Gaatje laten vullen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gaatje laten vullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:50

Mehhh ik heb vanmorgen voor het eerst in mijn 20 jaren een gaatje laten boren, met verdoving. Maar ik heb nu echt pijn, m'n kaak aan die kant klopt, tandvlees ook, echt heel onplezierig en het wordt steeds erger. Aangezien ik echt heel heel heel zuinig ben met mijn gebit vind ik dit ook meteen heel eng. Dus kan iemand mij vertellen of het normaal is?

O en mag je na het vullen van een gaatje meteen eten e.d of moet je een bepaalde tijd wachten? Daar hebben ze niets over gezegd.

Anoniem

Re: Gaatje laten vullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:53

Hmmmzzzz dat klinkt alsof er een ontstekinkje bij is gekomen, dat is naar. Heb je kamillethee in huis? Dan zou je daar wat mee kunnen spoelen.

Na het vullen heb je de verdoving er nog in zitten, dus de lust tot eten zal sowieso al wat minder zijn. Dat trekt met een paar uurtjes wel weer weg en dan kun je gewoon weer lekker eten hoor.
Maar ik hoop voor je dat de vulling er al in kan morgen. Een ontsteking sluiten ze doorgaans niet in, die moet eerst weg... Misschien even telefonisch contact opnemen met je tandarts?

Sterkte!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:57

Komt volgens mij gewoon omdat ze hebben geboord en nu de verdoving uitwerkt. Neem lekker een paracetemol.

Anders als je het echt eng vind kan je altijd je t.a. bellen. Maar ik zou me hier echt geen zorgen om maken!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:58

Sonja schreef:
Hmmmzzzz dat klinkt alsof er een ontstekinkje bij is gekomen, dat is naar. Heb je kamillethee in huis? Dan zou je daar wat mee kunnen spoelen.

Na het vullen heb je de verdoving er nog in zitten, dus de lust tot eten zal sowieso al wat minder zijn. Dat trekt met een paar uurtjes wel weer weg en dan kun je gewoon weer lekker eten hoor.
Maar ik hoop voor je dat de vulling er al in kan morgen. Een ontsteking sluiten ze doorgaans niet in, die moet eerst weg... Misschien even telefonisch contact opnemen met je tandarts?

Sterkte!

Dat de vulling er morgen in kan? Ik mag hopen dat ze die er toch meteen wel in hebben gedaan... :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:59

Als TS vanmorgen heeft laten boren, dan kan er binnen dat uurtje of 2 nog geen ontsteking zitten.
Het kan goed napijn zijn, of misschien dat de zenuw nu opspeelt. Het kan ook zo zijn dat je mond nu zeer doet omdat je hem geruime tijd hebt open gehad en ze zitten toch erin te frutten wat je niet gewend bent.
Even afwachten en desnoods een paracetamol nemen.
Eten is niet verstandig tot je verdoving is uitgewerkt. Zo heb ik dus ooit een heel stuk uit het binnenste van mijn wang gebeten omdat ik het niet voelde :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:01

Ja de vulling zit er al in haha. Heb een paracetamol genomen. Hoop echt dat het helpt want zit tegen de grond momenteel, bah. Poets je 3x per dag, heb je nog dit gezeik. :))
Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:02

Ohooooh wat suf, ik haal twee dingen volledig door elkaar. Zit hier net een peptalk te houden voor een collega die morgen moet en lees daarna dit onderwerp... SORRYYYYYYYYY.... :D

TS ik moet eerlijk zeggen dat ik van gewoon vullen nog nooit napijn heb gehad. Misschien is het toch handig om nog even te bellen of dit normaal is. Na bv een wortelkanaalbehandeling heb je ook wel eens wat napijn en da's niet raar. Misschien hebben ze bij jou ook vrij diep moeten boren oid.

*helder moment* (jaja, alsnog ;) )
Zat het gaatje soms tegen het tandvlees aan of net eronder, dat ze dat geraakt hebben?
Of hebben ze zo'n metalen klemmetje om je tand gehad om te vullen? Dat snijdt wel eens wat in de tandvlees en dat irriteert dan idd wel achteraf...

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:11

Dat kloppende gevoel na een verdoving is vrijwel normaal. De verdoving is uitgewerkt en de 'pijn' begint te komen. Dit zal vrij snel weggaan. Zo niet dan zou ik toch even je tandarts bellen voor meer info. Want dan kan het inderdaad zijn dat je tandvlees ontstoken is.

Natuurlijk heeft niet iedereen last van het gebit na het vullen van een gaatje en de verdoving.

Je mag een uur niet eten vanaf het moment dat de vulling erin zit. Dit ook i.v.m de verdoving. Dit duurt meestal 1 a 2 uur voordat het volledig is uitgewerkt. Maar dit is natuurlijk verschillend per persoon.

Je mag trouwens ook 2 paracetamols in 1 keer innemen. Natuurlijk niet elke keer. Maar meestal werkt dit sneller dan als je er 1tje pakt.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:17

Ik heb ook wel eens napijn gehad na het vullen van een gaatje :j
Dan ging ik naar de TA en had ik van te voren nergens last van, bleek een gaatje te hebben en na mijn bezoek had ik tandpijn :+
Na een dag trekt dat wel weer weg. Gewoon even een paracetamol of Ibuprofen nemen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:34

Ik heb dat nog nooit gehad moet ik zeggen. Hebben ze misschien net een zenuw teveel geraakt? Even in de gaten houden en desnoods even bellen.
Sterkte James :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:41

Ja ik had tijdens het boren ook zenuwpijn, ondanks dat het verdoofd was. Maar heb uurtje terug paracetamol genomen en het gaat nu redelijk, dus denk dat het wel goed komt!

Thanks allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:52

Hoe'st nu TS?
Ik wens je een goede nachtrust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 05:54

Stuk minder gelukkig! Thanks.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:03

Gelukkig. Fijn om te horen dat het beter gaat.

Weet je trouwens wat funest is voor je gebit. Als je doet snoepen of chips eet. Eet dan niet elk uur 1 snoepje maar meteen de hele zak leeg. Zo heb je namelijk dat de zuren je glazuur minder aantasten. Ook niet voordat je naar bed gaat een glas met fris drinken en daarna je tanden poetsen. De zuren zijn namelijk sterker dan de tandpasta. Daardoor krijg je dat ook niet weggepoetst.

Zoals mijn vader altijd roept. Haribo macht kinder fro. Aber mir eben so ;). Hij is namelijk tandarts.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:24

Pijn gaat echt wel weg!! drie keer per dag poetsen is helemaal niet nodig, veel mensen gaan na het eten poetsen maar dat is juist heel slecht als je bijv. iets zuurs hebt gegeten dan tast je je glazuur aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:57

Ik drink geen fris, eet (zeker afgelopen maanden) vrijwel geen snoep en chips, en wacht een uur na eten voor ik poets. Rook niet, drink geen koffie meer. Snap echt niet hoe dat gaatje zich heeft weten te vormen. Grrrr. Zoals ik al zei, ik ben een tandenneuroot. :')

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:39

Fruit een appel bijvoorbeeld zitten ook zuren in.

Wist je bijvoorbeeld al dat suikers ook weer zuren worden? Maar tegenwoordig zit in bijna elk voedsel product suiker.

Ookal poets je ontzettend goed je tanden. Het kan altijd gebeuren.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:11

Ik heb altijd geleerd dat juist teveel poetsen niet goed is, wel heel goed dat je een uur wacht maar eigenlijk heeft het geen zin meer om dan nog te gaan poetsen....tja wij werken al jaren voor tandartsen en krijgen iedere dag afdrukken van mensen die ook altijd zeggen heel goed te poetsen maar helaas eindigd (bijna)iedereen met een kunstgebit.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:12

Ik poets vooral tussen de middag omdat ik het haat als ik viezigheid op m'n tanden voel. En mijn tandarts is altijd heel tevreden over mijn gebit, vind dat ik het prima verzorg, dus dat hou ik lekker zo. :)