Je schoonmoeder met een probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Missmoonie86

Je schoonmoeder met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:44

Hallo Bokkers,

Ik wil dit even van me afschrijven omdat ik even niet weet hoe ik hier verder met mijn partner tegen aan moet.
Misschien hebben jullie of omstanders ook eens in deze situatie gezeten en kunnen jullie advies geven.

Pff weet ff niet waar ik moet beginnen omdat er van alles in mn hoofd omgaat. Mocht er toch iets niet duidelijk zijn kan je dat altijd vragen.

Ik heb nu 6,5jaar een relatie met mijn partner. Natuurlijk met ups and down maar welke relatie heeft dat nou niet.
Ong 3jaar geleden is mijn schoonvader plotseling overleden 1dag voor kerstmis. Onze wereld stoorte in, want zoiets wil je niet voor kerst mee maken.
Wij hebben toen een hele sombere kerst gehad en een ongelukkig begin van het nieuwe jaar. Op een gegeven moment ga je toch weer de draai oppakken. Maar dan komt je schoonmoeder erachter dat haar man ( mijn schoonvader) helemaal niets heeft geregeld. Hiermee bedoel ik: crematie, begrafenis, rekeningen, financien. Natuurlijk werd wel elke maand de vaste lasten betaald en hadden ze genoeg geld om zich zelf te onderhouden incl de dieren. Mijn schoonmoeder is toen bij een bewindvoerder gegaan zodat hun al haar financien zou regelen. Hier heeft ze ong 1,5jaar onder bewindvoering gestaan. Toen opeens het grote nieuws kwam dat die man een grote oplichter is/was. En dat hij mijn schoonmoeder en 10tallen andere gezinnen o.a. ook met kleine kinderen heeft opgelicht voor 10.000euro. Dus mijn schoonmoeder kwam nog verder in de problemen. Nu staat ze via de rechter onder bewindvoering van een goed in de gaten gehouden bewindvoerder. Zoals bij elke bewindvoerder krijgt ze wekelijks leefgeld zodat ze toch levensmiddelen kan kopen etc. Ook is mijn schoonmoeder in bezit van ong 60-70 parkieten ( valkparkieten, dwergpapegaaien etc ) en 1 dwerg teckel. Deze dieren verzameling heeft ze allemaal in huis ( 1gezinswoning, waar 2slaapkamers bezet zijn door de voileres <--grote vogelkooien). Deze kamers liggen tot aan de deurdrempel vol met vogelzaad, veren en andere rommel van de vogels. Haar hondje (dwerg teckel) zit grotendeels van de dag in een bench omdat die te druk is en niet met de vogels overweg kan. (teckel is overigens een jonge hond van ong 1,5jaar). Haar hele huis ruikt naar vogelzand/schelpenzand. Mijn schoonmoeder is ook erg depressief en krijgt hier ook medicatie voor. Dit was al zo voor dat haar man overleed. Voor de rest werkt ze niet en zorgt ze voor haar dieren of licht in bed tv te kijken. Mijn schoonmoeder is goed bevriend met een dierenspeciaal zaak bij haar in de buurt en de eigenaresse komt haar wekelijks vogelvoer brengen. Helaas bleek die vrouw deze week ziek te zijn en kon ze niet komen. Nu vroeg ze ons of wij dat wilde gaan halen. Maar nu komt het: ze vraagd het altijd op zeeeer korte termijn terwijl mijn partner en ik door de weeks hard werken en blij zijn als het weekend is. Mijn schoonzus woont bij ons in de buurt. ( schoonmoeder woont 25min van ons vandaan). We hadden tegen mijn schoonmoeder gezegd dat we haar dochter (schoonzus) hadden gevraagd of die wilde gaan. Maar dat wilde ze niet omdat ze niet wil smeken bij anderen. Dan vraag ik me al af waarom ze ons dan vraagd/smeekt. Mijn schoonmoeder kan best wel zielig doen en dingen erg overdrijven. Nu vandaag kregen we een discussie met mijn schoonmoeder. Dat ze niet bij iedereen wilt smeken etc maar als je aan je dieren bent en afhankelijk bent van anderen. Dan kan het geen kwaad om andere een keer te vragen. Vandaag kreeg ik van mijn schoonzus ook te horen dat mocht mijn schoonmoeder komen te overlijden dat haar schuld doorgeschoven wordt naar d'r kinderen. (mijn partner en schoonzus). Wat is hier van waar? Normaal gaat dat toch alleen als je een brief ondertekend dat je haar erfenis wilt hebben? Sorry dat ik van de hak op de tak spring :o Ook betreft haar dieren, wat er gewoon veels te veel zijn. Het is daarbij ook nog eens slecht voor haar eigen gezondheid. Mijn partner en schoonzus heeft meerdere malen het schuim op te mond gepraat om een paar vogels weg te doen. Zodat ze ook weer eens wat meer ruimte in huis krijgt en ook haar gezondheid meer vooruit gaat. We weten nu even niet meer hoe we hier verder op in moeten gaan. En wat we er verder tegen kunnen doen?! Wat we nu eens hebben gedaan is contact opgenomen met haar huisarts om de situatie eens met hem te bespreken. Aangezien hij goed contact heeft met mijn schoonmoeder ( ivm medicatie).

Heeft iemand hier ervaring mee wat we eventueel zouden kunnen doen? Mag zeker ook via pb. Maar het is moeilijk om zoiets te bespreken met iemand die dicht bij je staat. Ook omdat mijn schoonmoeder dan verkeerd wordt aangekeken. Via internet is het toch even wat makkelijker omdat niet van mijn familie of schoonfamilie iets met paarden heeft.

Alvast bedankt voor het lezen en advies/tips

celano

Re: Je schoonmoeder met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:04

Sorry, maar wat is je concrete vraag / vragen?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:12

Wat voor acties kunne wij ondernemen om haar te helpen? Misschien van een paar dieren afstand te doen? Voor zich zelf te zorgen met name om voor zich zelf te koken. Wij dachten aan een maatschappelijk werker maar weet niet wat die allemaal doen

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:14

Ah, oke. Lastige situatie.

Valt er met har te praten? Is ze voor rede vatbaar?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:16

Ik zou haar misschien overhalen de teckel weg te doen, het is echt niet leuk voor het beestje om steeds maar in een bench te zitten.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:18

Ik denk dat ze beter alle vogels weg kan doen, en de teckel houden. Geeft haar ook een reden om uit bed te komen.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:18

Nou ze is erg koppig:( we hebben meerdere malen door meerdere familie met haar gepraat om een paar dieren weg te doen. Want als we haar bijv geld geven om boodschappen te doen dan geef ze het geld uit aan haar vogels. Heel lief allemaal en zeker goed bedoeld maar ze moet ook aan zich zelf denken.. Het huis is al overgenomen door de bank omdat ze het zelf niet meer kan betalen etc.. Nu regelt de bewindvoerder al haar financien

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 18:20

@Maartentje: Dat willen wij ook het liefste. Maar bij haar komt het over of alles van dr wordt afgenomen. Net zoals ze bij mij mijn paard zouden af pakken. Het is gewoon een PIEP situatie. En op haar inpraten heeft geen zin.. Maar toch blijven we het elke keer weer doen.. In de hoop dat ze zich zal bedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:24

Jeetje wat moeilijk zeg! Ten eerste zou ik zeggen dat het grootste deel van die vogels weg moet.. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind het van de zotte dat je onder bewindvoering staat en wel 60 vogels moet onderhouden. Zal geen vermogen kosten, maar toch veel geld voor iemand die het niet kan missen.. Ook van de hond zou ik zeggen dat ie beter weg kan. Hondje heeft zo ook geen leven.. Volgens mij heeft ze het al moeilijk genoeg met zichzelf en ik denk dat het dan beter is om daar geen zorgen voor dieren bij te hebben, helemaal niet als het er zoveel zijn!

Of haar schulden op jullie over gaan weet ik niet zeker, maar volgens mij wel.. Dit zou je anders even na moeten vragen bij een notaris of belastingadviseur..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:24

Toen mijn vader overleed moesten mijn zus, halfzus, halfbroer en ik in de rechtbank een formulier invullen om daarop aan te geven of je erfgenaam wil zijn. Mijn zus en halfzus zijn erfgenamen, mijn halfbroer en ik niet.

Dus dat kun je inderdaad zelf kiezen (of nou ja, je partner en schoonzus dan) Als je geen erfgenaam bent worden de schulden van je ouders niet jouw schulden. Maar vaak is dat sowieso niet zo, ik werk bij een facturatiemaatschappij en wanneer er een debiteur overlijdt dienen de erven de openstaande vorderingen te betalen met de rekening van de overledene, zodra de bankrekening vrij komt. En bijvoorbeeld je studieschuld bij DUO wordt ook geen schuld van je nabestaanden wanneer je overlijdt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:29

Over die erfenis hoeft je je geen zorgen te maken. Je bent niet verplicht om de schulden over te nemen.

Ik doe niet moeilijk als ik een boodschap voor mijn bejaarde moeder moet doen.
Er komt nu eenmaal een punt waarop je ouders zorg nodig hebben. Dat is al moeilijk genoeg voor veel ouderen zonder dat onwillige kinderen moeilijk doen over een boodschapje. Je schoonmoeder heeft vroeger voor je partner gezorgd, nu is de tijd aangebroken dat hij iets terug doet.

De toestand met de dieren, daar zou inderdaad iets aan gedaan moeten worden.
Zoveel dieren is niet gezond. Misschien in overleg met haar huisarts, misschien dan die haar overtuigen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:33

Hier even een linkje over het erven van schulden:

http://www.vpnotarissen.nl/doc3.htm

Wat betreft de dieren, ik zou proberen samen met haar de meeste vogels weg te doen. Heb welleens een een aflevering van Bonje met de buren gezien over een vrouw met veel teveel katten. Ze hebben toen de meeste dieren weggedaan, natuurlijk is dat verschrikkelijk in het begin maar daarna zag die vrouw ook wel in dat het zo beter was. Mensen durfden weer bij haar over de vloer te komen. Misschien dat het voor jouw schoonmoeder ook zo zou kunnen lopen...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:50

Wanneer heeft iemand de leeftijd bereikt, dat hij het niet meer voor het zeggen heeft?
Het is toch van de gekkke, dat als je ouder bent, je (schoon) kinderen kunnen beslissen, wat goed en slecht voor je is!
Mijn moeder is dik in de zeventig. Ziet bijna niets meer. Wil toch op zich zelf wonen. Wat ze ook doet. Heeft twee honden, die ze zelf verzorgt. Alles doet ze zelf. bij mij zou het niet opkomen, om haar te zeggen wat te doen. Daar is ze in middels oud en wijs genoeg voor.
Jongeren willen ook niet betutteld worden. Ouderen ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:59

Huisarts inschakelen is een goed idee, misschien zal hij maatschappelijk werk inschakelen aangezien de vogels en vooral het vuile huis ook niet bijdragen aan haar gezondheid. Ze moet uit de negatieve spiraal komen maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, ik wens je heel veel sterkte en dit kun je inderdaad vaak als kinderen niet oplossen want dan ben je in een keer weer kind van je ouder en daar luisteren ze niet naar. Een huisarts heel veel meer overwicht dus schakel hem zeker in.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:07

Ik zou niet alleen haar duidelijk maken dat die vogels weg moeten, maar echt adressen zoeken voor de beestjes, waar ze ook heel goed verzorgd worden en dat dus laten zien. Misschien krijgt ze er zo ook nog wat geld voor. Ook kan je een berekening maken met wat ze overhoud zonder vogelvoer.. Probeer erachter te komen waarom ze in hemelsnaam zoveel vogels heeft en zorg er vervolgens voor dat het aantrekkelijker wordt om ze weg te doen.

Over wat je zei van die boodschapjes. Ja ik zou dat eigenlijk gewoon voor haar doen, ook al vraagt ze het op het laatste moment en ook al doet ze zielig. Dat doen oude mensen nou eenmaal ;) Blijf vooral vaak langsgaan en haar bezig houden. Voor je het weet kan het niet meer..

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:18

Bedankt voor alle jullie tips en info. Vooral betreft haar schulden en als ze komt te overlijden en wie de schuld dan overneemt. Betreft boodschappen: we willen gerust boodschappen voor haar doen dat is het punt niet. Mijn schoonzus en haar man willen dat ook graag van dr doen. Maar de winkel is bij haar om de hoek hooguit 200meter dat is niet ver. Met 30graden belt ze ons op of we de kelder willen opruimen ( die bijna evengroot als haar beneden verdieping is incl nog een kruipruimte en alles maar dan ook alles staat bom vol dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Binnenkort gaat mn partner en zijn zus en aanhang om de tafel zitten omdat we het nu gewoon hooguit tijd vinden dat er iets moet gebeuren. Vooral betreft de vogels. Dat is gewoon een uit de hand gelopen hobby. Maar dan moet ze ook nog eens het duurste en allerbeste vogelvoer hebben voor de vogels en dan weer eens een nieuwe voilere etc. Daarbij kweken die vogels zich rond als konijnen dus om de zoveel weken komen er een paar vogels bij.
Daarbij is een slaapkamer waar de vogels verblijven een gedeelte van het plafond/dak omlaag gekomen. Niet dat je een gat in het plafond heb, is een beetje te vergelijken met laminaat dat omhoog komt dat is bij haar plafond dat het naar beneden komt.

Maar alles kort samen gevat we zijn gewoon bang dat er geen einden aanzicht komt.. En voor dat het helemaal de spuigaten uitloopt willen we gewoon actie ondernemen. Gewoon voor haar eigen bestwil en gezondheid en de leefomstandigheden van de dieren

EDIT: ik weet wel dat ze 3grasparkieten een koppeltje ( 2 vrouwtjes en 1 mannetje) wilt weg doen.
Maar de valkparkieten, dwergpapegaaien en forpussen (nog) niet

Dus mocht iemand intresse hebben in dit koppeltje, laat het me dan AUB weten!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:07

Eerlijk ik zou gewoon de LID er op af sturen die zullen haar waarschuwen en als er niks veranderd zullen ze de dieren in beslag nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:13

Ze verzorgd de dieren wel goed wat ik hieruit begrijp dus de LID zal niet veel doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:19

misschien moet je een heel hard gesprek aangaan...
die vogels zijn er echt veel te veel! :\
misschien een (heel!) groot deel verkopen, 2-3 van iedere soort houden!

heel veel succes, en over die schulden?
mijn vader zei altijd dat je die kunt weigeren :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:22

Lynn_Nikita schreef:
Ze verzorgd de dieren wel goed wat ik hieruit begrijp dus de LID zal niet veel doen

Als het vogelzaad en de veren door de hele kamer liggen en het stinkt in huis kunnen ze best wel wat.
En 60-70 vogels is niet echt gebruikelijk natuurlijk.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:31

De dieren komen inderdaad niets te kort qua: voer, schoondrinkwater, aandacht en losvliegen.
Maar het vogelvoer kom je al tegenmoet en dan ben je nog niet eens op de vogelkamer.. Zelf had ik in gedachte om 1kamer met vogels over te houden. Dat bespaart gewoon kosten. Sommige vogels hebben wat meer zorg nodig omdat ze bijv een pootje missen ( bijv bij de geboorte eraf gebeten door andere vogel). Maar betreft dat hondje die komt gewoon aandacht te kort. Zit grotendeels van de dag in de bench en dan vindt ze het gek dat het hondje hyper is als die uit de bench komt. Ik ben eerlijk 1 van mijn honden slaapt ook in de bench. Maar zodra ik wakker ben gaat die bench open zodat ze kan bewegen, rennen, spelen met de andere dieren etc. Ook als wij de honden meenemen naar mn schoonmoeder is haar hondje bang en weet ze niet hoe ze moet spelen met andere honden. Dat bewijst er gewoon op dat het hondje alleen maar in haar tuin uit komt en niet op straat, park etc.
Pfff klinkt allemaal best hard.. Maar ik schrijf het even hoe het in me opkomt :o

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:01

IK denk dat ik in dit geval de thuiszorg in zou schakelen.
Door haar psychische aandoening is zij niet in staat om het huishouden zelfstandig te runnen,ik werk zelf in de thuiszorg, en kom regelmatig in dit soort situaties.

Volgens mij kan je schulden erven, maar je kan van je erfrecht afzien.

Misschien is een maatjes project iets??
Dan komt er regelmatig een vrijwilliger,die dingen met haar gaat ondernemen,die dan bv. met haar samen met de hond kan gaan wandelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 05:46

ik heb het gisteren al gelezen en er een nachtje over geslapen maar ben er eigenlijk nog steeds een beetje stil van.
Heb zo geen tips voor je maar ik vraag me af hoe de buren erover denken, hebben die niet enorm veel overlast? Ik heb zelf 2 (schatten van) parkieten maar als die hun dagelijkse schreeuwuurtje hebben moeten de buren daar wel last van hebben, of ja last.. ze horen het wel. Ik vraag me af hoe dat dan is als het er zoveel zijn..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:32

Wat een moeilijk verhaal....zeker omdat ik uit je verhaal begrijp dat je schoonmoeder niet inziet dat het zo niet langer kan.
Misschien is het een idee om hier met iemand over te praten (maatschappelijk werker ofzo) die alle dingen voor jullie en je schoonmoeder even op een rijtje kan zetten. Misschien neemt je schoonmoeder van een buitenstaander wel dingen aan en kan ze worden overgehaald om wat vogels of de hond weg te doen. De maatschappelijk werker kan dan ook eventueel zorgen dat iemand haar komt helpen met het huis schoonhouden en uit haar depressie te komen. (dit is natuurlijk wel heel simpel gezegd)

De schulden kun je inderdaad erven, maar je kunt die erfenis weigeren en dan neem je dus ook geen schulden over.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:09

Met de dieren: ik weet niet op welke manier jullie met haar praten over het wegdoen; voelt ze zich aangevallen? Wil ze bewijzen dat ze echt wel voor die dieren kan zorgen? Probeer de reden eens te achterhalen waarom ze al die beesten wil aanhouden.
Dat jullie constant opgeroepen worden voor haar klusjes kan ook te maken hebben met dat ze zich eenzaam voelt oid. Dat ze op een onhandige manier gezelschap probeert te vinden bij jullie. Hierbij zou een maatschappelijk werker ook kunnen helpen.