Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:43

Hallo allemaal!

2 jaar geleden heb ik een beugel gekregen. Mijn tanden hebben altijd perfect recht gestaan, geen overbeet niks. Ik zou nooit een beugel hoeven.
Maar toen... zag de tandarts iets vreemds. Ik had op mijn 15e nog steeds 2 melktanden. Hij had erg veel moeite met een tandje, deze kreeg hij er niet uitgetrokken.
Wat bleek nou, het was een tandtumor. Hierdoor kon mijn volwassen tand niet doorkomen, maar was er wel de kans dat deze later boven uit mijn tandvlees zou komen.
Dus de tumor werd operatief verwijderd, waarna het een half jaar duurde voordat de volwassen tand eindelijk door begon te komen. Doordat dit zo lang geduurd had,
was er een spleetje ontstaan tussen twee andere tanden (ik had namelijk een grote opening door de getrokken tanden). Dit spleetje werd nu met een beugel weg geduwd.
Ik kreeg een plaatjesbeugel die door middel van een veertje het gat groter moest maken, zodat er een maximale opening gemaakt zou worden om de volwassen tand door te laten komen. Toen deze uiteindelijk dus door begon te breken duurde het nog een jaar voor hij er uiteindelijk was. We zijn nu ruim 2 jaar verder en eindelijk mag mijn beugel eruit!
Mijn gebit staat weer net als vroeger, perfect recht, geen overbeet, niks.
Nou heb ik zelf de keuze: wel een spalkje of geen spalkje laten aanbrengen?
Een spalkje zorgt ervoor dat je tanden niet weer naar hun oorspronkelijke stand terug gaan. MAAR: mijn oorspronkelijke stand was perfect, dus dit zal niet gebeuren.
Wel gaan tanden als je ouder wordt wat doorzakken, door een spalkje wordt dit verholpen. MAAR: dan denk ik, is dit zo belangrijk? Dat heeft dus iedereen zonder spalkje?

Mijn probleem is dat ik een gods-gruwelijke hekel heb aan mijn beugel. Ik baal ervan, ik heb anderhalf jaar niet durven lachen. Nu mag hij er eindelijk uit en ik wil er het liefst nooit meer aan herinnert worden. Zo'n spalkje zal me er aan blijven herinneren. Ik heb er liever geen, dus wil ik zeker weten dat het niet nodig is. Mocht het wel nodig zijn, dan misschien toch maar een spalkje erin laten zetten... de ortho zegt zelf dat hij er niet over na zou denken, hij zou er meteen een spalkje in doen.

Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen van anderen. Het lijkt misschien geen probleem, en jullie zullen denken , wat maakt het uit, je ziet er niks van. Maar ik ben helaas een zeur en maak er wel een probleem van haha.

Maandag wil ik bellen voor mijn volgende afspraak. Dan moet ik weten of ik met of zonder spalkje de rest van mijn leven wil doorbrengen.

Alvast bedankt bokkers! X

Springruit06

Re: Beugel mag eruit! Wel of niet een spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:46

Ik zou er gewoon een spalkje in laten zetten. ;) Je kan hem er altijd nog uit laten halen!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:47

Ik zou het ook doen. Ken best veel mensen die een spalkje hebben, je hebt er totaal geen last van!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:47

Ik heb zelf geen beugel gehad, maar veel van mijn vriendenkring wel.
Ik zou zeker voor een spalk gaan :j De tanden willen graag terug naar hun oude stand en ik heb meerdere keren gezien dat, ondanks het spalkje, het gebit na een paar jaar weer zo stond als voorheen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:48

Weet je zeker dat je tanden niet weer terug gaan? Waarom raad de tandarts een spalkje aan? Alleen maar voor het doorzakken??

Ik heb zelf een spalkje. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht waarom, pas vlak voor ik ging trouwen dacht ik, ik wil de spalkjes eruit hebben, tanden blijven nu vast op hun plek. De tandarts raadde het af, mijn tanden zullen snel weer terug gaan in de oude stand, omdat er zeg maar geen systeem in mijn tanden zit die het allemaal recht houdt. Beetje moeilijk uit te leggen, hoop dat je me begrijpt.
Ik heb verder weinig last van het spalkje. Iets beter opletten met poetsen en tanden stoken, maar verder geen hinder. Vergeet vaak dat ik ze heb.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:48

Ik heb het spalkje al jaren en nooit spijt van gehad, je merkt het helemaal niet en veel minder kans dat je tanden gaan schuiven. Zou zonde zijn als je tanden nu mooi staan en een aantal jaar later blijkt alles voor niks te zijn geweest ;)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:49

Ik heb al jaren een spalkje, ik merk het eens meer op. Soms denk ik, 'oja dat ding zit er ook nog'. Maar echt, last zul je er nooit van hebben.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:49

Gewoon spalkje doen hoor!
Ik heb er 1 onder & boven, 5 dagen last van gehad dat ik hem voelde & er eten achter bleef hangen, het is een paar maandjes geleden en voel hem niet eens meer!
Met een beugel lag mn mond iedere keer open en nu kan ik er keihard overheen gaan met mn tong en ik houd er niets aan over!
Ik zou het gewoon doen hoor, je ziet het niet eens!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:51

Ik zou hem er gewoon in laten zetten, die nieuwe tand is natuurlijk anders als die melktand van eerst, misschien duwt deze nieuwe tand je gebit wel in een andere stand en dan eentje die je niet bevalt. Na een tijdje heb je niet eens meer door dat het spalkje erin zit, geloof me! :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:51

Ik zou het zeker doen!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:53

Doen! :j

Ik heb een losse beugel gehad maar er is niks meer van te zien. Het is zelfs slechter dan voor m'n beugel. :\

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:54

Mag ik je een tip geven? laat een spalkje plaatsen....

Je ziet hem niet, je voelt hem niet, en t voorkomt dat t toch gaan schuiven.... mijn tanden stonden zo goed als perfect, zelfde problemen gehad als jij, klaar met me beugel, spalkje er in en na n jaar brak hij af....en jawel hoor... iets te lang gewacht met terug vast plakken en er is een tand verschoven....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:55

Ik zou het ook doen voor de zekerheid. Ik heb een beugel gehad, in totaal 4 jaar.. Spalkjes onder en boven. Spalkje boven brak en ik was op vakantie in het buitenland, dus ging niet meteen naar de tandarts. Groeide in een week terug naar een huge ass spleet. Heel erg balen dus. Maar goed, gewoon voor zekerheid en om je tanden voor altijd lekker netjes te houden zou ik het doen. Ik heb nog een spalkje onder en daar voel ik niets van. Je hebt niet door dat het erin zit.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:56

Ik zou er een spalkje in laten zetten. Ik heb dat ook en je merkt er helemaal niks meer van na een week ongeveer. Dus erg wordt je er niet aan herrinerd en je loopt niet het risico dat je tanden anders gaan staan.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:57

Ik heb ook al een aantal jaren boven en onder een spalkje. De eerste paar dagen dacht ik, getsie, hier ga ik nooit aan wennen :\ en nu merk ik er helemaal niets meer van. Hoogstens als er een stukje pinda achter blijft hangen :') maar nee hoor, nergens last van!
Ik zou het ook doen, bij mij was het trouwens niet eens een keuze.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:58

Ik heb mijn spalkje nu al zeker een jaar of 15, gewoon doen ;)
Je hebt er niks geen last van en je weet zeker dat je gebit goed blijft *D

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:58

Mijn vriend heeft jaren lang een spalkje gehad, totdat hij los ging en de tandarts hem eruit heeft gehaald. Er werd hem gezegd dat het niet nodig was om een nieuwe te nemen omdat zijn tanden toch niet meer zouden verschuiven.
1 jaar later stonden zijn tanden weer schots en scheef en heeft ie weer een jaar met een beugel moeten lopen! Nu heeft hij een spalkje en een "bitje" wat hij 'snachts moet dragen.

Moraal van dit verhaal: Neem een spalkje!!!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:00

Ik heb geen spalkje :+
Heb ruim 3 jaar met zo'n slotjesbeugel gelopen en was er echt zo klaar mee. Toen het eruit mocht zeiden ze ook dat ik een spalkje moest, ik was natuurlijk weer eigenwijs en heb het niet gedaan, was echt klaar met beugels, bah!
Nu 14 jaar verder staan mijn tanden nog steeds hetzelfde als toen de beugel eruit ging, nergens last van dus :D

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:00

Spalkje!

Mijn spalkje is een paar keer los geraakt en 1x had ik geen zin om naar de tandarts te gaan daarvoor ... Ik had het spalkje toen al een jaar of 6. Door het geintje van 'geen zin' heb ik nu een spleetje tussen mijn voortanden omdat ik die spalk toch echt wel nodig had ...

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:01

ik heb zelf boven en onder een soort ijzer draadje aan de achterkant
dit om te voorkomen dat me tanden weer gingen verschuiven

helaas hebben ze boven te laat aangepakt en zijn dus me voortanden weer naar voren geschoven
en is de beugel eigenlijk voor niks geweest.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:01

als ik het geweten had had ik ook een spalkje genomen
heb een jaar blokjes gehad, daarna enkele jaren een uithaalbare, ta wilde geen spalkje zetten, et voila, mijn tanden staan bijna net zo als voor ik begon, en geloof me, tanden als de mijne wil je niet ...

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:03

Ik heb bijna het zelfde als de vriend van Maartxje

Ik heb op mn 13e een beugel gehad, alles mooi recht, spalkje gekregen. Verstandskiezen getrokken en ineens alles scheef! Maar daar had ik niet voor getekend! Tandarts kijken, ja spalkjes zaten grotendeels los en hielpen dus niet.. Weer een jaar een beugel gehad, nu onder een spalkje en boven een bitje!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:03

Absoluut spalkje laten plaatsen.
Als je het niet doet en het gaat weer terug heb je voor altijd spijt, want dan mag je weer opnieuw een beugel.

Een collega van mij had ook gekozen voor geen spalkje.
Ze is nu 28 en moest vorig jaar opnieuw aan de beugel.
Der tanden waren weer teruggegaan naar de oude stand.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:04

Absoluut zeker een spalkje!
Het kan zijn dat ze weer een stukje draaien etc wanneer je dit niet doet.
Je hebt verder helemaal geen last van de spalkjes, dus ik zou het zeker doen :j

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:12

Met spalkje bedoel je toch zo'n soort ijzeren draadje achter je tanden? Ik heb het zowel onder als boven. Tanden staan nog in de stand toen ik stopte met een blokjesbeugel te dragen (zo'n 4 jaar geleden). En een geluk, ik had namelijk een giga-spleet tussen 2 van mijn bovenste snijtanden. Ik voel er nooit wat van eigenlijk, enkel de eerste dagen wat gemerkt! In het begin ben ik wel een paar x moeten terugkeren omdat het losgekomen was, toen is er een klein stukje vanaf geknipt en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad. Mijn vriendje heeft van zijn ortho geen draadje gekregen en zijn tanden staan terug scheef.. :(:)

Ik zou het zeker nemen. Je hebt er geen last van!