inslaapproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soph12

inslaapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:53

Hoi allemaal,

De laatste tijd heb ik veel moeite in slaap te komen. Dit is niet elke dag maar het komt steeds vaker voor helaas, en ik erger me er dood aan. Doordat ik coschappen loop moet ik vroeg op, ben de hele dag moe en rond een uur of 10 sta ik weer te stuiteren op mn benen. Soms lig ik wel 2 uur wakker als ik in wil slapen en heb ook vaak dat ik rond 3 uur weer wakker wordt en dan heel erg wakker ben. Soms schrik ik ook wakker waarna mn hart 200 slagen per minuut gaat en door alle adrenaline het weer een eeuwigheid duurt voordat ik weer in slaap val! Ik zit verder erg goed in mn vel, pieker absoluut nergens over en alles loopt verder top!

Rituelen die mij helpen heb ik nog niet kunnen ontdekken, douchen en sporten maken me enorm wakker. Voedsel / wat drinken geeft me ook een enorme energieboost. Misschien zit wel het probleem in mn eetpatroon, doordat ik zo moe ben heb ik sochtends een enorme aversie tegen eten (eigenlijk gewoon misselijk), De lunch is dan mijn eerste maaltijd. Savonds eet ik dus heel veel (rond 7 uur) aangezien ik dan goede honger heb en heb het idee dat nadat mijn maaltijd goed verteerd is ik misschien meer energie heb, maar dat kan ook verbeelding zijn.

Dus mijn vraag, wat doen jullie zoal? Wie heeft tips?? (en dan bedoel ik meer de gewone huis/tuin/keuken middelen. Ik geloof niet in homeopathie en melatonine van de drogist werkt ook niet!)

Ik hoop zo dat iemand DE tip gaat hebben!! :)

kimberley12

Re: inslaapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:05

Een warm bad nemen, Lezen voor het slapen gaan, film kijken

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:15

Je eetpatroon aanpassen is sowieso een goed begin :)

Verder, slaaphygiëne!
Het is nu elf uur geweest en je zit nog steeds achter je computer. Het licht dat je computer uitzendt is zo fel dat je lichaam denkt dat het dag is, en geen melatonine aan gaat maken waardoor dat vermoeide gevoel ook niet komt. Zelfde geldt voor televisie kijken voor 't slapen gaan. En zorgen voor een voldoende donkere slaapkamer.
Daarnaast, (misschien doe je 't al) houd je slaapkamer je slaapkamer. Dus geen televisie kijken, lang op bed blijven liggen terwijl je al wakker bent, overdag een boek gaan lezen etc. in je bed. Slaapkamer moet rust en slaap betekenen, dus die associatie moet je ook proberen te gaan leggen.
En ook geen middagdutjes doen. Die gooien je natuurlijke slaap-waak ritme compleet door de war. Het beste is om een vast slaapritme aan te houden, dus bvb 22:30 naar bed, kwartiertje lezen onder zwak licht en om 07:00 er weer uit. Dan gaat je lichaam zich daar ook op instellen.

Maargoed, ik weet hoe lastig het is om bovenstaande in de praktijk te brengen, ik ben zelf een gigantisch avondmens maar da's niet handig met onze maatschappij :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:38

Kruidenthee kan ook wel helpen. Of valt dat voor jou onder homeopathie enzo?

Iedere dag om dezelfde tijd op staan kan ook helpen inderdaad :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:50

Een warm bad doet hier wel the trick :j

Hoe zitten jouw uren als je moet werken?

Ik ga voor het slapen gaan nog een uur stevig wandelen met de hond, naar daarna een warm bad of douche en ik slaap praktisch alvorens ik in mijn bed lig!

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:59

Ademhalingsoefeningen doen kunnen ook helpen, wordt je rustig van en kan je uiteindelijk van in slaap vallen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:00

nachtrust extra sterk, van dokter vogel :z

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:09

Ik mag van de huisarts een uur voor ik ga slapen niet meer achter de laptop :n

Verder mag ik ook geen uren liggen woelen, kwartier proberen en als ik dan nog niet slaap, er weer even uit, of een stukje lezen, en dan even later weer proberen.
Geen koffie of alcohol voor het slapen gaan, niet te zwaar eten van tevoren.

En als ik echt weer langere tijd slecht slaap, neem ik tabletjes van de Kruidvat, zit ienieminie beetje melatonine en valeriaan in, volgens mij is het puur psychologisch, maar dan slaap ik zo :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:04

Jammer dat je niet in homeopathie gelooft, want dormeosan van Dr Vogel helpt echt, ik heb het ook gebruikt na de bevalling van mijn dochtertje, ik had inslaap problemen na de nachtvoeding lag ik uren wakker, en als ik naar bed ging kon ik moeilijk inslapen ook al was ik doodmoe. Door dormeosan kon ik voldoende ontspannen om weer in te slapen en heb ik de cirkel doorbroken. Ik moest zo wennen aan de veranderde situtaie, dat zal bij jou ook meespelen misschien.

Andere tips zijn al gegeven. Heb nog wel een tip, misschien even wat "lucht" inbouwen door een paar dagen vrij te plannen als dat mogelijk is? Als ik jouw verhaal zo lees speelt stress een behoorlijke rol in jouw verhaal, hartslag van 200 als je in bed (en dus "rust") ligt is niet normaal.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:18

Na het eten geen tv, computer meer aan zetten maar lekker in bad gaan met badspul erin. Bij de action hebben ze ook van lavendel. Wordt je lekker ontspannen van, dan meteen door naar je bed, kopje thee en warm onder de dekens nog een (saai) boek lezen. Dit helpt bij mij altijd :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:36

Ik heb al mijn hele leven last van inslaap-problemen. Via mijn werk kreeg ik de kans om een coachingstraject te doen, waarbij ik o.a. heartmath http://www.heartmath.com/ heb geleerd. Sindsdien kan ik stress veel makkelijker van me af laten glijden en zijn mijn inslaapproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Zelfs als de buren een feestje houden (ik ben echt overgevoelig voor geluid), slaap ik binnen een kwartier als ik de geleerde ademhalingsoefeningen doe.

Het is vrij kostbaar (in sommige gevallen vergoedt de zorgverzekering (een deel van) de kosten), maar het werkt echt. Ik ben nogal nuchter, in het begin vond ik het maar hocus-spocus, maar ik ben helemaal bekeerd. Het is ook wetenschappelijk bewezen dat het helpt tegen stress-gerelateerde klachten en ziekten. Ik kan alleen maar aannemen dat je als co regelmatig enorme stress hebt!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:42

Melatonine van de drogist werkt inderdaad niet want de werkzame stof is veeeeel te laag. Als je inslaap problemen hebt kan het zijn dat je lichaam zelf te weinig melatonine aanmaakt. Je huisarts kan ook melatonine voorschrijven van de apotheek (1, 3 of 5 MG) en deze tabletten helpen wel.

Melatonine kun je gerust nemen zonder er afhankelijk van te worden. Zelf heb ik ADD en daardoor maakt mijn lichaam ook te weinig van het melatonine hormoon aan. Als ik op tijd naar bed wil maar niet moe ben neem ik melatonine en val ik lekker in slaap, de andere dag als ik wel moe ben als ik naar bed ga neem ik geen melatonine en kan ik ook gewoon zonder slapen. Je kunt aan je huisarts vragen of hij bijvoorbeeld 1 mg voorschrijft op recept, dan kun je zelf varieren in het aantal tabletten wat je neemt. (maximaal 5)

succes!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:25

allemaal super bedankt voor het meedenken! Ik heb helaas geen bad en maar 1 kamer dus die twee tips vervallen, maar ik ben wel begonnen mijn eetpatroon te veranderen. Verder gaat de laptop nu ook om half 11 uit! :)

SusanH schreef:
Andere tips zijn al gegeven. Heb nog wel een tip, misschien even wat "lucht" inbouwen door een paar dagen vrij te plannen als dat mogelijk is? Als ik jouw verhaal zo lees speelt stress een behoorlijke rol in jouw verhaal, hartslag van 200 als je in bed (en dus "rust") ligt is niet normaal.

Gelukkig ben ik helemaal stressvrij op het moment, ik heb super leuke coschappen achter de rug waarbij ik absoluut niet overwerkt ben en ben nu half vakantie aan het vieren / werken. Voor het werk moet ik om kwart voor 7 op nu en werk tot 5 uur. Vandaar dat ik nu toch de vraag plaats, deze week werk ik 4 dagen dus wel een vast patroon deze week. Binnenkort begin ik aan interne en dan wil ik een beetje beter met mn inslaapproblemen kunnen omgaan.
Het enige waar ik alleen wel last van heb is wakker schrikken, en dat schrikken is de reden waarom mn hart even tekeer gaat, duurt ongeveer een halve minuut maar de adrenaline blijft. Waar ik van schrik dat weet ik niet, misschien zijn het de studentenburen ofzo? Dat er een geluid is misschien? Melatonine kan ik evt wel proberen, maar dat heb ik even uitgesteld als laatste redmiddel, liever zonder medicatie oplossen!

Vanavond nieuwe poging haha, ik ga nu ook na 4 uur geen caffeine meer drinken en vandaag na het werk heb ik ook nog 50 banen gezwommen om lekker moe te worden!

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:31

Ik had hier ook last van... Mijn oplossing is heel simpel: een leuk niet te zwaar boek lezen tot ik nog net m'n licht uit kan knippen en.... voilà!
Werkt bij mij nu al jaren...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:39

LOCA schreef:
Melatonine van de drogist werkt inderdaad niet want de werkzame stof is veeeeel te laag. Als je inslaap problemen hebt kan het zijn dat je lichaam zelf te weinig melatonine aanmaakt. Je huisarts kan ook melatonine voorschrijven van de apotheek (1, 3 of 5 MG) en deze tabletten helpen wel.

Pure melotonine is gewoon bij de drogist te krijgen in 1,5 mg. Je kunt er eventueel 2 van nemen.