Vaak door enkel gaan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Vaak door enkel gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:04

Hai!

Ik merk dat ik de laatste tijd erg vaak door m'n enkel ga, tijdens het rijden krijg ik ook steeds vaker last van m'n enkels.
Op school tijdens gym met het inlopen ga ik ook vaak door m'n enkels, dan ren ik gewoon door, omdat het niet veel pijn meer doet, al is dit natuurlijk niet goed voor m'n gewrichten.. maarja, ik kan ook moeilijk een paar keer per gymles zeggen ja meneer, sorry hoor, maar ben wéér door m'n enkel gegaan.

Ik draag tijdens gym altijd stevige sport schoenen en ook op school, of anders door de weeks heb ik stevige schoenen aan die over mijn enkels gaan.

Mijn jodhpurs zijn van mondoni en zijn volgends mij ook vrij stevig.

Iemand een idee wat hier tegen te doen?

Is misschien intapen een idee?

Spruitje56

Re: Vaak door enkel gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:08

je zou indd intapen kunnen proberen,
maar pas op : niet te strak doen
dan heb je kans dat als je der een paar weken mee loop,en
je haalt het los dat dan je hele enkel/onderbeen stijf is

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:16

Ik zou ze niet te lang intapen. Daar worden je enkels namelijk nog slapper van.

Misschien eens naar de dokter en er even naar laten kijken? Bij mij zijn de banden te ruim waardoor ik heel vaak door mijn enkel ga.

Om ze sterkter te maken zou je veel kunnen wandelen en fietsen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:19

Pas op met tapen, dit kan het probleem juist verergeren. Alleen tijdens een gymles tapen kan natuurlijk wel. Het probleem zit waarschijnlijk in spieren die niet sterk genoeg zijn. Bepaalde oefeningen doen kan helpen. Ga bijvoorbeeld eens iedere dag een paar keer op 1 been staan voor een paar seconden, hinkeken op 1 been, touwtje springen. Hier worden de spieren sterker van en kunnen ze beter je enkel in toom houden.
Mocht dit niet helpen, ga dan eens naar een (sport)fysiotherapeut voor gerichte oefeningen.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:26

Ik zou zeggen een goeie tape aanleggen en kijken of dat beter gaat.

En daarbij op sokken/blote voeten oefeningen doen op een evenwicht balk of een luchtkussen (zoals op de foto) zodat je met je voet je moet corrigeren (dus niet met je heup,been).
Zo maak je spieren weer sterker.
Afbeelding(dit doe je zonder tape om je enkel.

Hoop dat je er wat aan heb.

Ps; als je te lang taped worden ze er niet slapper van(ook nooit bewezen) want als dat zo is,kan je ook nooit schoenen aan die ook strak aan je enkel zitten(heeft dezelfde effect).

ps; en nooit circulair tapen, of je moet het zo tapen dat het niet afkneld(op youtube staan wel filmpjes)
En anders even langs een fysio gaan,die kan je verder ook tips geven(hiervoor hoef je niet eerst langs je HA)

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:28

Ik ging tijdje geleden ook altijd door mijn enkels.
Nu is het weer wat minder, hoop ook dat het niet terug komt.

Maar bij mij komt het de combinatie doorgezakte voeten en slappe enkels.
Heb jij geen doorgezakte voeten oid?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:38

nee, ik heb geen doorgezakte/plat voeten.

Tijdens het rijden gaan m'n enkels(en dan met name mijn rechter enkel) soms ook dubbel.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:02

staan jou benen dan wel recht onder je knieén?
Beetje onhandig uitleggen.

Maar als ze iets afwijken dan gaat je voet mee, ik raad dan aan op toch een keer langs de fysio te gaan zodat er daar naar gekeken word.
En dat je weer leert ook om je been in goede stand te houden,zowel met lopen als rijden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:19

Het is in ieder geval een no go om door te rennen als je door je enkel bent gegaan. Dan is het van belang om direct te koelen en het been hoog te houden om de schade te beperken.

Als je zo vaak door je enkel klapt is een bezoekje aan de huisarts aan te raden. Die kan er dan naar kijken en doorverwijzen naar de fysiotherapeut of naar het ziekenhuis voor verder onderzoek.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:21

Niet intapen.
Dit komt waarschijnlijk omdat je in de groei bent, als je gaat tapen worden je enkels nog 'luier'.
Ik heb dit ook een tijd gehad, icm fysiotherapie ben ik er 'overheen' gegroeid. Al heb ik nog wel steeds een zwakkere enkel (maar dit komt ook omdat die een keer gescheurd is geweest).

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:26

Ik zou idd ook even een arts/fysio raadplegen.

Een fysio kan je oefeningen aanleren voor het stabiliseren van de enkels.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:13

Bekend probleem..

Bij mij helpen dit soort schoenen heel erg; (Kleuren zijn beetje extreem bij deze, maar reebok heeft veel hoge schoenen die minder hip zijn)
Afbeelding
Door het klitteband bovenaan zijn ze heel stevig bij je enkel, bespaard mij veel pijn :)

Edit; Ik lees weer eens half, sorry! |o

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:19

Hier ook zwakke enkelbanden. Mij heeft het erg geholpen om op 1 been op een trampoline te staan. Beetje hetzelfde effect krijg je als op het luchtkussen wat hierboven staat.

En dan niet springen op de trampoline maar gewoon blijven staan op 1 been en dan je evenwicht bewaren. Als dit wat beter gaat, kun je aan iemand vragen of die een bal naar je toe gooit, vangen en weer teruggooien. Dit komt ook heel erg aan op evenwicht bewaren en dat allemaal op 1 been.

Verder heeft mij geholpen om veel op blote voeten over zand te lopen, maar dan moet je dat wel in de buurt hebben. En dan het mulle zand.