een eisprong. Vanaf 3 dagen hiervoor ben je vruchtbaar.

Vrouw met pil:
* Pil zorgt ervoor dat er zich geen eisprong plaats vind.
Maar:
* De pil is enkel veilig als je een '7 dagen-regel' hebt toegepast.
Dus neem je week 1 heel goed, dan ben je week 2 'automatisch' beschermd.
Week 2 zorgt ervoor dat je in week 3 beschermd bent, en week 3 zorgt ervoor dat je in je stopweek
beschermt bent.
Vergeet je een pil, ben je de komende 7 dagen niet meer veilig totdat je pil weer 7 dagen is doorgenomen.
In tegenstelling tot een normale cyclus van een vrouw wat geen anticonceptie neemt ben je dus
net wel veiliger in week 2, als je week 1 goed hebt genomen.

Hopelijk kom je hier wijs aan uit.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:42

Heb even de bijsluiter van mijn pil erbij gepakt

als je minder dan 12 uur te laat bent met het innemen van je pil is de bescherming tegen zwangerschap niet verminderd. Neem die tablet in zodra je eraan denkt en daarna weer op de gebruikelijke tijd.

als je meer dan 12 uur te laat bent:
-in week 1: Neem in zodra je eraan denkt, ook als je er dan 2 tegelijk moet nemen. Gebruik de volgende 7 dagen extra voorbehoedsmiddel. Als je in de week voor de vergeten tablet seks hebt gehad, of wanneer je na je stopweek te laat begonnen bent, dan moet je er rekening mee houden dat je zwanger zou kunnen zijn.
-in week 2: Neem in zodra je eraan denkt. De bescherming tegen zwangerschap is niet verminderd als je de pil in de 7 voorafgaande dagen op de juiste wijze hebt ingenomen, anders moeten gedurende de komende 7 dagen extra voorzorgsmaatregelen worden genomen.
-in week 3: Je kunt kiezen tussen 2 mogelijkheden. Neem de vergeten tablet in zodra je eraan denkt. Sla de stopweek over en begin meteen met de volgende strip. OF Stop met de strip en ga direct verder met je stopweek van 7 dagen (incl de dag die je vergeten bent). In beide gevallen blijf je beschermd tegen zwangerschap.

*edit* als je je pil gewoon correct inneemt en je op de goeie dag weer begint, ben je tijdens je stopweek ook gewoon beschermd ja :)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:54

TeSzZz schreef:
Heb even de bijsluiter van mijn pil erbij gepakt

als je minder dan 12 uur te laat bent met het innemen van je pil is de bescherming tegen zwangerschap niet verminderd. Neem die tablet in zodra je eraan denkt en daarna weer op de gebruikelijke tijd.

als je meer dan 12 uur te laat bent:
-in week 1: Neem in zodra je eraan denkt, ook als je er dan 2 tegelijk moet nemen. Gebruik de volgende 7 dagen extra voorbehoedsmiddel. Als je in de week voor de vergeten tablet seks hebt gehad, of wanneer je na je stopweek te laat begonnen bent, dan moet je er rekening mee houden dat je zwanger zou kunnen zijn.
-in week 2: Neem in zodra je eraan denkt. De bescherming tegen zwangerschap is niet verminderd als je de pil in de 7 voorafgaande dagen op de juiste wijze hebt ingenomen, anders moeten gedurende de komende 7 dagen extra voorzorgsmaatregelen worden genomen.
-in week 3: Je kunt kiezen tussen 2 mogelijkheden. Neem de vergeten tablet in zodra je eraan denkt. Sla de stopweek over en begin meteen met de volgende strip. OF Stop met de strip en ga direct verder met je stopweek van 7 dagen (incl de dag die je vergeten bent). In beide gevallen blijf je beschermd tegen zwangerschap.

*edit* als je je pil gewoon correct inneemt en je op de goeie dag weer begint, ben je tijdens je stopweek ook gewoon beschermd ja :)

Dit is verouderd ;)
Ik was laatst ook een x mijn pil vergeten, en in de week daarop en de dag erna wel onbeschermd seks gehad met mijn vriend. Voor de zekerheid de huisarts gebeld wat ik nu moest doen, en die vertelde mij dat de regels voor pilgebruik zijn aangepast.
Je pil 1x vergeten kan geen kwaad, zelfs als je meer dan 12uur "te laat" bent, zolang je de rest van je strip goed slikt.
Dit komt dus van de huisarts af en zou voor iedere pil geledig zijn. Later heb ik dit nagevraagd bij de apotheek en daar vertelde ze mij hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:55