Wat zie jij zonder bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 08:11

Omdat ik veraf niet zo scherp meer zie, moet ik toch eens een brilletje gaan aanschaffen.
Mijn rechter oog ziet waziger dan links en dat is soms erg irritant. Ik ga steeds zitten wrijven omdat het het idee geeft dat je het waasje(soep) er wel even vanaf wrijft. Is natuurlijk niet zo maar dat gaat automatisch.
Dus ik ben naar de brillenwinkel geweest met de gedachten, oh gut dat zal wel een eind in de min gaan, maar volgens die man is - 1,25/-1,75(weet niet meer precies) zo slecht nog niet.
Nouja dat zegt hij, ik zelf heb geen flauw idee of dat veel of weinig is.

Omdat ik steeds met de vraag zit, wat ziet iemand dan eigenlijk, wil ik die vraag graag eens aan jullie stellen.
Welke oogsterkte(noem je dat zo?) heb jij en wat zie je als je geen bril/lenzen draagt?

Ik zie bv met het ene oog tot ongeveer een meter gewoon scherp en alles daarna heeft een hele lichte wazigheid.
Met het andere oog zie ik tot ongeveer een halve meter scherp en alles daarna is redelijk blurry. Dit oog lijkt ook iets droger te zijn.

Dus mijn vraag, wat zie jij?

Edit: oh oh, en in welke tijd ben je van 0 naar deze sterkte gegaan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:15

Ik heb -2 en -2.5 (met een kwart cilinder). Ik draag al een bril sinds ik -0.75 en -0.5 heb. Gewoon omdat ik de borden boven de weg in het donker niet meer kon lezen tot ik er kort onder reed.

Ik zie tot ongeveer 40 cm alles prima scherp, kan dus lezen zonder bril. Maar de pc is al niet meer te doen of ik moet me echt concentreren op wat ik zie. Dat zorgt weer voor hoofdpijn.

Heb dus altijd mijn bril op of mijn lenzen is. Het is echt een onderdeel van mij geworden. Zonder voel ik me niet prettig, krijg ik hoofdpijn enz. Alleen 's avonds in bed heb ik geen bril of lenzen en lees ik gewoon zonder.

Edit: ik vind het erg vreemd dat jou 'sterkte' wel mee valt volgens die man. Weet niet naar welke opticien je bent geweest maar volgens mij is het niet meer dan normaal dat jij een bril of lenzen krijgt. Hoe doe je het met autorijden enz? Kan je wel de borden lezen, kentekens van andere mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:20

Ik heb hele goede ogen, kan kentekens en verkeersborden van heel ver lezen :j Vriendlief heeft ook hele goede ogen, ziet ze vaak ook als ik ze ook zie zeg maar.. Op mijn werk eens voor de grap getest en collega's van me met bril en lenzen en 1 zonder zagen niet zo ver :D

Mijn ouders en schoonouders hebben ook pas allemaal na hun 50e pas een bril gekregen en mijn vader zelfs alleen nog maar een leesbril. Dus ga er vanuit dat ik de komende 25 jaar nog brilloos kan leven :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:23

Ik zie vrij weinig :D Maar daar ben ik aan gewend.
Met lenzen zit ik op -14 en -14,5, mijn bril zit rond de -20 maar die draag ik alleen 's avonds.
Ik weet niet anders dan dat ik een bril had, ik denk dat het zo rond mijn 6e jaar duidelijk werd dat ik niet voldoende zag. Mijn moeder vertelde dat ik heel verbaasd was dat ik met bril de blaadjes in de boom kon zien!
Ik kan lezen zonder lenzen (ik kan niet lezen met bril, vreemd genoeg) maar dan zit ik letterlijk met mijn neus in mijn boek. De neus raakt dan nog net niet de bladzijde.

Die sterkte is heel normaal voor een bril en/of lenzen TS! En te veel om zonder bril/lenzen rond te lopen.

holly

Re: Wat zie jij zonder bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 08:31

In hoeveel dagen, weken, maanden jaren, ben je dan van 0 naar min zoveel gegaan? Gaan jouw ogen nog steeds jaarlijks achteruit, of dat toch niet?

Maar wendy wat zie jij dan precies? Een paar cm scherp? En alles daarna in vlekken/contourloos, of kun je er nog wel uithalen waar je naar kijkt in de verte?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:32

ik heb ook -1,25 en -1,75.. Dat al jaren lang. Ik weet dus precies wat je ziet zonder bril of lenzen en geloof me, de wereld kan een stuk scherper!!!

Ik heb in 2002 geloof ik een bril gekregen (( toen -0,75 en -1,25 ) maar deze droeg ik nooit, maar pas in 2007 ben ik lenzen gaan dragen en sinds dien is mijn sterkte maar 1 keer veranderd...

Mijn bril heb ik trouwens allebei -2 en een cilinder van 0,5...
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 20-07-11 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:33

Mijn lenzen zijn -3.75 en -4.50 (met bril is het dus nog meer). Links is slechtst. Heb het eens getest en ik kan het scherm van mijn laptop pas lezen op 20cm afstand. :P
Ik had mijn eerste bril op mijn 10 jaar denk ik, dus dat is ondertussen al 8 jaar.

Ik vind de sterkte die bij jou gemeten is ook niet weinig hoor. Met -0.5 kan je denk ik nog overweg maar onder de -1,0 lijkt een bril mij aangeraden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:35

Zonder mijn lenzen heb ik een hond nodig. :') Ik heb iets van -8 aan elk oog en een cilinder in elke ook van -1.75. :+ Ik kreeg een bril toen ik ongeveer 7 was en op mijn 16e kreeg ik lenzen. (goddank) Mijn ogen werden eigenlijk elke jaar wel slechter alleen nu is het al een aantal jaar wat het nu is.

Zonder lenzen zie ik 1 grote waas en zie alleen scherp op 2cm voor mijn ogen. := Ik heb serieus een hond of een begeleider nodig want dingen zoals een stoep zie ik niet en een lantaarnpaal ook niet want die is te smal en zou ik dus zo tegenaan lopen. Mensen zijn onduidelijke vlekken....het is echt heel erg. :')

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:37

Ik had al een bril en lenzen toen ik en jaar of 15 was... Ik had toen -1.25 en -1.50. Ik droeg toen nooit lenzen of bril omdat ik het maar irritant vond. Inmiddels heb ik -2.25 en -2.50 met aan beide ogen een kleine cilinder. Ik ben nu 23, dus in 8 jaar zijn mijn ogen ongeveer -1 achteruit gegaan en heb ik een cilinder van .25 en .75 gekregen. Ik heb echt het idee dat ik blind ben zonder bril of lenzen. Ik kan geen ondertiteling lezen op de tv, en ik kan geen blaadjes onderscheiden van een boom!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:37

Ik draag een bril vanaf -0.25. Ik heb er wel een giga cilinder in zitten, wat er voor zorgde dat ik continue met hoofdpijn rondliep zonder bril.
Inmiddels (na 12 jaar) schommelt mijn sterkte nogsteeds en durf / kan ik echt niet meer zonder bril. Mijn sterkte zit nu rond de -1.5 met nogsteeds die stomme cilinder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:40

Ik heb rechts een + en links een min-.... Ook handig :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:47

ik heb -3.00 aan beide ogen, draag een bril sinds mijn 10e, toen had ik -0.75 en -1.00 en vanaf m'n 14e mocht ik lenzen. bij mij is er tussen m'n 10e en ± 18e bijna jaarlijks -0.25 bij gekomen, de afgelopen 2 jaar bleef ik op dezelfde sterkte.
ik zie zonder bril of lenzen geen ondertiteling op tv, geen gezichtsuitdrukkingen bij mensen die 5 meter van me af staan, kan van een afstandje alleen kleuren en vage contouren zien. dichtbij zie ik wel alles scherp :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:59

Ik heb net als jij -1,25 en -1,75. Grappig is dat m'n rechteroog slechter is, maar ik kan daar scherper mee kijken dan met m'n linkeroog :')
Ik zie ook ongeveer hetzelfde als jij. Met twee ogen vind ik dat ik alles wel scherp zie, maar als ik m'n bril opdoe, die ik nooit draag, dan merk ik wel een goed verschil ja :') Ik heb ook nog een cylinder (geen idee wat dat betekend) en daardoor zie ik zwart niet als pikzwart, maar meer als grijs-zwart zeg maar.
Ik heb moeite met cijfers op afstand. Als ik een tram aan zie komen in de verte, kan ik het verschil tussen een 2 en een 7 echt niet zien, bijvoorbeeld.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:02

Ik heb een bril met -1.25 en -0.75 valt mee gelukkig en gebruik hem alleen in collegezalen en bij het autorijden. Zonder bril ben ik een gevaar op de weg, heb dan een tragere reactiesnelheid en borden bijv. zie ik niet duidelijk. Verder zie ik bomen zonder takken :') of gedetailleerde bladen en met bril was dat eerst wel wennen! Veel mooier haha
Tijdens colleges maak ik geen aantekeningen zonder bril want 9 van de 10x kan ik het niet lezen...... Wat ik wel merk is als je eenmaal aan een bril begint dat je er nooit meer zonder wil :')

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:04

Ik heb aan beide ogen -3. Zie niet zo veel dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:08

Ik heb een +1 aan beide ogen, dat wil zeggen dat ik verweg alles prima kan zien, maar dat ik dichtbij al snel hoofdpijn en waas krijg.. en dat is ook niet altijd handig :+

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:10

Ik ben ooit begonnen rond mijn 15e met -0.50 en 0.75 Ik had er vooral last van tijdens wiskunde, daar werd geschreven op een white board en dan met name als er met rood of groen werd geschreven, kon ik de cijfertjes moeilijk lezen.

Nu (ruim 20 jaar later) heb ik -1.50 en -2.00 (met cilinder). Heb bril en lenzen, maar tijdens het hooikoorts seizoen vaker mijn brilletje op.

Ach over een tijdje gaan we richting de plus, denk ik :')

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:11

Ik heb nu -0.50 beide ogen met waarvan rechts een beetje een twijfel geval is naar -0.75. Heb aan beide kanten een cilinder van -0.50. Ik zie zonder bril eigenlijk alles, maar ik krijg er hoofdpijn van. Dus vandaar dat ik een bril heb. Sporten doe ik dan ook zonder bril, maar merk dat ik bv. na een voetbalwedstrijd echt helemaal op ben en na de wedstrijd ook behoorlijk hoofdpijn krijg.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:12

Ik heb rond de -5/-6, bijziend, ik zie zonder bril dus behoorlijk wazig, tot 20 cm is het nog wel scherp, maar dat maakt lezen zonder bril dus al ondoenlijk. Ben niet anders gewend, heb 'm al sinds groep 5 :Y) toen begon ik toch wel opvallend veel met mijn ogen te knijpen. Lenzen wel geprobeerd, maar krijg die krengen niet in mijn ogen. De bril valt me niet eens meer op.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:13

Mijn beide ogen zijn qua sterkte exact gelijk, -12 met lenzen -14 met bril. Het blijft natuurlijk lastig om uit te leggen wat je precies ziet, maar er is zeg maar niets scherp om me heen zonder hulpmiddel. Ik kan dingen wel scherp maken als ik het heel dichtbij hou, maar het blijft een ander beeld. Doordat je het zo dichtbij houdt wordt het ook vergroot. Ik kan dus wel zonder hulp een boek lezen, maar dan hou ik die idd bijna tegen mijn neus aan en daardoor worden de letters iets uit vergroot. Ik had ooit uitgevogeld dat ik met bril en lenzen evenveel zag als zonder iets, dus dat beide hulpmiddelen elkaar dan weer zover afbreken en bedacht dus dat als ik iemand met goede ogen mijn bril opzette dat die dan kon zien wat ik zie. Helaas bleek het niet zo te werken, die ogen kunnen nog zo goed accommoderen dat ze met mijn bril altijd nog beter zien als ik zelf met mijn lenzen in en bril op, of zonder iets.

Ik ben overigens als 9-jarige met een bril begonnen, volgens mij op -2 ofzo en ging jaarlijks wel achteruit. Sta nu wel al een aantal jaren zo goed als stil, soms wel wat schommelingen, maar toch al zo'n 10 redelijk gelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:13

holly schreef:
Maar wendy wat zie jij dan precies? Een paar cm scherp? En alles daarna in vlekken/contourloos, of kun je er nog wel uithalen waar je naar kijkt in de verte?

Nee, normaal gesproken heb je geen idee wat er in de verte is :n En de verte begint ongeweer 10 cm vanaf je ogen. 2 cm vanaf mijn ogen is nog relatief scherp. Het zijn echt kleuren die je ziet, met vage omtrek.
Ik merk wel dat ik me in mijn eigen huis trouwens prima red omdat ik precies weet waar alles staat. Je gaat toch meer op je andere zintuigen vertrouwen, dus je gehoor, tast, reuk.... dus ik ren ook weleens zonder bril/lenzen de trap af. Gaat tot nu toe altijd goed :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:15

en wat betekend die cilinder in vredesnaam? :') Ik heb namelijk ook een cilinder, maar de opticiën kon me niet geweldig uitleggen wat dat betekende.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:16

phormicola schreef:
en wat betekend die cilinder in vredesnaam? :') Ik heb namelijk ook een cilinder, maar de opticiën kon me niet geweldig uitleggen wat dat betekende.

Goeie opticiën zeg :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:17

Ik heb allebei m'n ogen -3,5, zonder cilinder oid. Vanaf ongeveer 30 cm (zonder bril) houdt het bij mij op en zie ik niet meer scherp. Idd thuis zonder bril kan ik me prima redden, omdat je de omgeving kent en weet waar dingen ongeveer horen te liggen.
Droeg voorheen altijd lenzen, maar sinds een jaar of 3 een bril. Wil eigenlijk wel weer terug naar lenzen, maar ik durf niet zo goed meer, ivm de problemen die ik ermee gehad heb.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:18

Amable schreef:
Mijn beide ogen zijn qua sterkte exact gelijk, -12 met lenzen -14 met bril. Het blijft natuurlijk lastig om uit te leggen wat je precies ziet, maar er is zeg maar niets scherp om me heen zonder hulpmiddel. Ik kan dingen wel scherp maken als ik het heel dichtbij hou, maar het blijft een ander beeld. Doordat je het zo dichtbij houdt wordt het ook vergroot. Ik kan dus wel zonder hulp een boek lezen, maar dan hou ik die idd bijna tegen mijn neus aan en daardoor worden de letters iets uit vergroot. Ik had ooit uitgevogeld dat ik met bril en lenzen evenveel zag als zonder iets, dus dat beide hulpmiddelen elkaar dan weer zover afbreken en bedacht dus dat als ik iemand met goede ogen mijn bril opzette dat die dan kon zien wat ik zie. Helaas bleek het niet zo te werken, die ogen kunnen nog zo goed accommoderen dat ze met mijn bril altijd nog beter zien als ik zelf met mijn lenzen in en bril op, of zonder iets.

Ik ben overigens als 9-jarige met een bril begonnen, volgens mij op -2 ofzo en ging jaarlijks wel achteruit. Sta nu wel al een aantal jaren zo goed als stil, soms wel wat schommelingen, maar toch al zo'n 10 redelijk gelijk.

Crisis! :oo Dan heb jij nog slechtere ogen dan ik!!