ik wilde even weten of er mensen zijn die weten wat dit is, ik weet het wel, maar denk, breng er wat bekendheid aan.
Ik had de laatste tijd veel last van vermoeidheid en mijn tante hoorde dat dus die sprak me aan met "weet je wat thallasemie is?" (ik hoop dat ik het goed schrijf hoor) nougoed, ik wist dat dus niet, wat blijkt, thallasemie is een soort van erfelijke ziekte. Je kan er drager van zijn, maar je kan het ook echt hebben en dan ook het gevolg ervan ondervinden.
Nou, wat is thalassemie nou eigenlijk?
stel, ik zou DRAGER zijn van thalassemie, en ik zou eventueel later een man krijgen die ook DRAGER is van thalassemie dan zou ik met 25% kans een kind kunnen krijgen die zwaar gehandicapt is (verstandelijk en lichamelijk) en waarschijnlijk de 10 jaar niet halen.
Wat is dat nou de link met de vermoeidheid, mijn oma, tante, neefje en nichtje zijn drager van thalassemie dus de kans dat ik het ook zou hebben was 25% (aangezien we niet wisten of mijn vader ook drager was).
In feite is het een soort bloedarmoede, de witte bloedcellen (als ik me niet vergis) breken de rode bloedcellen af.
Als je drager bent dan heb je een voortdurend tekort aan rode bloedcellen maar dit is niet fataal ofzo.
Het komt er dus op neer, DRAGER van thalassemie + DRAGER van thalassemie, dan kan je verwachten:
25% kans op een kind die geen thalassemie heeft en ook geen drager is.
50% kans op een kind die DRAGER is van thalassemie
25% kans dat een kind Thalassemie heeft en ook gehandicapt geboren wordt.
Ik schrok wel toen ik dat horen, dacht echt van * help * nee he!
Maar het is niet zo heel link,je kan je kind laten testen voordat het geboren is, op thalasemie, dan kan je abortis plegen, moet je zelfs haast doen, want anders bezorg je een kind een gigantische leidensweg! Kan niet lopen, verschrompeld in de loop der tijd, is waarschijnlijk blind en doof, het komt er haast op neer dat je een kasplantje baart met gevoel.
Nougoed, ik me dus gelijk laten testen hierop... kreeg vanochtend de uitslag. BEN GELUKKIG GEEN DRAGER!!!

nou, hoop dat jullie ook weer wat geleerd hebben