heftige reactie op pretnisolon, meer mensen ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

heftige reactie op pretnisolon, meer mensen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 14:14

Een paar weken geleden heb ik pretnisolon gekregen tegen.. wat ze toen dachten...longontsteking.
AB hielp niet dus dan maar meteen goed zwaar dachten ze denk ik.
Na 1 pil te hebben ingenomen 's morgens, kreeg ik diezelfde middag een enorme uitslag over mijn hele lichaam. na 2 dagen zag ik eruit als een rode Dalmatieer en begon het verschrikkelijk te jeuken. Na een week zakte het gelukkig af. De pillen heb ik in overleg met de huisarts niet meer ingenomen natuurlijk.
Na een zware AB keur van de longarts ging het stukken beter, maar de klachten komen nu terug...benauwd, hoesten en moe, moe, moe! Ook had ik gister weer een koorts aanval, lig dan met dik 39 op bed ( record was 40.6!)
Na 3 longfoto's, een ct scan en mijn halve voorraad bloed al te hebben ingeleverd, weten ze nog steeds niet wat er nu aan de hand is de bloed waardes blijven aangeven dat er ergens een ontsteking zit. 25 augustus weer terug komen voor longfoto's en bloed onderzoek.
Nu voelde ik me na de eerste pretnisolon pil al helemaal weer de oude, maar door de heftige reactie durf ik dat eigenlijk niet meer in te nemen mochten ze het weer voorschrijven. Vandaar de vraag, meer mensen die dit hebben meegemaakt en wat deed de arts eraan als je het toch moest slikken..... de jeuk was verschrikkelijk, helemaal s' nachts!
Lang verhaal, maar ik begin nu een beetje moedeloos te worden.
Misschien handig om te weten dat mijn bloed druk gigantisch hoog was/is, Nooit meer gecontroleerd, zelfs als ik het vroeg niet! Ben in 3 1/2 maand dik 8 kilo afgevallen trouwens en ik ben al niet dik! Weeg met mijn 1. 75 nu maar 54 kilo. Ook daar geen aandacht voor.

mayniac_val

Re: heftige reactie op pretnisolon, meer mensen ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:57

Ik neem aan dat ze dat in het ziekenhuis niet gemeten hebben dan (bloeddruk)? Dan zou ik even naar de HA gaan als ik jou was :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:00

Ze hebben het in het ziekenhuis gemeten op de `EHBO en toen was hij belachelijk hoog, maar er is verder niets mee gedaan. Ik ga inderdaad van de week maar weer eens naar de huisarts al heb ik ook daar weinig vertrouwen meer in.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:06

Van prednison krijg je vaal wel een rood gelaat, maar niet uitslag heb ik nog nooit gehoord.
Ik reageer ook heftig op prednison. Ik krijg er diabetes van (wat ook weer verdwijnt als ik stop), dit is best uitzonderlijk, hoewel het wel bekend is bij diabeten dat hun bloedsuiker verhoogd. Maar alleen diabetes tijdens prednison is zeldzaam (wel een bekend gegeven dat het kan en ik heb ook niet meer kans later diabeet te worden als anderen).

Snelle pols, honger etc zijn ook erg bekend van prednison, ik krijg er zelf altijd een enorm gejaagd gevoel van en wordt ook enorm druk. Ik ga dus vaak gewoon werken met een longontsteking om dat het niet te doen is om niets te doen. Verder slaap ik slecht en krijg ik nachtmerries. Ik krijg dikke enkels en houdt zo'n 10kg aan vocht vast na 2 weken....

Hoeveel milligram heb je en is er ook een bloedsuiker geprikt (vanwege het afvallen)/

Heb je augmentin (amoxicilline/clavulaanzuur) als antibiotica gebruikt???
Daar zie je het regelmatig bij dat je een week na stoppen nog uitslag kan krijgen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:24

uitslag van de prednison heb ik nooit gehad, wel een boel andere bijwerkingen. Ik ben zeker 10 kilo aangekomen in de 11 maanden dat ik het geslikt en ik kreeg er ook suikerziekte van. de suikerziekte is nu weg, maar ik stoei nog steeds met mijn gewicht (ben al 7 maanden pred vrij, slik nog wel MTX voor mijn wegener)

ik zou weer terug gaan naar de longarts en hem je goed laten onderzoeken...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:26

Ik kreeg ook rode uitslag op mn armen, soort zonnenallergie..
Maar niet zo erg als jou denk ik.
Moe was ik ook heeeel erg, even de hond laten plassen en ik lag de rest vd dag te slapen.
Ik was er ook 8 kg van aangekomen maar ik had een 4 maanden kuur..
Hoop dat je snel weer de oude bent zeg..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:21

Ik ken het niet van de prednison, wel wat Macs beschrijft, soort zonne-reactie als je prednison slikt. Wat jij beschrijft lijkt meer op een allergie voor de AB, mijn man en 1 zoon reageren daar ook zo heftig op, maar daar was je dus al mee gestopt toen?

Klinkt allemaal vrij serieus, die ontsteking, heel raar dat ze niets ontdekken, en ook bijzonder vreemd dat ze niets met die te hoge bloeddruk doen. Hoop dat je gauw opknapt.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:50

Ik zit helaas behoorlijk vaak aan de prednison,gelukkig nu na het starten van xolair nog meer een keer gehad door een heftige keelonsteking. Maar ik reageer er vreselijk op,wordt onwijs emotioneel en onrustig moet echt overal om janken en krijg dan vaak weer medicatie om rustig te blijven(Handig mij niet heus.. .
En kom er echt heel erg door aan en het er heeel moeilijk af...Allergie heb ik verder niet gehad

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:39

Sinelia schreef:
uitslag van de prednison heb ik nooit gehad, wel een boel andere bijwerkingen. Ik ben zeker 10 kilo aangekomen in de 11 maanden dat ik het geslikt en ik kreeg er ook suikerziekte van. de suikerziekte is nu weg, maar ik stoei nog steeds met mijn gewicht (ben al 7 maanden pred vrij, slik nog wel MTX voor mijn wegener)

Hier hetzelfde verhaal, op de MTX na.
Sinds een week definitief diabetes-af, YEAH!

Ik heb TS gister een PB gestuurd dat ze eens kan kijken op het longcentrum, zou allereerst nog eens contact opnemen met de longarts.