Pijn in mijn knie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Pijn in mijn knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:13

Tja, iets waar ik eigenlijk al een hele tijd mee loop (denk nu een jaar of 2).
Pijn in mijn rechterknie.
Ik heb er last van tijdens het sporten, na het sporten en als het koud/vochtig weer is.
De ene keer zit het aan de binnenkant, de andere keer aan de buitenkant van mijn knie (gister tijdens het fietsen aan de binnenkant, vandaag met lopen aan de buitenkant).
Ik heb een tijd geleden een simpele brace gekocht van hansaplast. Dat geeft wel iets verlichting.
Het is ook niet dat ik niet kan lopen van de pijn of mank loop, maar bij elke pas is het een beetje een stekende pijn.

Een half jaar geleden liep ik bij de fysio (niet voor mijn knie), die zei dat ik hypermobiel ben.
Een paar weken geleden heeft de reumatoloog fibromyalgie vastgesteld.
Heeft iemand een idee wat dit is, en of dit bij 1 van de 2 diagnoses past? En wat ik er aan kan doen?
Ik zat zelf te denken om een afspraak met de huisarts te maken en voor te leggen of ik een brace aan kan laten meten, voornamelijk om mee te sporten.
Vooral met skien krijg ik redelijk wat last (ik ski met enige regelmaat, ook gewoon in Nederland), als ik dan in de lift zit voel ik het ook.
Bij de fitness doe ik al gewoon spierversterkende oefeningen voor mijn bovenbenen, dus het is niet zo dat die te slap zijn of iets dergelijks.
Gister sinds tijden weer eens op de fiets geweest (8 km heen, 8 km terug). Voelde het met fietsen ook behoorlijk en loop nu vandaag dus ook de hele tijd met pijn. Met paardrijden heb ik er eigenlijk geen last van. Met hardlopen wel en met fitnessen ook.

Wie o wie? :D

neres

Re: Pijn in mijn knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:17

Ik zou een scan laten maken in het ziekenhuis van je knie. Een fysiotherapeut kan niet bepalen of de pijnklachten daadwerkelijk van hypermobiliteit komen. Dit kan ook een vorm van arthrose of je meniscus zijn. Bij hypermobiliteit zou je ook last hebben bij onbelaste sporten zeker bij paardrijden (zelf ervaring). Dus mij lijkt een druk geralateerd probleem zoals ik al noemde. Een fysio kan dit nooit bepalen een arts wel. Ik zou dit laten uitsluiten bij een arts.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:20

Dankjewel voor je reactie.
Die hypermobiliteit is niet perse in mijn knie vastgesteld hoor, weet dus ook niet of dat gewricht ook hypermobiel is.
Hij heeft zich toen vooral bezig gehouden met mijn schouders, armen, nek.
Kun je zoiets gewoon aanvragen bij de HA? Ik ben bang dat hij me toch meteen naar de fysio stuurt voor oefeningen of iets dergelijks..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:27

Even goed in de gaten houden, heb je ook last dat je knie op slot schiet? Dit duidt vaak op een aandoening met de meniscus.

Je kunt bij de ha aangeven dat je graag doorverwezen wil worden voor een echo/scan, om zeker te zijn dat er geen rare dingen aan de hand zijn.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:31

Nee, dat eigenlijk niet. Heb dat wel eens gehad toen ik nog elke dag fietste, jaar of 4 a 5 geleden is dat.
Was nu ik erbij nadenk ook in die knie. Maar niet heel vaak ofzo.
Wel kan ik hem vaak kraken (net als mijn vingers, nek, tenen en rug).
Dan leun ik op dat been en draai ik mijn lichaam een beetje.
Als ik op mijn buik lig en ik breng mijn hiel zeg maar richting lichaam, dan is het elke keer op een bepaald punt *knak*. Niet dat echte kraken, meer alsof er iets over elkaar heen gaat ofzo.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:40

Misschien een stukje losse meniscus ook een mogelijkheid dat kan soms klachten geven, maar ook toenemend. Loop er niet te lang mee ik ben van mening dat je meer schade aan brengt als het echt een los stukje is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:15

seren schreef:
Misschien een stukje losse meniscus ook een mogelijkheid dat kan soms klachten geven, maar ook toenemend. Loop er niet te lang mee ik ben van mening dat je meer schade aan brengt als het echt een los stukje is.

Ik ben gisteravond nog op de SEH geweest met mijn broertje, hij is al eens geopereerd aan zijn meniscus en nu, helaas, hetzelfde verhaal.
2 Dokters hebben z'n been 'recht getrokken' en er is een spalk gezet, kom volgende week maar terug was het advies.

Nogmaals TS: leg het eens aan je HA voor, beter voorkomen dan er straks mee zitten.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:59

Oh dat klinkt ook lekker :oo
Zal morgen de HA bellen.. als ik op tijd wakker ben .... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:34

ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb ook een stekende pijn in mijn knie als ik hardloop/fitness/andere sporten en niet met paardrijden. ik ben naar de dokter geweest en deze zei dat omdat ik zo actief ben en groei deze pijn heb omdat het kraakbeen in mijn knie nog een beetje zacht is. ik weet niet of dat bij jou ook het geval kan zijn, maar het is een idee ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:40

Over een maand word ik 20.
Ik ga er eigenlijk van uit dat mijn botten al redelijk zijn 'verbeent'.
Gemiddelde leeftijd dat een meisje is uitgegroeid is 16 en daar zit ik wel wat jaartjes overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:45

oke, dan zal dit niet het geval zijn :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:21

Ik herken alleen het stukje met dat je 'hypermobiel' wordt genoemt door je fysio. Ik heb 3 periodes bij de fysio gelopen, versprijd over 3 jaar. Ik wou me laten door verwijzen naar de orthopeed voor steunzolen, toen zei de HA opeens(toen hij me bekeek), ''ben jij wel recht?''. Wat bleek ik was niet recht, ik loop sinds kort met een 'hakje' van 0,5 cm in mijn linkerschoen, sindsdien is mijn knie en rugpijn verminderd :). De rugpijn kwam waarschijnlijk doordat ik al zolang met knieklachten liep en mijn knieen wou ontlasten en mijn rug verkeerd ging belasten ;).
Ik ben net begonnen met het hakje en gaat al stukken beter. Hopelijk is het over een tijdje gewoon over met de pijn :o.

Dus mijn tip; laat je meten bij de HA of je wel recht bent. Dit doen ze met een soort van waterpas die ze op je heupen(??) klemmen ;). Ik hoop voor je dat je knieklachten snel worden opgelost.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:23

Oeh ik lees even mee. Ik heb nu sinds een aantal weken na het werken pijn in en rond m'n knie, en ben ook hypermobiel. Ook verschrikkelijk scheef, heb er steunzolen voor.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 23:00

Nou, ik ben voordat ik bij de fysio kwam ook bij de cesartherapeute geweest.
Die heeft ook gekeken of ik wel recht was. Was toen niet helemaal het geval, maar na een paar oefeningen en mobilisaties van gewrichten (voornamelijk in rug) was het verschil al minimaal.
Dat was eigenlijk het eerste waar naar werd gekeken omdat ik toen dus in principe voor nek, rug, schouderklachten kwam. Toen weer terug naar de HA, fysio, HA, bloedprikken, HA, reumatoloog :+

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 08:41

Ik heb net de HA gebeld, kan vanmiddag meteen terecht om half 4.
Ik sta er zelf van te kijken eigenlijk, ga echt nooit naar de dokter voor dit soort dingen :')
Behalve dan toen voor mijn nek/schouder/rug klachten, toen heb ik braaf het rijtje aan dokters afgelopen.. maar dat was vrij zeldzaam ghehe....

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:48

Wat zei de HA? :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 20:02

Hij dacht aan RPCP
Ben, zoals verwacht, doorgestuurd naar de fysio.
Kan daarover 3 weken terecht.
Hij kon niks raars zien of voelen aan m'n knie en vond een foto redelijk nutteloos omdat daar toch weinig aan te zien is w.b. kraakbeen.
Dus ik ga eerst eens fysio'en en dan zien we wel weer verder :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:15

Je klachten klinken ook vergelijkbaar met een meisjesknie, misschien eens googlen?
Verder wil ik je bedanken. Ik be dankzij je topic gaan googlen op fybromyalgie en herken echt heel veel... Voor mij een reden om af te gaan spreken met mijn ha. Dank...