Zware hoofdpijn na inspanning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Zware hoofdpijn na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:35

Wie heeft hier ook last van?

Op het moment is het zo dat als ik ben gaan hardlopen (20 minuten, niks spannends) ik de rest van de dag met zware hoofdpijn en een slap gevoel op de bank zit. Het is een hoofdpijn die echt voor in mijn hoofd zit, uitstralend tot achter mijn ogen; pijnstillers helpen niet. Het enige dat vaak, maar niet altijd, helpt is een fles Aquarius na de inspanning, maar ook dat werkt lang niet altijd. Als dat ook niet helpt is de enige oplossing in bed gaan liggen en een paar uur slapen, meestal is de hoofdpijn daarna zo goed als verdwenen, maar het slappe gevoel blijft. Ik zweet snel en veel (geërfd van mijn vader ben ik bang) en ik heb er in de regel ook alleen last van in de maanden april tot en met oktober (als het buiten 'warm' is dus). Veel water drinken doe ik al en voordat ik vertrek drink ik een flesje water om de ergste klap op te vangen, maar niks helpt.
Ik wil graag verder met hardlopen, maar ben nu op het punt dat ik als ik bijvoorbeeld nog iets moet doen die dag of avond liever niet ga lopen, omdat ik me vrijwel altijd beroerd voel. Stoppen met hardlopen is geen optie, ik moet wat kilo's kwijt en meer opties om extra te bewegen heb ik niet; ik fiets iedere dag naar de uni, rij 2x per week paard en een sportschoolabonnement is me te duur. Daarbij komt dat het me vreemd lijkt als iemand van mijn leeftijd (22) 3x per week 20 minuten rennen niet aan kan.
Naast het feit dat ik wat te zwaar ben (80kg bij 1.80m) leef gezond. Eet netjes mijn groenten, fruit en volkoren producten en daarnaast drink ik voldoende. Wel mijd ik zuivelproducten ivm overgevoeligheid van mijn darmen.

Wie heeft de oplossing?

Edit: Vergeten te vermelden, ik heb er ook last van op een warme dag zonder dat ik inspanning hoef te leveren (bij veel zweten dus).
Laatst bijgewerkt door Vanillia op 09-08-11 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje

Re: Zware hoofdpijn na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:37

Ik heb hier ook last van. Ben benieuwd of iemand een goede tip of oplossing heeft!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:40

Als je zuivel vermijd kan het zijn dat je calcium tekort komt, wat een onderdeel is van electrolyten, die je weer uitscheid tijdens het zweten :) Calcium tekort is ook een trigger voor mijn hoofdpijntjes, ik zorg er dus voor dat ik veel zuivel binnenkrijg per dag.
Aangezien dat bij jou niet gaat lukken zou ik een calcium supplement gaan proberen.
Voor na het sporten is er AA Sportwater. Dit is normaal water, met alleen de stoffen voor electrolyten, geen suikers en smaakjes dus :) Dit helpt bij mij ook heel erg na een flinke workout.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:42

Is het geen zout tekort?
Door het zweten raak je veel zout kwijt.
Door zout tekort voel je je flink beroerd, beetje zoals jouw klachten.
En als je dan alleen water gaat drinken, volgens mij is dat dan ook niet zo goed.
Je zou ook zoute dropjes mee moeten nemen dan.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:44

hier kunnen meerdere dingen aan de hand zijn. Ik lees dat je wat opknapt na Aquarius. Probeer dit eens te drinken voordat je gaat hardlopen, onderweg een paar slokken en desnoods over de hele dag af en toe wat drinken.

Door het zweten verlies je zouten en mineralen en door alleen water te drinken kun je dit niet aanvullen. Met een isotone sportdrank lukt dit wel.

De eerdere opmerking over zuivelproducten en calcium sluit hier ook bij aan. Mocht de isotone sportdrank niet helpen, kun je ook nog overwegen om een voedingssuplement (bijvoorbeeld multivitamines voor sporters) te gaan slikken. Ook een tekort aan magnesium kan deze klachten veroorzaken, vooral het slap voelen.

Een ander iets waar je op kunt letten, loop je misschien te gespannen zodat je spieren verkrampen? Ik denk dat het in jouw geval eerder te vinden is in de vitamine/mineralen, maar het kan geen kwaad te letten op verkrampt lopen.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:17

Hoe is je bloeddruk, weet je dat? Ik heb een lage bloeddruk en heb bij warm weer veel hoofdpijn en standaard een slap gevoel. Ik drink dan veel cup-a-soup of Opkikker en eet een handje chips of zoute drop. Dat scheelt vaak wel. Misschien kun je dat eens proberen. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:12

Ik heb hier ook last van (ik ben ook nog maar 19 := ) dus ik volg dit topic even.