Glutenallergie, wel echt glutenallergie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Glutenallergie, wel echt glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:08

2 jaar geleden is er bij bij Coeliakie vastgesteld. Ze hebben een darmonderzoek gedaan, en daar zagen ze dat ik een gladde dunnedarm heb.
Dit omdat de dokters zeiden dat ik dus Coeliakie heb. (Gluten allergie.)

Nu ben ik op vakantie in Frankrijk, en kan me niet tegen houden om ook stokbrood te eten, wat ik dus eigenlijk helemaal niet mag hebben.
Omdat ik dan buikpijn zou krijgen.
Echter is dit ineens niet het geval? Ik voel helemaal geen pijn, en eigenlijk zou ik wel pijn moeten krijgen..

Hebben meer mensen met Coeliakie hier last van?

Ik begin namelijk te twijfelen of ik wel echt Coeliakie heb. En of ik niet beter naar de dokter kan gaan, om me nog 1x qua bloedtest erop te testen.

Chrissie

Re: Glutenallergie, wel echt glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:31

Ik kan hier goed in mee praten.

Als ik mag vragen, waarom hebben ze bij jou een darmonderzoek gedaan? Omdat je buikpijn had of om andere klachten?

Op mijn 16de had ik veel verschillende klachten en heb verschillende onderzoeken ondergaan. Uiteindelijk een darmonderzoek gehad en hierbij is vastgesteld dat ik geen darmvlokken had en dus coeliakie heb. Na een half jaar gingen wij op vakantie ( ook naar Frankrijk) en kon ik het lekkere eten ook niet laten staan en ben toen weer normaal gaan eten. Mede doordat ik het aparte eten zo vreselijk vond. Ik heb er nog nooit buikpijn door gekregen en ik heb het dieet ook maar een half jaar volgehouden.

De klachten die ik toen had zijn nu over, ik weet niet waardoor het onderzoek aangaf dat ik geen darmvlokken meer had.. Ik maak me er nu niet meer druk over.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:51

Chrissie schreef:
Ik kan hier goed in mee praten.

Als ik mag vragen, waarom hebben ze bij jou een darmonderzoek gedaan? Omdat je buikpijn had of om andere klachten?

Op mijn 16de had ik veel verschillende klachten en heb verschillende onderzoeken ondergaan. Uiteindelijk een darmonderzoek gehad en hierbij is vastgesteld dat ik geen darmvlokken had en dus coeliakie heb. Na een half jaar gingen wij op vakantie ( ook naar Frankrijk) en kon ik het lekkere eten ook niet laten staan en ben toen weer normaal gaan eten. Mede doordat ik het aparte eten zo vreselijk vond. Ik heb er nog nooit buikpijn door gekregen en ik heb het dieet ook maar een half jaar volgehouden.

De klachten die ik toen had zijn nu over, ik weet niet waardoor het onderzoek aangaf dat ik geen darmvlokken meer had.. Ik maak me er nu niet meer druk over.

Doordat ik inderdaad buikpijn had.

Frankrijk ben ik dus ook, en ook ik kan het lekkere eten niet laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:38

heb je ook een darm onderzoek laten doen op coeliakie? een bloedtest is niet voor 100% betrouwbaar. als je het niet zeker weet zou ik er wel mee oppassen gluten te eten, het kan behoorlijk schadelijk zaijn voor je darmen. (ik weet dit van mn moeder, die is dieetiste)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:25

kchristi schreef:
heb je ook een darm onderzoek laten doen op coeliakie? een bloedtest is niet voor 100% betrouwbaar. als je het niet zeker weet zou ik er wel mee oppassen gluten te eten, het kan behoorlijk schadelijk zaijn voor je darmen. (ik weet dit van mn moeder, die is dieetiste)

Niet persee op coeliakie zelf. We hebben wel een darm onderzoek gedaan, en daar zagen ze da tik een gladde darm had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:49

misschien toch handig om dan een bloedonderzoek te doen of een darmtest. je kan altijd met je huisarts overleggen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:18

Stokbrood is een "niet stevig" brood en bevat beduidend minder gluten. Als je intolerantie niet zo heel hevig is, kun je stokbrood goed verwerken.

Daarbij, nederlands brood bevat tig dingen die helemaal niet zo goed voor je zijn. Ik krijg in nederland onmiddelijk darmlachten en hier kan ik het brood gewoon eten (we hebben hier ook dat lossige brood zonder '"broodveredelaar").

Wellicht zit je probleem het niet zozeer in de gluten alswel in de broodveredelaar die ze in nederland gebruiken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:08

Frans stokbrood is meestal op basis van zuurdesem en daar zaten dacht ik minder gluten in. Misschien is dat het?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:43

Ik eet ook andere dingen die ik niet zou mogen eten. Niet alleen brood.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:51

kchristi schreef:
misschien toch handig om dan een bloedonderzoek te doen of een darmtest. je kan altijd met je huisarts overleggen!

Ze schrijft dat ze al een darmonderzoek heeft gehad :)

Bloedtest en H2O test is niet betrouwbaar. Op verschillende forums schrijven mensen dat ze bij de een wel positief waren en bij de ander niet en andersom. Ik denk dat als je het echt wil weten een darmonderzoek moet doen maar dat heeft ze al gedaan.

Mischien dat je nu geen problemen hebt omdat je darm weer helemaal 'gezond' was door het dieet waardoor je er nu nog niets van merkt? Iig even goed in de gaten houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:05

_Sannee schreef:
Ik eet ook andere dingen die ik niet zou mogen eten. Niet alleen brood.

Je eet misschien minder uit blik en pak (waar toevoegingen in zitten) en meer vers?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:33

Wat voor darmonderzoek hebben ze precies gedaan? Hebben ze ook een biopt gedaan? Ik zou een afspraak maken met je nternist om dit te bespreken. Als je het niet nodig hebtm waarom dan glutenvrij eten?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:12

Er zijn meer mensen die wel coeliakie hebben, maar geen buikpijn als ze een dieetfout krijgen.
Ik merk zelf dat nu ik langer op dieet ben ik een dieetfout minder merk (betere weerstand misschien?)

De enige manier op uitsluitsel te krijgen is in overleg met je internist(!) 3 maanden veel gluten eten (glutenbelasting) en dan een nieuwe bioptie laten doen.
Als je dan weer darmschade hebt, heb je helaas echt coeliakie. Als je dan geen darmschade hebt zou de eerdere darmschade bijvoorbeeld van een parasiet of infectie kunnen zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:11

Mijn dochter werd ooit getest voor van alles in een ziekenhuis en bij huisarts 2 keer.Er kwam niks uit, met 6 jaar was ze heel ziek, heel dun, erg wit, moe en veel buikpijn.Via een allergie centrum kwam daar wel van alles uit.

Liiisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:15

Zelf heb ik nu zo'n 10 jaar al een gluten/noten/pinda vrij dieet. Vroeger reageerde ik enorm heftig op die dingen en moest me ook streng aan het dieet houden. Maar inmiddels hou ik me er helemaal niet meer zo streng aan, enkel bij sommige dingen voortoon ik weer reacties. Vandaar dat ik volgende week ook naar de huisarts ga voor een bloedonderzoek om te kijken hoe het er nou eigenlijk voor staat..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:56

Liiisaaa schreef:
Zelf heb ik nu zo'n 10 jaar al een gluten/noten/pinda vrij dieet. Vroeger reageerde ik enorm heftig op die dingen en moest me ook streng aan het dieet houden. Maar inmiddels hou ik me er helemaal niet meer zo streng aan, enkel bij sommige dingen voortoon ik weer reacties. Vandaar dat ik volgende week ook naar de huisarts ga voor een bloedonderzoek om te kijken hoe het er nou eigenlijk voor staat..

Ik heb ook gebeld voor bloedonderzoek! :j

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:33

_Sannee schreef:
Liiisaaa schreef:

Ik heb ook gebeld voor bloedonderzoek! :j

Had jij dan hoge antistoffen voordat je de diagnose kreeg? Veel pubers en volwassenen hebben geen antistoffen en wel darmschade.
Daarbij moet je minimaal 2 a 3 maanden VEEL gluten eten om uberhaupt antistoffen in je bloed te kunnen zien.
Mijn advies; ga 2 a 3 maanden glutenbelasting doen en laat dan je antistoffen bekijken EN laat een bioptie doen. Dat is echt de enige manier om het zeker te weten.

Succes!!