dyslexie??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

dyslexie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 09:26

je hoort het wel vaker, maar ik heb soms echt het vermoeden dat ik het heb. lettertjes omdraaien moeite met getallen enz. ik heb me |HBO inmiddels binnen en nu wil ik graag naar de TU alleen hier gaat alles zometeen in het engels en ik moet zeggen dat ik op HBO soms al tijd te kort kwam. nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om op latere leeftijd hier nog onderzoek naar te laten doen bij jezelf en waar je dan moet zijn?

RoodZonnetje

Re: dyslexie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:42

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:50

Ik heb zelf dyslexie, en ik moet zeggen dat ik er ook behoorlijk tegenop zie om in het engels te gaan studeren. Maar je komt er bijna niet meer onderuit tegenwoordig.

Je kan jezelf idd gewoon laten testen. Het gebeurd vaker op oudere leeftijd dan in de basis en middelbaare schooltijd. Scholen willen nog niet zo aan het 'fenomeen' dyslexie.

Misschien een brutale vraag, maar wat hoop je er mee te berijken als blijkt dat je dyslexie hebt? Het studytempo geen ze niet aanpassen voor je. Er zal ook geen speciaal progamma zijn voor dyslextici. (misschien alleen tijdens toetsen wat extra tijd)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:05

Peelie schreef:
Je kan jezelf idd gewoon laten testen. Het gebeurd vaker op oudere leeftijd dan in de basis en middelbaare schooltijd. Scholen willen nog niet zo aan het 'fenomeen' dyslexie.

Wat bedoel je hier precies mee? Op alle scholen waar ik stage heb gelopen doen we veel voor leerlingen met dyslexie, van vergrotingen tot laptops aan toe.

TS: je kunt je gewoon laten testen inderdaad, hoewel ik niet denk dat ze er op de TU veel rekening mee zullen houden :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:03

Ik zou mezelf laten testen, ik ben zelf ook dyslectisch en hoewel sommigen zeggen dat ze "de stempel" niet willen, zorgt het ook voor een hoop begrip en hulp.

Mayniac: ik denk dat ze bedoelt dat dyslexie eigenlijk op veel te late leeftijd ontdekt word en dat scholen er liever niet aan willen. Ik heb deze ervaring zelf ook.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:32

Dat bedoel ik idd. Ondanks dat ik een verklading heb, hebben ze mij op de basisschool constwnd verteld dat ik het allenmaal niet aan kon en dat ik te langzaam was enz. Het kwam er op neer dat ze me gewoon dom vonden.
Uiteindelijk heb ik mijn HAVO afgerond met niet al te veel moeite.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:00

Maar dat heeft weinig te maken met de scholen, dat heeft te maken met leerkrachten die het allemaal niks interesseert. Wij sporen ouders altijd aan om hun kind te laten testen als we denken dat er iets mis is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:08

mayniac_val schreef:
leerkrachten die het allemaal niks interesseert.

Die het te veel tijd/energie/geld kost ;)
Scholen zijn verplicht een regelement op te stellen voor kinderen met leerproblemen, maar komt in praktijk niet altijd wat van terecht helaas.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:38

ik moet zeggen op hbo viel het me op, wat ik ermee wil berijken is idd iets meer tijd te krijgen. omdat het dan ook nog in het engels is, ik ben bang dat dat net de druppel gaat worden. wil gewoon van te voren weten waar ik aan toe ben

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:51

dan zou ik eerst eens een meeloopdag bezoeken voordat je echt wat met de TU gaat doen. Dan kan je inschatten of je dat een aantal jaar vol houd.

een dyslexie test is nooit weg natuurlijk....

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:38

volhouden dat komt wel goed, heb gelukkig een straaltje doorzettingsvermogen. wil het mezelf alleen wat makkelijker maken

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:05

Toch wil ik dan wel zeggen dqt het studytempo niet naar beneden gaat. Het enige voordeel wat je zal hebben is dat je iets langer de tijd krijgt tijdens toetsen. Maar verder ook niet...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:24

nee dat snap ik ook. das mijn vraag ook niet