Na periode van stress onwijs emotioneel en prikkelbaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Na periode van stress onwijs emotioneel en prikkelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 10:37

Beste bokkers,

Ik zit al een tijdje met een probleem wat mij persoonlijk vreselijk in de weg zit. Ik word namelijk vooral na (maar ook tijdens) periodes van stress vreselijk "emotioneel onstabiel". Op die momenten kan ik de normaalste dingen van de wereld echt totaal niet handelen en alles, maar dan ook echt alles gaat fout.

Naar mijn idee zou een normaal mens 'ontstressen' door ervan te genieten dat er effe niets is, ik kan dat dus niet. Ik breek helemaal. Ik kan wel janken om alles en iedereen op zo'n moment.. En ik weet echt absoluut niet wat ik hier nu mee moet..

Komt iemand dit bekend voor? Of heb je tips..?
Ik hoor het graaag!

Kaka

Re: Na periode van stress onwijs emotioneel en prikkelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:45

Klinkt heel bekend, blijkbaar loopt de emmer dan even over. Als ik een erg drukke dag of periode achter de rug heb en merk dat mijn lontje heel erg kort wordt of de tranen aan de oppervlakte drijven, vloei ik overtollige spanning af door te gaan sporten: wandelen, hardlopen, zwemmen of surfen (niet paardrijden, dan is paard de dupe van de spanning). Daarna ben ik meestal wel weer geschikt voor contact met mijn medemens. Voor die tijd kan iedereen me maar beter met rust laten, ik vraag daar ook letterlijk om.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:55

Klinkt bekend hoor! Normaal ben ik best een harde, maar de laatste tijd is het allemaal een beetje teveel..
En ik ben een binnenvetter dus dan is de ton vol en stroomt het eruit!
Ik probeer meer te praten, met anderen.. Dat helpt wel!
En leuke muziekjes opzetten, verwen je zelf met dingen waar jij vrolijk van word.
Muziek, sporten, leuke dingen doen.. En plan vooral niet te veel dingen op 1 dag, maar maak tijd vrij voor jezelf!

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:00

Klinkt ook heel bekend. Mensen noemen mijn vaak nuchter.. Maar ik ben denk toch een binnenvetter en dan soms als het te veel is hoeft maar iemand iets tegen me te zeggen of ik moet al bijna huilen. Meestal kan ik dit dan weg werken maar op een gegeven moment komt het eruit. Meestal als ik alleen ben. En wat dan heel goed helpt is om dan even een moment helemaal stuk te gaan en dat lucht meestal heel erg op.
Ik kan ook heel moeilijk ontstressen.. ik had een plek waar ik dat goed kon maar daar kan ik niet meer heen en heb ook nog niet een vervanging daarvoor gevonden... Dus we stessen lekker door...

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:05

Hier ook!
Ben net klaar met schooljaar dat mij ontzettend veel stress heeft gebracht en nog steeds huil ik om bijna alles. Echt verschrikkelijk vervelend, en ondanks dat ik alweer ongeveer 2 weken vakantie heb, heb ik nog steeds stress en die prikkelbaarheid. Irriteer me echt aan de kleinste dingen..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:18

Heel bekend! Zit momenteel in precies zo'n zelfde periode.
Kan wel huilen om alles.
Maar het is zo druk geweest afgelopen weken: opleiding afronden, nichtje geboren, elke dag naar het paard 2x om te voeren etc. en bovenop alles nog een huis aan het kopen met alle bijkomende stress daarvan. En o ja, gewoon nog fulltime werken..
Dus dan is het gewoon soms even genoeg.

Ik blijf dan gewoon toch de dingen doen die ik leuk vind en van geniet, dat is het beste. En soms even flink huilen helpt en lucht enorm op!!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:19

Ook ik kan er over meepraten..
Om de domste dingen kan ik al helemaal door het lint gaan. Heel irritant en weet ook niet goed wat ik er tegen kan doen

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:30

Ook hier herkenbaar.. ik probeer het tegenwoordig maar te accepteren, iets liever te zijn voor mezelf en proberen wat afleiding te zoeken. Het wegstoppen, er boos om worden, etc. werkt bij mij averechts, dan komt 't er even later nog veel harder uit. :\

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:06

Herken het ook, heb een heel zwaar invaljaar achter de rug met een hele pittige klas, waarbij ik regelmatig op het punt heb gestaan om de handdoek in de ring te gooien. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, was mijn eer te na, maar het leverde wel een hele hoop stress op. Gecombineerd met het feit dat het een tijd duurde voordat ze op mijn werk in de gaten hadden dat het écht niet ging, werd ik ook ontzettend prikkelbaar. Soms was 'BOE' roepen al genoeg om me aan het janken te krijgen, bij wijze van spreken dan.

Wat mij ontzettend heeft geholpen en eigenlijk altijd helpt, is alles van me afschrijven. Kan hele pagina's voltypen met alles wat me dwars zit en dat lucht dan ook wel op. Mijn vriend is ook een enorme steun, met hem kan ik ook supergoed praten. Voor mij helpt het ook om er met veel mensen over te praten, dat haalt de ruwe kantjes er een beetje af. Afleiding hielp ook enorm, met vriendinnen afspreken, sporten, paardrijden of even lekker op de bank met een boek. Merkte ook dat ik in zulke situaties ontzettend behoefte heb aan tijd voor mezelf. Normaal ben ik iemand die van alles doet en onderneemt, mijn vriend ook, maar in zulke situaties trek ik dat niet. Dan moet ik gewoon op de bank met een boek of een fijne serie en cocoonen, pot thee, chocola, gordijnen dicht en kaarsjes aan.

Gelukkig is het schooljaar nu afgelopen en kan ik vooruit kijken naar een superleuk nieuw jaar op een nieuwe school met een fijne klas. Dat vooruitzicht hielp me ook enorm. De vakantie doet de rest, de rust en de ruimte voor mezelf hebben me weer helemaal bij mezelf gebracht! Sterkte iedereen die er last van heeft :(:)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 15:24

Wat fijn dat ik niet de enige ben :=
Net als nu, een week hiervoor onwijs lopen stressen, want ik MOEST mijn Propedeuse halen, anders werd ik van de opleiding getrapt. En nu heb ik mijn P, en vreet ik mezelf onwijs op. ALLES gaat fout ;(

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:07

Het is denk ik voor jouw nog belangrijk om te ontdekken hoe je je kan ontstressen!
Bij iedereen is het wat anders.. Hoop dat je het snel ontdekt! Dat maakt het iets eenvoudiger..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:29

Misschien even naar de HA gaan, die kan jou daar vast goed bij helpen en zal je nuttige tips geven ;)

Als ik erg gestressd ben, heb ik gewoon een heel kort lontje. Eens in de zoveel tijd ontplof ik en dan is het weer over :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:43

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben...
Ik wordt altijd ziek van stress.. op dat moment ben ik alleen maar bezig met overleven. Zodra de stress verdwijnt heb ik dan eindelijk ruimte voor de emoties. Ik kan daar nog weken last van hebben.
Gelukkig kan ik elke week met een psycholoog praten ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:49

LauwtjuhLevi schreef:
Het is denk ik voor jouw nog belangrijk om te ontdekken hoe je je kan ontstressen!
Bij iedereen is het wat anders.. Hoop dat je het snel ontdekt! Dat maakt het iets eenvoudiger..

Helemaal mee eens. Wat bij mij helpt is paardrijden ( geen dressuur, dat gaat dan ook gewoon fout en sneu voor het paard) maar een lekkere buitenrit met een lang teugeltje.
Of werken met klei. In de serre heb ik een aparte ruimte om met klei aan de gang te gaan. We kunnen zelf onze klei bakken en glazuren........het werkt zeer ontspannend!
Daarna kan ik de hele wereld weer aan ( denk ik iedere keer weer :j )

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:55

Ik herken het ook. Soms is alles even teveel, ook als de stress periode eigenlijk al voorbij is en alles weer (redelijk) zijn gangetje gaat. En inderdaad: dan ben ik zo onstabiel, jank ik om alles, kan ik niets hebben en verdragen. Hoe je er af komt? Geen idee. Ik probeer tijd voor mezelf te nemen, ik probeer leuke dingen te doen en te genieten, en ik geniet ook zeker wel. Alleen blijft het gewoon lastig en heb ik regelmatig toch dat de emmer weer overloopt.