Overbelast(e) kaakgewricht en -spieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Overbelast(e) kaakgewricht en -spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:25

:wave:

Na mijn bezoekje aan de gnatholoog (speciale tandarts) van vandaag zit ik even met mijn handjes in het haar.

Vorig jaar augustus ben ik geopereerd aan mijn kaak. Ze hebben toen mijn onderkaak 9mm naar voren gezet, ook mijn kin is een stukje naar voren geschoven. Het was echt mooi geworden, kaakchirurg blij, ik blij! Alle controles en foto's waren prima, niks aan het handje.

Tot afgelopen april. Ik at een pistoletje, er knakte iets in mijn rechter gewricht (hard) en sindsdien heb ik om de zoveel weken ontzettend last van mijn onderkaak (welke dus geopereerd is) en dit straalt door naar mijn nek, waar de pijn bijna chronisch is.
De eerste keer dat ik pijn kreeg, ging ik naar een vervangende chirurg omdat ik geen zin had om te wachten tot mijn eigen chirurg een plekje vrij had gezien de pijn echt niet te harden was en ik bang was dat er iets stuk was. Zijn conclusie: kaakkopjes die zich aanpassen aan de nieuwe stand, niks aan het handje.

Een week of twee later kreeg ik weer last, toen straalde het voor het eerst door naar mijn nek en ik kon werkelijk niks. Ik weer bellen, kon dit keer bij mijn eigen kaakchirurg terecht. Zijn conclusie: lichte relapse (mijn kaak is terug gezakt, dit komt omdat er is gekozen voor een operatie waarbij de kans op relapse nogal groot zou zijn) en een overbelasting van het gewricht en de spieren (TMD). Dit zou opgelost moeten worden met een splint/opbeetplaat.
Een week later zat ik er weer, deed nog steeds pijn en dit keer werd ik doorverwezen naar een kaakfysiotherapeut.

Dit is twee maanden geleden, het opstarten van de behandelingen bij de fysio en gnatholoog duurden even. Ondertussen loop ik een maand bij de fysio en heb ik mijn splint nu een week.

Maaaar:
-ik kan nog steeds niks eten zonder pijn te hebben (kauwgom, drop e.d. heb ik al afgezworen)
-de fysio heeft zo haar bedenkingen bij de effectiviteit van haar behandelingen (alles zit nog net zo vast als bij het intake gesprek)
-de gnatholoog maakte het erg bont vandaag. Hij hing een heel ander verhaal op dan mijn kaakchirurg over de werking van mijn splint. Het ding is volgens hem bedoeld om ervoor te zorgen dat mijn mond open blijft in mijn slaap. Toen ik zei dat mijn mond bijna altijd open is omdat dichtdoen heel veel moeite kost (levert ook direct spierspanning op) werd dit afgedaan als onzin omdat iedereen! knarst, klemt of zijn/haar mond dicht heeft tijdens het slapen.

Bij dit laatste zet ik mijn vraagtekens. Ik knars niet, het is nog nooit iemand opgevallen en ook de tandarts heeft nog nooit slijtage opgemerkt. Klemmen lijkt mij sterk omdat ik nooit wakker word met een zere/vermoeide kaak (ik krijg pas in de loop van de dag of nadat ik iets heb gegeten klachten) en ik krijg mijn kaak dus echt met geen mogelijkheid ontspannen dicht dus mij lijkt dat ik dan wel vreselijke last zou hebben 's ochtends.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en ondertussen zit ik met een zere nek en een kaak die moe is en niet lekker hangt. Mijn vraag: wie kent dit? Is mijn gedachtegang onzin en heeft de gnatholoog gelijk?