cardio en hartslag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

cardio en hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 09:35

hoi,

ik ben sinds 2 weken bezig met cardio en krachttraining
de grootste rede is gewichtsverlies en als 2de conditie
ik doe 2 keer in de week aan bodypump
en 3 keer zwemmen en na het bodypump doe ik nog een half uur cardio op de crosstrainer
en op vrijdag ga ik puur alleen voor de crosstrainer
dit is mijn schema:
maandag :bodypump een uur en een half uur crosstrainer
dinsdag :zwemmen 3 kwartier
woesndag: bodypump een uur en een half uur crosstrainer
donderdag: zwemmen 3 kwartier
vrijdag: half uur crosstrainer
zaterdag: niks
zondag :zwemmen een uur
maar nu vroeg ik me af wat je ideale hartslag is om vet te verbranden?
je leest zoveel dingen op internet die ook nog eens niet echt heel duidelijk zijn
dus vroeg me af of er iemand hier ervaring mee heeft of kennis van heeft

Axel_Clauw

Re: cardio en hartslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:01

Ik kan het je niet met zekerheid zeggen, maar mij is verteld dat je hartslag goed is op het moment dat je tijdens je zwemmen/wandelen/kennen/krachttraining met een beetje hijgen,redelijk praten kan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:03

Ideale hartslag voor vetverbranding ligt volgens mij tussen 60-70% van je maximale hartslag toch?
Om je maximale hartslag uit te rekenen, heb je een berekeningetje, maar die weet ik zo even niet uit mijn hoofd..

_Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:07

Je moet er op letten dat je bij vetverbranding niet op een te hoge hartslag zit,
dit heeft te maken met met-en zonder zuurstof trainen.
Je kunt het inderdaad uitrekenen, ik laat mensen die op vetverbranding willen trainen meestal op een hartslag tssen de 120 en 130 trainen. Je zit op een vrij lage hartslag maar dan ga je vetten verbranden, dus je moet het wel wat langer doen dan bijv. 10 min.
Bij mij op de sportschool doen we eerst een test, daaruit kunnen trainers precies uithalen op welke hartslag je moet trainen. Misschien kan dat bij jou ook>

Maar zoals je al zegt, iedereen zegt wat anders. Maar dit is over het algemeen wel het beste. ( Denk ik :P )

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:22

Voor vetverbranding moet je idd bij redelijk lage hartslag trainen en dan langdurig. Theoretisch is je maximale hartslag 220- je leeftijd. als je dan op ongeveer 60% van je maximale hartslag traint zit je in de aërobe fase en gaat het lichaam z'n vetvoorraad aanspreken. Meestal is dit idd een training waarbij je nog rustig kan kleppen en achteraf niet moe bent.
Heb een tijdje aan spinning gedaan (leuk, conditie, afvallen; in die volgorde). Grootste deel van de tijd trainden we in vetverbrandingszone, maar wel met regelmatig een stevige piek naar boven om de conditie te verbeteren, als je conditie verbetert kan je lichaam namelijk ook makkelijker/langer aëroob blijven werken (is dus meer vetverbranding). Dat pieken vond ik wel grappig om te doen, hartslag ging vrij snel de hoogte in, eventjes vasthouden op (bijna) maximaal en dan weer even recupereren. Dat laatste ging bij mij heel vlot, meestal zat ik binnen de minuut weer op rusthartslag. Eenmaal de conditie opgebouwd was, vond ik (nuja, mijn hart) het ook veel makkelijker om langdurig op een constant tempo te trainen, ook als er af en toe tussendoor gepiekt werd.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:04

ik heb gisteren een uur bodypump gedaan en aansluitend nog een half uur crosstrainer
ik zat op een hartslag van 175 gemiddelt en had niet het idee dat ik moe was kon ook nog zonder te hijgen praten en toen ik klaar was
had ik ook niet het idee dat ik echt moe was
had juist veel energie(dat krijg ik van sporten)
maar mijn hartslag is dus te hoog
heb met een jongen staan praten op de loopband naast me en die zij dat een hartslag tussen de 130 en 160 goed was voor vetverbranding
maar al ging ik nog zo langzaam en op zijn zwaarst ik bleef dan rond de 160 hangen
houd dit dan in dat mijn conditie heel slecht is en dat het dus maanden duurt voordat ik rond die 130 zal zitten?
ik ga vanavond gelijk even vragen of ze het daar ook kunnen meten
want ik wil heel graag eerst afvallen conitie komt bij mij op plaats nummer 2

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:59

Heb even gekeken. Je maximale hartslag is te berekenen door een aantal verschillende formules.
De makkelijste is die met leeftijd, zoals Thioro zegt, maar die klopt niet altijd, vooral bij hogere leeftijden en beter getrainde mensen..

Ik neem mezelf effe als voorbeeld, moest het zowiezo toch nog steeds uitrekenen voor het hardlopen :) :
Ik ben 24, hartslag in rust is 61. Ik ga even uit van 60-70%, dat dat voor de vetverbranding is.

Leeftijd:
Htrain = ..% * (220-leeftijd) (+5 zone -5).

(220-24)(+5 x60 -5)= (196) x60% = 116
(220-24)(+5 x70 -5)= (196) x70% = 136
Met dan uitlopers -5 en +5, dus zou mijn hartslag tussen de 111 en 141 moeten zijn.

Karvonen Index:
Htrain = ( Hmax - Hrust ) * ..% + Hrust (+5 Zone -5)

(196 -61) x 60% + 61 = 142
(196 -61) x 70% + 61 = 156
Met de uitlopers van -5 en +5 zou ik dan tussen 137 en 161 moeten zitten..

** Verschil karvonen index en leeftijdsformule: Je had misschien al opgemerkt dat met de Karvonen index een zwaarder trainingsprogramma gedraaid moet worden (het percentageverschil klopt, omdat bij de Karvonen index met gemiddeld 10% minder gerekend moet worden). Dit klopt ook, omdat ervan wordt uitgegaan dat de Karvonen index alleen door getrainde mensen wordt gebruikt en niet door recreanten. Wij raden je daarom ook aan, als je een recreant bent, om te werken met de Leeftijdsformule en deze aan te passen indien je lichaam dat aangeeft. (bron: fitnesnet.nl)

Ooh, stomme ik... Vergat nog even verder te kijken dan m'n neus lang is en je kunt het gewoon via de site uitrekenen, beide methodes :') .
http://testcenter.fitnessnet.nl/

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:14

DDDMakkink schreef:
ik heb gisteren een uur bodypump gedaan en aansluitend nog een half uur crosstrainer
ik zat op een hartslag van 175 gemiddelt en had niet het idee dat ik moe was kon ook nog zonder te hijgen praten en toen ik klaar was
had ik ook niet het idee dat ik echt moe was
had juist veel energie(dat krijg ik van sporten)
maar mijn hartslag is dus te hoog
heb met een jongen staan praten op de loopband naast me en die zij dat een hartslag tussen de 130 en 160 goed was voor vetverbranding
maar al ging ik nog zo langzaam en op zijn zwaarst ik bleef dan rond de 160 hangen
houd dit dan in dat mijn conditie heel slecht is en dat het dus maanden duurt voordat ik rond die 130 zal zitten?
ik ga vanavond gelijk even vragen of ze het daar ook kunnen meten
want ik wil heel graag eerst afvallen conitie komt bij mij op plaats nummer 2

Je moet eerst aan je basisconditie werken en pas als je die hebt aan afvallen gaan denken!
En zoals hier iemand reeds zei,laat een test doen op je sportschool. Het is heel belangrijk dat je weet hoe het gesteld is met je conditie vooralleer je aan al de rest gaat denken.
Het is ook belangrijk dat je in je hartslagzone blijft,dat je een goede opwarming doet zodat je hartslag langzaam omhoog gaat ipv pijlsnel...en dat je genoeg rust!
Ik train 3x per week cardio volgens een speciaal trainingschema,voor mij opgesteld aan de hand van een concitietest die ik gedaan heb. Ik moet per week een bepaald aantal punten bijeensprokkelen,verdeeld over die dagen. Ook train ik 3x per week op kracht oa met gewichten.
Volgens mijn trainer is het heel belangrijk dat je tussen elke cardiosessie een dag rust inlast en tussen de krachttraining 2 dagen.
Je mag wel bewegen op die andere dagen maar geen krachtraining en buiten je hartslagzone blijven!

Ik ben zo bezig van september '10 en ben al veel strakker ondertussen, ben 4% vetpercentage kwijt en 5kg op de weegschaal.
Dat is misschien niet superveel maar spieren wegen meer dan vetmassa en te snel afvallen is slecht voor je huid! Dus ik doe het op mijn gemakje :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:24

Als je hartslag direct naar de 160 schiet en je daar blijft hangen wil dat zeggen dat je idd niet veel conditie hebt. Niet in de zin van dat je geen halfuur kan lopen/fietsen. Op zich kan je dat wel, maar niet aëroob, dus zal je ook geen vetten verbranden.
Zoals hierboven gezegd, als je vetten wil verbranden zal je toch eerst je conditie moeten verbeteren. Het hele punt is namelijk dat je langdurig bij lage hartslag kan trainen en dat kan je voorlopig nog niet.
Voor mij was afvallen niet het hoofddoel maar wel leuke bijkomstigheid. Heb alles onder begeleiding van een sportschool gedaan. Toen ik er begon zat ik op conditieniveau 2 (op schaal van 5), zijnde conditieloos dus. Netjes 3-4x per week gaan trainen op conditie en beetje kracht erbij. 3 maanden later zat ik op conditieniveau 3 en was er 5 kg af (had sneller kunnen gaan, maar afvallen was m'n doel niet). Toen verhuisd en sindsdien eigenlijk niks meer aan sport gedaan (heb wel een fysiek beroep) en ondertussen is er nog 6kg 'vanzelf' afgegaan.
Focus je niet te hard op dat afvallen, met een betere conditie gaat dat 'vanzelf' dus begin met je conditie op te bouwen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 07:44

gisteren eerst crosstrainer gedaan en mijn hartlag bleef netjes laag zo rond de 130/140
dus dat was mooi was ook niet moe of buitenadem
denk dat mijn conditie best redelijk is aangezien ik ook al een half jaar 3 keer in de week zwem
vorige keer ben ik op de crosstrainer gegaan gelijk na een uur bodypump dus was volgens de man van de sportschool niet raar dat mijn hartslag toen op
170 zat
ik zal via de site eens gaan kijke met uitrekenen wat ik mag hebben
ik weet ook wel dat conditie belangrijk is voordat je kan afvallen
maar voormezelf vind ik afvallen wel belangrijker dan conditie dit ivm chronische ziekte
Laatst bijgewerkt door DDDMakkink op 13-07-11 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 07:48

gelijk even gekeken op de site en de berekening gedaan
en als ik me hou aan karvonen index dan moet ik tussen de 130-143 zitten en dat deed ik gisteren dus ging het goed

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:58

Wat Gioto zegt, herken ik.
Ik ga sinds een maand naar de sportschool met in principe de intentie om af te vallen.
Momenteel is mijn schema gebaseerd op spieropbouw, in plaats van vetverbranding. Spieren verbranden meer calorieën waardoor je straks sneller afvalt. In September (na 3 maanden) krijg ik een schema dat gebaseerd is op vetverbranding.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 09:06

ja klopt spieren verbranden ook in rust dus hoe meer spier hoe meer je verbrand
en spieren zijn ook zwaarder dan vet
ik heb niet echt een schema
doe 2 keer in de week bodypump een uur en daarna nog 20 minuten op de crosstrainer
en dan 3 keer in de week zwemmen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:48

TS: maar je moet je eigenlijk aan die andere formule houden he, zie het laatste stukje tekst in mijn post :).

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:57

wat internet problemen hier dus kan even niet op de site komen
zal vanavond of morgen die andere berekening nog een keer doen
volgens mij kwam ik daar bij uit op 110/120
maar dat red ik dus nog niet want zit er dan met 20 boven gemiddelt
dat houd dan in dat mijn conditie niet goed genoeg is nog?