Kijkoperatie knie (meniscus)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Kijkoperatie knie (meniscus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:59

Ik heb binnenkort een kijkoperatie aan mijn knie om een scheurtje in mijn meniscus te herstellen. Het is aan mijn rechterknie en laterale meniscus. Heeft iemand hier ervaring mee en hoelang was bij jullie het herstel?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:23

alleen een kijkoperatie valt wel heel erg mee. Ik heb er voor 2 jaar geleden een gehad, maar niet speciaal voor mijn meniscus. Ik heb toch 3 dagen met verband gelopen en toen nog wel 2 weken met krukken, en daarna weer langzaam opgebouwd. Paardrijden deed ik ook al vrij snel, zo lang ik maar opstapte met een krukje en er heel voorzichtig weer vanaf ging.

Meert

Re: Kijkoperatie knie (meniscus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:42

Maar is er toen alleen in je knie gekeken of is er ook iets van binnen gedaan?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:44

Mijn moeder heeft een kijkoperatie gehad, wel meerdere, maar haar meniscus was verbrijzeld dus nu heeft ze een hele nieuwe knie. Een kijkoperatie valt mee. Gewoon krukken regelen en veel rust nemen. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:46

Het hangt er maar net van af wat ze precies doen, hoe groot de schade is, of er complicaties zijn en hoe je er na de operatie mee om gaat. Maar over het algemeen is het herstel van zo'n operatie vrij snel. Idd een paar weken met krukken, een paar keer fysiotherapie en weer rustig opbouwen van dagelijkse bezigheden.

Komt wel goed ;) Succes alvast!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:52

ze hebben bij mij een paar jaar geleden mijn meniscus via kijk operatie bekeken en glad gemaakt
ik ben toen voor algehele narcose gegaan en was daarvan al weer wakker voor ik de operatiekamer uit was
verder liep ik de volgende dag al bijna soepeler als voor de operatie
ik heb er in ieder geval geen enkel probleem mee gehad , ook geen echte napijn ofzo

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:40

@Sonja: Dat klinkt positief.
Ik heb er nu niet heel erg veel last van. Ik kan alleen mijn been niet helemaal strekken en buigen. Alleen als ik een stuk loop of lang gebogen zit (bij autorijden bijv.) dan wordt mijn knie heel erg stijf, dik en pijnlijk, waardoor ik niet zo soepel loop. Orthopeed zei dat je sowieso na een kijkoperatie, ook al doen ze verder niets, je toch een paar dagen wat last hebt en met krukken moet lopen. Ik weet alleen niet meer precies wat hij zei hoelang je bezig bent met herstellen als ze dus wel wat aan je meniscus doen. Vraag me vooral af hoelang het herstel is zodat ik op mijn werk aan kan geven hoelang ik niet kan werken. Ik werk bij de post (binnenwerk) en loop dan toch veel heen en weer.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:26

Ik heb een keer een kippenvanger in behandeling gehad na een kijkoperatie + meniscusreparatie. Die werkte na 4 weken weer fulltime (continu lopen en door de knieën zakken om kippen te vangen). Zo snel kan het gaan.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:35

ik heb t een paar jaar geleden gehad m'n binnen menicus was afgescheurt.

ik kon bijna niet meer lopen voor de operatie.

na de operatie heb ik een aantal dagen met een druk verband gelopen en in totaal 10 dagen mocht ik zeker niet fietsen autorijden of grote stukken lopen.
ook had ik oefeningen gekregen die ik moest doen.
t advies was goed luisteren naar je lichaam wat je wel en niet kan!

na die 10 dagen moest ik terugkomen voor controle en omdat ik een staand beroep heb nog 10 dagen thuis blijven en dan met een paar uurtjes opbouwen tot ik weer fulltime kon werken.

al met al 3 weken zeker thuis gebleven toen weer langzaam begonen!

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:52

heb vorige maand ook een kijk operatie gehad,mij miniscus was stuk en ze hebben een stuk weggenomen.Heb een ruggeprik gehad en mocht dezelfde dag weer naar huis kreeg een drukverband die ik 24 uur moest laten zitten daarna moest ik een paar dagen op krukken lopen.Ben na een dag of 5 ,6 weer voorzichtig in huis wat lopen met 1 kruk.Je been geeft het zelf wel aan wanneer je hem te veel gebruikt.Savonds met het pootje omhoog,was een heerlijk gevoel.Ben nu een maand verder en het goed erg goed,heb haast geen pijn meer,alleen als ik in een kuiltje stap in het land of zo.Ook als ik lang te paard zit ,verder gaat het goed.