Slecht tegen verandering kunnen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Slecht tegen verandering kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:07

Sinds een maandje woon ik samen met mijn vriend en pas nu valt het me op hoe slecht ik tegen veranderingen kan.
Ik durf wel toe te geven dat ik een enorme controlfreak ben, heb altijd alles tot in de puntjes geregeld anders wordt ik heel erg gestrest.
Maar ik merk nu dat ik heel prikkelbaar wordt als er maar iets heel kleins niet gaat zoals gepland.
Even een voorbeeld:

Donderdag hebben we boodschappen gedaan voor 4 dagen planning voor gisteren was kippensoep, vandaag speklapjes met aardappeltjes uit de oven en zondag hamburgers met aardappels en sla.
Nou hadden we gisteren een drukke en zware dag vanwege omstandigheden en mijn schoonouders hebben ons uit eten gestuurd.
Heel lief maar mijn soep liep dus letterlijk in de soep en daar kan ik me dan zo druk om maken.

En vanmiddag zou mijn vriend met een vriend even een balletje gaan trappen, prima hou ik rekening mee maar nu zijn ze al een uur gitaar aan het spelen en dan gaan ze daarna nog voetballen.
Daar zou ik toch geen problemen mee moeten hebben maar het vreet me gewoon op dat ze zich niet aan hun plannen houden.

Ik heb vaak genoeg geprobeerd om er op een andere manier over te denken, want kom op dit soort dingen zijn niet het einde van de wereld.

Zijn er andere mensen die dit hebben en wat doen jullie hiermee.
Elke keer gefrustreerd en boos worden vind ik niet eerlijk want o.a. mijn vriend of familie kan er niks aan doen dat ik hier zo'n last van heb.

Janedieene

Re: Slecht tegen verandering kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:15

Een vriendin van me had dat ook, i.v.m. verhuizing, andere school, nieuwe klas etc.
Ze is toen op een andere sport gegaan (paardrijden :D ) En het heeft haar ontzettend geholpen.
Dus wat je kan proberen.. zoek er nog lekker een hobby bij, of een verzorgpaard ( ik weet niet of je als iets dergelijks hebt?)
In elk geval iets om lekker bezig mee te zijn.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:18

Ohh dat heb ik ook!
Erg vervelende eigenschap en het is alleen maar erger geworden nadat de kleine man geboren is...
Vandaag is oo echt weer zo'n dag pffff.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:19

Waaróm wil je de controle houden, wat kan er misgaan?
Als je daar achter bent kun je het ombuigen en minder last hebben van veranderingen....

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:20

Daar heb ik ook echt heel erg last van. Ik moet iedere dag een lijstje hebben met wat ik moet doen en als dat veranderd ga ik helemaal flippen van binnen. :=
Het word al wel steeds beter maar dit omdat ik bij een psycholoog loop en een coach die mij hierin begeleiden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:21

Ik lees even mee, heb hetzelfde, kan ook niet goed tegen veranderingen.
Misschien is het eens goed om schema's te maken?
Je kunt bij de IKEA oid wel zulke borden halen, dan maak je een soort dag schema, heeft bij mij heel erg geholpen :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:25

Ik ben een vrij goede psycholoog voor mezelf maar hier kom ik niet uit.
Wat er mis kan gaan,tja niet zo veel eten wat bederft misschien maar zoals ik al zei dat ik niet het einde van de wereld.
En ik kan wel 80 keer zeggen wat gebeurt er als iets niet gaat zoals gepland was, maar daar wordt het niet beter van.

Schema's werken prima die heb ik meestal wel goed in mijn hoofd maar ik kan niet van mijn vriend (en later mijn kinderen) verwachten dat ze nooit iets onverwachts zullen doen dat is nou eenmaal iets wat veel mensen doen die veranderen weleens iets in de planning.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:27

Maar kun je niet aan je vriend vragen op te schrijven wat hij die week voor plannen heeft?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:31

Ik weet zijn planning ook altijd wel maar hij daar iets in veranderd en dat gebeurt weleens dan ben ik dus helemaal over de zeik terwijl veranderingen heel normaal zijn in een leven.
Zoals nu had ik verwacht dat hij om 2 uur een balletje zou trappen met een vriend, nu is hij al anderhalf uur gitaar aan het spelen en als hij straks klaar is gaan ze pas een voetballen.
Dus i.p.v. een uur is hij straks twee en half uur bezig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:44

Goed dat je zelf al beseft dat het probleem bij jouw ligt en niet bij je vriend. *\o/* Dat is het begin naar verandering.

Misschien kan je zelf bij je vriend aangeven dat jij graag wat met hem wilt doen: "leuk dat je met X gaat voetballen, ik ga dan even ...(vul maar in, wat je leuk vindt, vraag je je vriend voor een borrel bij ons thuis na afloop?"

Je begint dan met een compliment, je geeft aan dat je je heus wel even zelf kan vermaken en je wijst zijn vriend niet af, beter kan je niet doen.

Of: Ik heb zin om straks nog even naar de stad te gaan, ga je dan mee?

Als je vriend niet weet dat jij nog plannen samen hebt, dan kan hij ook niet weten dat hij niet de tijd aan zichzelf heeft.
Zorg dat je genoeg activiteiten hebt die je zonder hem doet, maar bijvoorbeeld met een vriendin of juist lekker alleen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:30

Ooh verschrikkelijk! Zo herkenbaar ook. Ik heb dat ook zó erg. Als ik dan met m'n vriend afspreek dat hij rond een uur of 3 hier is bijvoorbeeld en hij smst om half 3 dat hij nog even wil drummen bijvoorbeeld, kan ik daar ook echt niet tegen. Gelukkig wordt het al wel beter maar ik vind het vooral ook zo vervelend voor hem :(:) Onverwachtse plannen om ergens heen te gaan kan ik ook niet tegen. Vakantie, verschrikkelijk. Dan ben ik compleet uit m'n ritme en als we dan óók nog eens weggaan is het helemaal erg %)
Vanavond gaan we naar het theater, en terwijl ik het hartstikke leuk vind en er ook zin in heb zie ik er toch een beetje tegenop, want dan moet ik ergens heen waar ik het niet ken 8)7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:32

Heel herkenbaar, ik ben ook zo'n structopaatje. Als er iets wijzigt in de planning of mijn man heeft ineens bedacht dat we wel op stap kunnen gaan dan heb ik echt tijd nodig om te schakelen, mijn eerste reactie is altijd dat ik net als jij heel gefrustreerd en geprikkeld kan raken en ook zo reageer. Wat mij heel erg helpt is mijn man, die is absoluut het tegenovergestelde van mij daarin, en ook mijn dochtertje helpt enorm omdat ik nu de gezinsplanning naar haar ritme moet voegen.

Ik weet gewoon van mezelf dat ik duidelijk moet zijn in wat ik zelf wil en verwacht, en dat ik als de plannen anders lopen even een time out neem voor mezelf. Als ik me hier aan houd gaat het redelijk.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:33

Goh daar kan ik me nou helemaal niks bij voorstellen! Ik hou me juist helemaal niet aan schema's.
Maar idd goed dat je je er bewust van bent dat het aan jou ligt.
Tja ik heb niet echt tips maar toch proberen je eroverheen te zetten hoe moeilijk dat ook is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:51

Gelukkig ben ik niet de enige.
Mijn vriend weet ook wel dat ik hier last van heb maar wat voor mij een frustrerende verandering is kan voor hem iets heel kleins zijn.
En daarnaast wil ik niet dat hij zijn leven voor mij aanpast.

Wel vervelend als hij denk iets leuks te doen voor mij en ik bijna flip omdat het me niet uitkomt.
Ton we net iets hadden zouden we gaan zwemmen met zijn neefje en nichtje en zou hij me ophalen.
Ik had een mooie planning met broodje eten en kattenbak schoonmaken maar meneer kwam een uur eerder aanzetten als verrassing en het was dat hij zijn neefje en nichtje erbij waren anders was ik heel boos geworden.

En waar ik dus bang voor ben is dat als er eenmaal kinderen zijn het nog erger wordt en dat zou ik niet prettig vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:20

Toen ik de kreet "perfection paralysis" tegenkwam ging er bij mij een knopje om: het is inderdaad veel leuker om je niet druk te maken over dat je toevallig die dag niet gedweild hebt terwijl je het wel van plan was, als je steeds op je tenen loopt ivm je planning krijg je kramp :P

Iedere keer dat ik merk dat ik ergens om loop te stressen en controlfreaken denk ik: perfection paralysis. Wil ik dat? Nee. Wat kan er mis gaan als alles niet precies gaat zoals ik bedacht had? Eigenlijk niet zo veel :') En dan adem ik uit en in en dan zie ik de dingen weer meer in perspectief.

Wie weet heb je er wat aan :)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 01:41

Zo herkenbaar, vooral toen ik thuis woonde bij mij ouders.
Nu woon ik op mijzelf en alleen en dus hoef ik met niemand rekening te houden.
Wel ben ik bang dat ik in een volgende relatie er weer "last" van krijg.
Tips zijn dan ook welkom.
Wat bij mij speelt is dat ik veel in mijzelf herken in de kenmerken van Hoogsensitieve personen, en dat ik structuur nodig heb om rust in mijn hoofd te ervaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:57

Zonnebloem bij mij is het juist veel minder geworden sinds de kleine er is, ik ben echt veel makkelijker geworden daardoor. En met de jaren word ik wijzer en dus ook een stuk relaxter. Op hele goede momenten weet ik gewoon wat het belangrijkste is in het leven, en dat is niet mijn planning.

Maar kan me zo voorstellen hoe het voelt, mijn man had daar ook een handje van hoor, ineens thuiskomen met visite terwijl ik in mijn huiskloffie zat en ik vond dat het huis 1 grote bende was. Dan moest ik idd ook wel een paar keer tot 10 tellen, en als de visite dan weg was barstte de bom. Maar we houden nu rekening met elkaar, hij overlegt nu met mij of het uitkomt, en ik ben naar hem toe een stuk flexibeler geworden. Als ik maar van tevoren genoeg tijd hem om even aan het idee te wennen dat mijn planning er anders uit gaat zien gaat het goed. Mijn man zegt nu al van tevoren dat ik geen antwoord hoef te geven maar even na mag denken, en 9 van de 10 keer ga ik dan wel akkoord.

Mymissappa: of ik HSP heb weet ik niet, uit de test op internet komt dit wel maar geen idee hoe betrouwbaar die is. Weet wel van mezelf dat ik introvert ben, en dus veel tijd op mezelf nodig heb om weer op te laden.

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:08

hestejente schreef:
Iedere keer dat ik merk dat ik ergens om loop te stressen en controlfreaken denk ik: perfection paralysis. Wil ik dat? Nee. Wat kan er mis gaan als alles niet precies gaat zoals ik bedacht had? Eigenlijk niet zo veel :') En dan adem ik uit en in en dan zie ik de dingen weer meer in perspectief.

Wie weet heb je er wat aan :)

Heel herkenbaar TS, en ik los het ook op zoals hestejente. Volgens dr. Phil: play the what-if game all the way through! Tot tien tellen en stel je zelf de vraag wat er gebeurt als het anders gaat dan je gepland had. De eerste twee antwoorden zijn nog 'angstaanjagend', maar als je door blijft vragen dan blijkt het ineens allemaal niet meer zo spannend te zijn. Het blijft aan jezelf werken, maar uiteindelijk wordt je er wel makkelijker in. Een paar weken geleden heeft mijn man spontaan de inrichting van onze huiskamer veranderd, ik schoot in eerste instantie echt tegen het plafond van de spanning. Ik benoem het tegen hem (dan weet hij ook waarom ik een beetje prikkelbaar ben), heb mezelf afgevraagd wat er kon gebeuren als de inrichting zo bleef, conclusie: niks! Dus we hebben het lekker zo laten staan.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:31

Herkenbaar! Ik wil heel graag flexibel zijn, maar van plotselinge veranderingen kan ik spontaan 'op slot' schieten in mijn hoofd. Als ik dan een paar keer diep adem haal en mezelf vraag wat er nu eigenlijk zo erg is aan de verandering, valt het meestal uiteindelijk wel mee en kan ik me er overheen zetten.

In periodes met veel stress/drukte kan ik ook veel minder hebben dan wanneer het rustig is. Hoe meer veranderingen in korte tijd, hoe slechter ik er mee om kan gaan. In de periode dat mijn ouder in scheiding lagen, kon ik echt helemaal in de stress schieten (tot trillen en huilen aan toe) als iemand niet thuis was op de afgesproken tijd, zonder even te bellen dat het later zou worden. Zelfs als het maar 2 minuten later was.

De afgelopen 3 jaar (sinds ik samenwoon met mijn vriend), ben ik eigenlijk alleen maar rustiger geworden. Bij plotselinge wijzigingen in de planning haal ik nu, zoals gezegd, een paar keer diep adem. Meestal kom ik dan al heel snel tot de conclusie dat het allemaal eigenlijk niet zo erg is. Met eten improviseren we wel wat, de troep die ik had willen opruimen, ligt er vanmiddag/morgen ook nog wel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:50

Misschien moet je juist eens helemaal géén planning en schema maken?
Opvallend dat je hier het advies krijgt juist een schema te maken, want dat zal je problemen alleen maar vergroten! Een schema is voor jouw een copingsmechanisme geworden, een manier om het dagelijkse leven te hanteren. In sommige gevallen kan dat best fijn zijn en ook best werken, maar zoals je inmiddels merkt maakt het uiteindelijk het probleem niet minder. In plaats van dat je minder stress hebt door te werken met een schema, heb je méér stress omdat je dag niet volgens dat schema verloopt! Met als gevolg dat je waarschijnlijk nog strakkere, betere, nauwkeuriger schema's wilt gaan maken en de ellende nog groter word.
Mijn tip is dan ook juist om eens alle planningen overboord te gooien. Zie maar eens gewoon wat de dag je brengt en ervaar maar eens wat er dan gebeurt. Niet over nadenken en gaan beredeneren, maar doen.

Overigens heb ik het dan wel over gewone, dagelijkse dingen en geen grote dingen, zoals ineens de hele inrichting veranderen of besluiten morgen op vakantie te gaan. Begin gewoon met dagelijkse zaken en zie maar hoe het loopt.

Oh, en niemand kan psycholoog voor zichzelf zijn. Je bent simpelweg niet objectief genoeg. Een goede psycholoog zoeken zou je echt een heel eind kunnen helpen!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:51

Ik heb dat ook in heel erge mate. Verschrikkelijk. Ik woon door omstandigheden samen met mijn broer en door deze eigenschap van mij hebben wij zo veel ruzies! Ik raak gefrustreerd als het niet zo loopt zoals gepland of als hij zich niet aan de afspraken houdt. Daarnaast heb ik een hekel aan veranderingen en kan dit mij echt van mijn stuk brengen..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:10

Lalidan schreef:
Mijn tip is dan ook juist om eens alle planningen overboord te gooien. Zie maar eens gewoon wat de dag je brengt en ervaar maar eens wat er dan gebeurt. Niet over nadenken en gaan beredeneren, maar doen.

Overigens heb ik het dan wel over gewone, dagelijkse dingen en geen grote dingen, zoals ineens de hele inrichting veranderen of besluiten morgen op vakantie te gaan. Begin gewoon met dagelijkse zaken en zie maar hoe het loopt.

Toen ik hier nog in dezelfde mate last van had als TS gingen mijn haren overeind staan van zulke adviezen. :o
Niet dat het niet goed is, dat is inderdaad wat er uiteindelijk moet gebeuren, maar die stap is ontzettend groot.

Ik heb er momenteel nog last van in de zin van dat anderen mijn planning in de war gooien: een uur te laat komen, afzeggen etc. Dan raak ik compleet in paniek.. Op dit moment heb ik vakantie en daar kan ik zó slecht tegen: ik heb structuur nodig en het lukt me zelfs niet om het zelf aan te brengen, vooral niet omdat er in zo'n vakantie heel veel veranderd als het gaat om anderen.. Wat resulteert in iedere dag minstens 1 of 2 huilbuien... Waardoor ik nu al praktisch mijn hele vakantie hoofdpijn heb.
Ik ben gewend om al mijn tijd efficiënt in te delen; rusten en niets doen horen daar voor mij niet bij. Dus ik trek het zo echt niet haha. Maar ook dat moet ik leren. Dat is in ieder geval wel mijn ervaring: om van dat controlfreak gedrag af te komen moet je vooral veel reflecteren en de paniek analyseren, want eigenlijk is het natuurlijk nergens voor nodig.. Maar ja dat besef je dan niet (vertel mij wat). Uiteindelijk wordt het dan allemaal steeds iets minder. :)

Het scheelt wel dat ik heel lang een vriend heb gehad die mij heel goed met beide benen op de grond wist te houden, soms op de lieve manier maar soms kreeg ik ook gewoon een sneer naar m'n hoofd dat ik niet zo paniekerig moest doen. Dat was heel goed voor me. Sinds twee maanden zijn we nu vrienden in plaats van partners dus de paniek slaat weer toe, maar het gaat duidelijk een stuk beter.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 12:43

Echte schema's heb ik niet, ik plan niet alles tot op de minuut.
Zoals nu weet ik dat mijn vriend werkt tot 1, we nog even boodschappen moeten doen en wat dingen in huis.
Dan maakt het me niet uit wanneer wat gebeurt als het maar gebeurt.
Maar op een drukke dag zal er misschien een iets strakkere planning zijn en raak ik dus sneller in paniek als er iets niet zo gaat zoals ik had verwacht.
Door het hele gedoe ben ik dus uiteindelijk een verjaardag vergeten wat ik echt heel banketstaaf vind en dan kan ik me daar weer druk om maken.

Lastige voor mij is dat zijn moeder best wel controlerend is en ik gewoon niet graag heb dat ze iets op ons aan te merken heeft.
Ik krijg al commentaar omdat er was aan het drogen is in de woonkamer, tja dat zij daar niet voor zou kiezen is prima maar als wij dat nou geen probleem vinden maar elke keer weer moet ze er iets over zeggen.
En het zelfde geldt voor veel andere kleine dingetjes in huis.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:27

Loslaten.. Dat is wat je moet doen. En niet perse alles samen willen doen. Als hij nog even weg is kan je toch gewoon boodschappen doen? Wij verdelen het altijd een beetje, dan heb je meer tijd om te relaxen of iets leuks te doen, ipv de hele tijd alles samen doen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:28

Dit heb ik ook heel erg. Ik móet van tevoren weten hoe of wat en hoe laat en hoe precies.. anders wordt ik helemaal zenuwachtig :=