Paniekaanval, hoe ermee om te gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Paniekaanval, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:36

Nee, ik heb er zelf geen last van gelukkig maar mijn man wel en eigenlijk alleen als hij denkt dat er lekkage is.....dit neemt extreme vormen aan, denk aan hyperen, zweten, niet meer kunnen eten, niet kunnen slapen, niet meer kunnen luisteren naar iemand die de redelijkheid probeert terug te brengen.

Wie kan mij helpen om met zo iemand om te gaan? Ik weet niet wat ik op zo'n moment kan/moet doen om hem eruit te trekken. Tot nu toe lukt dat niet namelijk......

Tips om naar een psych te gaan zijn zinloos, dat traject heeft ie tweemaal geprobeerd en daar begint hij niet meer aan.

Anoniem

Re: Paniekaanval, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:37

Misschien wat yoga/ademhalingsoefeningen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:41

Ik heb dit zelfde ook nog angst aanvallen woede aanvallen en depressie erbij, heb nu mirtazepine en wekelijks psycholoog, en gaat nu de goede kant op

misschien langs een huisarts gaan, en evt andere psycholoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:59

Psycholoog is echt geen optie.....dat heeft hij twee keer geprobeerd en dat haalde niets uit, leverde alleen maar ergernis op. Hij loopt wel bij een haptonoom, dat werkt in ieder geval iets beter....

Medicijnen is in mijn beleving geen oplossing, zeker niet omdat hij er alleen last van heeft als we lekkage hebben of dreigen te hebben.

Daarnaast was ik ook vooral op zoek naar tips hoe ik ermee om kan gaan. Wat kan ik juist wel of niet doen om hem er sneller uit te krijgen?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:03

toen iemand uit mijn hechte kring een paniekaanval had (schreeuwen, huilen, hyperventyleren etc.) belde ik 112 want ik wist niet wat te doen. deze verwezen mij door naar iets van het ziekenhuis en die zeiden toen dat ik even naar een andere ruimte moest en geen aandacht aan die persoon moest geven. Ze hebben later toch iemand gestuurd omdat er geen volwassenen bij waren en wat er verder is gebeurd weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:52

Mijn (toen) beste vriendin had ook regelmatig paniekaanvallen en dan was het vooral zaak om haar even af te schermen van anderen als die in de buurt waren, en dan gewoon tot rust laten komen. De manier waarop verschilde eigenlijk van keer tot keer. De ene keer zag je dat ze ruimte en lucht nodig had, de andere keer had ze juist even een arm om haar heen nodig om 'r een geborgen gevoel te geven.
Voor haar was er geen 'standaardrecept' zeg maar.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:01

Heb je al eens geprobeerd om achter hem te gaan zitten zodat hij tussen jouw benen zit. Hem vastnemen en op die manier schommelen; voorwaarts- achterwaarts of zijwaarts.
Dit geeft een geborgen en veilig gevoel omdat jij de bewegingen leidt moet hij volgen. Daarbij kan je nog tegen hem praten, zeg hem dat het goedkomt, dat je bij hem bent,...
Als hij het er echt moeilijk mee heeft kan je zijn hoofd achteruit brengen op jouw schouder zodat hij uit die gespannen houding komt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:22

Wat Mallodie zegt: schommelen. Je hoeft hem niet perse te helpen, hij kan het ook zelf doen (als hij daar te in staat is natuurlijk). Bij voorkeur van voor naar achter, armen los langs je lijf en licht door je knieën buigen. En in een rustige omgeving, zodat er niet te veel afleiding is.

Geen idee waarom het werkt, maar als je een schommelbeweging maakt, dan ga je weer 'aarden'. Als hij kan aanvoelen als er een aanval aankomt, kan hij er mee beginnen voordat het een echte aanval wordt. Dan wordt het steeds makkelijker om me te dealen.

Erg vervelend zulke aanvallen, ik kan me voorstellen dat je je helemaal machteloos voelt op zo'n moment.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:04

mijn vriend heeft hier helaas ook last van, alleen bij hem kan het maar zo op komen.
hij voelt het zelf vaak al aan komen en gaat dan ademhalingsoefeningen doen, met zo'n cd er bij.
ook heeft hij voor de zekerheid medicijnen in huis die hij kan nemen, maar gelukkig heeft hij die bijna niet nodig.

schommelen kan inderdaad goed helpen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:16

heb even met mij vriend gesproken, wat hij dan meestal doet als ik het krijg,, hij neemt me meestal even ergens heen en gaat dan wat vertellen en ik moet dan luisteren en antwoord geven, om zo even op andere gedachtes te komen, en als ik eenmaal na een langere tijd rustig ben , gaat hij me vragen wat er nou precies was waarom ik doordraaide (zo noemen wij dat, stom , ja weet ik) als dan er uit komt wat het was, gaan we eraan werken , er over praten, dit helpt mij meestal.
moet wel zeggen, dat ik het van de stomste dingen krijg, gewoon uit het niets, soms alleen maar van mijn gedachtes al.

Lekkages zeg je bedoel je echte lekaages zoals een gesprongen leiding?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:49

Denk dat je ook zeker niet mag vergeten om zelf rustig te zijn. Praat met een lagere stem, maak rustige bewegingen en ga inderdaad naar een rustige omgeving zodat hij weinig prikkels krijgt.

Misschien kan je hier ook wat mee: als je man een beetje gekalmeerd is maar nog niet helemaal (dus niet in de acute fase) kan je hem op jou laten liggen (lees: helemaal of halvelings, ik weet niet hoeveel jou man weegt) en dan ga jij iets trager ademen dan hem. En hij moet zich concentreren op jouw ademhaling en die proberen te volgen. Let op dat je niet meteen veeel trager dan je man gaat ademen want dat krijgt hij niet voor mekaar om te volgen. Op die manier kan je trager en trager gaan ademen tot je op een rustige manier kan ademhalen en de rust is wedergekeerd.

Maar zoals ik al zei, doe dit niet in de acute fase want dat gaat hij niet aankunnen, die stap is te groot. Ik zou starten met het schommelen en de andere tips die gegeven zijn, het rustig zijn dat iedereen hier ook aanhaald. En misschien dat deze ademhalingsoefeningen voor jou man kunnen werken.