Touwtje springen als work-out?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Touwtje springen als work-out?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:28

Citaat:
Touwtjespringen als work-out
Geplaatst op: 24-08-2010
Touwtjespringen biedt ontzettend veel mogelijkheden. Je kunt het dan ook prima inzetten als work-out.

Kinderen doen het. Boksers doen het. Acrobatische sporters hebben het ontdekt. En fysiotherapeuten gebruiken het: touwtjespringen.

Knieën
Touwtje springen kan erg intensief zijn. Je kunt in dezelfde tijd meer calorieën verbranden dan met joggen. Een voordeel is ook dat de schokken op je knieën, enkels en heupen minder hard aankomen dan bij joggen. Als work-out kun je het gebruiken voor:

Gewichtsverlies
Spierversterking, vooral van benen en billen.
Wat heb je nodig

Sportschoenen met demping in de voorvoet (bijvoorbeeld basketbal-, volleybal-, aerobics- of loopschoenen)
Springtouw (uit de speelgoedwinkel, of bijvoorbeeld een speciale met calorieënteller)
Een ondergrond die een beetje veert (hout, gymzaalvloer).

Lengte van het touw
Ga met beide voeten op het midden van het touw staan. De uiteinden van het touw moeten ongeveer tot je oksels komen.

Rustig tempo
Om gewicht te verliezen, spring je een lange periode in een rustig tempo. Let op: je bent niet Rocky Balboa die morgen een bokswedstrijd moet winnen. Om vet te verbranden, spring je in een lekker rustig tempo. Maak daarvoor een klein hupje na elke sprong.

Sprongen tellen
Het beste programma om vet te verbranden, verschilt per persoon. Vraag daarom een (sport)arts of fysiotherapeut hoeveel sprongen voor jou geschikt zijn. Volgens de Europese Rope Skipping Organization (ERSO) is 3 sets van 150 sprongen een stevige work-out. Maar wanneer je overgewicht hebt of ongetraind bent, kan dit veel te veel zijn. Vooral bij overgewicht moet je op de belasting van je knieën letten.

Voor strakke spieren
Om je spieren te verstevigen, spring je korte periodes intensief. De ERSO adviseert bijvoorbeeld deze oefening met wisselende voet: maak 30 seconden een rennende beweging op de plaats, zo snel als je kunt. Pauzeer 30 seconden. Doe dit in totaal 3 keer (dus 90 "stappen" in totaal). Let op: het vergt wel oefening om dit foutloos te kunnen doen.

Doe het helemaal goed

Begin met een warming-up en eindig met een cooling-down (rustig touwtje springen kan ook)
Spring je langer dan 15 minuten, drink dan slokjes water tussendoor tegen vochtverlies.

Niet doen

Spring niet als je zwanger bent
Stop met springen wanneer je pijn voelt, bijvoorbeeld in je knieën of rug.

Skills en tricks
Springtouwen als sport heet rope skipping. Je vindt een set basis "skills en tricks" op De Nederlandse Rope Skipping webportal. De site adviseert ook de cd-rom Rope Skipping on CD met video’s over rope skipping als sport en de verschillende trucks die je kunt doen. Het vervolg heet Skills-on-CD.

bron: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/b ... s-work-out (let op: Hier staan ook nog handige linkjes in zoals een warming up etc!)

Tja... Ik vond het voor mijzelf tijd voor iets nieuws. Dus vandaag in de sportzaak een touw gekocht (2,99....) en eens begonnen met springen.
Ben zelf begonnen met sets van 1 minuut springen en een halve minuut rust. Dit 5 keer herhalen. Uiteindelijk sprong ik in 1 minuut 60x. Ik spring trouwens niet om af te vallen, maar om gewoon wat strakker te worden en een betere conditie te krijgen :)

Maargoed, ik vroeg mij tijdens het sporten zo af: Nog meer die dit doen?

annepaardoes

Re: Touwtje springen als work-out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:38

Ja ik heb het ook een tijdje gedaan. Zelf een speciaal springtouw met digitale teller gekocht.

Deze: http://www.kijkshop.nl/product/23951/48 ... er-bk-720/ (een fijn springtouw overigens)

Ik bleef alleen op ten duur de hele tijd met mijn voeten in het touw zitten waardoro dit zo fustreerde dat ik het sinds dien niet meer gedaan heb :+

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:40

ja iedere dag spring ik er op los! :j
vind het erg leuk om te doen, vaak ook lekker in de tuin, frisse lucht! vind het heerlijk om erbij te doen.
en de kinderlijke ik komt regelmatig boven om te kijken of ik alle trucjes nog kan!

ook niet om af te vallen, maar strakker worden ;)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:33

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:18

Ik probeer ook een paar keer per week te springen. Voornamelijk om conditie op te bouwen. Ben een tijd ziek geweest en begonnen met 30 secconden en zit nu al op 6 minuten. Ik spring 30 sprongen, neem dan even pauze en dan weer 30. Als ik een minuut of 3 verder ben spring ik richting de 80 achter elkaar en bouw daarna weer af. Mijn kuiten en knieen zijn een goede graatmeter. Ben 1x over de grens heen gegaan en heb toen een dikke week met zere kuiten rond gelopen. Ik luister daar nu dus goed naar ;)

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:58

Ik spring sets van 50, meestal 4 keer snel achter elkaar, daarna langere rustperiode en dan weer 4 sets.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:03

Ik heb laatst ook een touw met digitale teller erop (action, nog geen 3 euro :') )
Nog niet eens uitgepakt, maar morgen zal ik er toch echt eens aan moeten. Het mag ook wel wat strakker.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:07

Wat leuk zeg, dat wil ik ook wel gaan doen! :j
Hou niet van hardlopen (naja, wel van hardlopen, maar niet alleen).
Dan is dit een mooie manier!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:22

Springen jullie in huis of buiten. Ik woon in een flat en weet niet of mn onderburen hier last van hebben. Springtouw heb ik nog wel ergens :o

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:23

Misschien kan je op een matje springen?
Dempt een stuk, en ook beter voor je gewrichten! :j

(of je moet goed bevriend zijn met de onderburen, en even gaan testen of ze het horen)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:06

Ik heb de luxe om zowel binnen als buiten te kunnen springen (thanks pa en ma :)) )

Maar zoek eigenlijk wat leuke oefeningen met het touw te doen. Er moet meer uit het springen te halen zijn :+

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:25

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:30

Ik heb een tijd geleden heel veel touwtje gesprongen en de kilo's vlogen er werkelijk vanaf.
Ga over een tijdje maar weer beginnen, denk ik.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:33

ik doe het ook, doe het voornamelijk voor boksen en om benen&billen strak te houden (:

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:36

gr_roos schreef:
Springen jullie in huis of buiten. Ik woon in een flat en weet niet of mn onderburen hier last van hebben. Springtouw heb ik nog wel ergens :o

Voor die paar minuten per keer zou ik me niet zoveel zorgen maken. Je zou ook op de gallerij kunnen springen natuurlijk.

@ Robin, hoe zag bij jou een springsessie eruit?

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:22

Hmm, mijn digitale schermpje werkt niet, morgen maar eens proberen te ruilen.
Ik was wel na een halve minuut al moe haha.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:25

xConnie schreef:
Hmm, mijn digitale schermpje werkt niet, morgen maar eens proberen te ruilen.
Ik was wel na een halve minuut al moe haha.

Balen zeg.. zou inderdaad even proberen te ruilen. Werkt hij helemaal niet of gaat hij niet lopen? Ik moet die van mij eerst even aanslingeren met de hand en dan kan ik gewoon gaan springen en werkt hij prima :)

Ha ha, ja ik begon ook met 30 seconden en spring nu zonder problemen 6 minuten met tussenpauzes :)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:56

Hij doet het helemaal niet, helaas. Er zit ook geen handleiding oid bij.
Goed bezig! Laten we maar allemaal hopen op zo'n mooie conditieopbouw ^^

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:01

Ik zit er ook al een tijdje over te denken, maar heb nog niet de tijd genomen om een springtouw te kopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:04

Kom me ook melden! Heb een tijd terug ook een springtouw gekocht, ligt nog mooi ingepakt in de kast :')

Ik doe het niet alleen voor de conditie, wil ook m'n billen strak houden. Heb een hekel aan lopen of fietsen in m'n eentje en al helemaal bij slecht weer. Dit kan lekker binnen voor de tv of buiten op het terras bij mooi weer :j

Ga starten met het schema hierboven denk ik: 1 set van 150 op rustig tempo, 1 set van 30 seconden zo snel mogelijk en dan rustige set van 75. Even pauze, starten met rustige 75, snelle set van 30 seconden, rustige van 150, weer 30 snel en als afsluiter weer 75 rustige.

Moet doenbaar zijn :)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:40

Vorig jaar heb ik ook een periode paar keer per week touwtje gesprongen. Erg leuk en goed voor je conditie.

Ik woon ook in een flat en mijn vriend is bang dat het laminaat beschadigd door het springen (?). Iemand ervaringen hiermee? Ik ging vorig jaar naar een park in de buurt en zocht een rustig plekje op, maar met slecht weer is het fijner om binnen te kunnen doen.

Gisteren was er op MTV een programma over de beste dansgroepen (Crew?). Daar zat ook een groep bij die alles met touwtje springen deden, echt heel knap (en intensief!).

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:53

Varekaj schreef:
Kom me ook melden! Heb een tijd terug ook een springtouw gekocht, ligt nog mooi ingepakt in de kast :')

Ik doe het niet alleen voor de conditie, wil ook m'n billen strak houden. Heb een hekel aan lopen of fietsen in m'n eentje en al helemaal bij slecht weer. Dit kan lekker binnen voor de tv of buiten op het terras bij mooi weer :j

Ga starten met het schema hierboven denk ik: 1 set van 150 op rustig tempo, 1 set van 30 seconden zo snel mogelijk en dan rustige set van 75. Even pauze, starten met rustige 75, snelle set van 30 seconden, rustige van 150, weer 30 snel en als afsluiter weer 75 rustige.

Moet doenbaar zijn :)

En als je helemaal goed bezig wilt zijn doen je tijdens de pauze buikspieroefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:57

Ik probeer het steeds te doen, maar het springtouw wat ik heb is net wat te kort waardoor het dus voornamelijk blijft haken in m'n haar.. (lang haar he)
Bij welke sportwinkel heb je je touw gekocht en heb je er evt. een foto van? Ik wil het erg graag gaan doen voor conditie. En strakker worden natuurlijk ook. :D

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:58

ik probeerde een tijdje terug ook iets aan mijn conditie te doen, dmv touwtje springen,
alleen ik had geen goed touw, dus deed het met een halstertouw ;)
maar idd ook te kort, wat zeer frusterend was..

nu alweer een hele poos niet gedaan, toch maar weer gaan doen, merk dat het toch wel hielp voor mijn conditie, die is nu namelijk weer flut..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:04

Ja mijn conditie laat ook het een en ander te wensen over nu ik zomer-rust heb. En hardlopen vind ik altijd zo saai.. :')