Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vriendlief heeft ook hele goede ogen, ziet ze vaak ook als ik ze ook zie zeg maar.. Op mijn werk eens voor de grap getest en collega's van me met bril en lenzen en 1 zonder zagen niet zo ver 
Maar daar ben ik aan gewend.
Ik heb iets van -8 aan elk oog en een cilinder in elke ook van -1.75.
Ik kreeg een bril toen ik ongeveer 7 was en op mijn 16e kreeg ik lenzen. (goddank) Mijn ogen werden eigenlijk elke jaar wel slechter alleen nu is het al een aantal jaar wat het nu is.
Ik heb serieus een hond of een begeleider nodig want dingen zoals een stoep zie ik niet en een lantaarnpaal ook niet want die is te smal en zou ik dus zo tegenaan lopen. Mensen zijn onduidelijke vlekken....het is echt heel erg.

Ik heb ook nog een cylinder (geen idee wat dat betekend) en daardoor zie ik zwart niet als pikzwart, maar meer als grijs-zwart zeg maar.
of gedetailleerde bladen en met bril was dat eerst wel wennen! Veel mooier haha
toen begon ik toch wel opvallend veel met mijn ogen te knijpen. Lenzen wel geprobeerd, maar krijg die krengen niet in mijn ogen. De bril valt me niet eens meer op. holly schreef:Maar wendy wat zie jij dan precies? Een paar cm scherp? En alles daarna in vlekken/contourloos, of kun je er nog wel uithalen waar je naar kijkt in de verte?
En de verte begint ongeweer 10 cm vanaf je ogen. 2 cm vanaf mijn ogen is nog relatief scherp. Het zijn echt kleuren die je ziet, met vage omtrek.
Amable schreef:Mijn beide ogen zijn qua sterkte exact gelijk, -12 met lenzen -14 met bril. Het blijft natuurlijk lastig om uit te leggen wat je precies ziet, maar er is zeg maar niets scherp om me heen zonder hulpmiddel. Ik kan dingen wel scherp maken als ik het heel dichtbij hou, maar het blijft een ander beeld. Doordat je het zo dichtbij houdt wordt het ook vergroot. Ik kan dus wel zonder hulp een boek lezen, maar dan hou ik die idd bijna tegen mijn neus aan en daardoor worden de letters iets uit vergroot. Ik had ooit uitgevogeld dat ik met bril en lenzen evenveel zag als zonder iets, dus dat beide hulpmiddelen elkaar dan weer zover afbreken en bedacht dus dat als ik iemand met goede ogen mijn bril opzette dat die dan kon zien wat ik zie. Helaas bleek het niet zo te werken, die ogen kunnen nog zo goed accommoderen dat ze met mijn bril altijd nog beter zien als ik zelf met mijn lenzen in en bril op, of zonder iets.
Ik ben overigens als 9-jarige met een bril begonnen, volgens mij op -2 ofzo en ging jaarlijks wel achteruit. Sta nu wel al een aantal jaren zo goed als stil, soms wel wat schommelingen, maar toch al zo'n 10 redelijk gelijk.
Dan heb jij nog slechtere ogen dan ik!!