15 en nog een fietsenrek!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber27

15 en nog een fietsenrek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:00

hoi iedereen.

ik loop nou al een aantal jaren te strompelen met een probleempje met mijn tanden.. hier het hele verhaal..

ik kwam er achter dat ik dit had toen ik een keer naar de tandarts ging. al mijn tanden waren al gewisseld op één na. mijn rechterhoektand. mijn tandarts vond dit erg raar en liet een röntgenfoto maken. daarop zag hij dat de grotemensentand in mijn gehemelte lag. het is erfelijk en mijn vader had het ook, mijn opa ook en zijn moeder ook. toen moest ik voor het eerst een afspraak maken bij de orthodontist. een paar weken later was ik er dan echt. daar hebben we veel gepraat en een plan opgesteld van hoe we het zouden fixen.
het plan:
1. d.m.v een operatie de tand bloot leggen.
2. een soort in het gat zodat het open blijft.
3. de tand komt vanzelf naar voren.
nou dat lukte dus niet. ik mocht kiezen of ik de operatie onder narcose wou of met plaatselijke verdoving. ik heb toen plaatselijke verdoving gekozen wat ik nooit had moeten doen. tijdens de operatie zelf deed het verschrikkelijk veel pijn. eerst hadden ze de melktand getrokken en daarna gingen ze verder met het gat. halverwege kwamen ze erachter dat de wortel van mijn snijtand voor de hoektand zat! heel die operatie voor niks. ze hebben 5x extra moeten verdoven en nog ging ik dood van de pijn. ook het herstel was niet minder verschrikkelijk. elke dag zo'n 4x ubiprofen en dan nog een paar parasetamolletjes en dan ging het wel. ondanks dat ging de wond ook nog eens flink ontsteken en zwol het op, waardoor de 'pasta' eruit viel onder de les... niet fijn. ik zat toen op school en aangezien ik een uur van school af woon was naar huis gaan ook geen optie. ik heb toen in de pauze mijn moeder gebeld en die heeft de kaakchirurg weer gebeld van wat ik nou moest doen. het antwoord was: suikervrije kauwgom erin proppen. en dan denken ze dat dat gaat lukken! nou ikke dat allemaal geprobeerd, lukte niet en op een gegeven moment heeft mijn moeder me opgehaald.
eenmaal thuis belde mijn moeder weer naar de kaakchirurg om te vragen of er geen andere manier was. dat moesten we overleggen in het ziekenhuis dus de volgende dag vertrokken we naar het ziekenhuis. ik heb daar serieus zitten smeken om toestemming om de wond dicht te laten groeien.. uiteindelijk zagen ze in dat het allemaal geen nut had en mocht ik het dicht laten groeien. ik helemaal blij. ik kreeg ook nog een middeltje mee waardoor de ontsteking zou stoppen.
een paar maanden later netjes genezen en helemaal dicht. ik voel nog steeds een deukje maar verder niks. toen weer naar de ortho voor plan B:
1. nog eens geopereerd worden, maar nu anders (leg ik zo uit).
2. genezen.
3. beugel.
van tevoren had de tandarts ook die snijtand al getrokken dus was het gat nog groter geworden. hij is tot nu toe ook geen millimeter kleiner geworden. maargoed. deze keer ben ik wel onder narcose geopereerd en toen hebben ze dus in plaats van een gat te maken een minder pijnlijke ingreep gedaan en via de voorkant (tandvlees) een ijzerdraadje aan de hoektand gemaakt. toen weer dichtgehecht. dit leek meer te werken. toen het allemaal weer genezen was, kreeg ik een beugel. het is er een waar je weinig van ziet, maar dat gat is natuurlijk erg zichtbaar en schamend. die beugel trek die tand als het ware naar beneden. met die beugel heb ik in totaal 2 jaar rondgelopen en ik ben er WEER niets mee op geschoten. nu werd de tand namelijk tegen mijn kaak aan geduwd. weer pijn. waarom? omdat het ijzerdraadje te ver aan de zijkant van mijn hoektand zit. nu heb ik te horen gekregen dat ik nog een keer geopereerd moet worden terwijl ik er als de dood voor ben en dan zetten ze dat ijzerdraadje meer op de punt. dat gedoe komt na de zomervakantie gelukkig allemaal, alleen zit ik dan in 4 havo en is dat het moeilijkste jaar van de havo. haat aan mijn gebit.

nou dit was het wel zo'n beetje. in totaal ben ik er nou al drie jaar mee bezig en komen er nog op z'n minst 2 bij. zijn er nog meer mensen met een soortgelijke ervaring?

bedankt voor het lezen van mijn levensverhaal.... xD

Gowlan

Re: 15 en nog een fietsenrek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:13

Wat een verhaal, maar kan die verborgen tand in de toekomst kwaad als het zo blijft?
En zo wel, kan hij dan alsnog verwijderd worden en dat je dan eventueel een neptand krijgt?
Vriendin van mij heeft ook een neptand, maar is geen verschil te zien tussen die en haar echte tanden!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:15

Pfoe.

Heb ff vluchtig gelezen ivm het tijdstip. Maar volgens mij komt het redelijk overeen met mijn verhaal.

Ik heb altijd een prachtig gebit gehad, wit, geen gaatjes, keurig recht. Rechter kon niet.
Totdat ik op mijn 15e ineens heel rap ging wisselen, mijn tandarts had me verteld dat ik uitgewisseld was (ik heb nooit bijgehouden hoeveel ik er was verloren, gooide ze altijd gelijk weg .. :+ ). Nouja, zwaaaaar voor l.ul natuurlijk op de Middelbare school.

Maarja, op een gegeven moment 15,5 bijna uitgewisseld alleen mijn kiezen nog. Röntgen laten maken en mijn melkkiezen zaten vastgegroeid in mijn kaak door weerhaken aan de wortels. Mijn "volwassen" kiezen zaten dus bovenin mijn kaak allemaal. Om te voorkomen dat ik een scheef bekwerk zou krijgen heb ik me toen laten "opereren"..

Vond het weinig voorstellen, mijn vader ging wel knock-out halverwege. :')
Maarja, kiezen dus losgehaald uit mijn bovenkaak, (kiezen zijn de enige die ik nog heb, die dingen lijken monsters met die haken!!) en weer dichtgehecht. Flink napijn gehad. Maar de plaatselijke verdoving tijdens de operatie maakte me behoorlijk "stoned" en ik vond het maar machtig mooi. :+ :+

Toen moest ik omdat de mijn kiezen nog door moesten komen een beugel en dan met kettingkjes aan mijn kiezen die nog ín mijn kaak lagen. Ik was toen 16, net een relatie en vond het vreselijk dat ik aan de beugel moest. Heb het uiteindelijk toch gedaan omdat mijn tanden weer keurig recht doorkwamen en alleen die kiezen een struikelblok zouden vormen.

Nou, vette pijn die beugel. :( :(
En doordat de beugel te strak op mijn bovenkaak had gezeten en ik anders ben gaan bijten had ik tanden in mijn onderkaak verplaatst. Heel vaag allemaal, Ortho baalde er behoorlijk van. Toen moest ik onder ook nog een beugel erbij dus uiteindelijk heeft het dik een jaar geduurt.

Maar ben iig weer blij met mijn gebit.
Tis nog steeds keurig recht gelukkig. Ik heb geen spalk meer oid. :)

SUCCES! ;)
Ik heb dus denk ik een hoop meer geluk gehad als jij, nu ik mijn verhaal zo nalees. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:15

Mijn verborgen kiezen kon ik laten zitten met risico op rottende tanden in kaak waardoor de rest mee zou rotten.

No-Go dus.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:17

Oja: Mijn grootste baalpunt. Ik haalde mijn diploma met 15, dus moest met mijn vervolgopleiding starten met beugel. En ik was altijd zo trots dat ik er geen hoefde ivm. mijn keurige gebit... :')
Laatst bijgewerkt door Chaos op 12-07-11 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:22

Gowlan schreef:
Wat een verhaal, maar kan die verborgen tand in de toekomst kwaad als het zo blijft?
En zo wel, kan hij dan alsnog verwijderd worden en dat je dan eventueel een neptand krijgt?
Vriendin van mij heeft ook een neptand, maar is geen verschil te zien tussen die en haar echte tanden!

hij kan geen kwaad in de toekomst, maar dan blijf ik wel altijd met een gigantisch gat rondlopen. niet echt charmant. hij zou wel verwijderd kunnen worden en dan die neptand, maar dan moet ik ook geopereerd worden en dat is nou juist het gene waar ik zo tegenop zie. dan moet ik maarliefst twee keer geopereerd worden en dat is voor mij een teken om het niet te doen. bovendien mis ik nou twee tanden naast elkaar en zouden er dus twee naast elkaar moeten komen. die dingen zijn duur!!! ik heb er wel over gedacht om het te doen, maar toen zag ik de prijs en dat kon ik mijn ouders+verzekering niet aan doen :+ vandaar..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:23

Tandenleed :(:)

Ik heb juist iets omgekeerds, ortho die de verkeerde kiezen laat trekken, zelfs na een rontgenfoto.... Ik heb een symetrische tandafwijking bleek nadat mijn beugel eruit ging. Wat gebeurde er: Beugel ging eruit en 2 kiezen begonnen af te brokkelen, waren melkkiezen waar geen volwassenkiezen boven zaten... Resultaat: 2 gaten in mn mond en nu 2 bruggen + een mega verzekering omdat ze er nog wel eens uit willen vallen. En bedankt ortho...

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:23

Chaos schreef:
Oja: Mijn grootste baalpunt. Ik haalde mijn diploma met 15, dus moet met mijn vervolgopleiding starten met beugel. En ik was altijd zo trots dat ik er geen hoefde ivm. mijn keurige gebit... :')

ja dat lijkt mij ook niet zo.... ;) ik loop nou al mijn hele middelbare school rond met een gat :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:24

Kronen zijn enorm duur.
Mijn moeder heeft er een. En dan breekt er door een lompe actie weer stukje af, hoppa, weer paar 100€. Niet normaal joh!

Raar dat het bij jou geen kwaad kan om te laten zitten en bij mij wel.
Weet je dat zeker?

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:24

Winged schreef:
Tandenleed :(:)

Ik heb juist iets omgekeerds, ortho die de verkeerde kiezen laat trekken, zelfs na een rontgenfoto.... Ik heb een symetrische tandafwijking bleek nadat mijn beugel eruit ging. Wat gebeurde er: Beugel ging eruit en 2 kiezen begonnen af te brokkelen, waren melkkiezen waar geen volwassenkiezen boven zaten... Resultaat: 2 gaten in mn mond en nu 2 bruggen + een mega verzekering omdat ze er nog wel eens uit willen vallen. En bedankt ortho...

idd, haat aan orthodontisten die fouten maken :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:25

En tandartsen niet te vergeten. :D
Ik had gelukkig een super kaakchirurg (kreeg een verwijzing naar andere chirurg en ander ziekenhuis maar heb het ergens anders aangevraagd ivm. goede resultaten/ervaringen bekenden) en een super ortho. Heeft mij een hoop leed bespaart.

Maar als de ortho faalt, die er puur voor de problemen is, tandarts toch ook voor onderhoud, dan ben je wel heeeeel zuur. :(

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:27

Chaos schreef:
Kronen zijn enorm duur.
Mijn moeder heeft er een. En dan breekt er door een lompe actie weer stukje af, hoppa, weer paar 100€. Niet normaal joh!

Raar dat het bij jou geen kwaad kan om te laten zitten en bij mij wel.
Weet je dat zeker?

ja hij zit er al mijn hele leven en heb er nooit last van gehad, ook niet met groeispurt tot dat hele gebeuren hierboven begon dan..
nu heb ik mijn beugel ook al een paar maanden niet meer in omdat ik toch geopereerd moet worden en niks aan de hand. mijn vader had er helemaal niks mee gedaan en ook nooit last van gehad. alleen dat net voordat hij met mijn moeder ging trouwen zijn melkkies eruit viel en hij met een gat op de trouwfoto's stond :+ (hij had het met zijn voorste kies)

mijn tandarts wil bij mij trouwens geen kroon zetten omdat hij dan twee goede tanden moet slopen en dat doet hij niet... als ik een neppe tand zou willen word het een inplantaat en geloof me, dan ben je nog verder van huis.. ;)
Laatst bijgewerkt door Amber27 op 12-07-11 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:29

amberonia schreef:
Gowlan schreef:

hij kan geen kwaad in de toekomst, maar dan blijf ik wel altijd met een gigantisch gat rondlopen. niet echt charmant. hij zou wel verwijderd kunnen worden en dan die neptand, maar dan moet ik ook geopereerd worden en dat is nou juist het gene waar ik zo tegenop zie. dan moet ik maarliefst twee keer geopereerd worden en dat is voor mij een teken om het niet te doen. bovendien mis ik nou twee tanden naast elkaar en zouden er dus twee naast elkaar moeten komen. die dingen zijn duur!!! ik heb er wel over gedacht om het te doen, maar toen zag ik de prijs en dat kon ik mijn ouders+verzekering niet aan doen :+ vandaar..

Volgens mij word het gewoon verzekerd, en de operatie is iets om je echt overheen te zetten..
Je weet wel dat je daarna een mooi gebit overhoud en waarschijnlijk in de toekomst met vele dingen een stuk minder problemen zult hebben, je zal je niet schamen voor een 'gat' en zal het makkelijker krijgen met eten (neem ik aan?).
En indien er wel extra kosten aan moeten worden betaald; het is iets wat je graag wilt of niet, het kan duur zijn maar indien jouw ouders dat er ook voor over hebben zou ik het zeker doen als ik jou was. :j

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 00:31

Citaat:
Volgens mij word het gewoon verzekerd, en de operatie is iets om je echt overheen te zetten..
Je weet wel dat je daarna een mooi gebit overhoud en waarschijnlijk in de toekomst met vele dingen een stuk minder problemen zult hebben, je zal je niet schamen voor een 'gat' en zal het makkelijker krijgen met eten (neem ik aan?).
En indien er wel extra kosten aan moeten worden betaald; het is iets wat je graag wilt of niet, het kan duur zijn maar indien jouw ouders dat er ook voor over hebben zou ik het zeker doen als ik jou was. :j

met eten heb ik totaal geen moeite...
ik laat me aan het eind van de zomer opereren om dat draadje goed te zetten en als het dan ook nog niet werkt zit er niks anders meer op dan twee inplantaten in me kaak ;(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:35

Leg je vragen eens neer bij het TIP (Tandheelkundig Informatie Punt) Daar zitten de experts.

Het TIP is uitsluitend telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 12:00 uur. Op dinsdag en donderdag kunt u ook bellen tussen 14.00 en 16.00 uur. Het telefoonnummer is 0900 2025012 (25 eurocent per minuut).

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:00

Hier zit ik ook met zo'n soort probleem, alleen niet zo heftig als jij het hebt. Ik ben ook 15 en in Augustus heb ik mijn beugel een jaar, ook eentje die je nauwlijks ziet, eentje met keramische brackets. Ik heb ook het probleem dat ik alles al had gewisseld, behalve mijn hoektanden. Mijn tandarts vertelde me, dat als ik de melktanden zou laten trekken het óf het hele proces van wisselen en groeien zou bevorderen, óf juist zou vertragen. Dat heb ik dus laten doen voordat ik mijn beugel kreeg. Geen idee wat het nou is geworden, maar het duurde in ieder geval een half jaar voordat de linker door mijn tandvlees was (en dan niet eens recht naar beneden ofzo, nee joh, het moet allemaal moeilijk volgens die tand en moest vooruit groeien ipv naar beneden :')).

Daar zit nu een enorm lastig draadje en elastiekje aan om het nog verder naar beneden te krijgen. Rechts zit nog steeds vast en vanmiddag ga ik naar de kaakchirurg om er een of ander eng kettinkje aan te laten zetten, zodat het in 2 à 3 maanden naar beneden is getrokken. Ik loop nu dus ook al een jaar met 2 gaten. De linker hoektand is nu voor de helft naar beneden. Ik schaam me nog steeds dood op foto's.

En het leuke is, als ik die tanden heb, moeten mijn onder- en bovenkaak weer recht worden getrokken door middel van elastiekjes. Great. Dus ik ben voorlopig ook goed zuur. Zit nu in de vierde, na vakantie de vijfde. Denk dat het nog wel in ieder geval een jaar gaat duren...

Ik ben stiekem wel blij om te horen dat ik niet de enige ben. Ik heb als motivatie dat je toch straks wel een tandpasta smile hebt :+ alleen is het inderdaad wel oneerlijk dat sommige mensen er niks voor hoeven te doen, en andere mensen toch al gauw weer 3 jaar aan een beugel zitten (of meer).

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:29

Ik heb ook zoiets als jouw gehad.
Mijn melk hoektand bleef ook te lang zitten en de volwassentand die er boven zat, zat ook in mijn gehemelte en groeide de verkeerde kant op.
Dus ook boven brackets, melktand getrokken. Kaakchirug, gehemelte open gemaakt. Bracket op hoektand geplakt en met ijzerdraad vastgemaakt aan mijn vaste beugel. Steeds aandraaien en zo werd de tand langzaam op zijn plek geschoven. Moest ook nog een keer terug naar de kaakchirug om tandvlees weg te laten halen dat was erover heen gegroeid.
Maar wat een drama het duurde ook zo lang. Ik heb nu ook een trauma hoor, ga wel naar de tandarts maar wil precies zien hoe en wat d.m.v. een spiegeltje.

Alles is gelukkig uiteindelijk wel goed gekomen, in eerste instantie duurde het te lang, voordat de tand ging zakken en wilden de Ortho hem los laten wrikken door de kaakchirug, maar op wonderbaarlijke wijzen was hij opeens gezakt op de dag dat ik een afspraak had bij de kaakchirug. Haleeloeja ahahah!!!

Heb nu gelukkig alleen een ijzer draadje achter mijn voortanden.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:55

oke voor de mensen die het willen weten.. ik word morgen geopereerd hoor ik serieus 5 minuten geleden... :j

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:29

Wat voor operatie? :0

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:36

amberonia schreef:
mijn tandarts wil bij mij trouwens geen kroon zetten omdat hij dan twee goede tanden moet slopen en dat doet hij niet... als ik een neppe tand zou willen word het een inplantaat en geloof me, dan ben je nog verder van huis.. ;)

Eeeuhm... waarom ben je dan verder van huis? Redenatie van je tandarts is heel goed en de kosten van een implantaat + kroon liggen maar iets hoger dan die van een driedelige brug.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:26

Gezien je leeftijd worden implantaten geheel vergoed door de verzekering... Zou er toch even goed over nadenken als ik jou was!
Mocht dit niet werken, laat het dan gewoon doen.

Ik was zo stom om op mn 16e door te lopen met een ontsteking in mn mond en aardigd kies pijn (toenmalige ta zei dat het niet kon etc en dat het aan mn poetsen lag). Inmiddels 10 jr beefde en nog steeds een probleem kies.
Inmiddels wel heel wat euro's verder (endodontoloog en 2keer een operatie bij de kaakchirurg, nu weer gnatoloog en ws moet de kies er alsnog uit en is het de vraag of er nog genoeg bot voor een implantaat...) En ik heb nog steeds last van m kies.

Dus mijn tip, laat het meten goed doen.
Implantaat kan gewon onder narcose!