Poll draagmoederschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij draagmoeder willen zijn voor een bevriend stel dat zelf geen kinderen kan krijgen?

Ja, ik zou zelfs een eicel willen doneren om te zorgen dat de kinderwens van dit koppel uit zou komen
11 (6%)
Ja, ik zou in dit geval absoluut draagmoeder zijn, geen twijfel mogelijk
5 (2%)
Ja mits we goede afspraken kunnen maken over bv bezoekjes etc
6 (3%)
Ja, ik zou het in principe wel willen maar ik ben bang dat ik het kindje niet af zou kunnen staan
36 (20%)
Nee, ik wil mijn lijf niet blootstellen aan een taak die zo zwaar is als ik daarna geen kindje in mijn armen zal hebben
87 (50%)
Nee, ik vind dat een stel dat zelf geen kinderen kan krijgen geen kinderen zou moeten krijgen
7 (4%)
Nee, als ze een kind willen en het zelf niet kunnen krijgen, dan moeten ze maar gaan adopteren
21 (12%)

Totaal aantal stemmen: 173

Lottie84

Poll draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:56

Naar aanleiding van het topic [MW] Draagmoeder voor bevriend stel. open ik bij deze de poll :)

Stel je hebt een stel in je vriendenkring die al jarenlang een kinderwens hebben.
Ze kunnen echter zelf geen kinderen krijgen, de vrouw of man is onvruchtbaar, er zijn erfelijke ziektes of het betreft een homopaar. Mits je voleldig overtuigd bent dat het kindje dat gedragen zou worden door de draagmoeder in een liefdevolle omgeving zal opgroeien, ben jij dan bereid om het bevriende stel te helpen en hoever zou je daar in willen gaan?

Het (discussie) topic loopt op bovenstaande link, dit is puur de poll, ik vind het zeer interessant als je jouw beweegredenen van jouw antwoord op deze poll zou willen verwoorden in het topic.

Poeltje

Re: Poll draagmoederschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:02

Nee, ik zou geen draagmoeder willen worden. Puur door de ervaring van mijn moeder die ook draagmoeder is geweest.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:05

Zo al 7 stemmen, los van die van mij, dat gaat snel! Nogmaals ik ben wel erg benieuwd naar jullie beredenering dus ik zou het erg interessant vinden als jullie die uit een konden zetten in het betreffende topic.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:07

Ik zou het wel willen, maar heb voor optie 4 gekozen. Zou het waarschijnlijk niet doen omdat ik het kind niet zou kunnen/willen afstaan daarna.

Ik zou wel aan eiceldonatie willen doen, maar dan eventueel met een "ruilsysteem". Koppels die wachten op een eicel moeten vaak heel erg lang wachten (jaren). Als zij zelf een donor aandragen bij een ziekenhuis, komen zij hoger op de wachtlijst te staan. Het eitje gaat dus de eicelbank in, en het wenskoppel (vrienden/familie/...) krijgen in plaats een ander eitje terug. Zo heb je iemand geholpen zonder dat je altijd moet denken : dat is mijn kind dat daar loopt.

Mijn beste vriend is homo en woont samen met zijn vriend. We hebben het dus al over deze situatie gehad. Als zij een draagmoeder zouden vinden, zouden we dit eventueel op bovenstaande manier door laten gaan (in de verre toekomst).

Toevoeging : voor de mensen die bang zijn dat hun eitje dan slecht terrecht komt : mensen die voor draagmoeders of adoptie kiezen hebben hier altijd zeer lang over nagedacht en meestal ook veel geld in geïnvesteerd. Mijn mening is dan ook dat dit in bijna alle gevallen wel goed komt en je je hierover niet te druk moet maken. Het kind zal waarschijnlijk alle kansen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Satine op 10-08-11 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:09

Ik denk dat een mod beter deze poll aan het andere topic toe kan voegen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:12

Ik zou graag een kindje voor mijn vriendin willen dragen, maar ik ben zo bang dat ik het niet aankan als het kindje bij me word weg gehaald.
Het is heel zwaar denk ik.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:13

ik heb gestemt op optie 5, reden daarvoor is is dat mijn 2e zwangerschap verschrikkelijk zwaar is geweest
als dit niet zo geweest zou zijn, had ik misschien wel ja gestemd, al weet ik niet of ik het dan alsnog zou kunnen afstaan

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:20

nee, hoewel ik iedereen die graag kinderen wil en daar goed voor zou kunnen zorgen ook zeker een paar mooie gezonde kinderen gun zou ik zelf geen draagmoeder zijn.
ik ben nog maar 18 maar ik weet nu al dat ik deze taak in de toekomst niet zie zitten.
ik ben er ook nog niet overuit of ik zelf kinderen wil maar dat zie ik later dan wel weer.
wat me wel lijkt is dat het krijgen van een kind en dan met name de hele zwangerschap ontzettend zwaar is voor de moeder. je hebt er een hoop voor over 9 maanden lang en met een beetje pech heb je de gebruikelijke complicaties cadeau. (misselijkheid, vocht in je lichaam, hoge bloeddruk)
laat staan de hele bevalling die ook zeker geen pretje is en de nasleep hiervan.
een kind krijgen is niet niks en volgens mij bouw je ook een hele band op met dat kind in de tijd dat het in jou buik zit. ik moet er dus niet aan denken dit te doen voor iemand anders omdat ik bang ben dat ik zelf al een band met het kind heb opgebouwd.
ik ben vooral bang voor het opbouwen van de band en voor de complicaties tijdens en na de zwangerschap. dat heb ik niet over voor een ander.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:21

Rock schreef:
Ik denk dat een mod beter deze poll aan het andere topic toe kan voegen.

Goed plan!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:23

Ik zeg ook "nee", maar kan niet het juiste passende antwoord er bij vinden.

Bij mij is het "nee" omdat ik een zwangerschap met bijbehorende geboorte in zijn geheel niet zie zitten. Ook niet om zelf een kind te krijgen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:34

Oei die had ik inderdaad ook toe moeten voegen, bedankt voor het stemmen en de uitleg!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:37

Mijn antwoord is eigenlijk hetzelfde als die van hyperion :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:40

Oke!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:42

Nee, hier in belgie is draagmoederschap niet wettelijk geregeld. Zelf ben ik meer pro adoptie aard, zoveel kindjes die nog ouderliefde zoeken waarom eentje maken. Zo goed zijn mijn genen namelijk niet ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:44

lesilla schreef:
Nee, hier in belgie is draagmoederschap niet wettelijk geregeld. Zelf ben ik meer pro adoptie aard, zoveel kindjes die nog ouderliefde zoeken waarom eentje maken. Zo goed zijn mijn genen namelijk niet ;)

Dat is ook zo, maar ja....eigen kindje is toch wel heel anders...ik denk dat veel mensen afhaken als de enige optie adopteren is.
Adopteren gaat trouwens heel erg moeilijk ook hoor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:45

MiniBoots schreef:
lesilla schreef:

Dat is ook zo, maar ja....eigen kindje is toch wel heel anders...ik denk dat veel mensen afhaken als de enige optie adopteren is.
Adopteren gaat trouwens heel erg moeilijk ook hoor.

Ja, daar heb je een punt. Schandalig is het :j
Waarschijnlijk is mijn visie ook zo omdat ik nog kinderloos ben

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:50

lesilla schreef:
Ja, daar heb je een punt. Schandalig is het :j
Waarschijnlijk is mijn visie ook zo omdat ik nog kinderloos ben

Niet iedereen zit te wachten op een kind met een verleden en alles wat daar later bij komt.
Baby's zijn er in Nederland niet zoveel voor Adoptie geloof ik.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:51

Ik heb ook nee gestemd. Vond de laatste 2 opties erg op elkaar lijken eerlijk gezegd, daarom op de keuze adoptie gestemd.
Persoonlijk zou ik dat n.l. zelf ook kiezen als ik beslist een kind wilde (opvoeden), maar zelf niet zwanger zou kunnen worden. Heb n.l. grote moeite met alle ingrepen om zwangerschappen mogelijk te kunnen maken. Niet uit religieuze redenen. Wel uit etisch oogpunt en gevoelsmatig.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:58

Ik heb voor optie 5 gekozen. Als ik jonger was geweest had ik het wel gedaan, denk ik.......

Nu ben ik 36 en kies er bewust voor om niet nog meer kinderen te krijgen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:07

Ook ik kies optie 5, mijn zwangerschap was dermate zwaar en zorgelijk, dat ik al twijfel of ik zelf nog een kindje wil, laat staan dat ik het dan zou moeten weggeven. Ik heb dan ook diep respect voor vrouwen die dit wel doen, om zo een kinderwens in vervulling te laten gaan. +:)+

(Adoptie vind ik overigens geen logisch alternatief voor draagmoederschap, omdat bij draagmoederschap het embryo in veel gevallen uit beide wensouders is "gevormd" en een adoptiekindje biologisch niet verwant is, maar dat is weer een ander verhaal.)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:14

Ik zou geen draagmoeder willen zijn, omdat mijn lichaam niet nog een zwangerschap aan kan. Heb er dus niet eens keus in.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:18

Nee, hoe erg ik het ze ook zou gunnen.
Ik wil zelf absoluut geen kinderen en dus ook geen zwangerschap+bevalling. Dat is heel belastend voor je lichaam en om zoiets te doen terwijl je zelf niet eens kinderen wilt ... :n Kan alleen geen passend antwoord vinden in de poll dus heb niet gestemd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:23

voor heel goede vrienden of bv mijn zusje zou ik dat wel willen, evt ook eiceldonatie.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:37

cissi schreef:
(Adoptie vind ik overigens geen logisch alternatief voor draagmoederschap, omdat bij draagmoederschap het embryo in veel gevallen uit beide wensouders is "gevormd" en een adoptiekindje biologisch niet verwant is, maar dat is weer een ander verhaal.)

Ik vind het persoonlijk ook niet zozeer te vergelijken, maar dit kwam wel naar voren in een mening in het topic zelf, vandaar dat ik het erbij vermeld heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 01:06

Mijn antwoord (heel kort door de bocht: nee, want uit mijn lijf geen baby) staat er helaas niet bij.