Calorien verbranden met of zonder beugels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

azaro

Calorien verbranden met of zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:59

Overlaatst had in een discussie met een vriendin over calorien verbranden met het paardrijden
het betreft dus:
een uurtje rijden (recreatief) dus ong 10 min stappen 20min draven 5 min galoperen 5 min stappen 10 draven 5 galoperen en uitstappen ruw gezegt natuurlijk he
als je dat doet met beugels dus bij draven gewoon lichtrijden zou je dan minder calorien verbranden dan als je hetzelfde doet maar dan heel de 'training' beugels uit laat?
En zou je met galoperen echt meer verbranden dan met draven (zegt site voor af te vallen weet niet meer welke)
Gelieve geen opmerkingen te maken van 'als je wil afvallen ga lopen ofzo'

hotchocolat

Re: Calorien verbranden met of zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:01

Ik denk dat je zonder beugels in draf meer spiergroepen gebruikt.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:01

en zeker als je dan nog eens ga lichtrijden :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:02

met paardrijden verbrand je gemiddeld 120 kcal per uur.
vrij weinig dus.
Met galoperen verbrand je meer omdat je eigen hartslag omhoog gaat, doordat je zelf ook harder aan het werk moet.
Zonder beugels zul je meer verbranden doordat je meer moeite moet doen om te blijven zitten en zul je een aantal spieren meer gaan gebruiken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:03

Ik denk dat het er allemaal vanaf hangt hoe je op je paard zit. Mijn paard zit als een stoeltje in galop en een stuk minder lekker in draf. Ik moet om het comfortabel te houden dus meer moeite doen in draf, dus verbrand dan hoogstwaarschijnlijk meer calorieën.
Door in draf de beugels uit te doen, ga je totaal andere spieren gebruiken, maar of je dan ook echt zoveel meer calorieën verbruikt, zou ik zo niet durven zeggen. Misschien als je zonder beugels gaat lichtrijden ipv doorzitten?

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:03

MAAR 120 per uur????
amai men botte das weinig!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:04

Dat heb vroeger met rijles ook veel gedaan. Laatst heb ik gehoord dat dat toch niet helemaal goed is omdat je dan toch meer druk op je benen komt.

Ik heb hier twee haffen staan. Bij de een zit je in je luie stoel de ander heeft meer knieactie en moet je er harder voor werken om het netjes uit te zitten.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:05

Yessy schreef:
Ik denk dat het er allemaal vanaf hangt hoe je op je paard zit. Mijn paard zit als een stoeltje in galop en een stuk minder lekker in draf. Ik moet om het comfortabel te houden dus meer moeite doen in draf, dus verbrand dan hoogstwaarschijnlijk meer calorieën.
Door in draf de beugels uit te doen, ga je totaal andere spieren gebruiken, maar of je dan ook echt zoveel meer calorieën verbruikt, zou ik zo niet durven zeggen. Misschien als je zonder beugels gaat lichtrijden ipv doorzitten?

nou heb jij nog geluk
mijn paard zit in geen van beide gangen zacht
maar komt door knieophouding ofzoiets en gooit enorm hard op

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:07

oei dat valt vies tegen en ik maar mezelf voor de gek houden dat ik minimaal 5 keer in de week rijd!?hahaha wat een uitspraak amai men botte! wat betekend het???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:08

azaro schreef:
Yessy schreef:

nou heb jij nog geluk
maar komt door knieophouding ofzoiets en gooit enorm hard op

dan lijkt het me voor je paard ook niet erg bevorderlijk om te gaan rijden zonder beugels. is niet erg goed voor zijn rug.
helaas is paardrijden geen goede calorieverbrander.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:09

euhm ja hoe leg je dat uit word hier in het plat antwarps zoals ze zegge gezegt
betekent dat je ergens heel hard van verschiet ale iet da je totaal niet had verwacht dat je helemaal van overtuigd was dat het anders was
weet niet hoe jullie da zegge ?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:09

azaro schreef:
MAAR 120 per uur????

Dat is weinig vetverbranding
maar je gebruikt ontzettend veel spieren met paardrijden. Dus voor spieropbouw is het wel goed

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:10

Yessy schreef:

nou heb jij nog geluk
maar komt door knieophouding ofzoiets en gooit enorm hard op[/quote]

dan lijkt het me voor je paard ook niet erg bevorderlijk om te gaan rijden zonder beugels. is niet erg goed voor zijn rug.
helaas is paardrijden geen goede calorieverbrander.[/quote]

Geloof me dat doe ik ook niet, gewoon al een toertje doorzitte is al training genoeg :)
maar eens ze eigenlijk wat is ingereden en ontspannen begint te lopen word het wel beter nog steeds gene zetel maar toch al doenbaar

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:11

SuzanLarissa schreef:
azaro schreef:
MAAR 120 per uur????

maar je gebruikt ontzettend veel spieren met paardrijden. Dus voor spieropbouw is het wel goed

Blijkt het nog eens dat spieren evenveel wegen als vet :( :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:12

Niet zonder beugels gaan lichtrijden !!
Dat is aboluut niet goed voor je zit, je gaat daardoor juist knijpen met je dijbenen, wat helemaal niet goed is, die moet je juist ontspannen.

Wil je met je paard afvallen, ga dan aan de hand trainen, buiten op het harde draven, of aan de lange lijnen trainen, dan val je sneller af dan met paardrijden idd..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:15

diesel83 schreef:
oei dat valt vies tegen en ik maar mezelf voor de gek houden dat ik minimaal 5 keer in de week rijd!?hahaha wat een uitspraak amai men botte! wat betekend het???

Haha als je het zo zegt, eens in de week zo'n grote burger van de mac en je hebt een week voor niets paardgereden :D

Overigens wat CM_ zegt: met je paard aan de hand hardlopen is best leuk. Mijn paard vind het iig geweldig :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:17

SuzanLarissa schreef:
vrij weinig dus.
Met galoperen verbrand je meer omdat je eigen hartslag omhoog gaat, doordat je zelf ook harder aan het werk moet.
Zonder beugels zul je meer verbranden doordat je meer moeite moet doen om te blijven zitten en zul je een aantal spieren meer gaan gebruiken.

Vraag me af waar je dat vandaan hebt, dat zou een erg grove schatting zijn.
Hier wordt paardrijden ingecalculeerd op 4kcal/kg lichaamsgewicht/uur.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:18

SuzanLarissa schreef:
azaro schreef:
MAAR 120 per uur????

Blijkt het nog eens dat spieren evenveel wegen als vet :( :P[/quote]

Je moet ook nooit afvallen op gewicht als je ernaast ook nog spierbevordende oefeningen doen.
Maar als je bij je buik wil afvallen moet je deze meten en van de verlaging van je omtrek uitgaan ;)
Maar als je naast paardrijden gewoon conditie oefeningen doet.
Zijnde als flink tempo wandelen met paard of aan de hand gaan hardlopen
of alleen hardlopen. flink tempo fietsen. dan val je makkelijker af.
En op je eten letten natuurlijk ;)
Ik ben in 2 weken tijd 3 kilo afgevallen en een ding die ik heb verandert is meer vezels minder vet
en alleen nog water drinken geen frisdranken meer.

Maar ik raak een beetje offtopic :P

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:19

secricible schreef:
SuzanLarissa schreef:
vrij weinig dus.

Vraag me af waar je dat vandaan hebt, dat zou een erg grove schatting zijn.
Hier wordt paardrijden ingecalculeerd op 4kcal/kg lichaamsgewicht/uur.

Ow ja dat heb ik overigens in een artikel gelezen :)
Maar op wat voorn getal zou jij dan gemiddeld uitkomen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:21

Wat ik zeg: 4kcal/kg lichaamsgewicht/uur. Dus eventjes vermenigvuldigen en dan weet je wat gemiddeld is voor jou. Je kan iemand van 100 kg en iemand van 50 kg niet vergelijken, de eerste verbrandt veel meer dan de tweede.
Jou gewicht in kgx 4x tijd die je rijdt in uren en je weet hoe veel jij gemiddeld verbrandt

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:24

secricible schreef:
Wat ik zeg: 4kcal/kg lichaamsgewicht/uur. Dus eventjes vermenigvuldigen en dan weet je wat gemiddeld is voor jou. Je kan iemand van 100 kg en iemand van 50 kg niet vergelijken, de eerste verbrandt veel meer dan de tweede.
Jou gewicht in kgx 4x tijd die je rijdt in uren en je weet hoe veel jij gemiddeld verbrandt

Ah oke dus dan ik in mijn geval wel wat hoger uit dan de 120 kcal. :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:33

secricible schreef:

Dat klinkt inderdaad meer plausible. Denk dat het er dan wel van afhangt hoe je rijd, een simpel stapritje door het bos komt eerder bij de 120 in de buurt denk ik...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:05

RT-D -> MW omdat het gaat over hoeveel je zelf verbrandt en niet hoeveel je paard verbrandt :)

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 07:38

ale leuk om te weten,
maar inderdaad zoals delerium zegt dit gaat over onzelf maar hoe zit het eigenlijk met ons paardje?
als ik andere mense om me heen hoor draaid het er maar om zoveel mogelijk rijden!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:57

azaro schreef:

Blijkt het nog eens dat spieren evenveel wegen als vet :( :P[/quote]
spieren wegen meer als vet ;)

maar ik weeg toch liever 60 kg waarvan ik meer spier heb, dan dat ik minder weeg, waarbij ik meer vet heb. Dan zou ik er met die 60 kg toch iets beter uitzien denk ik O:)