Koortslip verspreid zich. Wat ertegen te doen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Koortslip verspreid zich. Wat ertegen te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:16

Ik heb sinds gisteravond een flinke blaar op mijn bovenlip (waarschijnlijk opgelopen toen ik mijn moeders Labello zondag leende).
Vanmorgen bij de apotheek een zalfje tegen een koortslip gehaald.

Nu is me op het werk de blaar opengegaan. Ik heb met een zakdoekje zo voorzichtig mogelijk het vocht weggedept en de zakdoek meteen weggegooid en mijn handen gewassen en opnieuw zalf op de plek gesmeerd (en weer opneiuw mijn handen gewassen ^) ).
Maar ik voelde eigenlijk al meteen een tintelend gevoel op mijn onderlip. Dus die heb ik ook maar ingesmeerd.

Nu net voelde ik weer vocht van de blaar komen, dus weer gedept. Maar nu voel ik ook op mijn tong een tintelend gevoel.

Zometeen is mijn hele mond een en al koortslip! Wat kan ik doen om dit tegen te gaan/oftewel te verhelpen als het tot in mijn mond zich verspreid?

secricible

Re: Koortslip verspreid zich. Wat ertegen te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:18

Even langs de ha gaan, er zijn tabletten die het lichaam helpen de koortslip vsn binnenuit te bestrijden. Dit kan helpen tegen de verspreiding en het is sneller over...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:20

Die tinteling komt waarschijnlijk van het zalfje en niet van verspreidende virussen. Probeer zoveel mogelijk overal van af te blijven, alleen als het echt noodzakelijk is deppen.
Sterkte, ik weet hoe vervelend en pijnlijk een koortslip kan zijn!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:29

Ik heb al sinds ik klein was last van hele heftige koortslippen (ook een paar keer in mijn keel gehad). Ik ben al een paar keer naar de huisarts gegaan en die raad aan de huid eromheen, dus de rest van je mond, zo vet mogelijk te houden. Het virus kan zich namelijk niet verspreiden als het vet is. Ik gebruik daar potjes blistex MedPlus voor, dat verkloelt ook lekker.

Als je vaak een koortslip hebt gehad (zoals ik dus) dan word het virus imuum voor sofirax dus dat gebruik ik niet meer.

En het werkt echt, vroeger zat heel mijn mond onder en kon ik dus mijn mond niet meer open doen, en nu is het altijd maar 1 plekje, altijd dezelfde.

En dat tintelende gevoel is inderdaad de zalf, als het zich verspreid voel je dat meestal pas de volgende dag en niet gelijk na het smeren.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:33

Als ik Zovirax gebruikte duurde het alleen maar langer voordat het over was, en het brandde heel erg bij mij... Ik dep het nu met een wassenstaafje met alcohol erop, dan droogt het sneller uit en is het sneller over. En inderdaad goed je lippen vet houden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:38

Ow gelukkig, ik maakte me al lichtelijk ongerust...ik voelde overal al wat tintelen...maar dat komt dus van de zalf.
Ik heb geen Zovirax maar Aciclovir, een huismerk van de apotheek.
Er zit in: PEG-5-glycerolstearaat, dimethicon, cetylalcohol, vloeibare parafine, vaseline, propyleenglycol en gezuiverd water.
Er zit dus ook iets van alcohol in en dingen om je lippen vet te houden. Het voelt echter niet lang vettig aan. Het is een vrij vloeibare zalf.

Ik heb nog een Purol stick tegen de droge lippen. Kan nu niet even tussendoor naar een winkel om Blistex te halen, maar ik neem aan dat de Purol ook goed is...zolang het maar vettig blijft dus.
Hij is gelukkig bijna op, dus als ik van de koortslip af ben, dan gooi ik de rest meteen weg, zodat ik niet over 2 weken met een nieuwe koortslip zit.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:42

In ieder merk zit ongeveer hetzelfde. Ze houden niet vet dat vond ik ook altijd een probleem.

Gewoon die zovirax lekker laten liggen en smeren met iets vets. Ik zou geen stick nemen, dan trek je steed de kapotte huis weer open, als je een potje neemt kan je deppen met je vinger en dat is vaak ook veel vloeibaarder.
Als je nu geen andere kan halen zou ik die stick op je vinger smeren en dan op je lip, dan kan je het ook wat zachter doen.

En inderdaad weg gooien doe ik ook altijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

L-Lysine en Vit. C-esther slikken. :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:09

Isabonny schreef:
Ik heb geen Zovirax maar Aciclovir, een huismerk van de apotheek.

uhm, niet om het een of het ander, maar zovirax is aciclovir. Het één is de merknaam en het ander is de stofnaam.

~Danseresje

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:34

Klopt, Zovirax en Aciclovir is hetzelfde.
Ik heb altijd Aciclovir omdat ik Zovirax veel te duur vind en het toch waardeloos werkt.

Ik slik dagelijks 2 tabletten L-lysine van het merk 'Bloem'.
En als ik een koortslip op voel komen of hij is er al 4 tabletten per dag.
Werkt uitstekend! Het is niet altijd te voorkomen, maar ik heb het nu nog zo'n 3 a 4 keer per jaar en ze duren veel minder lang. Terwijl zonder die pillen had ik echt het minimaal 10 keer per jaar en dan echt minimaal 2 weken lang een lelijke lip.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:53

Dep het maar eens met en watje met melk erop...Schijnt heel goed te helpen!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:55

het kan ook krentenbaard zijn bijvoorbeeld, misschien toch even langs de huisarts? Dat behandel je namelijk met een antibiotische zalf.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:58

Het is al bijna weg.
De blaar is tenminste weg, mijn lip is niet meer zo dik.
Ik heb nu alleen een kapotte lip die elke keer lichtelijk bloed als ik lach -O- . Het korstje scheurt dan nl. open. Nu moet ik zeggen....het is merendeels een erg zacht korstje omdat ik continu heb gesmeerd met die zalf en labello.
Dus als het al eens wat droger is, dan scheurt het....en als ik het vettig houdt, dan "schuur" ik het velletje elke keer per ongeluk eraf als ik er nieuwe zalf op smeer.... en dan bloed mijn lip dus weer.
Tis niet heel dramatisch, elke keer maar een ietsiepietsie.

Het tintelt wel nog, die plek, maar dat kan dus aan de zalf liggen.
En het branderige gevoel zal wel aan de open lip liggen.
Ik blijf in ieder geval de zalf smeren totdat het weg is. Ik heb wel het idee dat het helpt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:36

Ik zou stoppen met het gebruik van labellostick bij een koortslip. Advies bij koortslip is niet voor niets dat je het niet aan mag raken of heel goed je handen wassendaarna: het is niet alleen besmettelijk voor anderen, maar ook voor jezelf. Alleen uit een potje wt zalf er op doen, als je daarna nog meer wilt smeren eerst je handen wassen en dan pas opnieuw in het potje, dus niet met besmette handen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:45

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:47

Ik krijg niet eens meer koortslippen terwijl ik daar al dik 20 jaar last van heb.......ik slik Rhus Toxicodendron, homeopatische tabletjes zodra ik ook maar denk dat er één opkomt of als ik net te laat ben. Binnen een dag is alles weg, krijg geen blaasjes meer en dus ook geen gescheurde lippen!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:34

daffodil schreef:
Ik krijg niet eens meer koortslippen terwijl ik daar al dik 20 jaar last van heb.......ik slik Rhus Toxicodendron, homeopatische tabletjes zodra ik ook maar denk dat er één opkomt of als ik net te laat ben. Binnen een dag is alles weg, krijg geen blaasjes meer en dus ook geen gescheurde lippen!

Maar ik zit dit middel is op te zoeken en dit is helemaal niet voor een koortslip?
Er staat dat het voor pijnlijke gewrichten is?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:37

Ja bijzonder he? Ik heb de tip ooit gekregen van een schimmig oud mannetje in een natuurvoedingszaak. Kwam er voor iets heel anders maar hij zag de koortslip, prakt dat flesje op de toonbank en zegt hier, probeer maar, je zult er nooit meer last van hebben.......

Inmiddels heb ik die flesjes dus al jaren in huis en nooooooit meer een koortslip gehad!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:42

@TS, fijn dat het al beter gaat!

Vorig winter heb ik een keer een stevige infectie gehad, ik was er toen echt ziek van, omdat het ook ging ontsteken en alles. Niet leuk!
Volgens mijn huisarts heeft zovirax/aciclovir smeren geen enkel nut, door het smeren kan je het zelfs erger maken. Zij had niet echt een oplossing, ja, zorgen dat je weerstand op peil blijft etc., maar als je eenmaal koortsuitslag hebt, is die tip niet zo zinnig.

Dus allemaal aan de pilletjes van Daffodil! Kun je dat gewoon krijgen bij bijv. De Tuinen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:44

Ik bestel ze hier:
http://www.drogisterij.net/Gezondheid-H ... 6/P/670628

En zorg altijd dat ik een flesje in huis heb, lange tijd ook in mijn tas gehad omdat je altijd als je onderweg bent door een koortslip overvallen wordt! Maar ik heb er al zolang geen één gehad dat het flesje nu thuis staat. Ik weet immers dat ook al voel ik m nu opkomen, dan slik ik vanmiddag en vanavond even extra en trekt ie morgen weer weg.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:56

Daffodil dat klinkt ideaal *D ga ik ook eens proberen 8-)

Ik heb ook al sinds jaar en dag last van koortslip ^) die wel vooral alleen komt opzetten bij verminderde weerstand (temperatuursschommelingen en/ of droge/schrale lippen) -O- of door glazen bij het uitgaan :\

Zovirax of zo heeft bij mij nog nooit gewerkt :=

Ik gebruik nu ZINOLIUM-Z het enige wat dus bij mij helpt :) en het werkt ook als de blaasjes er al zijn/ open gaan 8-)
Afbeelding
Als ik het meteen gebruik is het de volgende dag alweer weg. Heb ik het helaas niet meteen bij de hand en is het dus al verder gevorderd dan kun je het daarmee als het ware "aanstippen" dan krijg je er een kleurloos laagje overheen waardoor het dus ook niet steeds open gaat en geneest dan bij mij echt veel sneller :j
Je moet t dus trouwens niet over je hele lip gebruiken, maar echt alleen op het koortslipplekje ;)

idd wat anderen ook al zeggen let op met verspreiding ik smeer mijn lippen nooit rechtstreeks in met een stick of zo maar doe wat op mijn vinger en als ik een koortsblaar plekje heb doe ik dat als laatste en was dan goed mijn handen dit zorgt ervoor dat niet heel je lip 1 koortsblaar wordt en je dus idd ook niet later weer je lip "besmet" :+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:55

O jongens, ik heb allang geen koortslip meer :+ , dat was na een dikke week helemaal weg.
De zalf heeft dus geholpen in mijn geval.

En...uiteraard smeerde ik niet met een Labello rechtstreeks op de lippen. Daar gebruikte ik mijn vinger voor. Gaat uiteraard niet zo handig als uit een potje, maar goed ...dat had ik toen nog niet. De Labello was bijna op en die heb ik inmiddels ook al weggegooid en ...een potje gekocht.

En ik heb wel 1000 keer per dag mijn handen gewassen, elke keer als ik per ongeluk in de buurt van mijn mond kwam. Ik was mijn handen zowieso heel vaak op een dag: aai ik de hond of het paard in het voorbijlopen, dan was ik bij binnenkomst meteen de handen. Voer ik de konijnen..ik was de handen. Kom ik aan de deksel van de prullebak...handen wassen :+ :+ begint op smetvrees te lijken :D .