Ervaringen amitriptyline? Stemmingswisseling bijwerking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ervaringen amitriptyline? Stemmingswisseling bijwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:02

Ik slik nu zo'n 2,5 maand 10mg amitriptyline tegen zenuwpijn in mijn benen. Voor ik ga slapen neem ik een tablet in.
Dit werkt voor de pijn heel goed. Het is er nog wel, maar een stuk minder, waardoor ik weer gewoon kan slapen.
Voor het gebruik van amitriptyline lag ik soms nachten wakker.

Maar nu heb ik sinds ongeveer dezelfde tijd last van stemmingswisselingen. En dan zo extreem dat ik me 's ochtends soms flink depressief kan voelen en 's middags heel vrolijk kan zijn.
Zonder echt een aanwijsbare reden.
Ik kan dingen heel erg opblazen en het negatieve er van zien, terwijl ik een dag later denk: waar maakte ik me nou druk om :?

Kan dit een bijwerking van amitriptyline zijn?

Ik slik daarnaast sinds een maand of 6 ook de anticonceptiepil Yaz. Zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Ik hoor graag ervaringen! Mag ook via pb.

ponyparadijs

Re: Ervaringen amitriptyline? Stemmingswisseling bijwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:05

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:07

Ja, dat had ik ook gelezen. Ik heb me eerder niet gerealiseerd dat dat een bijwerking kon zijn. Heb verder geen bijwerkingen die vaker voorkomen.
Afspraak met de huisarts maak ik van de week overigens, om te kijken voor een alternatief.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:14

Slaap je wel gewoon in, en wordt je dan wakker door de pijn? Of geeft het inslapen al een probleem.
Ik heb een poosje diclofenac geslikt maar daar ben ik weer vanaf gestapt. Nu zit ik aan de naproxen. Beide vanwege rugklachten met uitstraling naar een been. Heb overigens ook een poos tramadol geslikt dat is echt super spul. Maar daar schijn je wel verslaafd aan te raken. En ik kreeg er problemen mee in verbadn met mijn maagband

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:16

Beiden is een probleem. Soms slaap ik wel in, maar word ik halverwege de nacht wakker van de pijn. En soms is de pijn al zo heftig dat ik niet meer inslaap.
De normale pijnstillers (ibuprofen, Aleve, paracetamol) heb ik al geprobeerd en die hadden geen effect.
Diclofenac heeft nog nooit met iets effect gehad. Naproxen zit volgens mij ook in Aleve, maar echt als Naproxen heb ik het nog nooit geprobeerd.

Edit: de amitriptyline neemt de pijn ook niet weg, maar haalt wel dusdanig de scherpe randjes er vanaf dat ik er doorheen slaap.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:22

Ik heb een jaar of 2 amitriptilyne geslikt, tegen zenuwpijn in mijn arm vanuit mijn nek. Het heeft heel erg geholpen, maar ik moest 'snachts een keer onverwacht mijn dochter ergens ophalen, toen reed ik met straatje keren een auto aan (met veel blikschade). De amitriptilyne bleek toch wel erg mijn reaktievermogen te beïnvloeden. Ik ben daarna gaan afbouwen, want je mag niet ineens stoppen, daarna merkte ik dat ik weer druk(ker) werd. Ik was tijdens de amitriptilyne erg relaxed en vlak. Ik maakte me echt nergens druk om, maar dat merkte ik pas toen ik ermee gestopt was. De zenuwpijn is niet teruggekeerd, ondanks dat de "toestand" van mijn nek verslechterd is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:37

Wist niet dat de werzame stof in aleve ook naproxen is. Denk dat de hoeveelheid iets anders ligt want anders had mijn huisarts wel gezegd dat ik dat ook kan slikken.
Maar de amitriptyline vervlakt dus. Kan je niet beter om een pijnstiller vragen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:40

Ik weet niet via wie TS de amitriptyline krijgt voorgeschreven? Ik kreeg het via een pijnpoli, nadat andere medicijnen geen effect hadden in tegenstelling tot de ami.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:43

ponyparadijs schreef:
Wist niet dat de werzame stof in aleve ook naproxen is. Denk dat de hoeveelheid iets anders ligt want anders had mijn huisarts wel gezegd dat ik dat ook kan slikken.
Maar de amitriptyline vervlakt dus. Kan je niet beter om een pijnstiller vragen?

Hoeft niet per se.
Toen ik jonger was heb ik twee keer ibuprofen van de HA voorgeschreven gekregen terwijl die ook in de vrije verkoop is. (maar dat wist ik toen nog niet)
Gebeurd wel vaker dat huisartsen dingen voorschrijven die je zelf net zo goed kan kopen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:46

Scheelt natuurlijk wel dat ik het nu vergoed krijg door de verzekering!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:54

Electra63 schreef:
Ik weet niet via wie TS de amitriptyline krijgt voorgeschreven? Ik kreeg het via een pijnpoli, nadat andere medicijnen geen effect hadden in tegenstelling tot de ami.

Via de huisarts.
Hoeveelheid naproxen in Aleve is minder volgens mij. Geen idee eigenlijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:57

Je hebt amitriptilyne in verschilende dosis. Het is volgens mij eigenlijk een anti-depressiva, maar helpt goed tegen zenuwpijn, zoals ik heb begrepen. Een vriend heeft het een tijd geslikt tegen hoofdpijn van een whiplash en het hielp heel goed, alleen na een tijdje kwam het terug.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:22

Amitriptyline is idd een antidepressivum, en antidepressiva kunnen idd juist somberheidsklachten veroorzaken. Meeste bijwerkingen verdwijnen vrij snel, dit duurt vrij lang én het gaat om je mentale gezondheid. Dus ik zou idd met je arts overleggen voor iets anders :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:44

Met amitriptyline heb ik geen ervaring, wel met zenuwpijn (ms) en andere middelen die daar tegen ingezet worden en helaas hebben veel van deze middelen depressie/stemmingswisselingen als mogelijke bijwerking. Zelf heb ik bv Lyrica geslikt en daar werd ik behoorlijk 'zwart' van om het maar zo te noemen en ik hoefde ook maar aan eten te denken en de kilo's vlogen er aan.

Het zijn ook veelal middelen die oorspronkelijk voor een andere aandoening bedoeld zijn, maar die ook kunnen worden ingezet bij zenuwpijn als gevolg van diverse aandoeningen.

Al alternatief heb ik eerst tramadol gehad (is er eventueel ook in een combi tramadol met paracetamol, dan heet het Zaldiar), wat helaas in de rubriek opiaten valt en waar ik zelf net even wat te heftig op reageerde (zeeziek in bed liggen) om dat te blijven gebruiken. Nu heb ik van de neuroloog paracetamol met codeine (500/10mg) gekregen en dat kan ik pakken wanneer ik dat nodig vind. Codeine werkt op het centrale zenuwstelsel.

Meestal combineer ik 1 tablet paracod met een gewon paracetamol 500, maar als de zenuwpijn heftig is, kan ik ook 'gewoon' 2 paracod nemen. Het neemt meestal inderdaad alleen de scherpe kantjes van de pijn weg, maar ik heb er veel minder bijwerkingen van. Je zou het eens aan de huisarts voor kunnen leggen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:19

Tramadol zou een optie kunnen zijn.
Moet je alleen wel tegen kunnen, er zijn mensen die er gevoelig op reageren...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:46

Ik heb dit ook gehad maar wel maar tijdelijk. Ik slik het nu een half jaar, ook voor de pijn in mijn rug. Inmiddels merk ik juist dat het ook de randjes van sombere gedachten kan halen rond mijn menstruatie. :)
Je kunt ook even kijken hoe het verloop verder is, op zich is 2,5 maand nog niet zo lang. Ik heb in die tijd ook een zware vermoeidheidsdip gekregen. Blijft toch wel stevig spul.
Van tramadol kreeg ik enorme hoofdpijn en kun je wanen krijgen. Zaldiar heb ik ook geslikt en lag ik neuriënd in bed wahahaha zo stoned als een garnaal.
Hopelijk is dit even een dip en gaat het over.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:47

Van tramadol kan je idd misselijk worden, of idd high worden...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:34

Ik slik al een aantal jaar amitriptyline, ook tegen zenuwpijn, en heb (gelukkig) verder weinig last van bijwerkingen. Het enige waar ik in eerste instantie een tijd last van heb gehad is een droge mond, maar dat is na een tijdje weer weggetrokken.

Ik ben tussendoor een keer gestopt (na afbouwen) omdat het heel erg op vermoeidheid kan werken en ik zelf liever niet afhankelijk ben van medicijnen, maar dat was helaas geen optie. Bij mij haalt het de pijn niet weg maar net zoals jij aangeeft haalt het de scherpe randjes er vanaf waardoor ik wel kan slapen en bijv niet door de grond ga als er per ongeluk iets tegen mijn benen aankomt :P Het enige wat ik vervelend vind is dat de lagere dosis na een tijdje minder werkte en het dus bij mij door de jaren heen al behoorlijk verhoogt is.

Heb ook Lyrica geslikt trouwens, voor ik hieraan begon, maar daarmee was ik zo van de wereld dat ik op aanraden van de huisarts onmiddelijk gestopt ben :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:25

Ik was al een week high van de Amitriptyline, terwijl ik maar 10mg slikte. :=
Tramadol of Zaldiar is denk ik daarom nog veel heftiger.
De Paracod zal ik meenemen naar de huisarts.

Ik ben er nu 3 dagen mee gestopt en merk nu al verschil. Misschien is het toeval, misschien niet.
De pijn is niet verergert en als dat zo blijft dan slik ik niets meer.
Mijn humeur is een stuk beter. Alsof ik de laatste tijd gewoon wat vlakker was. Wat afwezig. Kan het niet goed omschrijven. Ik ben nu wat helderder voor mijn gevoel.
Maar goed, van de week ga ik naar de huisarts en dan leg ik het haar ook voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:30

Paracod zou ik zeker even naar vragen, ik word er zo stoned van als een garnaal :+ (maar goed, bij een aanval van pijn slik ik dan ook vrij veel, gewoon 2 voor de nacht valt de schade wel mee haha en slaap ik gewoon lekker :P). Werkt bij mij alleen van geen meter bij heftige pijn, is na 2 uur uitgewerkt... Dus ik moet ook nog even op zoek naar andere pillen (en ik kan absoluut niet tegen ibu en de familie ivm maagklachten: komt er direct weer uit).
Zouden eventueel migraine medicatie niet werken tegen zenuwpijn? (is maar een idee, want ik heb echt geen flauw idee!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:36

Ja, het is bij mij ook voor de nacht. Dus dat maakt op zich niet zoveel uit.
Alleen de amitriptyline werkte overdag ook door :+
Was wel heel gezellig in mijn eentje _O-

Ibu werkt bij mij normaal wel, maar niet tegen deze pijn helaas.
Voor zenuwpijn geven ze meestel zware pijnstillers, antidepressiva in lichte dosering of medicijnen tegen epilepsie.

Misschien ga ik ook eens in het alternatieve circuit kijken naar bijvoorbeeld accupunctuur ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:46

haha ja in dat geval is misschien paracod wel handig :) Staat wel keurig op het doosje dat het ook is voor zenuwpijn.
Valt altijd te proberen, t is niet zo heavy spul als dat je nu gebruikt :) dus de bijwerkingen zijn gelukkig ook wat minder vervelend. Blijft je trip beperkt tot een heerlijke nacht slaap als het goed is :P

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:00

Stemmingswisseligen zijn een normale bijwerking van amitriptyline. Zelf het ik geen stemmingswisselingen gehad maar ik had helemaal geen emoties meer... volgens de huisarts kàn je er overheen komen, maar de bijwerkingen kunnen ook aanhouden als je het blijft slikken. Ik heb daarom besloten om de amitriptyline te stoppen.

In plaats daaran ehb ik Lyrica en Tramadol gehad, maar zoals aagegeven zijn dit veel sterkere medicijnen en is Tramadol eventueel zelfs verslavend. Als je al High wordt van amitriptyine zijn deze misschien niet zo'n goed idee, maar alleen je HA kan dat het beste beoordelen.

Als ik jou was zou ik inderdaad een afspraak met de ha maken en dit voorlegen. eventueel zelf paracod voorstellen want dat wil ook wel goed helpen.

Het beste zou natuurlijk zijn om zonder medicatie te kunnen, maar ga niet over je grenzen heen!
Met accupunctuur heb ik hele goede ervaringen trouwens, dus dt kan ik zéker aanraden.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:48

Hier ook last van de amitriptyline, ik kreeg naast stemmingswisselingen, vervlakking, kilo's aankomen ook veel nachtmerries en hartkloppingen, dus ben er na ruim een maand weer mee gestopt. Vond het niet prettig. Pijn is er nog steeds, maar is te handelen.