Calorieen verbranden op de sportschool, wanneer effectief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Calorieen verbranden op de sportschool, wanneer effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:39

Hoi,

Ik las al iets over paardrijden en calorieen verbranden hier.
Maar ik vraag me al een tijdje af, hoe veel calorieen moet je verbranden om af te willen vallen. Ik doe op de sportschool voornamelijk calorieverbranding (veel cardio). Maar vanaf wanneer gaat het effectief worden? Op internet kan ik dit niet vinden maar misschien iemand die hier meer verstand van heeft.

Wie weet hoe dit zit?

Kiwipitje

Re: Calorieen verbranden op de sportschool, wanneer effectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:49

Als je op een dag meer verbrand dan je inneemt dan val je af.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 09:59

Maar goed ik heb ook begrepen dat je niet te lang op de cardio moet zitten omdat dat dus geen effect heeft. Niet of weinig eten is natuurlijk ook niet goed. Dus hoe vind je dan de juiste combi?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:04

Waarom zou dat geen effect hebben?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:07

Van wat ik heb begrepen omdat je dan ook kracht verliest. Maar het precieze weet ik ook niet. Ze zeiden ook dat je kracht en cardio niet op dezelfde dag mag doen. Hoe het precies zit weet ik niet, maar dit werd verteld door de begeleiding van mijn moeder toen zij aan een dieet was.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:10

Geen kracht en cardio op dezelfde dag? Ik zou maar eens niet meer uitgaan van de dingen die die persoon tegen je vertelt, maar gewoon advies vragen bij iemand die er wel verstand van heeft :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:12

Wat mij is verteld:
De eerste 20 min. die je sport, is voor je dagelijkse beweging. (dus geen afval-verbranding)
Maar de minuten die je daarna sport, is wel voor verbranding.

Maar dan moet je wel letten op wat je eet, inneemt, verbrand etc.
En houdt er ook rekening mee, dat spieren zwaarder zijn van vet.
Dus je kan wel afvallen (minder vet) maar de weegschaal kan op het zelfde blijven staan of zelfs iets zwaarder worden, terwijl je kleding te groot word.

Dit vertelde een collega van me, en ja, het kan wel.
Wil je echt afvallen dmv calorieen, dan moet je inderdaad meer verbranden dan je inneemt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:16

Ik ging er vanuit dat deze persoon het wel wist omdat dit een heel programma is voor mensen die willen afvallen, ik kom even niet op de naam maar ik zal het mijn moeder is gaan vragen.
Bij de sportschool zou ik gewoon veel cardio moeten doen en een ander bij de sportschool zegt dat ik juist veel krachttraining moet doen. Tja wat is dan uiteindelijk juist en naar wie luister je?

EngeltjeS, dan zou je dus je taille op kunnen meten om te zien of je echt al afgevallen bent. Mij is inderdaad ook verteld dat spieren zwaarder zijn dan vet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:25

Cardio is alleen effectief als de persoon in kwestie goede spiermassa heeft. Spieren verbranden namelijk vet, of kcal, hoe je het wil bekijken. Krachttraining is dus, idd, essentieel als je vet wil verbranden. Bij alleen cardio zul je ook spieren verbranden en dat wil je niet, want juist die spieren verbranden dat vet voor je, ook in rust.
Over het algemeen geldt dat meer dan 3x per week van hetzelfde niet effectief is. Dus 4-5-6x per week cardio doet net zoveel als 3x per week cardio.
Ook moet je er voor opletten dat je lichaam zich aan de oefeningen aanpast en in principe niets meer verbrandt. Je kunt dus niet een heel jaar spinnen en verwachten dat dat net zoveel opleverd als in het begin. Je moet je lichaam elke 2-3 weken wakker schudden door andere dingen te gaan doen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:30

phormicola schreef:
Over het algemeen geldt dat meer dan 3x per week van hetzelfde niet effectief is. Dus 4-5-6x per week cardio doet net zoveel als 3x per week cardio.

Waar is die uitspraak op gebaseerd, kan je uitleggen hoe dat zit?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:33

Mij is destijds verteld dat de grens na een half uur te trekken valt. En dat heeft dan ook weer met het soort sport wat je doet en de inspanning die je moet leveren. 60 minuten rustig fietsen is veel minder effectief volgens mij dan als je aan spinning doet.

Daarnaast is het niet gezegd dat je per defenitie van sporten afvalt. De ene valt er wel van af en de ander niet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 10:45

phormicola schreef:
Cardio is alleen effectief als de persoon in kwestie goede spiermassa heeft. Spieren verbranden namelijk vet, of kcal, hoe je het wil bekijken. Krachttraining is dus, idd, essentieel als je vet wil verbranden. Bij alleen cardio zul je ook spieren verbranden en dat wil je niet, want juist die spieren verbranden dat vet voor je, ook in rust.
Ook moet je er voor opletten dat je lichaam zich aan de oefeningen aanpast en in principe niets meer verbrandt. Je kunt dus niet een heel jaar spinnen en verwachten dat dat net zoveel opleverd als in het begin. Je moet je lichaam elke 2-3 weken wakker schudden door andere dingen te gaan doen.

Dat was inderdaad wat ik bedoelde!
Goede uitleg.
Het geheel is dus nog best gecompliceerd! :\

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:53

Het lichaam is geen simpel op-en aftrek sommetje helaas ;) Er vinden hele ingewikkelde scheikundige processen plaats, processen die door evolutie zijn overgebleven :)

Waarom meer dan 3x per week niets uithaald? Omdat je lichaam ook de kans moet hebben om te helen. Het sporten an sich zorgt voor vrij weinig; het is het helingsmechanisme dat je lichaam strakker, slanker en beter maakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:18