Hoe pak ik dit aan? Ouders vertellen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xCathy

Hoe pak ik dit aan? Ouders vertellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 18:34

Lieve bokkers,

Er is een probleempje waar ik al een tijdje mee rondloop, en ik merk aan mezelf dat ik er niet echt vrolijker van word als ik dat probleempje niet op probeer te lossen. Alleen ik heb geen idee meer hóé ik het ga oplossen, vandaar dat ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Sommige zullen misschien denken: "Pfff mens, maak je niet zo druk" maar het is wel echt iets waarmee ik zit.

Ik ben 17 jaar, heb een prima BMI maar ik voel me niet fijn zoals ik ben. Ik zou graag wat vet kwijt willen, en wil daarom goed gaan opletten wat ik eet. Dat heb ik een tijdje geleden ook gedaan en ben toen in totaal 1,5 kilo afgevallen. Dit was in de periode dat ik nog geen zomervakantie had, ik hoefde dus alleen thuis te avondeten, vandaar dat het goed lukte om gezonder te eten. Maar nu is het vakantie, ontbijt ik met mijn ouders en ben ik om drie uur thuis en moet ik wat komen drinken en koekjes eten en dan avondeten en 's avonds op de bank vaak nog chocolade of chips.
Ik weet dat als ik zo iets afsla (koekjes, chocolade, chips) dat mijn ouders opmerkingen gaan maken, daarom eet ik dat maar gewoon. Maar ik wil nu heel graag vertellen dat ik graag wat wil afvallen. Maar dat te vertellen lukt gewoonweg niet. Ik loop al weken: "Maandag vertel ik het" en dan is het maandag en dan krijg ik het gewoon niet uit m'n strot en denk ik: "Oké, morgen dan!" etc. etc.

Nu wil ik het écht gaan vertellen, maarja HOE?
Ik weet het echt niet meer, hoe ik dit moet gaan doen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

MisticRider

Re: Hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:58

zeg gewoon dat je spijkerbroek wel heeel strak gaat zitten, en je daarom een paar kilo kwijt wil.
Als ze ongerust zijn vertel je ze wat je nu weegt, en wat je na het afvallen wil wegen...

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:59

Waarom zouden je ouders het erg vinden als je gezonder gaat eten, klinkt mij onnatuurlijk in de oren :+ .

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:02

eknein schreef:
Waarom zouden je ouders het erg vinden als je gezonder gaat eten, klinkt mij onnatuurlijk in de oren :+ .

Inderdaad! Gewoon zeggen dat je gezonder wilt gaan eten, en neem dan in plaats van chips & koekjes wat fruit of groente. Dan eet je wel wat, maar gewoon gezond!

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:06

Mette schreef:
eknein schreef:

Inderdaad! Gewoon zeggen dat je gezonder wilt gaan eten, en neem dan in plaats van chips & koekjes wat fruit of groente. Dan eet je wel wat, maar gewoon gezond!

Ja, ik weet het zelf ook niet. Als ik er logisch over nadenk, dan weet ik ook wel dat het geen probleem zou moeten zijn, maar het wil me steeds maar niet lukken om het te zeggen.. Ik moet het er gewoon uitflappen, maar die drempel is ineens zoveel hoger dan dat ik dacht dat ie zou zijn..

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:08

Je kan het beter aan je ouders vertellen, dan 'verberg' je niks.
Als ze doorkrijgen dat je iets aan het doen bent, maar ze weten niet wat, dan zullen ze eerder argwaan krijgen dan wanneer je ze het gewoon hebt verteld.
Ook kunnen ze je dan eerder waarschuwen als je er misschien te veel in doorslaat (gebeurd nogal snel op die leeftijd, niet banketstaaf bedoeld, maar heb het vaak fout zien gaan). Het klinkt misschien een beetje vreemd.

En daarbij, er is toch helemaal niks mis met minder snoepen? :D

Met argwaan bedoel ik trouwens dat ze denken dat er iets mis met je is

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:11

Ja, dat weet ik. Ik wíl het ook echt vertellen, want ik wil helemaal niks verbergen want dat maakt het veel moeilijker om uit eindelijk wat af te vallen.

Maar het is meer het probleem van HOE vertel ik het, want ik weet dat ik moet vertellen en dat wil ik ook, alleen elke keer als ik denk: "NU" dan sla ik dicht en durf ik het niet meer...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:26

Weet niet of ze door de week heen wel eens een boodschappenlijstje maken en laten liggen tot het weekend? Als daar nu allemaal snacks & snaais opstaan; die doorkrassen en vervangen voor fruit dingen, gaan ze je vanzelf vragen wat je nu bedoelt en daarmee heb je een mooi voorzetje en hoef je zelf het gesprek niet te starten :))

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:27

Helaas, geen boodschappenlijstjes.. had anders wel een mooi plan geweest! :P

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:16

er is niks mis met wat gezonder eten. Zorg wel dat je niet te weinig gaat wegen, dat zou ook zonde zijn. Goed opletten dat als je wat gaat afvallen dat je niks tekort komt qua voedingsstoffen. En even goed met je ouders overleggen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:21

Ik denk dat het zo'n "berg"voor je wordt omdat je er veel te veel over na gaat denken. Gewoon op het moment dat je koekjes, chips etc. aangeboden krijgt zeggen dat je een beetje gezonder wilt gaan eten en de extra's dus laat staan. Als je gewoon 3 maaltijden per dag eet en geen tussendoortjes zul je zien dat je zomaar die paar pondjes kwijt bent...Succes.. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:08

Ik ken het probleem, toen ik zei dat ik minder wilde snoepen zeiden m'n ouders: 'Doe toch niet zo belachelijk!'. Dusja, toen ben ik het maar stiekem gaan doen, bijvoorbeeld wel snoepen als ze erbij waren, maar dan m'n lunch ofzo overslaan als ze er niet bij waren. Zogenaamd om te compenseren, maar is niet gezond

Ik zou het gewoon proberen te vertellen. In principe kunnen ze niet heel veel doen als jij niet wilt snoepen. Ze zullen het toch niet bij je naar binnen proppen? Kun je gewoon een stuk fruit of een liga koek ofzo pakken als er gesnoept word door anderen

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 21:55

Ik denk dat ik misschien gewoon een beetje bang ben voor de opmerkingen die sowieso gaan komen... en het klopt denk ik ook dat het zo'n enorme drempel wordt doordat ik er zoveel over nadenk, ik heb er ook 1,5 jaar over gedaan om te vertellen dat ik ongesteld was. En daar kwam m'n moeder eigenlijk nog zelf achter ook...

En als ik jullie reacties zo lees dan denk ik: "Waarom doe ik hier zo moeilijk over? Het is niet dat ik super dun ben en dat ik daarin overdrijf, dus waarom zou het raar zijn om gezond te eten.."

Ik snap mezelf nog niet helemaal geloof ik :+ maar morgen moet ik het vertellen, verstand op nul en gewoon de woorden uitspreken..

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:47

we zijn alweer een dag verder, is het je gelukt?
Ik hoop het zo voor je, er valt dan een last van je schouders als je er al zo lang mee loopt. Kan je anders niet als je het echt te moeilijk vind ze niet dit topic laten lezen? of opschrijven wat je wilt zeggen en ze dat laten lezen?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:25

:n
ik kreeg vannochtend een beetje ruzie met m'n moeder, dus toen lukte het helemaal niet meer..
Zat inmiddels ook te denken aan een briefje schrijven, maar dan voel ik me helemaal zo stom. Waarom kan ik dit niet gewoon tegen ze zeggen?

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:32

tja nu kan je 2 dingen doen, je nog dagen afvragen waarom je het niet kan zeggen, of nu het briefje schrijven en het doen.....

of nog dagen afvragen waarom je het niet kan...

Kom op meid pak pen en papier en zet het over van je hoofd op papier.
Lees het voor als je het stom vind zeeen brief te geven en anders laat je ze de brief lezen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:33

Waarom zou je willen afvallen als je BMI goed is?
Als je het strakker wil moet je trainen en omzetten naar spieren. Dat ga je niet bereiken met enkel afvallen.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:37

Ik sport al 3-5 keer per week, aan beweging ligt het niet. Ik doe hardlopen, wielrennen, krachttraining voor schaatsen en paardrijden. Aan m'n beweging ligt het niet, maar ik eet gewoon de verkeerde dingen. Veel koolhydraten, te weinig eiwitten. Ik moet goed gaan opletten wat ik eet, maar iedereen hier in huis is snoepkonterig aangelegd, wat het dus moeilijk maakt.

@Kayila, dankjewel. Ik MOET het gewoon doen, maar ik ben zo bang dat ze me niet serieus nemen, me uitlachen. Is het denk je oké om nu een briefje te schrijven die bij m'n moeder/vaders bord te leggen en dan snel naar bed gaan zodat ik me niet terug kan bedenken?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:39

alle snacks skippen.. Bij honger een wortel oid in de moel duwen.. :P
Alle zoete dranken laten staan en water drinken..
Na 8 uur savonds niet meer eten..
Vast slaap/opstaanritme
Veel lichaamsbeweging..
En verder niet van je eetpatroon veranderen.. Gewoon ontbijt, lunch, avondeten..
Dan gaat dat vast lukken..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:40

xCathy schreef:
Ik sport al 3-5 keer per week, aan beweging ligt het niet. Ik doe hardlopen, wielrennen, krachttraining voor schaatsen en paardrijden. Aan m'n beweging ligt het niet, maar ik eet gewoon de verkeerde dingen. Veel koolhydraten, te weinig eiwitten. Ik moet goed gaan opletten wat ik eet, maar iedereen hier in huis is snoepkonterig aangelegd, wat het dus moeilijk maakt.

@Kayila, dankjewel. Ik MOET het gewoon doen, maar ik ben zo bang dat ze me niet serieus nemen, me uitlachen. Is het denk je oké om nu een briefje te schrijven die bij m'n moeder/vaders bord te leggen en dan snel naar bed gaan zodat ik me niet terug kan bedenken?

En als je stelt dat je voor je sport een beetje op je inname moet letten omdat je lichaam het anders niet aan kan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:44

snoepkonterig zijn heeft met zelfbeheersing en discipline te maken :P Train jezelf erop zou ik zeggen hihi.. Gemeen he.. :P

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 22:46

Dat is een goede Ayasha! En nog hartstikke waar ook, ik presteer duidelijk minder op de ijsbaan dan de slankere meiden, dus die kan ik als reden gebruiken!

Geen briefje dus?

edit: @nine1987: Hahaha, heel gemeen... en het lukt me ook totaal niet goed, vandaar dat ik nu wil dat m'n ouders het weten. Ik denk namelijk dat het dan misschien iets makkelijker wordt omdat zij me dan kunnen waarschuwen als het niet goed gaat?

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:14

xCathy, en?
Heb nu al actie ondernomen? want van uitstel komt afstel, je kan niet verwachten dat wij hier achter de puter elke minuut refreshen om je van advies te voorzien, ik ben na mijn berichtje te bed gegaan, heb niet gekeken of je nog reageerde sorry...

Ik zeg NU deze week (dus voor zondag) actie ondernemen...
meer kunnen we niet voor je doen dat moet je zelf doen!
Dus DOEN

Anoniem

Re: Hoe pak ik dit aan? Ouders vertellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:31

Moderatoropmerking:
Even alvast een waarschuwing, zo lang dit topic gaat om het "hoe aan ouders vertellen dat ik wil afvallen" kan het open blijven. Alle andere vragen rondom afvallen kunnen hier terecht: [MW] [Centraal] Diëten en afvallen

Mocht het in dit topic uiteindelijk toch over afvallen zelf gaan, dan gaat het op slot.

Anoniem

Re: Hoe pak ik dit aan? Ouders vertellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:35

Lijkt wel of jij je ouders niet voldoende 'vertrouw' om het tegen ze te zeggen.. lijkt me iig dat daar al iets niet goed gaat.. Ben wel benieuwd of je het inmiddels al hebt durven zeggen.