Hulp gezocht met gezonder leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hulp gezocht met gezonder leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:27

Hallo allemaal,

ik wil graag gezonder leven. Zoals ik nu leef kan het echt niet meer ;(
Leef veelste ongezond. En helaas door ernstige B12 te kort zat er in mij de laatste maanden weinig beweging.
Alleen zodra het met mij lichamelijk/geestelijk minder gaat, grijp ik naar ongezonde dingen.
Dus kom ook steeds weer wat kilos aan. En voel me erg onzeker over mijn lichaam.
Dus wil graag de knop omzetten en gezonder gaan leven.

Alleen weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken. Zijn er bokkers die mij willen helpen?
Ben allang blij als ik mij weer fitter voel in mijn lichaam.

Groetjes, [***]

ILoveMyHorse

Re: Hulp gezocht met gezonder leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:28

Ik doe mee! Ik kan wel blijven ontkennen dat ik een ongezonde levensstijl heb, maar ik kan er maar beter wat aan gaan doen :). Wie joint?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:29

Ik doe ook mee! Wil echt gezonder gaan leven (en ook afvallen, maar als ik gezonder ga leven begint dat vanzelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:30

Ik ook. Ook al heb ik een taille en mooi gezicht, helaas is dit niet genoeg meer om mijn 20 kilo extra goed te praten...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:31

Tips:

Veel lichaamsbeweging..
Veel verse groenten en fruit..
Veel zonlicht..
En gek genoeg: Veel lachen en contacten met anderen doen ook heel veel..
Genoeg vocht per dag, het liefst water..

Als het om het afvallen gaat, dan kunnen 2 glazen water voor het eten ook veel doen :j

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:32

Ook ik ben van de partij! Bij mij hetzelfde met b12 tekort.. Loop nu bij een dietiste,maar helpt eerlijk gezegd niet zoveel .. :n

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:32

ik koop nooit koekjes of snoep.. miss idee om het ( hoe moeilijk dan ook ) niet in huis te halen? Scheelt al hele hoop. Koop meer fruit en neem vaker op de fiets. Kleine stapjes:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:45

Ja hier nog zo een slecht figuur!

Ik doe niet aan genoeg voor mijzelf sinds de bevalling
Tijdens mijn zwangerschap wel maar dat was puur voor het kind

Nu wil ik ook zeker 14 kilo afvallen en het gewoon gezonder gaan doen allemaal......maar red t niet alleen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:46

Afvallen is niet het belangrijkste. Zou mooi zijn als er wat kilo's afgaan.
Helaas woon ik nog bij mijn moeder en zusje. Dus minder koekjes/snoepjes kopen gaat moeilijk.
En daarbij moet ik mijn suikers zoveel mogelijk minimaliseren van de tandarts. En hij heeft het liefst niet dat ik fruit eet. Dus lastig allemaal :=

Ook wil ik meer bewegen, maar vind dit nog erg lastig. Gelukkig werk ik sinds maandag bij de action (vakkenvullen) dus krijg al wel iets meer beweging. Plus fietsen heen en terug (ongeveer een uur)
Dus ik hoop dat we hier elkaar kunnen steunen met gezonder leven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:49

Het liefst zou ik rond de 10/15 kilo af willen vallen.
Maar ben bang als ik op dieet ga, dat het derna net zo snel weer aan komt :+
Dus ik zie dat niet zo zitten. Vandaar ook gewoon gezonder leven.

Ook ben ik van plan om weer vaker met de hond te gaan lopen. Moet ik eerst wel een goed schoentje vinden voor zijn poot. Hij is vorig jaar volledig verlamd geweest in zijn achterpoten. En 1 poot wil soms nog niet helemaal mee werken waardoor het zijn poot openhaalt weer. En wil ook meer mountainbiken.

Alleen this makkelijker gezegd dan gedaan :\

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:56

Zijn natuurlijk wel een paar voor de hand liggende tips:
- Geen boodschappen doen als je honger hebt, dus altijd na het eten. Ik zou trouwens sowieso niets in huis halen waarvan je weet dat je ermee de mist in gaat.
- Altijd ontbijten, brengt spijsvertering op gang en zorgt dat je de rest van de dag minder trek krijgt.
- Veel water drinken, of groene thee. Soms als je al een beetje trek hebt, bv een halfuur voor het eten, kun je een snack nemen, maar je kunt ook 1 of 2 glazen water drinken.

Verder zou ik zeggen eet gezond; veel vezels, bruinbrood met mager beleg (en nee kaas is niet mager), yoghurt ipv vla, neem als tussendoortje geen koekjes maar 1 of 2 plakjes ontbijtkoek. Of fruit natuurlijk.

Ontzeg jezelf niet alles. Je wordt echt niet dik of ongezond van één keer iets vets, dat gebeurt pas als je het elke dag of meerdere malen per week doet.

En probeer eens wat inzicht te krijgen in calorieën, bijvoorbeeld: sinaasappelsap lijkt wel heel gezond (en dat is het ook wel) maar er zitten wel veel calorieën in (90kcal per glas). Dat betekent niet dat je het niet moet nemen, maar je hoeft geen pakken achterover te gooien, want dat helpt weinig voor je gezondheid. Vitamine C kom je niet snel tekort als je verder normaal eet.

Wat wel verstandig is, is sinaasappelsap drinken bij bruinbrood, dat bevordert de opname van ijzer. Ik doe trouwens altijd een flinke scheut water bij mijn sinaasappelsap en zo ook bij andere zoete vruchtensappen (die ik eigenlijk niet zoveel drink), qua smaak vind ik dat vaak stukken beter en het scheelt ook nog calorieën, en geld natuurlijk :)

Nouja en bewegen natuurlijk, maar daar ben ik zelf minder goed in :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:01

Van dat sinaasappelsap drinken bij bruinbrood is een goede tip, aan gezien mijn lichaam ijzertekort heeft. Dus mischien helpt dit ook wel. Word helemaal gek van die pilletjes. Slik ze ook al een paar week niet meer. En moet volgende week terug voor controle voor b12 en ijzer. Dus mijn arts zal wel niet zo blij zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:06

Ik lees allemaal dingen dat ik denk: oei dat gaat mij zwaar vallen als ik dat moet doen
Ik ben ook een verschrikkelijke avond snoeper :o
Normaal werk ik nu fikse stukken chocola weg, of kroketten ofzo......heb nu maar een klein gehaktballetje genomen :P

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:07

ik wil me ook bijvoegeven.
ik let er al wel heel erg op pak vaak ean tomaatje als ik honger heb haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:09

Ojajoh schreef:
Ik lees allemaal dingen dat ik denk: oei dat gaat mij zwaar vallen als ik dat moet doen
Normaal werk ik nu fikse stukken chocola weg, of kroketten ofzo......heb nu maar een klein gehaktballetje genomen :P

Dat denk ik dus ook :+ Ben soms echt jaloers op die meiden die vanalles kunnen eten zonder ook maar een grammetje aan te komen.
Alhoewel zo figuur als sommige vriendinnen van mij hebben, hoef ik ook weer niet. Vind ik weer te dun.

En chocola <3 heerlijk als ik mij weer eens flink k*t voel. Ben ook meer een persoon die flink gaat vreten als ik mij wat minder voel.
En wil daar ook echt mee stoppen.

Heb alleen niet zoveel verstand van dat calorieen gebeuren. Maar is drink bouilon gezond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:10

dennisje schreef:
ik wil me ook bijvoegeven.
ik let er al wel heel erg op pak vaak ean tomaatje als ik honger heb haha.

Dat is mij bij het probleem, lust absoluut geen sla, tomaat etc.
Alleen dat gevoel al tussen mijn kiezen :x

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:12

Ow ts ik zie dat jij nog maar 16 bent? Niet dat ik je dan afreken op je leeftijd,maar je lichaam moet nog wel veel veranderingen ondergaan....
Dat je daar wel rekening mee houdt ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:12

ik ben er juist gek op mij maak je gelukkiger met sla tomaat en dat soort dingen als met chips of friet:P
en toch val ik niet af haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:19

Ojajoh schreef:
Ow ts ik zie dat jij nog maar 16 bent? Niet dat ik je dan afreken op je leeftijd,maar je lichaam moet nog wel veel veranderingen ondergaan....
Dat je daar wel rekening mee houdt ;)

Ja daar hou ik rekening mee. Maar gezond leven kan toch geen kwaad?
En als ik toevallig door gezond leven wat kilos kwijt raak, is dat alleen maar mooi.
Volgens mijn arts verandert mijn lichaam niet zoveel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:20

dennisje schreef:
ik ben er juist gek op mij maak je gelukkiger met sla tomaat en dat soort dingen als met chips of friet:P
en toch val ik niet af haha

Ik wou dat ik er gek op was. Probeer regelmatig een hapje te proeven. Maar als ik dat sla al tussen mijn kiezen hoor knarsen en die smaak.
Nee bedankt. Haha

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:24

haha dan doe je er een gezonde slasaus bij die je lekker vind,
ze zeggen dat groen eten zoals groene appels en sperzie bonen enz ez heel goed voor afvallen is,
en rode sausen zoals ketchup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:36

dennisje schreef:
haha dan doe je er een gezonde slasaus bij die je lekker vind,
ze zeggen dat groen eten zoals groene appels en sperzie bonen enz ez heel goed voor afvallen is,
en rode sausen zoals ketchup.

Dat kan ik wel eens proberen. En dan maar een beetje verzetten tegen dat vieze gevoel tussen mijn kiezen.
En op groene appels ben ik gek op <3 Alleen tandarts heeft liever dat ik geen suiker binnen krijg. Omdat het slecht is voor mijn tanden.
Dus lastig allemaal :=

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:50

haha tandarts ja lekker boeiend als jij je tanden gewoon goed poetst 2 keer per dag is er niks aan de hand
appels zijn gezond maar ik zou er max 2 per dag nemen.
en idd ff over dat vieze gevoel heenzetten haha.
dalijk vind je het vast mega lekker haha.
verders vlees bakken met gezonder boter en minder boter.
en ga zo maar door haha

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:38

TS ik heb je even een PB gestuurd over het hele tandarts verhaal :)

Verder kun je beginnen met kleine stapjes zoals:
* Water drinken ipv frisdrank (geen sinaasappelsap, dan kun je net zo goed cola achteroverslaan := )
* Ketchup gebruiken ipv mayonaise
* Bakken en braden in olie ipv boter
* Op de fiets stappen in plaats van in de auto/tram/bus
* Fruit als tussendoortje nemen

Succes!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:22

love_western schreef:
Ojajoh schreef:

Dat denk ik dus ook :+ Ben soms echt jaloers op die meiden die vanalles kunnen eten zonder ook maar een grammetje aan te komen.
Alhoewel zo figuur als sommige vriendinnen van mij hebben, hoef ik ook weer niet. Vind ik weer te dun.

En chocola <3 heerlijk als ik mij weer eens flink k*t voel. Ben ook meer een persoon die flink gaat vreten als ik mij wat minder voel.
En wil daar ook echt mee stoppen.

Heb alleen niet zoveel verstand van dat calorieen gebeuren. Maar is drink bouilon gezond?

Op dat soort mensen hoef je niet jaloers te zijn :P Ze komen misschien niet aan, maar al het vet wat ze in hun lijf stoppen, zorgt echt wel voor aderverkalking enz.

Naar mijn mening is gezond leven ervoor zorgen dat je genoeg beweegt. En dan niet geforceerd als in naar de sportschool gaan maar als in de trap nemen ipv de lift/roltrap, de fiets ipv de auto, extra blokje om gaan als je de hond uitlaat (als je die hebt), lekker bezig gaan met je huis opruimen ipv een schoonmaakster nemen enz.
Kwa eten is gezond, naar mijn mening, het eten van pure producten. Fruit, groenten, noten, brood, yoghurt. En dan niet de producten die schreeuwen dat ze gezond zijn (0 % vet! 0 % suiker!). Hoe harder ze dat over proberen te brengen, hoe slechter ze vaak zijn (denk aan aspartaam, inderdaad 0 % vet maar wel 200 % suiker enz enz).
Zelf ontbijt ik met fruit en lijnzaad, tussendoor fruit, in de middag 3 boterhammen met beleg als jam zonder suiker (Ekoland), pindakaas zonder suiker (gewoon van Calve), groentespread (van de natuurwinkel) met tomaat, chocopasta zonder suiker (weer de natuurwinkel) of appelstroop. Dan tussendoor iets van een krentenbol ofzo/fruit, 's avonds groenten met vis/vlees/vleesvervanger of groenten met pasta/rijst/aardappelen en 's avonds laat eventueel nog wat yoghurt.
Dat is dan wel even het "perfecte" schema :P Ik eet ook wel eens pizza van Domino's of ijs of een flink stuk chocola. Moet kunnen toch :P
Je zou eventueel wel nog van deze sites www.suikerwijzer.nl en http://debakparade.blogspot.com/ recepten kunnen halen welke al een stuk gezonder zijn dan de reguliere recepten. Suikerwijzer heeft recepten allemaal zonder suiker en op de Bakparade staan recepten zonder suiker en boter of alleen zonder suiker of alleen zonder boter. Dat wisselt wat.

Of drink bouillon gezond is, in mijn ogen zeker niet. Voorverpakt product, E621 zit erin enz enz. Dan kun je beter je eigen bouillon trekken.

Goed lange post met misschien een iets andere mening dan wat de meeste onder gezond verstaan. Maar zo kun je vanuit verschillende meningen jouw eigen beeld van gezond vormen. Zo heb ik mijn mening ook gevormd, veel lezen, nadenken en discussieren.

Ik vind het in ieder geval al een groot pluspunt dat je inziet dat dieeten op de lange termijn niet werkt!