Zoveel last van benen en rug, wat is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Zoveel last van benen en rug, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 00:53

Wie oh wie heeft enig idee waar dit mee te maken heeft?

Ik heb heel erg last van mijn liezen, bepaalde bewegingen en bij sporten.
Hierbij bedoel ik een apparaat waar je gewichten bij elkaar en uit elkaar moet drukken, maar vader van vriend die huisarts is heeft gezegd dat ik dit beter niet meer kan doen omdat ik uitgelegd had heel vaak last te hebben van pijn.
Heel soms komt het ook terug als ik gewoon aan het lopen ben, dan doet het ineens inheemse pijn of voelt het of iets mijn been blokkeert bij het lopen.
Of als ik mijn been verleg of opsta hoor je soms ook 'knak'. :') Maar ik denk dat dat wel normaal is.

Ik weet eigenlijk niet wat het is, het doet alleen verschrikkelijk pijn. (zelfs bij intieme momenten, waardoor het niet eens mogelijk is om ermee door te gaan.. gênant.. )
Geen idee wat het dus is, ben er niet voor naar eigen huisarts geweest en ik heb verder heel erg vaak last van mijn benen..
Vroeger had ik heel veel last van mijn spieren in mijn benen, voornamelijk de kuiten en dacht hierbij aan groeipijn (was ook rondom de tijd dat ik eindelijk mijn groeispurt kreeg).

Inmiddels ben ik bijna 18 en uitgegroeid maar als ik een dag op de werkvloer heb gestaan krijg ik weer enorme spierpijn alsof het groeipijn is in mijn kuiten, en soms slaat het ook op mijn hamstring.
Vandaag heb ik bijvoorbeeld maar van 16:00 - 23:00 gewerkt en tussendoor gezeten omdat ik merkte dat ik vermoeide benen kreeg, wel moet ik zeggen dat ik sinds gister een beetje last van mijn rug heb maar geen idee waarom.
En nu lig ik gewoon met tranen in bed dit te typen, omdat mijn kuiten zo'n enorme pijn doen en ik er niet van kan slapen.
En ik kan me herinneren van enkele jaren terug dat als ik een hele dag naar de efteling ging oid, dat ik 's avonds met dezelfde pijn op bed lag omdat mijn spieren overbelast waren en dit duurde soms 2 of 3 dagen voor ik van de pijn af was en mijn kuiten niet meer opgezet waren.
Ook heb ik met paardrijden heel veel pijn bij het drijven, soms verkrampen mijn kuiten zodanig dat ik gewoon af wil stappen omdat het zo'n pijn doet.. :n
Dit is onder andere 1 van de redenen dat ik de laatste tijd voornamelijk (en liever) alleen maar rij op pony's die je op zeer lichte kuitdruk kan laten lopen, en zelfs dan kost het vaak moeite met pijn.
Op dat moment zelf voelt het net of mijn spieren in de kuiten verzuren, zo had ik een keer een pony die tijdens het bokken zijn nek tussen de benen trok wat voor mij ineens heel veel moeite kostte om te blijven zitten.. Normaal zat ik zo'n bok altijd wel uit, maar ik hield het toen bijna niet uit door de pijn in kuiten en op dat moment de hamstring.

Daarnaast heb ik regelmatig last van mijn rug, je kan me ook geheel als een ritssluiting laten kraken als je me achterover trekt en dat heb ik toen der tijd wel aangegeven bij mijn huisarts.
's winters of als het koud is trekt de kou in mijn rug, en vooral 's winters ben ik dan daarvan de dupe.
Dan trekt de kou zodanig door dat ik krom ga lopen van de pijn of soms helemaal niet meer kan lopen.
Ik zei toen vaak last te hebben van mijn rug en of ik misschien doorverwezen mocht worden naar de fysio.
Dit wilde hij niet doen omdat hij vond dat het waarschijnlijk aan mijn spieren lag.

Voor alle goede orde: ik heb tot vorig jaar juni intensief paard gereden, meerdere dagen in de week en ben nu sinds 3 maanden ongeveer het rustig aan het oppakken met zo'n 1 uur in de week.
En dit probleem heb ik al langer dan deze periode, en in de periode dat ik geen paard reed heb ik ook nog steeds last gehad van dit gedoe..

Kortom de klachten aan: Liezen, rug, hamstring en kuiten.

Nu mijn vraag; wie heeft dit ook, herkent dit of heeft er tips?
Valt er voor mezelf wat tegen te doen en is er iemand die enig idee heeft wat hiervan de oorzaak is?

Liefs, Patricia

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 10-07-11 01:09, in het totaal 2 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:59

Hm heb je wel eens over fybromyalgie gelezen of lyme. ben je wel eens gebeten door een teek wel eens een rode kring gehad? Ik kan er helemaal naast zitten he. maar lees er eens over.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 01:06

franka75 schreef:
Hm heb je wel eens over fybromyalgie gelezen of lyme. ben je wel eens gebeten door een teek wel eens een rode kring gehad? Ik kan er helemaal naast zitten he. maar lees er eens over.

Ik heb over fybromyalgie nog nooit gelezen, en ik ben in mijn leven 1 keer beten door een teek.
Dat was in 2007 op ponykamp, ik dacht dat het een minispinnetje was en merkte dat hij bleef hangen dus ik zei tegen een vriendinnetje; kijk er zit een spin in me vast! :P
Toen zei ze; 'Mijn god nee dat is een teek!', waarna ik keihard begon te gillen en te huilen (goh, ik schrok me dood :'))
Deze is toen direct weggehaald, en was echt nog heel erg klein!
Verder kan ik me niks herinneren over hoe het verder ging, hij was er alleen door zijn grootte moeilijk uit te krijgen en brak er een pootje af maar die hebben ze er toen ook uitgetrokken..

Alleen kan ik me niet voorstellen dat het hetzelfde moet zijn, dit was zo'n miniding (en ik denk dat hij leeg was want hij had geen gevuld bolletje ofzo?) en een andere bokker waarmee ik in het topic zat had ook Lyme maar ik zie zo op het oog totaal geen overeenkomsten.
Enige is dat ik een hele tijd terug echt een suffe periode heb gehad en heel vaak oververmoeid was, maar er kwam niets uit bloed-testen.
En ondertussen ben ik lang niet meer zo 'moe' zeg maar, behalve in mijn benen.

Ik heb trouwens wel iets toegevoegd over mijn rug, in de winter heb ik er voornamelijk het meeste last van, zie OP.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:10

Het kan ook overbelasting zijn, weet uit ervaring, dat dat ook heel lang kan duren.
Maar is hiervandaan heel moeilijk te beoordelen.

FM en lyme was niet het eerste waar ik aan dacht, maar als je dat wilt uitsluiten, dan zou ik als ik jou was laten testen in Weerd of in Keulen.
Je hebt wel kans, dat je het dan zelf moet betalen, maar de testen zijn wel veel betrouwbaarder ;)

En gewoon nog een keer naar je dokter gaan.
Vind hij het nog steeds niet nodig om je naar de fysio te laten gaan en jij wilt wel graag de mening van een fysio, dan ga je gewoon zonder verwijzing.
Tegenwoordig heb je namelijk helemaal geen verwijzing meer nodig om naar de fysio te gaan ;)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 01:15

Liessie82 schreef:
Het kan ook overbelasting zijn, weet uit ervaring, dat dat ook heel lang kan duren.
Maar is hiervandaan heel moeilijk te beoordelen.

FM en lyme was niet het eerste waar ik aan dacht, maar als je dat wilt uitsluiten, dan zou ik als ik jou was laten testen in Weerd of in Keulen.
Je hebt wel kans, dat je het dan zelf moet betalen, maar de testen zijn wel veel betrouwbaarder ;)

En gewoon nog een keer naar je dokter gaan.
Vind hij het nog steeds niet nodig om je naar de fysio te laten gaan en jij wilt wel graag de mening van een fysio, dan ga je gewoon zonder verwijzing.
Tegenwoordig heb je namelijk helemaal geen verwijzing meer nodig om naar de fysio te gaan ;)

Dit laatste hoorde ik van mijn moeder ook al, maar ik zal maandag direct eens langsgaan of bellen.
Ik moet ook nog een afspraak zien te krijgen met de dermatoloog omdat ik al maanden last heb van een schrale huid.
Ik dacht eerst door de winter, nu hydrocortison gehad, werkte niet en toen aan de vaseline-vocht inbrengende crème die speciaal besteld moest worden, maar het word alleen maar erger en lijkt zelfs nog eerder op eczeem ofzo.
Maar dat off-topic, heb voor nu alvast 1 doel wat ik voor mezelf toch graag wil regelen, verder wacht ik graag jullie reacties af. :)

En overbelasting klinkt heel logisch, maar andere kant doe ik niet meer dan menig mens en geef ik mezelf ook genoeg rust en heb ik niet eens gymnastiek meer op school oid.. dus als ik het zo bekijk lijkt het me weer onlogisch..
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 10-07-11 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:15

Vind het trouwens wel een beetje een aparte opmerking om te zeggen, dat een fysio geen zin heeft, omdat het aan te spieren ligt.
Euh, kan aan mij liggen, maar volgens mij masseren ze (oa) de spieren, of ik moet bij een hele rare fysio zitten :D

Fm ben je ook moe, maar pas op.
Dat is een diagnose die veel artsen niet erkennen ;)
Als je zelf denkt, dat je het in die hoek moet zoeken, ga dan ook even op internet zoeken naar een goede, betrouwbare site en laat je niet zomaar afschepen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:17

Fybromialgie wordt niet zomaar vast gesteld, ik geloof dat je dan 11 pijnpunten moet hebben ( moeders heeft fybromialgie)
Ik kan je er verder niet mee helpen ben namelijk geen dokter. Maar je kan eens bij een kraker of fysio langs gaan.

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 01:28

Mossel schreef:
Fybromialgie wordt niet zomaar vast gesteld, ik geloof dat je dan 11 pijnpunten moet hebben ( moeders heeft fybromialgie)
Ik kan je er verder niet mee helpen ben namelijk geen dokter. Maar je kan eens bij een kraker of fysio langs gaan.

Ja, ik dacht dat er een stuk of 20 van die punten waren en dat je dan van min 11 last moet hebben, maar weet het niet meer helemaal precies.

Op deze site staat wel het één en ander.
Staat bij, nieuwe diagnose, dus blijkaar hebben ze wat veranderd aan de methode ;)
http://www.fibromyalgie.nl/?content=75

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 03:05

jippie, kan niet slapen en moet om 14:30 - 23:00 weer werken en ik verga nog van de pijn. ;(

Thats_Me

Re: Zoveel last van benen en rug, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:48

Dat is dus echt wél overbelasting maar wat de oorzaak is zou je bij de huisarts moeten gaan navragen. Die kan je dan eventueel doorverwijzen.

Dat anderen iets wel gewoon kunnen betekent niet dat jij dat ook kunt ook al zou dat "normaal" moeten zijn. Luister naar je lijf want zoveel pijn is écht niet goed en dat ga je niet lang volhouden. Dan kun je beter een stapje terug nemen en op een lager pitje werken en laten uitzoeken wat het nu is en wat je er eventueel aan kunt doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:57

Het kan ook nog aan je totale lichaamshouding liggen, mijn zoon had veel last van pijn in zijn onderrug, niet gezond voor een 16-jarige. Hij was een keer op een sportschool en de eigenaar zei hem dat zijn hamstrings te kort waren. Nooit van gehoord maar na een bezoek aan de mensendiecktherapeute bleek dit idd het geval. Hij heeft een half jaar speciale oefeningen gedaan, gewoon elke avond 10 minuutjes liggend in bed en hij heeft geen last weer gehad. De therapeute vertelde dat je dit veel ziet bij mensen die een groeispurt krijgen, het skelet groeit maar de spieren kunnen niet zo snel meegroeien, ook hij had veel kramp in zijn kuiten en pijn in zijn rug en van pijn kun je heel erg moe worden.
Veel kramp in je benen kun je ook verminderen door visoliecapsules te slikken maar dit helpt alleen als het een doorbloedingsprobleem is en aangezien jij in de winter meer pijn hebt denk ik toch dat je een spier-icm een peesprobleem hebt, sterkte.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:24

Bedankt voor de reacties, ik zal dan maar een bezoekje aan de huisarts brengen.

Meestal neemt de pijn iets af als ik het warm houd, dus toen het rond half 4 even wat minder leek te worden omdat ze tussen de dekens opgewarmd waren ben ik snel opgestaan en heb ik 4 paar fleecesokken over elkaar aangedaan..
Zodra ik stond maakte het een klap op mijn kuiten, weer een verzuurd gevoel en wilde eigenlijk gaan liggen maar ik moest en zou even die fleecesokken pakken.
Daarna voelde ze weer 'koud' aan en heb ik om 10 voor half 5 mijn moeder voor de 2e keer gesmst, daarvoor om 3 uur.
Hier werd ze niet wakker van dus heb ik haar om half 5 gebeld, toen schreeuwde ik het uit van de pijn..
Eenmaal hier heeft ze er tijgerbalsem op gesmeerd, omdat dat verwarmt en dat als het ware ingemasseerd..
Op dat moment dacht ik echt dat ik dood ging, maar na het intrekken en een zetpil werd het minder.
Rond half 6 voor het laatst op de klok gekeken, daarna sliep ik eindelijk..

En om 13:00 ben ik er uitgeroepen door mijn moeder, dus heb nog wel iets geslapen..
Maar dadelijk nog meer werken dan gisteren (14:30-23:00), ben echt bang dat het terugkomt en dat wil ik niet weer meemaken. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:36

Je moet echt naar de huisarts Pat! Dit is niet normaal meer..
Maar als je kramp hebt in je kuit he? Heb jij dan ook dat je dan even helemaal geen controle meer hebt, over je lichaam? Klein voorbeeldje van mezelf toen ik het ook had gehad: Ik zat in de stoel kreeg last van kramp en van flinke verzuuring we waren met 4mensen aan het kletsen en het deed z'n pijn dat ik uit de stoel viel van de pijn en geen controle meer had.. Heb jij dat ook?..

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:39

fresley schreef:
Je moet echt naar de huisarts Pat! Dit is niet normaal meer..
Maar als je kramp hebt in je kuit he? Heb jij dan ook dat je dan even helemaal geen controle meer hebt, over je lichaam? Klein voorbeeldje van mezelf toen ik het ook had gehad: Ik zat in de stoel kreeg last van kramp en van flinke verzuuring we waren met 4mensen aan het kletsen en het deed z'n pijn dat ik uit de stoel viel van de pijn en geen controle meer had.. Heb jij dat ook?..

Hm ik kan alleen niet recht op mijn benen blijven staan, ga het liefst zitten en ben anders bijna geheel door mijn benen gezakt en automatisch pak ik direct mijn kuiten beet waarna ik ze optrek, waardoor het lijkt minder te worden (maar is niet zo helaas.. :roll:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:56

Ja dat is dus duidelijk overbelasting, naar de huisarts jij!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 13:03

Nou zeg, ik loop heel rustig naar beneden om mijn spullen te pakken en merk dat mijn kuiten nog verkrampen en een beetje trekken, zeg ik het tegen mijn moeder en die zegt: blijven masseren.. (ja leuk, ik kan ze zelf niet eens masseren en het voelt nu ook niet eens zozeer gespannen).
Dus ik zeg dat en dat ik bang ben het weer te krijgen vanavond omdat ik nu nog langer dan gisteren op mijn poten moet staan, zegt ze dat ik het gewoon maar moet masseren en me niet moet aanstellen..

Ja, zie je het voor je: ik heb niet eens de tijd om langer dan een halve minuut daar op een stoel te blijven zitten, dus kan mezelf wel even uitgebreid 5 minuten masseren.. ja natuurlijk.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:54

Ik zou snel naar de huisarts gaan pat, als daar niks uitkomt zou je misschien een homeopaat kunnen proberen. Die heeft mij ook geholpen met verschillende klachten. :(:)