Huisartsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Huisartsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:36

Zeven jaar was ik al niet naar een huisarts geweest. Maar 2 weken geleden kreeg ik ineens een ontzettende oorpijn. Om toch normaal te kunnen blijven doorwerken moest ik wel pijnstillers slikken (3x de maximale doses, anders is het echt niet te doen). Ik heb dit bijna 2 weken aangekeken, omdat ik er vanuit ging dat het vanzelf over moest gaan. Eergisteren tot de conclusie gekomen dat het toch niet vanzelf overging, en toch maar naar de huisarts gegaan (wat ieder ander verstandig persoon dus wss al na 2 dagen had gedaan ipv eerst nog 2 weken te wachten).

Eerst kwam er zo'n 20 jarig coassistentje. In mijn oren kijken, ze ziet niks. Haalt ze de dokter erbij, die kijkt ook in mijn oren: zij ziet ook niks. Dus wat zeggen ze: ja het is geen oorontsteking hoor! Ga maar naar huis, en koop een neusspray, misschien gaat het wel over! (ter herinnering, ik heb oorpijn, geen neuspijn) Dus ik ben nu druk aan het sprayen met neusspray en ondertussen crepeer ik nog van de pijn. Ik kan niet een nacht door blijven slapen, omdat de pijnstillers na een paar uur uitgewerkt zijn.

Wat ik mij nu afvraag. Als ik zeg dat ik 7 jaar niet naar de dokter ben geweest, en ik min. 3 keer de normale hoeveelheid pijnstillers nodig heb om te kunnen functioneren, dan zou je toch zeggen dat de dokter de moeite zou moeten nemen om langer dan 30 sec na te denken over de klachten en een mogelijke diagnose? Ik heb de neiging om zelf te gaan googlen naar de symptomen, de eerste de beste info die ik vind over oorklachten uit te printen, en voor haar neus neer te leggen, zodat ik mss geholpen word.

Is dit gebruikelijk bij huisartsen? Iemand een tip over hoe ik dit nu het beste aan kan pakken?

Thats_Me

Re: Huisartsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:40

Het is zeer logisch dat je neusdruppels krijgt voorgeschreven bij oorpijn. Het is vaak de buis die verstopt zit en dat kun je met neusspray oplossen.

Ja, ik vind dit de normale gang van zaken. Eerst kijken of je het met een simpel medicijn, dus de neusdruppels, kunt oplossen pas daarna als het niet werkt verder gaan kijken. Daarbij weet je wel dat je oren er op zich prima uitzien van de binnenkant.

Het is dus eerst aankijken met een simpele oplossing werkt dit niet krijg je waarschijnlijk een sterkere neusspray en werkt dat niet wordt het KNO-arts. Veel sterkte en gewoon de max. dosering aan neusspray per dag gebruiken en weer een aantal dagen aankijken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:07

Komt het niet vanuit je kaak?

Verder lijkt het me niet nodig neerbuigend te doen over een co-assistent...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:16

Idd wordt eerst vaak naar lichtere middelen gekeken ipv zwaarder geschut. Als je arts geen ontsteking ziet, wat verwacht je dan dat ze doen? Zomaar antibiotica geven is zinloos en ongezond. Ik zou het advies dus maar opvolgen en desnoods teruggaan als het met een paar dagen niet over is.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:20

Ik ken het gevoel :+ Je loopt maar door en door, vergaat op een gegeven moment echt van de pijn en besluit maar eens naar de arts te gaan en met 3 minuten sta je buiten zonder een gerustgesteld gevoel.

Bij mij is dat 4 jaar lang gebeurd. Steeds 'door m'n knie gegaan' (echt ontiegelijk pijnlijk en zat dan weer 2 weken in een rolstoel) en dat voor 4 jaar lang. 4 jaar lang heeft m'n huisarts gezegd 'rust houden, gaat wel weer over' tot ik het zo zat was dat ik heb gezegd dat ik dan gewoon zelf wel naar de eerste hulp ga... toen kreeg ik een doorverwijzing. En wat bleek? De aller eerste keer dat mijn knie 'raar' deed is er een stuk bot afgebroken en dat zweefde dus in mijn knie. Deze zette zichzelf tussen mijn knieschijf en mijn knie, waardoor mijn knieschijf steeds buiten zijn baan lag.
Nu moet ik leven met het feit dat ik knieën heb van een 80 jarig iemand :+ Dankzij mijn huisarts....

Dusja :j Ik snap je frustratie HEEL goed

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:21

Dus het is ok dat jij er twee weken mee blijft lopen, maar de dokter moet het vervolgens wel direct oplossen? Vind ik niet logisch.
Neusspray klinkt mij ook niet onbekend trouwens, heb ik volgens mij ook weleens gehad. Maar wat je ook krijgt, doorgaan duurt het even voor het werkt, ieder medicijn moet de kans krijgen om in te werken op je lichaam.

Ook ik vind je referentie naar de co-assistent niet nodig, ten eerste zijn die echt wel wat ouder dan 20 en ten tweede hebben ze heus wel de benodigde opleidingen achter de rug.

Kijk, feitelijk is een huisartsbezoek nog altijd een dienst, en ben je dus klant. Dus als jij zo ontevreden bent dan bel je gewoon voor een nieuwe afspraak en vertel je dat je niet tevreden bent en dat je er nu direct van af wil. Dat recht heb je natuurlijk. Alleen kan de dokter niet toveren, dus de kans is groot dat je hetzelfde antwoord krijgt als hier...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:11

Neusspray is geen raar advies hoor. :D Je hebt namelijk een verbinding tussen je keel en je middenoor, de buis van Eustachius genoemd. Als je via je gehoorgang naar binnen kijkt (dus waar je ook de wattenstaafjes in steekt) zie je enkel het buitenoor tot aan het trommelvlies. Een ontsteking zit vaak in het middenoor en daar kan je via je buitenoor niet komen en dus moet je via de buis van Eustachius. Hoop dat ik zo een beetje heb kunnen verduidelijken waarom je neusspray als advies kreeg.

Overigens vind ik de toon van je bericht niet je-van-het, jij bent degene die twee weken lang met oorpijn hebt rondgelopen, waarom verwacht je dan dat het in 30 seconden is opgelost?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:16

Punt 1: neusspray is idd heel normaal dus niks raar aan.
Punt 2: Ik vind dat je echt verschrikkelijk denegerend bent naar de assistente. Deze dame van mogelijk 20 jaar is wel bezig met een studie (3e/4e jaars) die jij waarschijnlijk niet gehad hebt. Ze weet dus vast waar ze mee bezig is en werkt/loopt er stage er niets voor niets. Ze heeft zelfs KEURIG de arts erbij gevraagd om er naar te kijken. Ik ben met mijn 21 jaar nu ook gediplomeerd verpleegkundige en hoop nooit zulke patiënten als jij te krijgen die zo neerbuigend zijn. bah!
Punt 3: wacht eerst gewoon even af wat de neusspray doet en anders ga je gewoon NETJES terug naar je huisarts om te melden dat de neusspray niet geholpen heeft en of hij misschien een andere optie heeft en nog eens wil kijken.
Beleefd zijn is echt zo moeilijk niet hoor :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:21

Ik snap je 'teleurstelling' , maar artsen kunnen niet zomaar medicijnen voor gaan schrijven, wanneer zij vanuit het buitenoor niets zien, moet het idd via de neus worden opgelost. Als jij over een week nog oorpijn hebt zullen ze echt wel verder gaan kijken.
Maar hoe meer AB je slikt hoe slechter het gaat werken, tot je een keer een levensgevaarlijke ontsteking ergens krijgt, dan helpt AB niet meer..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:29

Ik vind huisartsen maar niks. Ongeinteresseerd en je moet zo'n beetje op sterven liggen voordat je iets mag.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:04

Jep hier hetzelfde, erg oorpijn en heb nu vanaf maandag een neusspray.
Maar nog steeds slaap ik nog geen hele nacht door.
Oorpijn wordt opgelost door een neusspray, dan heb je oorpijn omdat je vol zit.
Dus zit er slijm achter je oren.
Alleen bij een oorontsteking krijg je druppels voor in je oren.

Slaap je s'nachts op een verhoging (kussens onder je matras bij je hoofd)
Omdat je hogerop ligt wordt de druk op je oren minder, werkt bij mij wel iets !

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:08

phormicola schreef:
Ik vind huisartsen maar niks. Ongeinteresseerd en je moet zo'n beetje op sterven liggen voordat je iets mag.

Nou die van mij niet hoor! En ik vind het juist goed dat ze niet zomaar antibiotica geven voor alle kwaaltjes.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:12

Neusspray is idd heel normaal, vriendin van mij liep al JAREN met oorpijn, telkens kwam het weer terug.
Pas na een lange tijd is er dus iets anders gebeurd maar al die jaren moest ze neusspray of oordruppels gebruiken :j

Ben zelf ook niet zo van de huisartsen, ik ga morgen voor mijzelf eens bellen voor de verandering eens kijken of ze nu wel gaan kijken naar mijn pijnlijke voet ipv te zeggen zonder kijken je moet naar een podotherapeut ergste was nog dat ze geen verwijsbriefje scheef en die had ik dus wel nodig :(

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:14

7 jaar geleden naar de huisarts? Hoe lang geleden naar de tandarts? Kan daar ook wel eens zitten...
Als je al 2 weken er mee doorloopt, kan een beetje langer ook nog haalbaar zijn.

Ik laat de opmerking van de co-assistent maar varen en de adviezen omtrent onderzoeken die toch wel eens wat vaker mogen gebeuren dan om de 7 jaar voor je eigen veiligheid. Of dat 3x normale dosis pijnstilling misschien niet zo verstandig is voor je organen.

Nog een trip trouwens...als je geen co-assitent bij je wilt, mag je dat gewoon zeggen. Werkt voor beiden prettiger als je dat gewoon zegt.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 06-07-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:16

Als het niet overgaat zou ik even langs de tandarts gaan ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:16

phormicola schreef:

:j hier net zo.

Als ik tegen mijn HA niet direct zeg dat ik perse wil dat er goed naar gekeken word dan gebeurt er niet veel.
En geloof me.....hij ziet mij minder dan hem lief is

TS , gewoon terug gaan en zeggen dat dit zo niet gaat en eisen dat er beter gekeken gaat worden hoor.
Al die pijnstillers gaan je ook geen goed doen uiteindelijk.
Je was er ten slotte niet voor niets heen gegaan he?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:18

phormicola schreef:

Ik heb de meest chille huisarts die je maar kan bedenken. Het is een Surinamer maar hij praat keurig ABN. Hij is wel ooit een keer boos geworden op mijn neuroloog, en toen viel hij uit zijn beleefde dokters rol.. Ineens had hij een zwaar Surinaams accent hihi :').

Mijn huisarts neemt me altijd serieus, kijkt het vaak wel een tijdje aan voor hij echt ingrijpt met heftige maatregelen. Maar daar heb ik alle begrip voor. Ziekenhuizen zijn ook niet alles, al helemaal als blijkt dat het inderdaad maar om een verstopte gehoorgang (oid?) gaat.

Vind het meer dan logisch dat je neusspray mee krijgt. Ik heb chronische oorontsteking, vaak van alles en nog wat aan klachten maar als mijn oor er goed uit ziet krijg ik gewoon neusspray mee. Even braaf aan de regeltjes houden en het is over. Zo niet, krijg ik een doorverwijzing naar de KNO art. Maar dat is omdat ik een ingewikkeld geval ben met mijn chronische ontsteking :+.

Nope, ik heb nooit problemen met mijn dokter. WEL met de ziekenhuizen en hoe dingen daar geregeld worden.

En misschien handig om te onthouden.. Een dokter weet wat hij doet. Bovendien staan je neus, mond en oren (en zelfs ogen geloof ik) in connectie met elkaar (Merk je als je verkouden bent meestal heel goed haha, zeker als je een bijholteontsteking krijgt :P). Dus het is echt niet zo raar hoor dat hij nu naar de neusspray grijpt. Je oren zelf zien er immers gezond uit :). Zou me niet zo druk maken en gewoon je kuurtje afmaken, als het in 3 dagen niet beter word gewoon de dokter opnieuw bellen :). Zoiets gaat vaak niet in een dag over. ;)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:20

wizewo schreef:
7 jaar geleden naar de huisarts?

Waarom naar de HA als je geen pijn hebt of ziek bent.
Ik kom er ook vrijwel nooit alleen als er echt iets aan de hand is en dat gebeurd zelden.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:21

Meh, ik vind je ook niet erg aardig doen.
Je zal wel veel pijn hebben en daar graag vanaf willen, maar dan nog vind ik dit een beetje té.
Coassistent kijkt in je oren, en ziet niks, dus roept de dokter erbij! Lijkt mij prima!
Ik heb zelf ook een hele tijd last van mijn oor gehad en heb ook ernstig vaak neusspray gekregen, hielp nooit iets, ben toen ook ernstig vaak naar de huisarts gegaan net zolang totdat ik antibioatica (oid weet niet precies meer) kreeg en toen was de pijn aardig over :)
2 weken later naar de tandarts voor controle, bleek er iets mis te zijn met mijn kies, vandaar mijn oorpijn ;)

Misschien ook een bezoekje aan de tandarts dus? En even aankijken met de spray, mocht het niet werken gewoon weer een afspraak maken :)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:35

marielle231 schreef:
wizewo schreef:
7 jaar geleden naar de huisarts?

Waarom naar de HA als je geen pijn hebt of ziek bent.
Ik kom er ook vrijwel nooit alleen als er echt iets aan de hand is en dat gebeurd zelden.

Ik kan een hele hoop redenen bedenken, (moet zeggen dat paardenvolk toch wel een lastig slag patienten is hoor), maar belangrijkste vind ik toch wel bijv een uitstrijkje, pilvoorschrift.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:38

wizewo schreef:
Ik kan een hele hoop redenen bedenken, (moet zeggen dat paardenvolk toch wel een lastig slag patienten is hoor), maar belangrijkste vind ik toch wel bijv een uitstrijkje, pilvoorschrift.

Voor een pilvoorschrift hoef ik niet naar de dokter hoor ;) Heb een recept, haal ik op bij de apotheek en krijg vanuit daar weer een nieuw recept mee!

@ TS: ook ik vind dat je nogal onbeleefd over de co-assistent en dokter praat. Jij hebt ervoor gekozen om er een langere tijd mee door te lopen en het dan raar vinden dat je niet meteen een AB-kuur krijgt... Tja, misschien is het wel makkelijk op te lossen (zoals neusspray te gebruiken) en is een AB-kuur nergens voor nodig.
Kijk het een paar dagen aan en als het niet beter word kan je alsnog een keer naar de dokter gaan en uitleggen dat het niet werkt en verder laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:55

Ik snap je gevoel. Eerste wat ze vragen is "wat denk je zelf dat het is?" en tweede dat er op volgt is "rust houden, het zal wel over gaan".
Ik ben ook niet zo'n dokterliefhebber dus ALS ik er kom dat IS er ook wat. En ik herinner me dan ook altijd weer waarom ik er zo de pest aan had.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:02

Ik snap jouw punt wel TS, maar net als een aantal bovenstaande reacties ben ik het er wel mee eens dat je niet kan verwachten dat je meteen een antibiotica mee krijgt of iets anders. Heeft namelijk geen zin als er geen ontsteking zit. En dat jij zelf 2 weken met pijn wil lopen dat is ook je eigen beslissing geweest, je had ook meteen kunnen komen dan had je ook neusspray meegekregen en was het nu misschien over of had je inmiddels al een ander medicijn waar je nu op moet wachten ;)
Enne, ik mag aannemen dat je toon tegen de co-assistent daar vriendelijker was? Ze moeten het toch ergens leren anders wordt het nooit wat ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:03

Zal ik even verklaren waarom de vraag "wat denk je zelf dat er is?" gesteld word? Echt niet omdat we zelf geen ideeen hebben, maar soms zit een patient met geheel andere dingen in hun hoofd zonder dat ze daarover durven vragen (en realistisch ook niet echt kunnen dus al afgestreept zijn bij de dokter).

Vb meisje heeft diaree na een feestje. Logisch nadenken wijst dan op iets dat ze fout gegeven heeft. Als je dikke paniek dan afwijst met er is niets aan de hand, blijft ze met grote angst zitten. Die vraag kan dan aan het licht brengen dat ze angst heeft omdat darmkanker van haar vader volgens haar begonnen was na een flinke diaree na een feestje ook al was dat destijds tegengesproken door de artsen.

Dat is pilvoorschrift of recept is dan ook weer anders als in belgie :D Zoiezo voorschrift van dokter nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:05

braaf de neusspray gebruiken en als het over een dag of 3 niet over is even bellen.

en 3x de maximale hoeveelheid......... wie weet heb je wel medicatieafhankelijke pijn.