Onbekende blessure, maar ik wil toch conditie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Onbekende blessure, maar ik wil toch conditie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 08:45

Ik heb nu al zo'n 2 jaar last van mijn knie.
Dokter, fysio en foto's laten maken, maar er is niet te ontdekken wat er nou aan de hand is.
Ik sport nu al een jaar niet meer (uitgezonderd paardrijden) maar word er toch gek van,
om van 3 keer de trap op en neer buiten adem te zijn.
Ik wil dus graag weer wat conditie opbouwen, en zit eraan te denken gewoon weer te gaan hardlopen (heb namelijk een tijd op atlethiek gezeten)
Wat zouden jullie doen?

Tellie

Re: Onbekende blessure, maar ik wil toch conditie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:47

Als je een blessure aan je knie hebt zou ik niet gaan hardlopen. Is het niet een idee gewoon naar eens sportschool te gaan en te gaan fitnessen oid?

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 08:52

Ik denk niet dat hardlopen op een band of hardlopen op straat verschillend is? Maar ik begrijp wel wat je bedoeld.
Iig moet ik niet door de pijn heen gaan rennen/fitnissen en dat is wat ik snel doe.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:53

ik zou eerst uitzoeken waar de pijn in je knie vandaan komt bv door mri kun je meer zien dan een foto.

ik heb een blesure gehad aan mijn knie en t advies gekregen niet hard te lopen omdat mijn knie dat niet kan opvangen.

wel fietsen in een niet te zware versnelling zodat er niet te veel kracht op mijn knie komt te staan.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:56

Hardlopers zijn doodlopers.. En dan wil jij met een knieblessure hard gaan lopen.. Ik zou het niet doen! Er zijn zo veel andere sporten waarmee je ook conditie kunt vergaren. En hardlopen op de band of buiten is zeker wel een verschil! Een band geeft meer meer regelmaat. Op de band hou ik het een kwartier vol. Op een voetbalveld nog geen heel rondje! (Dan ben ik bekaf, EN krijg ik last van m'n knieën)

Ik zou zeggen ga je eens oriënteren op sporten die in de sportschool aan worden geboden, en draai gewoon van alles wat je leuk lijkt een proefles mee, en beslis dan wat je gaat doen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:56

Is zwemmen niet een idee? Kan therapeutisch werken en daar krijg je echt wel conditie mee :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:07

Zwemmen was ook het eerste waar ik aan dacht :j Zeker niet gaan hardlopen! Dat is echt ontzettend belastend voor je gewrichten, laat staan als je al last hebt van je knie.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:11

Iejoorr schreef:
Ik denk niet dat hardlopen op een band of hardlopen op straat verschillend is? Maar ik begrijp wel wat je bedoeld.
Iig moet ik niet door de pijn heen gaan rennen/fitnissen en dat is wat ik snel doe.

Fitness is niet alleen op een loopband lopen he. :P
Ik ga trouwens ook mee met zwemmen, da's ook een goede. :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:13

zwemmen is erg goed, niet zwaar belastend voor je knie, maar dan wordt het toch soepel :) en anders in de sportschool, en sportschool is niet alleen hardlopen op een bandje je hebt heel veel meer!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:19

Wat ikzelf zo heerlijk vond van hardlopen is dat je niet gebonden bent aan openingstijden, altijd en overal kunt lopen als je je schoenen niet vergeet :') etc. Nadeel is dat het zeer belastend is voor je knieen en enkels. En bij mij mijn heup, waar ik sinds een half jaar een blessure aan heb en dus niet meer kan lopen.

Zelf ben ik begonnen met Power 90, dat vond ik na een paar weken wat saai en ben overgegaan op Turbo Jam. Kijk maar eens op www.beachbody.com dan zie je wat het inhoudt. Groot voordeel is dat ik dit thuis kan doen, op het tijdstip dat mij het beste uitkomt. Programma's staan op mijn laptop, dus die kan ook nog mee op vakantie :D

Mocht je willen weten hoe je eea verkrijgt, stuur maar een pb, kan ik hier niet zo op neerzetten :o

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:34

Oh lastig is dat he!
Hardlopen zou ik ook niet zo snel doen.... Zwemmen of fietsen, is waarschijnlijk het meest haalbaar.

Ik heb zelf ook een knieblessure waar niemand wijs uit wordt :+ Foto's, mri's, (sport)fysio, sportarts, orthopeed, operaties en nu de osteopaat. Maar ondertussen doe ik al 3 jaar bijna niets. Dat is killing voor je conditie (en gewicht := ) inderdaad. Mocht je de briljante niet-knie-belastende sport gevonden hebben.... Dan hoor ik het graag :D

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 10:47

Haha ja heeeel lastig, ik verlang er echt naar iets te gaan doen, zat nu ook al aan skaten te denken oid?
de briljante niet-knie belastende sport is schaken of dammen :') ja wat je maar een sport wil noemen he!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:52

Zo herkenbaar, alleen bij mij is wel bekend wat er met mijn knie aan de hand is. Mijn kniebanden zijn uitgerekt, en er is kraakbeen weggesleten, waardoor mijn knieschijf alle kanten op zwabbert. Soms gaat het weken/maanden goed, loop ik op hakken, ga ik regelmatig zwemmen. Maar ik heb mijn knie nu overbelast (gewoon te veel gewerkt), en het sporten staat ook alweer een week of 4 op pauze. ;(

Overigens kon mijn fysio mij vertellen dat deze blessure altijd zal blijven, het soms goed zal gaan, soms niet, en dat ik hem absoluut niet mag overbelasten. Fijn vooruitzicht. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:56

ik zou zeker niet gaan hardlopen, en al helemaal niet gaan skaten. Je noemt nu net 2 dingen op die enorm belastend zijn voor je knieën. Ik zou eerder gaan fietsen (op een hometrainer, lage weerstand) of op de crosstrainer (nog beter) en krachttraining voor je bovenbenen, en rest van je lichaam om je conditie op te bouwen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:59

Het beste voor je knie is onbelast trainen. Dus bijv. zwemmen, fietsen of handfietsen (met je armen fietsen, zegmaar).

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:00

Ik lees ook even mee, zit met hetzelfde probleem. Ik heb alle pijnklachten van een jumpersknee maar geen "plaatjes" die dat bewijzen (op MRI en echo niks te zien). Ben ook nog steeds op zoek naar iets wat ik zonder pijn kan doen.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 11:00

krachttraining voor mn bovenbenen heb ik al gehad bij de fysio. Verder zit ik eraan te denken te gaan zwemmen na de vakantie (in de vakantie zijn alle baden hier open voor publiek, ofwel gillende kinderen die spelen.)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:00

Als je gaat zwemmen... schoolslag is ontzettend belasting voor je knieen. Dus met je benen zal je iig crowl moeten zwemmen. Hardlopen raad ik echt heel hard af. Ik heb hiermee juist mn knieblessure getriggerd, terwijl ik echt heel netjes heel rustig had opgebouwd.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:14

Ik zou gaan wielrennen of spinnen, stuk minder belastend voor je knie :) Zwemmen moet je idd ook mee oppassen, je moet wel de goeie techniek hebben en niet gaan schoolslag-zwemmen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:28

Talisa schreef:
Ik zou gaan wielrennen of spinnen, stuk minder belastend voor je knie :) Zwemmen moet je idd ook mee oppassen, je moet wel de goeie techniek hebben en niet gaan schoolslag-zwemmen.

ik durf niet te spinnen met mijn knie hoor als ie even pijn of opslot schiet moet ik me wel gelijk stil kunnen houden.

ik geloof dat dat met spinnen niet kan tenmiste das mij verteld toen ik ging vragen bij de sportschool!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:32

Goldy schreef:
Talisa schreef:

ik durf niet te spinnen met mijn knie hoor als ie even pijn of opslot schiet moet ik me wel gelijk stil kunnen houden.

ik geloof dat dat met spinnen niet kan tenmiste das mij verteld toen ik ging vragen bij de sportschool!

Oke nee dan moet je dat niet doen! Bij onze spin-fietsen zit zo'n stop knop erop, in het midden zo'n rode knop. Dan stopt ie gelijk.. :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:38

Ik heb zelf ook klachten aan me knie, heb daaraan ook een kijkoperatie gehad vorige jaar met aansluitend fysio. Bij Fysio heb ik mijn spierkracht in knieeen weer wat opgebouwd dmv fietsen en oefeningen. Fietsen is goed voor je knie, weinig belastend maar je traint toch je spieren erbij. Omdat ik wel wat meer conditie wilde opbouwen maar spinning toch iets te risicovol vond ben ik begonnen met aquaspinning. Ideaal, je bouwt conditie op, traint de spieren in je knie en doet toch je gewrichten ed niet overbelasten.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:27

Talisa schreef:
Goldy schreef:

Oke nee dan moet je dat niet doen! Bij onze spin-fietsen zit zo'n stop knop erop, in het midden zo'n rode knop. Dan stopt ie gelijk.. :)

ooo das wel prettig om te weten dat t dus bij sommige fietsen wel kan!

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:22

Wat hier heel erg aangeraden werd(heb beide knieen kapot) was de crosstrainer. Wel heel langzaam opbouwen, en erg goed luisteren naar je knieen. Crosstrainer is een ontzettend goede beweging, en je krijgt niet elke keer die klap die je bij het hardlopen hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:09

Zwemmen! Daar belast je het minste mee en het is zo goed voor je lichaam, je pakt namelijk alles mee! Ik zou zelf ook heel graag gaan zwemmen. :D
En roeien bij de sportschool, fietsen enz.