Verkrampte dikke darm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Verkrampte dikke darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:00

Wie heeft er hier ook een verkrampte dikke darm of heeft het ooit gehad? De oorzaak van mij is stress.

Ik loop al 2 a 3 jaar met buikpijn waarvan ruim een jaar geleden een verkrampte dikke darm geconstateerd is. Ben 2 keer bij de huisarts ervoor geweest. Opzich vind ik de buikpijn niet eens meer zo erg, ik ben er gewend aan geraakt, maar wat ik erger vind is dat altijd mijn onderbuik ervan opgezet is. Ik beweeg heel veel, elke dag een uur met de hond lopen, fietsend naar stal enzv.

Heeft er iemand tips om de darmen wat rustiger te krijgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:02

Wat eet je? Want vezels blijven natuurlijk goed :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-07-11 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:03

Wat vervelend zeg.. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar heeft de huisarts geen oplossingen? Ik weet niet in hoeverre hij/zij al iets heeft gegeven.. Ik hoop dat iemand je kan helpen.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:04

Hoe bedoel je dat precies? Sochtends yoghurt met muslie. Smiddags een tosti of warm broodje, savonds gewoon warm eten. Weinig tot geen tussendoortjes.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:05

Omdat het bij mij door stress komt, is zijn advies, van de stress afkomen, rustiger leven. Maarja dat is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:05

Kun je niet de oorzaak aanpakken? De stress wegnemen mbv therapie oid? Heb je dat al overlegd met je huisarts? Want ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.

Bedoelde inderdaad je voedingspatroon: eet je niet veel te weinig brood? Je zou toch minstens 5 sneedjes volkoren brood moeten eten. Fruit is ook erg goed voor je darmen :)

Jessicauvita

Re: Verkrampte dikke darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:11

Ik heb nu een nieuwe baan vanaf 1 september dus dat is iig een ding waar vooruitgang in zit.

5 sneetjes brood krijg ik niet weg haha, fruit moet ik meer eten, ene keer houd ik me eraan, vaak is het moeilijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:15

Klaar leggen voor je neus op tafel, elke dag 2 stuks.
Of misschien voor jou makkelijker: kun je geen fruit mengen met je yoghurt en muesli? :)
Ehm wat ontbijtkoek anders als tussendoortje nemen?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:16

Meestal neem ik dat bij de muslie sochtends.

Zijn er geen soorten thee om je darmen wat rustiger te krijgen, ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:19

Ah oke! :)

Ehm, iig niet de stoelgangsthee van de kruidvat haha :D Brandnetelthee is goed, maar ik vind zelf muntthee erg fijn :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:20

Warme melk met anijs :j

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:22

Warme melk met anijs is me wel eens verteld, maar ik wist nooit waar je dat kan kopen. Is dat gewoon bij de AH te koop?

@ Vuurneon, heb jij er ook last van?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:23

Activia is dat iets?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:24

Anijs koop je in een langwerpig oranje/geel doosje met blokjes erin, van de Ruijter. Als de melk warm genoeg is in je beker een blokje doen en even roeren.
Je kan het gewoon bij de AH kopen maar zou niet weten waar het ligt.
Je brengt me op een idee trouwens :9

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:24

JessicaChico schreef:
Activia is dat iets?

Activia is niet om je darmen tot rust te brengen bij stress maar meer voor een onrustige stoelgang.

LauraKiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:29

Hmm ik herken het denk ik :j heb ook el eens vreselijke steken ''bij mijn hart'' maar dat is dan m'n dikke darm o.i.d, Ik as vorig jaar op vakantie en toen kreeg ik het zo erg dat ik geen lucht meer kreeg, alsof iemand continu met een mes je zit te steken in je hart.. en toen moest ik om 12 uur snachts naar het ziekenhuis.. Bah vervelend hoor! Ik heb het niet aldoor maar soms, en bij mij as de erge versie dat ik een snoepje verkeerd had ingeslikt :S haha. Ik heb het al sinds schoolreisje groep 8. (Zit nu in de 3e klas) Ik zat in het ater, toen kreeg ik ineens vreselijke krampen en kreeg ik geen lucht meer, sindsdien heb ik het nog el eens vaker :j Zou niet eten at je hier aan kunt doen, al mee naar dokter geeest? Heb niet meegelezen sorry, zo ja at vind die ervan? (Ja heel irritant, mijn vv doet het niet dus dan staat er geen letter :S) Heel erg veel sterkte meid, ik eet hoe je je voelt bah! :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:30

Ik heb voedselintolerantie, dus van het minste of gerichtste verkeerde ingredient dansen mijn darmen ook de salsa samen. Dus geen verkrampte dikke darm, maar problemen met de maag en darmen bij vlagen en dan ook beste vriendjes met het toilet ben. Dus ik ben heel bewust bezig met wat ik inneem :) Ik drink veel muntthee, groene thee (alleen moet ik daarvan vaak plassen :+) en andere kruidenthee :)

Kun je niet gewoon de anijshagel van de Ruijter erin gooien? Of heeft dat toch een iets andere samenstelling? :P

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:34

Ohh vandaar, heel vervelend ook.

Ga vanavond wel langs de AH, kijken of ik het kan vinden :P

Maar Activia is wel tegen een opgeblazen gevoel, en omdat mijn buik altijd opgezet is dat het misschien toch wat helpt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:34

Je kant het altijd proberen toch? Kan in ieder geval geen kwaad, zou mooi zijn als het helpt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:35

Heb je ook een slechte stoelgang dan?
Geen pds oid??

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:36

Dat verschilt nog wel eens maar over het algemeen is het wel normaal.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:41

Heb je last bij bepaalde dingen die je eet of drinkt of maakt dat niks uit?
Gaat dat dan samen met pijn of heb je altijd pijn?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:50

Hier nog een lotgenoot. Vanaf mijn 18e (ben nu 42) heb ik al last van een spastische darm, wat nu PDS (prikkelbare darm syndroom) heet.

Het is begonnen met chronische diarree, fijn als je een half uur met de bus van school naar huis moet -:(-
Inmiddels is het wel beter geworden, al kan het, als ik me niet aan mijn voedingregels houd of in geval van stress, nog wel eens flink de kop op steken.
Veel vezels waren, zeker in het begin, niet goed voor mijn darmen, die werden alleen maar meer geprikkeld. Witbrood dus en Immodium, 3x daags een capsule en dat een paar maanden lang.
Later heb ik toevallig gemerkt dat het bijna niet meer eten van roodvlees (rund, varken, lam) veel rust gaf aan mijn darmen. Kip en vis is geen probleem.
Cola light drinken geeft bij mij ook ontspanning, gek want eigenlijk is het natuurlijk rotzooi, maar ik doe het er goed op.

Ik ga me soms te buiten aan een biefstuk of zo, dan gaat het wel helemaal mis. De wc beneden is dan alleen voor mij, de rest gaat maar naar boven %)
Hormonen spelen ook een rol, als ik ongesteld ben dan heb ik de eerste dag ook enorm last van mijn darmen.

Een pasklare oplossing is er niet, iedereen met PDS is anders....

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:14

ik zou naar een dieetist gaan :)
daar heb ik onwijs veel aan gehad,
en toch wat meer gaan eten, dan maar rustig aan opbouwen, maar je eet echt veels te weinig en je krijgt dus ook veels te weinig vezels binnen!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:43

Duspatal (medicatie die via de HA verkrijgbaar is) helpt bij mij erg goed om de scherpe randjes van de pijn er af te halen.