wat te doen bij zwaargekneusde schouder\nek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MS_eventing

wat te doen bij zwaargekneusde schouder\nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 19:48

hallo allemaal,
heb een probleempje:
Ik was vanmiddag met mijn paard aan het springen maar we kwamen niet goed uit voor de spong met gevolg daarvan dat ze over de sprong heenviel. Ik vlieg er voorover af en mijn paard valt met haar knieën op mijn linkerschouder en met de andere knie op mijn cap _/-\o_ .
Meteen ijs op mijn schouder gedaan maar het is nu dik geworden en ik kan het bijna niet meer bewegen. Ik kan het wel bewegen gelukkig maar het doet verschrikkelijke pijn. Daarnaast doet mijn nek ook enorme pijn.
Wat kan ik doen om de pijn een beetje te verzachten?

p.s met het paard is alles helemaal goed. Ze stond meteen op en heeft er gelukkig niets aan overgehouden.
sorry als dit verkeerd staat.

groetjes Maartje

Nadia
Oppermuts

Re: wat te doen bij zwaargekneusde schouder\nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:50

LZP --> MW

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:51

wat vervelend. Ik ben vorige week heel erg naar op mijn nek terecht gekomen, ben de dag daarna naar de dokter geweest en heb toen diclofenac gekregen.
Ik kan je helaas geen tips geven over wat nu de pijn kan verzachten afgezien van paracetamol, er dan wel 2 tegelijk nemen want 1 helpt niet.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:53

Eventueel Ibuprofen om de spieren wat te ontspannen. Je gaat nu vanwege de pijn erg compenseren in houding wat uiteindelijk alleen maar meer pijn gaat doen.
Spierzalf evt. van die tijgerbalsem wat ook bij rugpijn gedaan wordt. En verder rustig aan doen :(:)

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:58

Je kan idd pijnstillers nemen, maar pas heel goed op dat je dan niet ga overbelasten en laat het goed helen.
Ben jaren geleden heel wat keer van mijn pony op mn schouder gevallen en pluk daar nu de zuren vruchten van. Al maanden intensief bezig met fysio/sportschool/orthopeed.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:04

oke bedankt allemaal(! :)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:27

Warme douche en een dikke trui met hoge kraag. Probeer het lekker warm te houden. Blijf bewegen, maar luister naar je lichaam. Deze geeft het heus wel aan als je teveel gaat doen.

Enneh: laat je lekker verwennen.... :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:39

Hoi,

wie zegt dat het (zwaar) gekneusd is? Ben je naar een arts geweest?

Ik zou er toch mee uitkijken hoor. Als je niet naar een arts bent geweest zou ik alsnog gaan en voor de zekerheid een foto van je nek laten maken. Ik ben zelf 10 jaar geleden van mijn paard gevallen. Mijn nek deed zeer, maar ik had echt geen verschrikkelijke pijn. Voor de zekerheid toch in blokken op een plank met de ambulance afgevoerd en wat bleek, ik had dus mijn nekwervel gebroken. Pas een dag later kwam de echte pijn. Als ze mij toen niet tegen gehouden hadden was ik waarschijnlijk opgestaan en naar huis gegaan.

Hopelijk is het dat niet en hebben je spieren gewoon een optater gehad en heb je wat dagen flinke spierpijn. Maar ik zou er toch even naar laten kijken hoor!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:42

Ik zou ook even langs de dokter gaan morgen. Als er wel iets stuk is kun je nog langer klachten houden..( zegt iemand die zelf een week door liep met een , op 2 plaatsen, gebroken rug :o )

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:43

als je zeker weet dat er niets aan de hand is kun je lekker warme douche nemen dit ontspant je spieren en t daarna insmeren met bv biofreese dit doe ik ook als ik last heb van overbelaste spieren.

werkt erg goed!

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:10

oke bedankt allemaal :o Ik denk haast niet dat het gebroken is want ik kan het wel bewegen maar als ik het doe dan ;( word het gevolgd door een verschrikkelijke pijnscheut. Me moeder zegt dat we dan nog eventjes gewoon tot morgen wachten en als het dan nog steeds zo erg is of erger dan gaan we eventjes snel langs de huisarts..(ben niet zo'n fan van de huisarts :(:) )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:14

EHBO en scan laten maken. Klap in dat gebied kan flinke schade opleveren, zeker als je gewoon doorhobbelt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:19

lovecortana schreef:
oke bedankt allemaal :o Ik denk haast niet dat het gebroken is want ik kan het wel bewegen maar als ik het doe dan ;( word het gevolgd door een verschrikkelijke pijnscheut. Me moeder zegt dat we dan nog eventjes gewoon tot morgen wachten en als het dan nog steeds zo erg is of erger dan gaan we eventjes snel langs de huisarts..(ben niet zo'n fan van de huisarts :(:) )

Ik kon ook mijn nek nog bewegen! Ik had zelfs gewoon op kunnen staan en weg kunnen lopen. Het is dat de staleigenaar zo goed gehandelt heeft. Hij heeft mij gedwongen stil op de grond te blijven liggen met mijn cap op. Na 7 min. was de ambulance er en werd ik op een plank in de blokken gelegd. In het ziekenhuis bleek het dus echt gebroken te zijn, terwijl het zo absoluut niet voelde.

Ik wil je niet bang maken, maar ik vind dat je met je rug, nek en hoofd niet te grote risico's moet lopen. En geen fan van de arts ... Ze zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer doen dan een foto maken waar je niets van voelt.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:22

Als ik heel eerlijk mag zijn, dan vind ik het niet zo verstandig van je moeder om nog maar even te wachten met een dokter bezoekje :n
Ik zou meteen een foto laten maken, wie weet wat er aan de hand is!
Als er iets gebroken is, dan voel je vaak minder pijn dan dat het (zwaar) gekneusd is. En bij je nek wil je
liever niet iets gebroken hebben |( .

Dus bel de hp of ga naar de eerste hulp ipv zelf dokteren!

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:33

Hoi!

Als ik jou was zou ik echt naar de dokter gaan!
Ben zelf 5.5 week geleden heel hard van het paard gevallen, ambulance erbij en die beweerden dat het spieren waren.
Na een week toch naar de huisarts en doorgestuurd voor foto's. Wat bleek; gebroken nekwervel en 2 wervels die een soort van scheef staan.
ben ik afgelopen week aan geopereerd.. Het komt allemaal weer goed, maar je kan rare smakkerds maken.
Ik wil je niet bang maken ofzo, ik wil je alleen meegeven dat je erg zuinig moet zijn op je lichaam en bij enige twijfel gewoon naar de dokter gaan!

Succes, en ik hoop voor je dat het meevalt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 07:28

lovecortana schreef:
oke bedankt allemaal :o Ik denk haast niet dat het gebroken is want ik kan het wel bewegen maar als ik het doe dan ;( word het gevolgd door een verschrikkelijke pijnscheut.(ben niet zo'n fan van de huisarts :(:) )

Ik bleek na een val van een paard mijn rug gebroken te hebben. Ik had een stabiele breuk, een instabiele breuk, gekneusd ruggenmerg en twee ingezakte wervels.
Ik heb hier nog een week mee doorgelopen en zelfs 300 km in de auto naar huis gereden. Ik was op stage.. ;) Het deed wel veel pijn maar ik functioneerde nog wel redelijk. Dacht ook gewoon wat spierscheuringen, kneuzingen enz te hebben.. :o Ben ook geen artsen fan...Maar soms moet je wel. Ik heb mijn lesje geleerd..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:04

toch zou ik naar de huisarts gaan.

3 maanden geleden heb ik een auto ongeluk gehad, werd van achter aangereden.
Op dat moment stond ik nog vol met adrenaline, maar toen ik thuis kwam, kwam de echte pijn in mijn nek.
Ben even naar de huisarts door gereden met de vraag of ze "even" wilde kijken, en die belde de ambulance.
Met nekkraag en al die dingen afgevoerd, en eenmaal in het ziekenhuis had ik (thank god) niets gebroken, maar nekspier was opgezet, en alles was zwaar gekneusd.
Ik loop nu nog met dagelijks hoofdpijn en vervelend gevoel in mijn nek, en loop daarvoor bij een fysio.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 12:08

Nek alleen nog maar lichte spierpijn.. Schouder al wat minder pijn. Want ik kan al linkerarm bewegen(het zit vooral in mijn linkerschouder) net heeft mijn moeder nog cortana(mijn paard) gelongeerd, liep helemaal super. Dus voor de rest gaat het steeds beter! Vandaag dan ook alle sporten afgezegd(paardrijles+2 uur tennis) zodat alles eventjes helemaal kan herstellen.
Xx