Eczeem aan voeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suusoi

Eczeem aan voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:02

Lieve bokkers,

Ik heb nu sinds een ruime week heel erg last van eczeem aan de zijkant van mijn rechtervoet.
Het jeukt ontzettend en soms kan ik het niet laten om flink te wrijven, maar daardoor gaan die blaasjes wel eens open waardoor het juist pijn gaat doen.

Ik loop de hele dag op birkenstocks, maar het eczeem zit precies op de rand van de slipper.. heel irritant!
Dichte schoenen zijn veel te warm (loop nu stage in ziekenhuis) en krijg ik alleen maar zweetvoeten in, en andere slippers kan ik niet de hele dag op lopen.

Van internet word ik niet heel veel wijzer, en via de zoekmachine krijg ik alleen maar paardgerelateerde eczeem topics :D

Ik gun mezelf eigenlijk geen tijd om even naar de huisarts te gaan..
Al die basistips zoals voeten afdrogen na douchen, etc.. dat doe ik wel.
En zodra het kan doe ik mijn schoenen/slippers uit.

Ik vroeg me af: zijn er geen huis- tuin- en keukenmiddeltjes die ik eerst zou kunnen proberen? Of andere tips?

Alvast bedankt!

eempiej

Re: Eczeem aan voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:16

Dit heb ik ook uit het niets gehad. Door m'n birkenstocks. Ik werk ook in het ziekenhuis en liep er de hele dag op. Ik ben even naar de action gegaan. Heb daar even andere slippers gekocht (teenslippers van kunststof ofzo, hele fijne slippers ook voor niet veel geld) Gewoon m'n voeten rust gegund, en hierdoor ging het eigenlijk vanzelf over. M'n voeten extra gewassen en gedroogd en nu is het helemaal weg. Kan nu ook weer gewoon op birkenstocks lopen. Geen last meer van.
Ik denk dat het is gekomen door het mensen douchen, natte slippers, natte voeten en dat het vocht een beetje in de slippers bleef zitten. En dit in combinatie met het vele lopen erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:26

Smerig maar werkt wel: 's morgens even in de douchebak gaan staan en over je voet heen plassen (ochtendurine). Veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:32

je zegt dat het blaasjes zijn?
ga es zoeken op warmteblaasjes,zijn ier op bokt ook wel topics over.
misschien toch andere schoenen proberen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:43

Dat is geen exceem wat je hebt dat is voetschimmel.
Mijn dochter heeft precies hetzelfde,ook eerst huismiddeltjes geprobeerd maar dat hielp niet.
Toch maar naar de H.A. en het is Voet Schimmel.Ze heeft er een zalf voor gekregen met cortisonen? erin.
Je zal er toch echt mee naar de H.A. moeten TS wil je er vanaf komen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:28

Ik zou even naar de HA gaan, die kan je een eczeemzalfje geven (zo'n hormoonzalf). Heb zelf last van eczeem op mijn handen en heeel soms tussen mijn tenen en alleen die zalf helpt. Heb bijna alle zalfjes van de drogist geprobeerd, maar niks helpt zo goed als de zalf van de HA.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:29

Antischimmelcreme halen.

Doet wonderen.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 18:45

@Eempiej: Mijn voeten worden niet nat ofzo, dus daar ligt het niet echt aan.. Maar dacht ook dat het wel met mijn birkenstocks te maken heeft omdat het precies op die rand zit. Zal eens even kijken voor (tijdelijk) nieuwe slippers! Bedankt.

@Snoompje: Ochtendurine :+ echt? Niet echt fris nee, maar werkt het echt? En daarna gewoon wel je voeten naspoelen lijkt me? :+

@ de rest: zal dan wel even naar de HA bellen wat ik het beste kan doen.. Zit dus verschil in een eczeem (hormoon?) zalf en een anti schimmel creme.. Weet niet precies of ik nu schimmel of eczeem heb dus dat moet de huisarts dan toch even zien.

In ieder geval bedankt!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:55

Eczeem kun je er ook prima mee behandelen. Ik smeer dagelijks antischimmelcreme op mijn voeten. Ze zijn nu babyzacht O:)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:02

Ik heb het zelf ook gehad heb van de dokter een zalfje gehad helpt goed

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:07

Hormoonzalf aanvragen (of misschien werkt gewone klovenzalf ook prima) voor de nacht, sokken aandoen en de volgende dag heb je weer mooie voeten!
Schoenen: goede ventilerende wandelschoenen aan doen (en ik heb het daar minder warm in dan in mijn sandalen :P) ! Of van die comfi sandalen :)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:18

Ook dezelfde symptomen gehad als de ts.
Hormonenzalf gehaald en nu is het bijna weg.
Duurde bij mij wel echt maanden, voordat het echt weg was.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:20

ik heb het ook, op 1 voet maar..
ken het idd dat het ontzetten jeukt (!!) en dat als het open spring ik kan janken van de pijn..
hormoonzalfje van de dokter heeft niets uitgemaakt ruim een jaar gebruikt, alleen mijn huid ontzettend dun gemaakt en dus ook pijnlijk met slippers.
Wat bij mij helpt is 1 keer in de 1á2 weken een zeezout bad nemen, lekker weken enzot en dan heb je weer een gladde voet. Ook helpt het tegen de jeuk om vaseline op te smeren, vrij dik en dan een sok erover heen, anders blijft alles plakken:P
weet niet of het ook bij jou helpt, maar naar de dokter gaan, ga ik dus niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:06

Ja dat is echt een ouderwets huismiddeltje, ochtendurine haha.
Ben zelf niet zo kapot van hormoonzalven; schijnt je bijnieren stil te leggen. Maar heey, ieder zijn/haar ding toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:11

Gewoon Lamisil gebruiken, klinkt erg als zwemmersexceem oftewel voetschimmel.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:14

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:34

Snoompje schreef:
Ja dat is echt een ouderwets huismiddeltje, ochtendurine haha.
Ben zelf niet zo kapot van hormoonzalven; schijnt je bijnieren stil te leggen. Maar heey, ieder zijn/haar ding toch?

Bij kort gebruik is er opzich geen bezwaar tegen het gebruik van hormoonzalf. Het legt je bijnieren in ieder geval niet stil. Bij langer gebruik kan het wel meer bijwerkingen geven, dit is echter per zalf verschillend.

Dit schrijft de VMCE over het gebruik van hormoonzalven:
Citaat:
Dermatocorticosteroïden - hormoonzalven in de volksmond - zijn zalven, crèmes en lotions waarin een middel zit dat afgeleid is van het natuurlijke hormoon cortisol. Cortisol is een hormoon dat in de bijnieren wordt aangemaakt en dat veel belangrijke processen in het lichaam regelt. Het is onmisbaar. Corticosteroïden werken op de huid als een afweeronderdrukker. Inmiddels zijn er verschillende varianten van ontwikkeld. Ze hebben elk een andere sterkte en op basis daarvan worden ze ingedeeld in klassen; van 1 (zwak) tot 4 (zeer sterk).

Veel mensen zijn in eerste instantie huiverig om dermatocorticosteroïden te gebruiken. Dat is op zich begrijpelijk, maar met goede begeleiding en juist gebruik zijn ze veilig en kunnen er heel goede resultaten worden behaald. Essentieel is het juiste gebruik. Vraag bij de voorschrijvend arts altijd alle details omtrent het gebruik. Hoe vaak? Op het hele lichaam of alleen de eczeemplekken? Hoe dik/dun? De aanwijzing ‘tweemaal daags dun aanbrengen’, zoals vaak op het etiket te lezen is, is echt niet voldoende.

@TS, hoe is het nu met je voet?

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:04

Ik heb Lamisil gehaald, gebruik het nu 2 dagen. Het zit er nog wel maar jeukt iig al een stuk minder!
Hoop dat het hiermee overgaat..
Bedankt voor alle tips!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 07:04

Ik heb het ook, altijd aan 1 voet. Ik gebruik grafietzalf van VSM, doet hetzelfde als daktarin/lamisil ed maar dan homeopathisch.