Blindedarmontsteking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanceValley

Blindedarmontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:40

\Maandag hebben mijn vriend en ik vakantie gekregen, eindelijk 17 dagen vij!

Alleen kreeg hij gister toen hij ongeveer een uur wakker was last van buikpijn, nouja komt wel vaker voor dus verder geen aandacht aan geschonken. Later werd hij echter misselijk en werden de steken in zijn buik erger.
Rond 3 uur kon hij helemaal niets meer, zag lijk bleek en rilde van de kou terwijl hij bloedheet aanvoelde. Hij moest erg veel naar de wc, ook om over te geven. Heb hem een paar paracetemols gegeven en in bed gelegd, na 2 uurtjes slapen ging het wel en zo is hij ook de avond door gekomen, afentoe wat pijn en over het algemeen heel zwak maar minder ziek dan 's middags.

Vannochtend was het alleen weer mis, hoge koorts, steken rechtsonder in zijn buik, om de 5 minuten naar de wc voor diraree en om overtegeven. Dokter gebeld en een afspraak gemaakt, de pijn rechtsonder in zijn buik was naar zijn lies en verder naar beneden gezakt.
Dit was normaal zei de dokter, het kon voorkomen. Hij dacht aan een blindedarmontsteking, als het over 2 dagen niet minder is of erger moest hij terug komen.
Na de dokter weer naar huis gegaan, zetpil genomen en heeft hij weer 2 uur kunnen slapen. Daarna ging het beter, de buikpijn is weg, hij heeft geen diaree meer gehad en ook niet meer hoeven overgeven, afentoe nog wel steken gehad in zijn buik rechts onder (blindedarm) en soms misselijk en voelt zich nog wat slap, maar ziet er over het algemeen een stuk fitter uit.

Toch ben ik bang voor een blindedarm ontsteking en dat dit uiteindelijk resulteerd in een operatie..
Of bestaat er een mogelijkheid dat die ontsteking/irritatie zich vanzelf weer oplost?

Verschrikkelijk om je vriend zo ziek te zien.. :(:)

MaaikeMo

Re: Blindedarmontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:46

Zo ver ik weet moet een blinde darm altijd geopereerd worden.
Ben er zelf een maand terug aan geopereerd. Bij mij waren de klachten nog alleen maar wat pijn.

Ondanks dat ik er niet heel ziek van was namen ze me heel serieus en wilde ze me wel zien. Uren bij eerste hulp gelegen, maar alles was goed, was verder niet ziek en bloed was goed. Moest de volgende dag terug komen voor een echo,daarop was zeer duidelijk te zien dat mijn blinde darm ontstoken was. Werd een paar uur later al geopereerd.

Omdat ik er zo vroeg bij was kon ik de volgende dag alweer naar huis, zonder AB enzo.

Als ik jou was zou ik dit niet te lang aankijken en gewoon bellen. Als de blinde darm knapt ben je een stuk verder van huis!

Blinde darm is ook heel herkenbaar aan vervoerspijn, ik had veel pijn bij het autorijden(drempels enzo). Weet niet of je vriend dat ook heeft?

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:51

Ik vind het raar dat de huisarts jullie bij een verdenking blindedarmontsteking niet doorstuurd naar het ziekenhuis! Ik zou het ook zeker niet te lang aankijken!!

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:53

De keren dat mijn vriend in de auto zat voelde hij zich gewoon heel beroerd, de dokter heeft ook niet vastgesteld dat het zeker de blindedarm is, tenmiste, ik ben niet mee naar binnen gegaan maar zoals mijn vriend me vertelde, mocht het na 2 dagen erger worden moest hij meteen terug komen, maar naar mijn idee lijkt alles naar zijn blindedarm tewijzen..

Als hij er morgen nog zo'n last van heeft bel ik de eerste hulp, hij is erg eigenwijs en zal dit niet willen.. maar beter een korte operatie en dat ding eruit dan nog een paar dagen zo door gaan..

Mocht het de blindedarm toch niet zijn, is er dan een mogelijkheid dat dit zich vanzelf oplost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:56

DanceValley schreef:
De keren dat mijn vriend in de auto zat voelde hij zich gewoon heel beroerd, de dokter heeft ook niet vastgesteld dat het zeker de blindedarm is, tenmiste, ik ben niet mee naar binnen gegaan maar zoals mijn vriend me vertelde, mocht het na 2 dagen erger worden moest hij meteen terug komen, maar naar mijn idee lijkt alles naar zijn blindedarm tewijzen..

Als hij er morgen nog zo'n last van heeft bel ik de eerste hulp, hij is erg eigenwijs en zal dit niet willen.. maar beter een korte operatie en dat ding eruit dan nog een paar dagen zo door gaan..

Mocht het de blindedarm toch niet zijn, is er dan een mogelijkheid dat dit zich vanzelf oplost?

Ligt er aan wat het dan is he.. Denk dat niemand op bokt dat zo kan zeggen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:56

Kan,
Zo bij mijn schoonmoeder; haar verdachten ze ook van een blinde darm onsteking, dus werd ook geopereerd. Alleen toen ze haar open maakte bleek de dikke darm boven de blinde darm ontstoken te zijn en niet de blinde darm. Hebben ze haar weer dicht gemaakt en is ze met AB naar huis gegaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:58

Hoi,

ik snap echt niet dat de HA hem niet door gestuurd heeft! Ik vind het zó slordig. De ene is namelijk doodziek er van terwijl de andere 'wat' pijn heeft en niet eens koorts en toch degelijk een blindedarmonsteking heeft!!! De HA kan dit ook helemaal niet vaststellen! Daar moet bloed voor geprikt worden voor de ontstekingswaarden en eventueel een echo van zijn buik.

Met een blindedarmonsteking moet je niet te lang blijven doorlopen, het kan dan in ernstige gevallen klappen. Ik wil je hier echt niet bang mee maken, maar ik vind eigenlijk toch dat er goed naar gekeken moet worden. Ik zou je adviseren om de HAP nu gewoon te bellen en je verhaal te doen.

Wat je hem zelf eens uit kan laten proberen is het volgende: de plek rechts onder in zijn buik in drukken en dan ineens loslaten. Als het een blindedarmonsteking is geeft dat loslaten veel pijn. Ook dat zakken/verplaatsen van de pijn doet toch denken aan een blindedarmontsteking.

De eerste hulp kun je zelf niet zomaar bellen, je moet doorgestuurd worden door de HA. Ik zou dus gewoon de HAP bellen en hier niet 2 dagen mee rondlopen. Bij een collega van mij is die geklapt, uiteindelijk goedgekomen, maar die had een serieuse buikvliesontsteking te pakken en heeft 2 weken op de intensive care gelegen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-07-11 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:59

Lastig, maak me wel zorgen..

Hij ligt nu lachend op de bank dus kijk de nacht nog even af, hij pakt voor het slapen gaan nog een paracetemol. Mocht het morgen weer zeer doen of vannacht bel ik meteen de eerste hulp.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:01

wat?! heeft de huisarts jullie níet doorgestuurd? Wat een kwakzalver zeg.
Indien een blindedarmontsteking moet er zo snel mogelijk geopereerd worden!
Zelf zou ik vandaag al bij de EHBO staan, morgen helemaal!
Als ie knapt ben je écht ver van huis

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:07

Nee mijn vriend is eigenwijs en ik heb geen rijbewijs, hij heeft nu nergens last van dus denkt dat hij niks mankeert..

De huisarts heeft niet vastgesteld dat het de blindedarm is, maar alles wijst er naar..

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:08

ik kreeg om 10 uur savonds last van steken en om 8 uur sochtends moest ik al geopereerd worden,
ik zou even naar de ehbo rijden het heeft inderdaad haast bij een blinde darm!
een oom van een goede vriend is eraan overleden omdat die te lang wachtte!

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:31

Dat is het punt ik kan niet rijden, hij wil niet en heeft nu helemaal nergens last meer van, geen steken, geen koort, niet meer misselijk. En de dokter heeft niet vast gesteld, dat het de blindedarm is. Kan ook een flinke buikgriep zijn..

Bij het eerste beste pijntje bel ik meteen de EHBO en dan kijk ik wel hoe ik hem daar krijg..

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:23

Hoe gaat het nu?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:08

MaaikeMo schreef:
Zo ver ik weet moet een blinde darm altijd geopereerd worden.
Ben er zelf een maand terug aan geopereerd. Bij mij waren de klachten nog alleen maar wat pijn.

Ondanks dat ik er niet heel ziek van was namen ze me heel serieus en wilde ze me wel zien. Uren bij eerste hulp gelegen, maar alles was goed, was verder niet ziek en bloed was goed. Moest de volgende dag terug komen voor een echo,daarop was zeer duidelijk te zien dat mijn blinde darm ontstoken was. Werd een paar uur later al geopereerd.

Omdat ik er zo vroeg bij was kon ik de volgende dag alweer naar huis, zonder AB enzo.

Als ik jou was zou ik dit niet te lang aankijken en gewoon bellen. Als de blinde darm knapt ben je een stuk verder van huis!

Blinde darm is ook heel herkenbaar aan vervoerspijn, ik had veel pijn bij het autorijden(drempels enzo). Weet niet of je vriend dat ook heeft?

Bij mij zit ie er nog hoor!
Ik had er niet zo heel erg veel last van, en ik heb er nog een week mee rondgelopen. Tegen die tijd was het helemaal ingekapseld en hebben ze hem gewoon laten zitten. Ik ben nog wel een aantal keer teruggeweest voor controles en bloedprikken. Het is jaren geleden en ik heb er nooit meer last van gehad.

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 00:54

Hij is net weer 2 keer naar de wc gemoeten heb hem nog een diaree remmer gegeven en nu slaapt hij weer.
Vind dat ik me niet zo druk moet maken en me aanstel, inmiddels zit ik er echt helemaal doorheen..

Dan gaat het weer niet dan weer wel, zelf kan ik nergens met hem heen en hij wil het ook absoluut niet

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:10

Sorry hoor. Maar vind het aardig asociaal van die dokter dat ie over 2 dagen terug moet komen.
Klinkt namelijk wel erg als klassiek geval van een blinde darm
Mijnte is er net bijna 3 week geleden eruit gehaald en had op maandag rond middag uur last van me buik gekregen rond me navel. Misselijk en weeiig gevoel. Gewoon gedaan wat ik normaal ook deed maar loop van de dag naar rechtsonder getrokken. Toch maar even doktersdienst gebeld. Mocht direct komen. Met urine..
Zo gezegd zo gedaan. Had vervoerspijn als ik over hobbels enzo ging. Het was niet dat ik het allemaal niet uit kon houden enzo. Maar deed wel verrekte veel zeer. Dokter stuurde me door naar ZKH. Hij dacht ook aan blinde darm maar omdat urine niet helemaal schoon was misschien infectie aan urine weg
Maar goed naar ziekenhuis gegaan. Direct opgehaald. Was erg rustig daar. Kwas om half 11 in ZKH. Was er om 12 uur weer weg
Maar goed, bloed geprikt, urine nog bekeken, testen gedaan (deed doktersdienst ook) vragen enzo... Nou na overleg kwamen ze terug. Mocht blijven of naar huis en volgende dag terug. Met spullen voor de nacht enzo. Daar zou ik echo krijgen. Twas een klassiek geval
Dus volgende dag 10 uur daarzo. Opgehaald voor nog wat testjes. En toen voor die echo.
Nou ik had niet veel later er moeten zijn. Was erge ontsteking.

Dus linea directa naar die dokter...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:21

Nessa schreef:
wat?! heeft de huisarts jullie níet doorgestuurd? Wat een kwakzalver zeg.
Indien een blindedarmontsteking moet er zo snel mogelijk geopereerd worden!
Zelf zou ik vandaag al bij de EHBO staan, morgen helemaal!
Als ie knapt ben je écht ver van huis

Jij schrijft het ik dacht het.
Ik kreeg een paar jaar geleden ook wat buikpijn. Niet eens zo gek erg, maar voelde me niet lekker. Na 3 dagen toch maar eens naar de HA. Die vertrouwde het niet en heeft een echo gemaakt, zag er nog niet eens zo slecht uit, maar toch uit voorzorg kreeg ik te horen "ga jij maar even naar het ziekenhuis". Ehhhhhh thuis lag het hooi klaar op het land en zou de dag erop gepakt gaan worden. Paarden stonden op de wei, maar moesten toch ook nog wel verzorgt worden. Ik heb de HA heilig moeten beloven dat ik die middag naar het ziekenhuis zou gaan, maar dan mocht ik nog even naar huis om wat dingen te regelen. Loonwerker gebeld en die zou alles voor mij regelen kwa hooi en naar binnen brengen. Vriendin van me voor de paarden geregeld. Heb nog even met een beetje O:) buikpijn een geul staan graven omdat de paarden die buiten zouden blijven net aan die kant stonden waar geen stroom was. Aardkabel erin gelegd. En toen maar richting ziekenhuis. Na wat onderzoekjes mocht ik gelijk blijven en ben diezelfde avond nog onder het mes gegaan (mocht van de HA smorgens al niets meer eten ;) ). Kreeg de volgende morgen te horen van de chirurg dat mijn blindedarm toch wel behoorlijk ontstoken was en op knappen had gestaan. En ze hebben me 7 dagen daar vast gehouden :x Mijn bloedwaardes waren niet goed (ik was al iets ouder dan jeugdig :+ )

Dus DV sleep em morgen aan zijn oren mee naar de huisartsenpost, en laat je daar niet wegsturen zonder dat ze hem eens goed bekeken hebben. Kan je morgen niet een vriend van hem/ zijn ouders/ broer regelen die hem daarheen brengen??

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:23

Ik ben het helemaal met je eens Rina...
Ik ben intotaal 3 dagen in het ziekenhuis geweest...

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:56

Nog even goed nagevraagd wat de dokter precies gezegd en gedaan heeft, de dokter heeft Wel op de plek geduwt waar de blindedarm zit en dit deed Niet direct pijn, pas na een paar seconde. Hieruit concludeerde de dokter dat het geen acute onsteking was en als het binnen 2 dagen erger werd (wat kan erop kan duiden dat het wel een acute geworden is) moest hij meteen terug komen.

Hij zegt zijn blindedarm niet te voelen maar dat heel zijn darmen op z'n kop staan, en vooral veel diaree heeft.

Nu gaat het weer, diareeremmers en zetpil helpen nu. Hij heeft totaal geen last van zijn buik en voelt zich alleen maar slap.
Door die diaree heel erg en eigenlijk geen steken in zijn buik (wat iig geen acute blijkt te zijn) maar wel heel zijn darmen op zijn kop staan lijkt het meer op een fikse buikgriep

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:38

Ik had ook geen stekende pijn, maar was wel accuut ;) Die stekende pijn zegt mij dus niks. Het kan dat ie alleen maar een buikgriep heeft, maar een BDontsteking kan je alleen maar zien als er een echo gemaakt wordt (en zelfs dan is het soms niet helemaal duidelijk).

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:39

Klopt
Ik had het ook niet zo erg... Maar was super acuut en super klassiek (a)

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:47

Dokter kan geloof ik ook niet meteen merken dat het blinde darm ontsteking is, ik geloof niet zonder urine, ik had een geperforeerde darm en die lag ook nog in de knoop, maar dokter zag niets en heeft me na 2 weken naar het ziekenhuis gestuurd waar ik meteen werd opgenomen.
Fijn dat het al beter gaat, zou toch nog even langs de EHBO gaan. Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
Laatst bijgewerkt door Dominique_96 op 29-07-11 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:48

Bij mij wel. Wist direct dat het hoogstwaarschijnlijk om acute klassieke blinde darm ging

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:49

Oke, dan heb ik het mis. Waarschijnlijk is het bij mij vertraagd omdat ik het eerder had moeten merken, ik liep er al 7 jaar mee rond.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:51

7 jaar met een blinde darm ontsteking?
Knap dat je nog leeft.
Een blinde darm ontsteking die kan niet lang goed gaan.
Ik heb eens geïrriteerde blinde darm gehad en had daarna soms wel steken of vage klachten wat daarna snel weer overging