Afvallen en veel bewegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Afvallen en veel bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:51

Hoi iedereen!
Omdat niet geschoten altijd mis is, probeer ik het hier gewoon even :)
Ik ben aan het afvallen, tenminste...ik was toen ik nog thuis zat aan het afvallen met een 1300-1500 kcal 'dieet'. Ik heb een boek met voor een heel jaar aan dagmenu's volgens de schijf van 5. Ideaal, want zelf krijg ik echt niet altijd een goeie hoeveelheid zuivel en fruit (oa) binnen en met dat boek wel.
Maar...dit persoontje heeft weer werk. En heel leuk werk! Ik werk namelijk bij/met paarden :D
Ik 'moet' 12/13 km fietsen, enkele reis = 45 min per keer. Daarbij mest ik zo rond de 10 boxen uit, loop ik veel (met de mest, met paarden, om van de ene kant van het erf naar de andere kant te komen :D ) en veeg ik vaak één of twee grote stallen. Ik ben dus van half 8 tot 3 uur bijna alleen maar aan het bewegen.

De conclusie dat dit niet vol te houden is met 1300 kcal is wel duidelijk denk ik? :')
Wat ik nu doe is 's ochtends gewoon frisdrank met een koekje, tijdens de lunch 3 bruine boterhammen met kaas, ham of worst en hagelslag/jam oid met 1 of 2 glazen (halfvolle) melk. Als ik thuis ben moet ik me echt inhouden om niet een heleboel koekjes of dropjes oid te gaan eten onder het mom van "het kan wel, ik heb ver gefietst" of "ik fiets het er wel af".
Heeft iemand tips om mijn eten aan te passen op het bewegen? Volgens mijn boek moet je voor ieder extra uur bewegen/sporten een boterham eten, je moet je lichaam wel de energie geven om te gaan verbranden. Prima, maar ehm...hoeveel boterhammen moet ik dan gaan eten?

Ik heb best een luxe positie dat ik voor het afvallen relatief weinig hoef te doen, behalve werken. Maar ik ben bang dat mijn lichaam op den duur op de spaarstand gaat, en dat wil ik graag voorkomen.

Ik hoor het graag! :) en anderen die in hetzelfde schuitje zitten mogen zich altijd melden natuurlijk :)

TeSzZz

Re: Afvallen en veel bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:55

Ik zou sowieso 's ochtends niet ontbijten met frisdrank en een koekje maar met brood of crackers of cornflakes oid, of als je dat niet weg krijgt iig fruit en/of yoghurt. Als je thuis komt en je hebt trek in iets lekkers misschien wat fruit of een rijstewafel ofzo eten? Zit qua kcal niet zo gek veel in, en je bent wel van je snaaigevoel af.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:56

Onbijt je helemaal niet? Het ontbijt is heel belangrijk dus lijkt me handig om daar als je dit niet doet mee te starten!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:56

Daar ontbijt ik ook niet mee, sorry haha. Ik begon met rekenen vanaf mijn werk :D
Ik ontbijt met 2 bruine boterhammen filet americain, zelfgemaakte jam oid :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:58

Eet je niet veelste weinig? Je zit sowieso met dat 1300-1500 dieet al onder het aantal kcal die je dagelijks nodig hebt. Zeker met het zware werk in de paarden mag je dat toch echt wel opschroeven naar 1800 tot 2000 kcal per dag.

Begin met een goed ontbijt en niet alleen een koekje met wat drinken. Iets van yoghurt met muesli, brood etc.

Neem voor de ochtend en middagpauze ook een boterham en wat fruit mee dus in totaal 5 s 6 boterhammen en daarna 's avonds een gezonde maaltijd.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:03

Ik zal het even aanvullen :)

Ontbijt: ALTIJD 2 bruine boterhammen filet americain, zelfgemaakte jam....
Tussendoor: frisdrank met een koekje (sprits oid) of een appel
Lunch: 3 bruine boterhammen met kaas/ham of worst/jam of hagelslag
Op de fiets naar huis: sultana/dropjes/appel...ik heb vaak wat extra nodig na al die beweging.
Tussendoor: hangt ervan af, meestal een paar biscuitjes met chocola en soms nog een extra stuk ontbijtkoek
Avondeten: wat de pot schaft, ik woon thuis :P
Tussendoor: meestal weinig, moet ik echt veranderen.

Hopelijk is het nu duidelijker.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:04

Uit frisdrank haal je geen enkele goede bouwstof, dus behalve dat het lekker kan zijn heb je er eigenlijk niets aan... Zou dus zeker niet je honger op gaan lossen met een glas frisdrank en een koekje. Als je dieetboek duidelijk aangeeft een extra boterham te eten, zou ik dus een snee brood eten als je aangekomen bent op je werk. Voor je weer naar huis gaat hetzelfde.

Verder denk ik dat je echt te weinig caloriën binnen krijgt om dit vol te kunnen houden. Juist als je te weinig eet, gaat je lichaam sneller op de spaarstand.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:06

Dus het zou slim zijn om een broodje mee te nemen voor bijv in de pauze op mijn werk?
Prima, wordt onthouden! :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:09

ik mis het fruit in je menu
als ik jouw was zou ik geen zoetigheid op brood doen, en ook niet als tussendoor eten, daardoor krijg je alleen meer trek. hartige dingen vullen meer. stukje kaas, ei bijvoorbeeld.

ontbijt is het belangrijkste menu van de dag, daar moet je niet op bezuinigen.
frisdrank is ook niet ideaal, je kan beter zonder koolzuur nemen. thee of water is het best.
veel succes!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:13

Toen ik in mijn afval fase zat fietste ik ook 5dgn pw 12 km enkele reis. Ik werkte zaterdag ook op de manege en reed ik een keer of 4 per week paard. Ik at 's ochtends 2 bruine boterham met hagel, 's middags 4 bruine boterhammen en als ik thuis kwam een toastje of fruit. Ik kon het goed hier op vol houden. Jou 1300 kk dieet is echt te weinig imo.
Laat 's ochtends je fris staan en drink thee. Als je thuiskomt neem een banaan of een glas water of een stuk komkommer. Veel gezonder en je krijgt er een veel beter gevoel bij!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:16

Juval: klopt helemaal! Bedankt voor je tips.

Ik zal voor de grap eens een dagmenu uit mijn boek noteren :)
-----------------------------------------------

O: 2 volkorenbrood met halvarine, appelstroop en kaas (30+) 1 appel
T: Knäckebröd smeerkaas
L: 2 snee volkorenbrood met halvarine, (suikervrije) jam en rookvlees
T: 1 snee volkoren ontbijtkoek met halvarine, 1 glas halfvolle melk
A: hier staat Chili con Carne, maar ik eet gewoon met de pot mee.
T: Sinaasappel.

Dit is dus wat ik at toen ik nog thuis zat

Ik weet dat dit te weinig is, maar het probleem is dus dat ik de balans tussen eten en bewegen kwijt ben en terug wil.
Bedankt voor je tips lucifertje!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:52

Wat ook een gezond en vullend tussendoortje is is een gekookt ei :j die kun je ook gewoon meenemen naar je werk bijvoorbeeld. Ik denk dat je als tussendoortje tussen je ontbijt en lunch ook nog best een boterham kunt pakken, je beweegt echt heel veel in vergelijking met wat je eet :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 21:00

Bedankt dressagelady! Ik heb vandaag toevallig ei gehad :D
Pff, ik moet meer eten haha. Dat moet even doordringen :P

Even denken:
O: 2 bruine boterhammen met vleeswaren/jam ofzo (of is 3 beter?)
T: Extra broodje jam?+ natuurlijk gewoon drinken: water, thee, sinaasappelsap en dan ook nog een koekje, of dat dan niet?
L: 3 bruine boterhammen kaas, jam, ham? Of 4 en dan nog hagelslag ofzo? 1-2 glazen melk.
T: knäckebröd met ehm...nou ja, wat in de aanbieding is :P rijswafel kan ook, ontbijtkoek ook + appel/kiwi etc
T: nog iets van twee biscuitjes?
A: altijd weer spannend
T: Appel/kiwi etc

Is dit een acceptabel lijstje?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:03

Waarom niet jam vervangen door iets anders? Jam zelf zitten weinig voedingsstoffen in, mijn dietiste (zit ik om andere redenen dan afvallen) raadde me aan het te vervangen door kaas of vleeswaren of als ik echt iets zoetigs wil bijv appelstroop.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:09

Ik zou ook jam vervangen voor bv kipfilet of rosbief :j jam zit barstensvol suiker (helaas) en zorgt ervoor dat je veel eerder weer trek krijgt dan wanneer je bv je boterham met kaas belegd. :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 21:25

Oké, goeie tips! :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:18

en geen koekje inderdaad :)

En met fruitsappen uit pak moet je ook opletten. Zit vaak vanalles in en maar heel weinig sinaasappel.

Ik zou als ontbijt waarschijnlijk wel voor 3 sneeën brood kiezen.

En als je toch perse iets van jam wilt, neem dan minstens halvajam of een fruitsmeersel van een biologisch merk. Die voegen vaak geen of veel minder suiker toe. Daarom mag het dan ook geen jam meer heten.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:23

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe datboek heet, mag ook via pb

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:46

Ik zou gewoon lekker niet op dieet gaan met zoveel beweging. Ik heb echt aanleg om dik te worden, maar toen ik nog 24/7 met paarden werkte hoefde ik echt niet op te letten hoor.
Het enige waar ik altijd op let en altijd heb gedaan is suiker weglaten. Dus geen koekjes en frisdranken ;) Verder gewoon gezond eten, dus 300-400 gr groenten per dag, lekker vlees en melk, eieren, echte roomboter, aardappeltjes/rijst/pasta's (niet al teveel) en wat je verder ook maar lekker vind.
Als je zoveel beweegt gaat je lichaam er ookl voor zorgen dat je bepaalde dingen wil eten, omdat je lichaam juist die dingen nodig heeft. Ik had bijvoorbeeld dan tijdens het uitmesten ineens trek in een halve liter volle melk :P En voor het avondeten moest ik dan lamsvlees eten, oid :D

Ah, die goeie ouwe tijd van keihard werken en buffelen en gewoon eten waar ik trek in had <3

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 08:58

Dar heb ik dus ook al aan zitten denken phormicola :) maar omdat ik 3 maand echt heb afgevallen vind ik het moeilijk om de balans terug te vinden haha.
Bedankt voor de tips Prisca!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:20

Nog 3 extra boterhammen eten. Of ontbijtkoek, extra fruit enz. 1300 is gewoon al te weinig als je geen heel actief leven hebt. :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:37

Dan kun je stapje voor stapje meer gaan eten. Een stuk fruit extra, glas melk extra, boterham extra. Dan eens toegeven aan je lichaam en iets eten waar je lijf om schreeuwd, je kent dat gevoel vast wel :)
Totdat je een heel natuurlijk eetpatroon hebt. :)

je ziet vanzelf wel op de weegschaal wat wel en niet kan. Heel erg veel succes!

edit: en natuurlijk niet freaken als je ineens zwaarder gaat worden, want door zoveel lichamelijke arbeid krijg je megaspieren :Y) je kunt je nu alvast opmeten (taille, heupen, bovenbenen, bovenarmen, buste) en als je dan ineens een paar kilo's zwaarder weegt kun je checken met je meetlintje of je ook echt in vet bent aangekomen, of in spiermassa. (in spiermassa aankomen betekend dat je centimeters kwijtraakt)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:26

Thanks voor de tips!
Dat gevoel ken ik idd phormicola :D met name Harlekijntjes (de zoete) is het 'probleem' :P

Ik blijf nu in gewicht ook een beetje hangen, zal straks eens meten. Ik heb tot voor een tijdje terug bijgehouden hoeveel ik afviel in kilo's/bmi/centimeters enzo. Dus ik zie snel genoeg of ik ook meer centimeters kwijt raak.
Ik werk vier dagen, dus het is ook fijn om op woensdag even te kunnen "bij-eten". Even niet zoveel beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:56