keelamandel operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

keelamandel operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 14:33

hallo bokkers

Omdat in dit topic: [MW] Mijn keelamandelen zijn eruit gehaald wie nog meer? al heel lang niet is gereageerd open ik een nieuw topic.
Ik ben gister geopereerd aan mijn keelamandelen en wat valt me dat tegen zeg, wat een pijn ;( .. Nu ben ik thuis en heb ik een papiertje mee gekregen waar mijn regeltjes op staan zoals 14 dagen zachte kost eten en 2 maanden niet sporten. Maar ik mag vandaag appelmoes en vla maar ik verga serieus van de honger, dus heeft iemand enig idee wat ik eens kan eten wat goed vult? En iemand nog een goed idee tegen de pijn?
Alvast bedankt!

groetjes fiona

xnien_

Re: keelamandel operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:34

ijsjes eten <3

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:07

Ik heb nutriciadrinkvoeding bij de apotheek gehaald. Duur maar wel even een extra aanvulling. Goede pijnstilling dan kan je al wat meer eten :) Verder vla vond ik erg lekker. Lauwe soep met een broodje erin gedoopt ging ook goed. 2 maanden niet sporten :oo bizar. Ik zat na 3 weken weer op m'n knol ;)
Sterkte!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:54

Twee maanden niet sporten is dikke kul. Met één week heb ik m'n paardje los laten rennen in de bak en wat met hindernissen gesleept, zodat ze kon springen. Met twee weken reed ik weer.

Als tip heb ik; neem zetpillen! 1000mg een half uurtje voordat je gaat eten, anders ga je bijna dood van de pijn. Bij mij bleven pillen hangen in m'n keel, zetpillen doen dat niet ;)
Juist geen vla!! Krijg je meer slijm van, dus meer slikken en meer pijn. Appelmoes is ook niet verstandig, dat brandt en doet ook zeer.
Ik at vooral brood zonder korst met flink wat boter en bijv een plakje kaas of vleeswaren. Zoet, zout of gekruid eten brandt. Hard eten (korstje van brood, chips, ed) doen ook extra pijn.
Heel veel waterijsjes! Dat bevordert ook het herstel.

Oja, probeer niet teveel te praten in het begin. Dan geneest het ook sneller :)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 17:07

@eempiej: ja daar had mijn moeder het ook over, en ze heeft ook van die kleine flesjes optimel gehaald voor extra stoffen. Sporten doe ik sowieso niet veel ik zit meer dat ik met een week weer naar mijn werk wil :d
@rebel_jits: Zetpillen lijkt me helemaal niks, heb daar zoveel horror verhalen over gehoord. En die broodjes welke dag nam je dan ? Aan je tips heb ik zeker wat :j dus bedankt.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:51

Zetpillen zijn echt zeker een aanrader hoor, beetje vaag idee maar ooow wat was ik blij dat ik geen pillen hoefde te slikken :)
Verder is juist veel slikken en drinken goed voor je. Hoe meer je slikt hoe minder pijn het uiteindelijk gaat doen! In het begin is dat alleen even heel erg beroerd. Dus gewoon iedere paar minuten een slokje koud water nemen en blijven slikken!!!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:57

Er zijn geen horrorverhalen met zetpillen hoor :D
Setje handschoenen halen, doosje zetpillen. Half uurtje voor het eten even naar de wc en zo'n ding erin drukken. Kan je gewoon zelf doen, doet geen pijn ofzo hoor. En met handschoentje aan is het ook niet vies ;)

Qua brood: ik nam gewoon een witbrood (of volkorenbrood) en haalde de korstjes eraf. Het zachtere deel kan je goed wegkrijgen :)
Een zacht puntje of bolletje kan ook wel, maar ik denk dat ook de buitenkant daarvan nog vrij scherp is. Na een week ofzo kan je wel weer de korst wegkrijgen :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:58

O poedersuiker... Mijn keel amandelen moeten er ook uit. Ik sta nu op de wachtlijst. Ik dacht, ach, weekje pijn... Maar nu ik dit lees. Aaah, ik durf niet meer :P

EDIT: En zetpillen is niets mis mee. Ik heb een aantal fikse keelontstekingen gehad en dan neem ik altijd mijn pillen in zetpil. Is even wennen, maar wel veel fijner dan via de keel.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:57

@zetpillen: ga er toch nog maar even over na denken en de KNO-arts belt morgen dus die ook even vragen wat die aanraad.
@rebel_jits: Mijn moeder gaat morgen witbrood halen en ga even kijken hoe het dan met mijn keel staat en misschien kijken naar iets hartigs wat ik kan eten.
@ElineS: Bij sommige valt het mee en bij sommige valt het tegen, er lag nog een jonge nbij mij op de kamer en die was ook echt nog zieker dan mij. Maar de operatie zelf valt erg mee!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:48

hahaha ik vond de pijn van de operatie minder pijnlijk dan de erge keelontstekingen die ik had.. terwijl ze bij mij nog onwijs hadden zitten wroeten omdat me neus en keel amandelen beide abnormaal groot waren! pijn is per persoon verschillend. ik kreeg onwijs grote pillen mee naar huis. uiteindelijk de pil op de een lepel yoghurt of vla gelegd en toe kreeg ik het zo weg geslikt :P
ik heb er echt amper last van gehad, ondanks dat bij mij de 'gaten' in mijn keel heel groot waren. ik ben zo blij dat ik die dingen niet meer heb, god wat heb ik daar een last van gehad zeg, ik had zooo vaak een keelontsteking... ik vond het eten van brinta pap wel erg lekker, en van die drinkontbijtjes gingen er bij mij ook wel in, dag twee at ik alweer vast voedsel en na 1 week zat ik mooi weer op paardlief! haha

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:43

Ik heb ook ongeveer 4 a 5x in het jaar een fikse keelontsteking en dat kan zoveel pijn doen. Meeste mensen beseffen dat niet zo goed, die hebben weleens keelpijn, maar meer ook niet. Echter, om bij elke slik, elke hap eten en slok drinken pijn te hebben dat naar mijn idee gelijk staat aan een scheermes dat aan de binnenkant van je keel schraapt, dat is verschrikkelijk. Dan is het de pijn van de operatie wel waard. Hoop ik haha. Om daarna geen last meer te hebben lijkt me heerlijk. En dan mag ik hopen dat ik het net zo makkelijk krijg als Wonderworst :P

TS: Ik wens je heel veel sterkte met de pijn die je nu hebt. Even doorbijten en dan ben je er lekker vanaf.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:59

Niet teveel melkproducten inderdaad, dat zorgt voor veel slijm!
En verder: aardappelpurree, zacht gekookte groentes (spinazie, boontjes, worteltjes), gebakken eieren, yoghurt, fruit (banaantje prakken bijvoorbeeld) en je kunt normaal avondeten uiteraard door de blender doen!
Ik ben vorig jaar aan mijn kaak geopereerd en heb nu nog weleens zoveel pijn dat ik moeilijk kan kauwen dus ik heb wel wat suggesties :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:18

Ik ben ook paar jaar terug geopereert en als 30+er. Hoe later, hoe erger zeggen ze, nou, ik ben al zwaarder geopereert, amar dit kleine ingreepje was het ergste. Had alleen geen keus, amandelen waren knotsen en geen ab hielp meer.

Ik had ook al snel honger en heb avondeten door de blender gedaan. Je mag alleen absoluut niet heel warm of heet eten, dus laat het afkoelen!! Ik at ook wel een tomatensoepje lauw en diepvries spinazie met aardappelpuree.
Verder inderdaad veel drinken, ijsjes eten en het is goed om kauwgom te kauwen. Doe ik normaal niet veel, amar werd aangeraden, dus gedaan.

Als het ergste geweest is, kun je alles weer hoor. Het moet alleen even netjes dicht en de ergste pijn moet je gehad hebben.

Zetpillen zijn prima hoor, heel normaal en kan niks gebeuren. Niet meer dan bij andere paracetamol.

Succes, het is zo weer voorbij!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:35

wonderworst_ schreef:
hahaha ik vond de pijn van de operatie minder pijnlijk dan de erge keelontstekingen die ik had.. terwijl ze bij mij nog onwijs hadden zitten wroeten omdat me neus en keel amandelen beide abnormaal groot waren! pijn is per persoon verschillend. ik kreeg onwijs grote pillen mee naar huis. uiteindelijk de pil op de een lepel yoghurt of vla gelegd en toe kreeg ik het zo weg geslikt :P
ik heb er echt amper last van gehad, ondanks dat bij mij de 'gaten' in mijn keel heel groot waren. ik ben zo blij dat ik die dingen niet meer heb, god wat heb ik daar een last van gehad zeg, ik had zooo vaak een keelontsteking... ik vond het eten van brinta pap wel erg lekker, en van die drinkontbijtjes gingen er bij mij ook wel in, dag twee at ik alweer vast voedsel en na 1 week zat ik mooi weer op paardlief! haha

Vast eten gaat bij mij nog steeds niet lukken.. vandaag weer opgestaan met veel pijn en water krijg ik ngo steeds nouwelijks weg.

ElineS schreef:
Ik heb ook ongeveer 4 a 5x in het jaar een fikse keelontsteking en dat kan zoveel pijn doen. Meeste mensen beseffen dat niet zo goed, die hebben weleens keelpijn, maar meer ook niet. Echter, om bij elke slik, elke hap eten en slok drinken pijn te hebben dat naar mijn idee gelijk staat aan een scheermes dat aan de binnenkant van je keel schraapt, dat is verschrikkelijk. Dan is het de pijn van de operatie wel waard. Hoop ik haha. Om daarna geen last meer te hebben lijkt me heerlijk. En dan mag ik hopen dat ik het net zo makkelijk krijg als Wonderworst :P

TS: Ik wens je heel veel sterkte met de pijn die je nu hebt. Even doorbijten en dan ben je er lekker vanaf.

bedankt!

mayniac_val schreef:
Niet teveel melkproducten inderdaad, dat zorgt voor veel slijm!
En verder: aardappelpurree, zacht gekookte groentes (spinazie, boontjes, worteltjes), gebakken eieren, yoghurt, fruit (banaantje prakken bijvoorbeeld) en je kunt normaal avondeten uiteraard door de blender doen!
Ik ben vorig jaar aan mijn kaak geopereerd en heb nu nog weleens zoveel pijn dat ik moeilijk kan kauwen dus ik heb wel wat suggesties :')

ik ga dit allemaal onthouden.. maar dat word hem vandaag nog niet, slikken doet weer pijn en lijkt net of ik terug bij af ben, want praten kan ik ook bijna niet meer!

superpony schreef:
Ik ben ook paar jaar terug geopereert en als 30+er. Hoe later, hoe erger zeggen ze, nou, ik ben al zwaarder geopereert, amar dit kleine ingreepje was het ergste. Had alleen geen keus, amandelen waren knotsen en geen ab hielp meer.

Ik had ook al snel honger en heb avondeten door de blender gedaan. Je mag alleen absoluut niet heel warm of heet eten, dus laat het afkoelen!! Ik at ook wel een tomatensoepje lauw en diepvries spinazie met aardappelpuree.
Verder inderdaad veel drinken, ijsjes eten en het is goed om kauwgom te kauwen. Doe ik normaal niet veel, amar werd aangeraden, dus gedaan.

Als het ergste geweest is, kun je alles weer hoor. Het moet alleen even netjes dicht en de ergste pijn moet je gehad hebben.

Zetpillen zijn prima hoor, heel normaal en kan niks gebeuren. Niet meer dan bij andere paracetamol.

Succes, het is zo weer voorbij!

kan niet wachten :P !

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:41

Ik had veel aan zo'n coldpack en die op je keel leggen dan trekt de zwelling weg :) kreeg ik al gelijk in t ziekenhuis. Ik heb na 3 dagen weer warm kunnen eten (in de blender haha) en at verder heel veel ijs en dronk veel ijswater. Die zetpillen werken idd erg goed! Verder zou ik nog even geen melkproducten nemen aangezien je daar veel slijm door aanmaakt en dat niet zo fijn is ivm veel slikken.. Na een paar dagen vond ik vanillevla met brinta ook wel te doen. Merkte wel dat ik me door het niet kunnen eten alleen maar slechter begon te voelen dus moest gewoon van mezelf doorzetten :)

Vond het eigenlijk erg meevallen en na 5 dagen was ik de stal al weer aan t uitmesten en na 2 weken kon ik weer hele dagen werken.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:13

Auw..wat een hel is dat he! Ik heb het in januari gehad. Ik heb de hele tijd met een handdoek rondgelopen en daar mijn kwijl steeds ingespuugd _O-

Ik dronk als ontbijt/lunch pyamapapjes! :') Het vult heél erg en het is lekker :D Je hebt het in verschillende smaakjes en ik kocht het bij de kruidvat. De ene keer dronk ik het lauw ( als ik minder last had en anders zette ik het in de vriezer om lekker koud te worden!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:48

@mightyjoe: die pyjama papjes biscuit zien er lekker uit! is dat ook echt met biscuitjes smaak?
@marjanB; een colpack kan ik er altijd eens op doen. Ik hoop dat het met mij na 5 dagen ook weer beter is want wil donderdag echt weer werken!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:51

Ja :j ! Ik vond ze heerlijk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:53

fionaf09 schreef:
@mightyjoe: die pyjama papjes biscuit zien er lekker uit! is dat ook echt met biscuitjes smaak?
@marjanB; een colpack kan ik er altijd eens op doen. Ik hoop dat het met mij na 5 dagen ook weer beter is want wil donderdag echt weer werken!

Ik mocht van de arts 2 weken niet werken! Heeft ie bij jou niks van gezegd? Coldpack helpt heel goed :D :brr:

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:07

ja ik mag pas na 10-14 dagen werken... staat op z'n papiertje wat ik mee kreeg.. maarja ik sta voor donderdag wel ingeplant dus wil ook graag gaan

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:14

Waarom plannen ze je in, als ze weten dat je net bent geopereerd? :+
Met 1 week kon ik pas netaan praten (en adempauze houden halverwege zinnen). Pas met twee weken voelde ik me goed genoeg om weer naar school te gaan en te gaan paardrijden.
En ik ben echt heel snel hersteld ;)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:48

Omdat ik dacht dat het na 1 week wel oké was dus heb ik vrij gevraagd, maar als ik me nog niet goed genoeg voelde moest ik gewoon bellen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:55

Ik ben een aantal jaren terug ook geopereerd aan mijn amandelen.
Heel koud drinken is ook niet altijd even lekker.

Ik moet zeggen dat ik er niet heel erg veel last van heb gehad, maar in het begin is idd eten niet heel prettig!
havermout of brinta is ook goed weg te krijgen en kijk anders voor die maaltijd shakes van herba life ofzo
Die zijn eigenlijk bedoeld als dieet shakes, maar wel alle voedingsstoffen zitten er in.
of idd je eten door de blender en de spinazie en aardappelpuree zijn ook goede ideeën!!

Ik heb na de operatie nooit meer een keelontsteking gehad!! heerlijk!!!
Ik had er zo vaak last van, dat ze daarom dus ook mijn amandelen eruit hebben gehaald...

En idd, het is zo weer voorbij!!!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:02

14 dagen zachte kost eten? Ik zat na 5 dagen alweer bij de mac donalds! :+
Verder heeft het bij mij ook echt 2 weken geduurd voordat ik me weer optimaal voelde.
Sterkte en succes met uitzieken!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:25

Gewoon naar je eigen lichaam luisteren!

Ik heb op mijn 17e mijn amandelen er nog uit laten halen. Inderdaad, aan de zetpillen. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis diclofinac en paracetamol 1000mg zetpillen. Heb jij dan geen medicijnen vanuit het ziekenhuis meegekregen??

Wat betreft eten... ik was twee kaakoperaties gewend, dus het viel mij mee. Ik pureerde bananen en kiwi's, at bakjes vanilleyoghurt, dronk veeeeeeeeeeeeeeeeeel water (daarvan gaat je keel ook minder pijn doen, steeds kleine slokjes, doet in het begin erg pijn, maar gewoon doordrinken, het helpt echt! ook wanneer je s nachts wakker wordt direct doen) en mijn favoriet: brood zonder korstjes met boter in de soep dopen.

Ik geloof dat ik binnen een week alweer werkte (parttime weliswaar), een hele dag uit winkelen ging (was wel vermoeiend!) en ook alweer op het paard zat.